Vraag

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-08 10:13
Ik zit dus, blijkbaar zoals velen, met de situatie dat de kookgroep (2x 16A) op één aardlek/fase (van 25A) aangesloten zit in mijn nieuwbouwwoning.

Als ik het goed begrijp is de enige nette oplossing een 3-fase aardlekautomaat gebruiken voor mijn kookplaat (een Siemens EX80BHL26E - installatie PDF). Dat lijkt me ook de fijnste oplossing want dan komen er 2 groepen vrij en dat is ook nodig omdat alle 12 groepen op dit moment in gebruik zijn en ik nog een aparte groep wil toevoegen voor een Quooker.

Ik heb op Marktplaats vast een goedkope 3-fase alamat op de kop getikt (Eaton B16 3P+N 30mA Type A - 1742431) en die wil ik graag geïnstalleerd hebben voordat de keuken erin komt (over een maand). Er is al 3-fase installatiedraad aanwezig en aangesloten op het perilexcontact (bruin-zwart-grijs-blauw-aarde) maar die is wel te kort om bij de onderste rail te komen (waar de alamat moet komen). Dus misschien voeg ik wat rijgklemmen toe op de rail of trek ik het installatiedraad opnieuw.

Ik hoop dat de bouwer een elektricien wil langssturen maar dan wil ik zelf wel graag scherp hebben wat ik moet wensen/eisen zodat het nu wel allemaal goed komt.

Als ik het goed begrijp worden eigenlijk maar 2 fases gebruikt door de kookplaat (1 fase per helft), maar hoe weet ik nou welke 2 van de 3 fasen de kookplaat gebruikt? Hier wil namelijk even rekening mee houden bij het verdelen van de groepen over de fasen.

Over die verdeling gesproken, wie heeft er tips? Momenteel zit de fornuisgroep op fase 2, het meest logisch lijkt mij die te verdelen over fase 2 en 3. En waar voeg ik de Quooker toe, ook op fase 2? Ik heb alle grootverbruikers met hun aansluitwaarde en de fase waar ze nu op zitten even in een tabel gezet:
Fase 1Fase 2Fase 3
16A oven4A wasdroger10A vaatwasser
10A wasmachine10A Quooker?10A (C16) warmtepomp binnendeel
12.5A (C16) warmtepomp buitendeel
En een foto van de groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzw_Nk5Sfoi_D3JpLF1pvkPmZkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikr8izdvoWuTUG69kzPxG4TB.jpg?f=fotoalbum_large

Afgesplitst gezien fase verdeling offtopic is

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 17-07-2026 10:39 ]

Beste antwoord (via XhaiKhaL op 18-07-2026 22:24)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
XhaiKhaL schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:46:
Aangezien de fornuisgroep in de bovenste rij dan verdwijnt en er 1 terugkomt voor de Quooker is daar volgens mij genoeg ruimte voor 2 dubbele rijgklemmen.
Ja, dat zou kunnen. Ze halen de 2e rij ook niet?
3x 25A weet ik zeker, de 25A automaten van de netbeheerder (op de foto buiten beeld) zitten er ook gewoon.
Dat scheelt weer :)
Hoe bepaal ik trouwens welke fasen de kookplaat moet gebruiken? Moet ik dan bij de aansluiting van de kookplaat in de perilex stekker de gewenste fasen (bijv. L2 en L3) aansluiten? Of moet ik dat in de meterkast al "sturen" door de gewenste fasen op de juiste kleuren van de 3-fase draad naar het perilex contact te zetten?
Als je een 3P+N (of 4P) automaat gebruikt is het meest logische om gewoon de normale L1L2L3 volgorde aan te houden naar de Perilex over verdeeldoos. En daar kies je dan welke fase je onbenut laat.

Zelf ook meer fan van een aansluitdoos. Sneller in gebruik, goedkoper en je hebt niet het gepruts dat je onzekerheid hebt over welke aansluitstandaard er gebruikt is.
Trouwens, bij al mijn buren in het blok is de fornuisgroep op dezelfde wijze aangesloten, ook op dezelfde fase volgens mij. Vraag me af hoe leuk de netbeheerder dat vindt als dat bij alle 30 woningen uit dit project zo is gedaan...
Monkey see, monkey do...

Maar waarschijnlijk niet op dezelfde fase. Om het bouwen makkelijk te maken plaatst de bouwer gewoon overal dezelfde kast. Scheelt verschillen en een verdeling hoeft maar 1x gemaakt te worden. Maar de netbeheerder sluit vervolgens de fases steeds verschoven aan. Adres 1 krijgt L1L2L3, adres 2 krijgt L2L3L1 en adres drie krijgt L3L1L2. Gezien er geen absoluut begin is voor de fases maakt het niet uit met welke je begint. Zolang ze maar allemaal oplopend (of allemaal aflopend) zitten is de fase draaiing overal gelijk.

