Achterbumper VW T6 te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:27
Het kan ook zijn dat de deuren te laag zitten, of een andere oorzaak......

Iets meer dan twee jaar geleden hebben we een VW T6 L2 uit 2017 gekocht welke we om hebben laten bouwen naar een camper. We wisten bij de koop dat er een aantal punten aandacht verdienden waaronder de achterbumper. Deze was bekrast aan de bovenkant en er leken ook stukjes plamuur vanaf te breken. Daarnaast waren er wat kleine lakschade's die bijgewerkt moesten worden.

Dit jaar hebben we de lak laten repareren, en ook de achterbumper laten vervangen. Bij een van de schadeherstelbedrijven waar we een offerte op lieten maken werd verteld dat de oude achterbumper te hoog zat omdat er later een trekhaak is gemonteerd en de bumper daardoor omhoog gedrukt is geweest.

De nieuwe achterbumper zit er inmiddels op, maar deze zit nog steeds nog te dicht op de achterdeur waardoor er alweer wat krassen op zitten. Er is een gat in de bumper aangebracht waar de trekhaak in kan vallen. An sich vind ik dat niet zo'n grote ramp zolang de bumper maar weer terug kan krijgen naar de goede hoogte, dan kan er een bumperbeschermer op.

Ik heb geprobeerd te achterhalen om de oorzaak te vinden en de bumper eraf gehaald. Ik hoopte dat het deel waar de bumper aan vastgeklikt zat van metaal was en dat een beetje naar beneden kan buigen. Helaas is dit een kunststof.

Nieuwe bumper met krassen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlJV4fLqjmbDy9Uk35b6W5bhC64=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yw2dLE6Gu3ed7EVrQ6TUFzOu.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat andere foto's waar ook de kunststof strip op te zien is waar de bumper aan vastgeklikt wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pqgAITbOawRmMzWTI06HMmSlfk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqBPvITe6FB0vb1HHY0v37zd.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gZFgvnPRPn1-NMj1PeJV5lHTM4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UBzWpQcvCo0xCt37mdN2edh.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mArfNahe40GvQtUfZmOwp7gb5w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9N8NA11CHjkk5gwWRL4xQAM.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDZSasBojZmpiyw7kRoW59R_5r8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7KTeuxmBDL4C6zpw9ojvrbm.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Lijkt alsof de kunststof steun tegen/op de trekhaak rust. Haal deze eraf en slijp/knip er wat vanaf zodat deze vrij komt te liggen. Dan gaat de bumper iets naar beneden.

• MRIdev
plaspvd schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:42:
Lijkt alsof de kunststof steun tegen/op de trekhaak rust. Haal deze eraf en slijp/knip wat vanaf zodat deze vrij komt te liggen. Dan gaat de bumper iets naar beneden
Die kunststof steun zit achter de trekhaak?

• plaspvd
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUpQCeTuwdLRriZna8C9PQ1nJGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNGfFqBCuLhU5xpW7GKyvyRv.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt op deze punten op de balk te liggen. Hierdoor komt de bumper omhoog. Knip bijvoorbeeld met een zij kniptang er stukjes bij beetje af zodat de steun vrij ligt van je bumper balk, als je de steun niet er tussenuit wilt halen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:48
Lijkt mij dat de bumper aan de bovenkant in de groef van de achterplaat hoort te zitten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• MRIdev
plaspvd schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:14:
Lijkt op deze punten op de balk te liggen. Hierdoor komt de bumper omhoog. Knip bijvoorbeeld met een zij kniptang er stukjes bij beetje af zodat de steun vrij ligt van je bumper balk, als je de steun niet er tussenuit wilt halen.
De trekhaak zit met 6 bouten vast als ik het goed gezien, dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Dit weekend eens proberen.

• plaspvd
  • Niet online
Mocht je de trekhaak loshalen, zorg met de Montage dat je de bouten op moment weer vastzet!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere invalshoek: hangen je deuren per ongeluk iets te laag? Scharnieren een keer een opdonder gehad ofzo? Kan ook zomaar. Kun je stellen:
YouTube: VW t5 t6 Transporter shuttle rear barn door adjustment.

Lijkt relatief simpel klusje :)

[ Voor 36% gewijzigd door The Eagle op 17-07-2026 21:54 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• __Leon___Leon__
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-08 22:58
Of er is een keer tegen de trekhaak aangereden, en deze staat nu iets verwrongen naar boven?

