Vraag

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:20
Ik zit dus, blijkbaar zoals velen, met de situatie dat de kookgroep (2x 16A) op één aardlek/fase (van 25A) aangesloten zit in mijn nieuwbouwwoning.

Als ik het goed begrijp is de enige nette oplossing een 3-fase aardlekautomaat gebruiken voor mijn kookplaat (een Siemens EX80BHL26E - installatie PDF). Dat lijkt me ook de fijnste oplossing want dan komen er 2 groepen vrij en dat is ook nodig omdat alle 12 groepen op dit moment in gebruik zijn en ik nog een aparte groep wil toevoegen voor een Quooker.

Ik heb op Marktplaats vast een goedkope 3-fase alamat op de kop getikt (Eaton B16 3P+N 30mA Type A - 1742431) en die wil ik graag geïnstalleerd hebben voordat de keuken erin komt (over een maand). Er is al 3-fase installatiedraad aanwezig en aangesloten op het perilexcontact (bruin-zwart-grijs-blauw-aarde) maar die is wel te kort om bij de onderste rail te komen (waar de alamat moet komen). Dus misschien voeg ik wat rijgklemmen toe op de rail of trek ik het installatiedraad opnieuw.

Ik hoop dat de bouwer een elektricien wil langssturen maar dan wil ik zelf wel graag scherp hebben wat ik moet wensen/eisen zodat het nu wel allemaal goed komt.

Als ik het goed begrijp worden eigenlijk maar 2 fases gebruikt door de kookplaat (1 fase per helft), maar hoe weet ik nou welke 2 van de 3 fasen de kookplaat gebruikt? Hier wil namelijk even rekening mee houden bij het verdelen van de groepen over de fasen.

Over die verdeling gesproken, wie heeft er tips? Momenteel zit de fornuisgroep op fase 2, het meest logisch lijkt mij die te verdelen over fase 2 en 3. En waar voeg ik de Quooker toe, ook op fase 2? Ik heb alle grootverbruikers met hun aansluitwaarde en de fase waar ze nu op zitten even in een tabel gezet:
Fase 1Fase 2Fase 3
16A oven4A wasdroger10A vaatwasser
10A wasmachine10A Quooker?10A (C16) warmtepomp binnendeel
12.5A (C16) warmtepomp buitendeel
En een foto van de groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzw_Nk5Sfoi_D3JpLF1pvkPmZkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikr8izdvoWuTUG69kzPxG4TB.jpg?f=fotoalbum_large

Afgesplitst gezien fase verdeling offtopic is

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-07-2026 10:39 ]

Alle reacties

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:07
@XhaiKhaL
Omdat de oven op fase 1 zit zou ik de kookplaat aansluiten op fase 2 en 3. De vaatwasser draait immers meestal pas na het koken. De Quooker inderdaad op fase 2 i.v.m. de warmtepomp op fase 1 en 3.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:47

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Niets mis met Eaton, maar het doet mij wel pijn in een spiksplinternieuwe ABB kast :+

Aders niet lang genoeg is wel problematisch. Gezien je op de bovenste rail ook geen ruimte hebt voor rijgklemmen. Halen ze de middelste rij wel?

Weet je ook zeker dat je een 3x25A aansluiting krijgt? Want je zal niet de eerste zijn waar de bouwer in een geval als dit er voor het gemak 3x35A legt. Maar dat is wel bijna €1k aan vastrecht per jaar duurder...
maar hoe weet ik nou welke 2 van de 3 fasen de kookplaat gebruikt?
Dat bepaal jij aan de hand van welke twee fases jij hem aansluit.

Qua verdeling zou ik kookplaat 1, kookplaat 2 en de over over de drie fases doen. En dan WP buiten, WP binnen en Quooker. Wasmachine is ook maar redelijk kort dus maakt niet veel uit, zou ik met de Quooker of WP binnen doen denk ik. WP droger maakt al helemaal niets uit, die kan zelfs gewoon een groep delen met de wasmachine.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
XhaiKhaL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:38:
Ik hoop dat de bouwer een elektricien wil langssturen maar dan wil ik zelf wel graag scherp hebben wat ik moet wensen/eisen zodat het nu wel allemaal goed komt.
Ik zou er niet op rekenen. Zeker nu de bouwvak voor de deur staat.
En je hebt nog kans dat de bouwer als antwoord geeft dat je je wensen kenbaar had moeten maken in het meerwerkformulier.

Mijn ervaring met een nieuwbouwhuis: je hebt nu dé kans om het goed te doen. Het geld wat je hier aan kwijt bent is een druppel op een gloeiende plaat vergeleken bij het geld dat je hebt uitgegeven aan je woning, badkamer en keuken.

Mijn aanpak:
- Eaton automaat weer doorverlopen op Marktplaats
- ABB alamat toevoegen
- VD draden naar de kookplaat vervangen met draden van de juiste lengte

Niks mis met Eaton, maar je plan heeft toch iets weg van het aanpassen van een Audi dashboard met volkswagenonderdelen die je vast plakt met een rolletje ducttape.

Je faseverdeling lijkt me verder prima.

Spel en typfouten voorbehouden