Alle reacties

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:17
@XhaiKhaL
Omdat de oven op fase 1 zit zou ik de kookplaat aansluiten op fase 2 en 3. De vaatwasser draait immers meestal pas na het koken. De Quooker inderdaad op fase 2 i.v.m. de warmtepomp op fase 1 en 3.

• Septillion

Septillion

Niets mis met Eaton, maar het doet mij wel pijn in een spiksplinternieuwe ABB kast :+

Aders niet lang genoeg is wel problematisch. Gezien je op de bovenste rail ook geen ruimte hebt voor rijgklemmen. Halen ze de middelste rij wel?

Weet je ook zeker dat je een 3x25A aansluiting krijgt? Want je zal niet de eerste zijn waar de bouwer in een geval als dit er voor het gemak 3x35A legt. Maar dat is wel bijna €1k aan vastrecht per jaar duurder...
maar hoe weet ik nou welke 2 van de 3 fasen de kookplaat gebruikt?
Dat bepaal jij aan de hand van welke twee fases jij hem aansluit.

Qua verdeling zou ik kookplaat 1, kookplaat 2 en de over over de drie fases doen. En dan WP buiten, WP binnen en Quooker. Wasmachine is ook maar redelijk kort dus maakt niet veel uit, zou ik met de Quooker of WP binnen doen denk ik. WP droger maakt al helemaal niets uit, die kan zelfs gewoon een groep delen met de wasmachine.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:14
XhaiKhaL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:38:
Ik hoop dat de bouwer een elektricien wil langssturen maar dan wil ik zelf wel graag scherp hebben wat ik moet wensen/eisen zodat het nu wel allemaal goed komt.
Ik zou er niet op rekenen. Zeker nu de bouwvak voor de deur staat.
En je hebt nog kans dat de bouwer als antwoord geeft dat je je wensen kenbaar had moeten maken in het meerwerkformulier.

Mijn ervaring met een nieuwbouwhuis: je hebt nu dé kans om het goed te doen. Het geld wat je hier aan kwijt bent is een druppel op een gloeiende plaat vergeleken bij het geld dat je hebt uitgegeven aan je woning, badkamer en keuken.

Mijn aanpak:
- Eaton automaat weer doorverlopen op Marktplaats
- ABB alamat toevoegen
- VD draden naar de kookplaat vervangen met draden van de juiste lengte

Niks mis met Eaton, maar je plan heeft toch iets weg van het aanpassen van een Audi dashboard met volkswagenonderdelen die je vast plakt met een rolletje ducttape.

Je faseverdeling lijkt me verder prima.

Spel en typfouten voorbehouden

• XhaiKhaL
Septillion schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:50:
Niets mis met Eaton, maar het doet mij wel pijn in een spiksplinternieuwe ABB kast :+

Aders niet lang genoeg is wel problematisch. Gezien je op de bovenste rail ook geen ruimte hebt voor rijgklemmen. Halen ze de middelste rij wel?

Weet je ook zeker dat je een 3x25A aansluiting krijgt? Want je zal niet de eerste zijn waar de bouwer in een geval als dit er voor het gemak 3x35A legt. Maar dat is wel bijna €1k aan vastrecht per jaar duurder...

[...]

Dat bepaal jij aan de hand van welke twee fases jij hem aansluit.

Qua verdeling zou ik kookplaat 1, kookplaat 2 en de over over de drie fases doen. En dan WP buiten, WP binnen en Quooker. Wasmachine is ook maar redelijk kort dus maakt niet veel uit, zou ik met de Quooker of WP binnen doen denk ik. WP droger maakt al helemaal niets uit, die kan zelfs gewoon een groep delen met de wasmachine.
Haha ja, true :')

Aangezien de fornuisgroep in de bovenste rij dan verdwijnt en er 1 terugkomt voor de Quooker is daar volgens mij genoeg ruimte voor 2 dubbele rijgklemmen. Maargoed, dat in combinatie met de Eaton in de ABB kast verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs.

3x 25A weet ik zeker, de 25A automaten van de netbeheerder (op de foto buiten beeld) zitten er ook gewoon.

Hoe bepaal ik trouwens welke fasen de kookplaat moet gebruiken? Moet ik dan bij de aansluiting van de kookplaat in de perilex stekker de gewenste fasen (bijv. L2 en L3) aansluiten? Of moet ik dat in de meterkast al "sturen" door de gewenste fasen op de juiste kleuren van de 3-fase draad naar het perilex contact te zetten?
FredvZ schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:26:
[...]