• -drikus-
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Goedemorgen,

Heb zelf dit probleem al vele malen gezien en komt door het feit dat er vaak geen originele trekhaak word gebruikt icm met die kunststof strip want dan heb je kans dat de strip de trekhaak raakt en hem daar ook moet aanpassen.

Daarbij zeg ik zelfs als je wel een originele trekhaak hebt je bij montage van beide trekhaken de kunststof strip moet aanpassen.

Dit doe je door sleuf gaten te maken waar de strip op de originele draadeinden/schroefeind op de carrosserie zit.

Dan kan de strip ca 3-4 mm naar beneden en zet je de strip vast met bv popnagels zodat hij goed blijft zitten i.p.v die kunststof 2 delige drukkers.

Dus niet teveel naar beneden want dan komt het geheel weer te laag maar genoeg om ruimte te hebben.

Vr groet.

[ Voor 6% gewijzigd door -drikus- op 18-07-2026 08:37 ]

• MRIdev
-drikus- schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:34:
Goedemorgen,

Heb zelf dit probleem al vele malen gezien en komt door het feit dat er vaak geen originele trekhaak word gebruikt icm met die kunststof strip want dan heb je kans dat de strip de trekhaak raakt en hem daar ook moet aanpassen.

Daarbij zeg ik zelfs als je wel een originele trekhaak hebt je bij montage van beide trekhaken de kunststof strip moet aanpassen.

Dit doe je door sleuf gaten te maken waar de strip op de originele draadeinden/schroefeind op de carrosserie zit.

Dan kan de strip ca 3-4 mm naar beneden en zet je de strip vast met bv popnagels zodat hij goed blijft zitten i.p.v die kunststof 2 delige drukkers.

Dus niet teveel naar beneden want dan komt het geheel weer te laag maar genoeg om ruimte te hebben.

Vr groet.
Met wat @plaspvd zegt lost het niet op?
Ik kan me indenken dat bij het plaatsen van een trekhaak die strip omhoog geduwd wordt en wat scheef komt te zitten, maar niet dat de hele strip omhoog komt.

• MRIdev
The Eagle schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:48:
Andere invalshoek: hangen je deuren per ongeluk iets te laag? Scharnieren een keer een opdonder gehad ofzo? Kan ook zomaar. Kun je stellen:
YouTube: VW t5 t6 Transporter shuttle rear barn door adjustment.

Lijkt relatief simpel klusje :)
Dat sluit ik niet meteen uit. Eerst even goed kijken naar hoe ze t.o.v. elkaar hangen. Ik krijg namelijk IKEA kast gevoelens als ik je gelinkte filmpje kijk ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

VW is ook massafabicage he. Als je dat ding met het probleem gekocht hebt kan het er al veel langer zitten, misschien wel vanaf aankoop.

En het enige verschil tussen VW en Ikea is dat je zelf het sleuteltje moet hanteren en een Billy niet zelf kan rijden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• -drikus-
  • Niet online
Hallo,

Kort samen gevat:

Kijk of de trekhaakbalk de strip raakt en of de deuren goed afgesteld staan.

Is dat beide in orde dan is het alleen de kunststof strip aanpassen en klaar!

Heb er zeker meer dan 100 gemonteerd en weet dat het soms krap zit.

Nog een tip voor je, monteer geen bumperbescherming op een ongespoten bumper.

Vr groet.

• MRIdev
Vandaag naar de deuren gekeken en de linker deur lijkt wat lager te hangen, enkele mm's. De afstand tussen beide deuren lijkt op her oog in orde. Ik ben bang dat als ik aan ga zitten dat het een kwestie wordt van deurtje-recht-deurtje-scheef .

@-drikus- waarom adviseer je om geen bumperbeschermer op een onbespoten bumper aan te brengen?

• -drikus-
  • Niet online
Goedenavond,

Omdat een bumper beschermplaat meestal is uitgerust met dubbelzijdig tape wat absoluut niet blijft plakken op een kunststof bumper en wel op een gespoten bumper.

Zie dan wel dat ze hem proberen te kitten of met popnagels maar dit laat vaak weer los.

En als je kiest voor een rvs plaat of alu plaat is dat vaak weer te dik wat roest veroorzaakt aan de onderkant van je achterdeuren.

Mooiste blijft een nette bumper met net afgestelde deuren.

Mocht je in de buurt wonen kan ik je wel een keer helpen?

Vr groet.
Pagina: 1