200 mb/s internetsnelheid verval odido 5G -> Asus router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-07 22:47
Ik woon in een huis waar uitsluitend dsl binnen komt. We hebben ons hier best een tijdje mee gered, maar ik heb het idee dat de verbinding steeds instabieler word. Gezien Odido al een tijdje adverteert met 5G klik en klaar hebben we besloten dit maar eens een tijdje op proef te nemen.

Ik haal zowel via wifi als via lan zo rond de 260 mb/s rechtstreeks op de Klik en Klaar modem. Mijn router is een Asus RT-AX88U. Ik heb de Odido modem in DMZ gezet naar mijn Asus. Op mijn Asus haal ik nog slechts 60 mb/s van de internetsnelheid.

Ik heb zelf diverse dingen geprobeerd om dit op te lossen, maar ik kom er na uren worstelen echt niet meer uit.

RT-AX88U
  • Terug naar fabrieksinstellingen gezet,
  • Merlin geïnstalleerd,
  • AP modus geprobeerd om nat problemen uit te sluiten.
  • QoS en AiProtection zijn uitgeschakeld
  • CPU blijft laag, poortsnelheid staan op 1 gb, Dual WAN uitgeschakeld
  • Alle netwerkkabels vervangen cat 5e
  • Speedtest op router zelf ook 60 mb/s
  • Ipv wan ook op een lan poort getest
  • ping snelheden zijn rond 22 ms
Om problemen met de router verder uit te sluiten deze router nog geprobeerd:

RT-AX92U
  • Vanuit fabrieksinstellingen als router geprobeerd -> ook 60 mb/s
  • QoS en AiProtection uitgeschakeld
Ik zou niet weten wat de oorzaak kan zijn of wat ik nog kan proberen om hier achter te komen. Is er iemand die mij hier verder mee kan helpen?

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb de Odido modem in DMZ gezet naar mijn Asus.
Wat houd dat hier in? Dat alle inkomende verkeer die geen onderdeel is van een sessie naar de Asus wordt gestuurd?
Heb je al gekeken wat voor bandbreedte je krijgt als je de Asus vervangt door je laptop?

• beffin
Mijzelf schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:42:
[...]

Wat houd dat hier in? Dat alle inkomende verkeer die geen onderdeel is van een sessie naar de Asus wordt gestuurd?
Heb je al gekeken wat voor bandbreedte je krijgt als je de Asus vervangt door je laptop?
Zover mij bekend is zorgt dit er voor dat al het verkeer dat via de Odido modem binnenkomt zonder enige beperking van bijv een firewall en met alle poorten open doorstuurt naar mijn Asus router. Mijn Asus zorgt dus voor het dichthouden van de poorten en firewall regels.

Als u met bandbreedte de snelheid bedoelt welke ik rechtstreek van de Odido -> laptop haal, dat is de 260 mb/s

• Mijzelf
  • Niet online
Ik bedoel niet Odido->laptop, maar Odido->(laptop in dmz).

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:21

Kabouterplop01

chown -R me base:all

En met dubbel Nat dus zonder dmz?

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:35
Paar usual suspects.

1) neem aan dat je de modem en de Asus router bekabeld aan elkaar geknutseld hebt?

2) je hebt de odido handleiding gevolgd? https://www.odido.nl/service/bestelling/internet-tv/installeren/handleidingen

• beffin
Odido -> laptop in dmz geeft nu een verbinding van 500 mb/s. hetzelfde als momenteel mijn odido - > laptop zonder dmz doet.

Op de Asus router nog steeds een snelheid van ongeveer 60 mb/s i.p.v. de aangeboden 500 mb/s nu. Asus met dubbele Nat geeft ook deze snelheid.

Router is inderdaad bekabeld met de modem aangesloten, kabels ook al eens vervangen voor een ander paar ter check. Ook beide lan poorten op de odido en de wan en wan via lan geprobeerd op de asus. In de Odido handleiding kan ik niets vinden over een eigen router aansluiten. De Odido modem/router functioneert zoals het standalone zou moeten.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@beffin Heb je de laptop met dezelfde netwerkkabel(s) van de router geprobeerd? Ik mag hopen dat je géén cca kabels gebruikt.

• beffin
Ik heb alles met dezelfde kabels getest. Geen ccakabels

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-08 18:37
@beffin ik moet de Odido router om de week opnieuw opstarten via de Odido app. Omdat de snelheid na 1 of 2 weken bij ook ook afneemt. Gaat dan van 500-1000mbps naar 100-200mbps, na een reset dan is de snelheid weer hersteld. Geen idee waar het aan ligt.

Snelheid voor opnieuw opstarten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dD0ja9W7dXt0UpPQ2tkd8CH1ut4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MzQTAMBVKjezVStEGlWDtSjv.png?f=fotoalbum_large

Snelheid na opnieuw opstarten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgB7qXii8mkC-fW78smsqtTHz88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MiEvSdPixouSFZ3FfzQGtrh8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door BlacKstaR- op 19-07-2026 12:00 ]

• Mijzelf
  • Niet online
beffin schreef op zondag 19 juli 2026 @ 11:17:
Odido -> laptop in dmz geeft nu een verbinding van 500 mb/s. hetzelfde als momenteel mijn odido - > laptop zonder dmz doet.

Op de Asus router nog steeds een snelheid van ongeveer 60 mb/s i.p.v. de aangeboden 500 mb/s nu. Asus met dubbele Nat geeft ook deze snelheid.
OK, het zit dus duidelijk in die Asus, of in de Odido-Asus overgang. Maakt het wat uit als je er een simpele switch tussenzet om eventuele poort-incompatibiliteit uit te sluiten?