Ik zou er niet op rekenen. Zeker nu de bouwvak voor de deur staat.
En je hebt nog kans dat de bouwer als antwoord geeft dat je je wensen kenbaar had moeten maken in het meerwerkformulier.

Mijn ervaring met een nieuwbouwhuis: je hebt nu dé kans om het goed te doen. Het geld wat je hier aan kwijt bent is een druppel op een gloeiende plaat vergeleken bij het geld dat je hebt uitgegeven aan je woning, badkamer en keuken.

Mijn aanpak:
- Eaton automaat weer doorverlopen op Marktplaats
- ABB alamat toevoegen
- VD draden naar de kookplaat vervangen met draden van de juiste lengte

Niks mis met Eaton, maar je plan heeft toch iets weg van het aanpassen van een Audi dashboard met volkswagenonderdelen die je vast plakt met een rolletje ducttape.

Je faseverdeling lijkt me verder prima.
Ik had gisteravond een ticket ingeschoten bij de bouwer en een door hun ingeschakelde elektricien stond vanochtend al op de stoep om even mee te kijken/denken (was toevallig in de buurt ofzo). Helaas was ik er zelf niet dus we hebben alleen even telefonisch kunnen spreken en ik weet nu niet precies wat er teruggekoppeld is aan de bouwer en hoe die mijn klacht nu verder gaat oppakken. Helaas had de elektricien wel de mededeling dat ze pas over 4 weken terug kunnen komen i.v.m. de bouwvak :-(

Ik denk dat ik even ga zoeken of ik een elektricien in mijn eigen netwerk kan vinden die een keer een uurtje op een zaterdag kan helpen om het netjes in orde te maken (tegen betaling).

Trouwens, bij al mijn buren in het blok is de fornuisgroep op dezelfde wijze aangesloten, ook op dezelfde fase volgens mij. Vraag me af hoe leuk de netbeheerder dat vindt als dat bij alle 30 woningen uit dit project zo is gedaan...

[ Voor 8% gewijzigd door XhaiKhaL op 17-07-2026 22:56 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:02
@XhaiKhaL zou persoonlijk even kijken of je de huidige perilex wcd kunt vervangen voor een aansluitdoos, al dan niet gecombineerd met het vervangen/verlengen van de draden tussen daar en je groepenkast.
Als je oven bij de kookplaat in de buurt zit kan je zelfs nog overwegen om op de overgebleven fase in de aansluitdoos een (opbouw) wcd te plaatsen waar je je oven op aansluit, beetje zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSPkr1nXOudIpl0MjlEZcFLbOEc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/FUjMg9BK3A6wiT4eo7bPn5Ld.png?f=fotoalbum_medium

Dan kan je evt dus nog een automaat vrij spelen.

[Edit] kom er net achter dat je een busboard kast hebt, dus mogelijk eerst ook even checken hoe dat zit met de interne bedrading, mogelijk zit je kookplaat in deze situatie al op 2 fases, dit kan je evt checken als je de kappen eraf haalt en met b.v. een twee polige spanningstester (duspol) gaat meten op de 2 afgaande contacten van die kookgroep.
Geven deze onderling 0V aan is het 1 fase aangesloten, geeft deze 400V aan is dit verdeeld over 2 fases.

er zijn nog al wat verschillende busboard types namelijk

[ Voor 28% gewijzigd door Annuk op 18-07-2026 07:21 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met 3 ALS is het vrijwel zeker een 3-fase busboard en zit de kookplaat dus al netjes op 2 fasen.

Anders zou 1 van de ALS werkloos in de kast zitten…volgens mij zijn alle andere busboard opties 2 delen

Even de deksel los en dan is het zo te zien

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 18-07-2026 07:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Septillion

Septillion

@Ronald Er zijn 3 type busboard:
2x6 (2x L+N, 6x link en 6x rechts)
3x4 (3x L+N, 4x links, 4x midden en 4x rechts)
3-fase (2x 3L+N in L1L2L3 configuratie)

Laatste moet op een 3-fase aardlek. Dit is dus een 3x4 busboard en daar zitten de overgangen dus alleen bij positie 4-5 en 8-9. De kookplaat zit nu volledig op L2*. Om hem te spreiden had hij dus één plekje naar rechts gemoeten.

* Er vanuitgaande dat de 2e aardlek L2 is.