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:15
Gebruik je verschillende tools om snelheid mee te meten? Ik zie namelijk een verschil van ongeveer factor 8. Kan het zo zijn dat de ene tool Mbps weergeeft en de andere MBps?

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
@beffin zit je niet per ongeluk op een 2,4Ghz wifi achter je Asus?

Spel en typfouten voorbehouden

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 08-08 04:30
Volgens mij gaat hij over zijn nek door de MTU. Kan zijn dat de MTU van de Asus te hoog is waardoor ieder pakket in tweeën gehakt moet worden. Overigens hoe je ook geen DMZ in te stellen want je hebt CGNAT dus heeft geen enkele toegevoegde functie.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FredvZ schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:16:
@beffin zit je niet per ongeluk op een 2,4Ghz wifi achter je Asus?
Bekabeld aangesloten geeft áltijd snellere verbinding dan met wifi. Netwerkverkeer gaat in principe áltijd de snelste route.

• sigio
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CH4OS schreef op maandag 20 juli 2026 @ 01:15:
[...]

Bekabeld aangesloten geeft áltijd snellere verbinding dan met wifi. Netwerkverkeer gaat in principe áltijd de snelste route.
In een lokaal netwerk (zelfde ranges op wifi en wired) zal de route metric de enige reden zijn om de ene boven de andere route te kiezen (en daarbij is de eest aangesloten methode meestal preferred). Dus kan prima dat je alsnog over wifi gaat als je ook wired hebt, dat is zeker geen garantie.

Mijn laptop zit hier met wifi + wired aangesloten, hier gaat 't wel over wired gelukkig, wegens de lagere metric:

default via x.y.z.1 dev eth2 proto dhcp src x.y.z.133 metric 100

default via x.y.z.1 dev wlan0 proto dhcp src x.y.z.100 metric 600

[ Voor 19% gewijzigd door sigio op 20-07-2026 01:22 ]

• beffin
Ik heb tijdens het meten telkens de wifi uitgeschakeld. Alle metingen zijn via Lan.

Wat ik lees is dat er geen CGNat is bij klik en klaar?

• Mijzelf
  • Niet online
beffin schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:11:
Wat ik lees is dat er geen CGNat is bij klik en klaar?
Is eenvoudig te zien. Als https://www.watismijnip.nl/ een ander IP geeft dan het WAN adres van je Odido router, heb je CGNat.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Oke even serieus:
- Welke poorten zijn met elkaar verbonden? LAN-LAN? LAN-WAN?
- Wat zijn de subnets op beide poorten/routers/netwerken?
- Wat is de MTU op de ASUS interface verbonden met de Odido router?
- Wat is je NAT setup? Dubbele NAT of static route waarbij de Odido router het SCR NAT deel op zich neemt?

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-08 10:10
Kan die odido modem niet in bridge modus?
Zet dmz eens uit. Dmz plaatst de asus alleen maar buiten de firewall. Maar dit wordt door verschillende fabrikanten wel eens anders uitgelegd (combi met portforwarding).

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:53

nelizmastr

Goed wies kapot

ahbart schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:45:
Kan die odido modem niet in bridge modus?
Zet dmz eens uit. Dmz plaatst de asus alleen maar buiten de firewall. Maar dit wordt door verschillende fabrikanten wel eens anders uitgelegd (combi met portforwarding).
Odido levert geen bridge functionaliteit nee. Met vrije modemkeuze is dat ook niet nodig, als je eigen apparatuur wilt gebruiken wordt je ook geacht deze zelf te kunnen configureren.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

• beffin
MasterL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 13:26:
Oke even serieus:
- Welke poorten zijn met elkaar verbonden? LAN-LAN? LAN-WAN?
- Wat zijn de subnets op beide poorten/routers/netwerken?
- Wat is de MTU op de ASUS interface verbonden met de Odido router?
- Wat is je NAT setup? Dubbele NAT of static route waarbij de Odido router het SCR NAT deel op zich neemt?
  • Odido Lan -> Asus wan
  • subnets Odido 192.168.1.1, Asus 192.168.50.1
  • MTU op Asus 1500
  • Dubbel nat
Met een switch tussen mijn modem en wan haal ik wel hoge snelheden!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-08 13:45

menonv

Beunhazerij?

Klinkt alsof een of andere gare Quality of Service setting ofzo op de Asus is ingeschakeld.
Als... de snelheid op de Asus traag is he, we praten ff hier alleen over bekabeld testen... En je switched dan direct op de Odido K&K, en dan is het snel, dan weet je iig al waar het probleem zit.

Overigens in dit topic al meerdere malen voorbij gekomen, de snelheid kakt in op de Odido K&K na 1-2 weken. Dat is hier ook... elke week ofzo zondagnacht met een slimme stekker ff een trap geven.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
beffin schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:36:
[...]
  • Odido Lan -> Asus wan
  • subnets Odido 192.168.1.1, Asus 192.168.50.1
  • MTU op Asus 1500
  • Dubbel nat
Dus Odido > Switch > Asus = snel
Odido > Asus = langzaam

Wat apart als beide op 1 1gbit full duplex (autodetect?) staan.
Staat er iets van flow control aan o.i.d.?

• beffin
MasterL schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:41:
[...]

Dus Odido > Switch > Asus = snel
Odido > Asus = langzaam

Wat apart als beide op 1 1gbit full duplex (autodetect?) staan.
Staat er iets van flow control aan o.i.d.?
Als je met flowcontrol de Qos functie bedoelt niet, dit staat uit.

• Mijzelf
  • Niet online
beffin schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:36:
Kan het zijn dat een van beide routers in een een of andere 'eco-stand' staat?

En heb je toegang tot poort statieken waar eventuele error pakketten worden gelogd?
Pagina: 1