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

XhaiKhaL schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:46:
Aangezien de fornuisgroep in de bovenste rij dan verdwijnt en er 1 terugkomt voor de Quooker is daar volgens mij genoeg ruimte voor 2 dubbele rijgklemmen.
Ja, dat zou kunnen. Ze halen de 2e rij ook niet?
Dat scheelt weer :)
Als je een 3P+N (of 4P) automaat gebruikt is het meest logische om gewoon de normale L1L2L3 volgorde aan te houden naar de Perilex over verdeeldoos. En daar kies je dan welke fase je onbenut laat.

Zelf ook meer fan van een aansluitdoos. Sneller in gebruik, goedkoper en je hebt niet het gepruts dat je onzekerheid hebt over welke aansluitstandaard er gebruikt is.
Monkey see, monkey do...

Maar waarschijnlijk niet op dezelfde fase. Om het bouwen makkelijk te maken plaatst de bouwer gewoon overal dezelfde kast. Scheelt verschillen en een verdeling hoeft maar 1x gemaakt te worden. Maar de netbeheerder sluit vervolgens de fases steeds verschoven aan. Adres 1 krijgt L1L2L3, adres 2 krijgt L2L3L1 en adres drie krijgt L3L1L2. Gezien er geen absoluut begin is voor de fases maakt het niet uit met welke je begint. Zolang ze maar allemaal oplopend (of allemaal aflopend) zitten is de fase draaiing overal gelijk.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Septillion schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:54:
[...] Maar de netbeheerder sluit vervolgens de fases steeds verschoven aan. Adres 1 krijgt L1L2L3, adres 2 krijgt L2L3L1 en adres drie krijgt L3L1L2. Gezien er geen absoluut begin is voor de fases maakt het niet uit met welke je begint. Zolang ze maar allemaal oplopend (of allemaal aflopend) zitten is de fase draaiing overal gelijk.
Dan klopt de telling op de slimme meter toch niet meer? Hier is overal rood,geel,blauw aangehouden. Overigens is alle kookgroepen op dezelfde fase geen probleem hoor, alle BUH op dezelfde fase daarentegen :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Septillion

Septillion

@Jim423 Dan doen ze dan tussen meter en hoofdschakelaar.

Overigens wordt er bij verzwaren (n=2) vaak überhaupt niet gekeken naar fasevolgorde. Dan zijn ze al lang blij als N op N zit en de rest gewoon 3x bruin en klaar. Dat de fasevolgorde op de meter niet klopt boeit ze dus niet. Sterker nog, het boeit ze dan niet eens dat de draairichting "klopt" gezien dat in Nederland ook niet verplicht is.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 18-07-2026 11:34 ]

• Jim423
  • Nu online
Vreemd, want dit zit gewoon in het praktijkexamen BEI-BLS-VOP-LS en BEI-BLS-VP-LS. Als het draaiveld niet klopt ben je gezakt. (op de hoofdschakelaar). En rood (Liander) moet gewoon op L1 op de meter. Anders krijg ik hele vreemde storingsmeldingen als er een fase uit ligt. Maar een verzwaring is natuurlijk wat anders dan een nieuwbouw, hier is de hoofdschakelaar aangesloten door de electricien, niet door de netbeheerder. Daarna knipte hij de draadjes op de hoofdautomaten om de spanning op de slimme meter te zetten (en de rest). De netbeheerder is dan allang gevlogen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Annuk
Jim423 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Dan klopt de telling op de slimme meter toch niet meer? Hier is overal rood,geel,blauw aangehouden. Overigens is alle kookgroepen op dezelfde fase geen probleem hoor, alle BUH op dezelfde fase daarentegen :+
Deze draaiing wordt gedaan voor de hoofdzekeringen, voor jou als eindgebruiker maakt het niet uit, als het maar zo is dat de linkse zekering(automaat) ook de zogenaamde L1 op de meter uitschakelt en als 1 lijn naar boven ook de meest linker fase draad onder de HS uitschakelt.

Voor een storing in de straat kunnen de meters gecheckt worden door de netbeheerders (monteurs) en ze moeten toch sowieso fysiek meten en controleren welke fase (kleur) het is die defect is b.v.

• Annuk
Jim423 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:52:
Vreemd, want dit zit gewoon in het praktijkexamen BEI-BLS-VOP-LS en BEI-BLS-VP-LS. Als het draaiveld niet klopt ben je gezakt. (op de hoofdschakelaar). En rood (Liander) moet gewoon op L1 op de meter. Anders krijg ik hele vreemde storingsmeldingen als er een fase uit ligt.
Klopt je moet bij een wijziging bij een klant die al 3F heeft voortijdig en na de werkzaamheden fase-rotatie aantonen, bij nieuwe aansluitingen/verzwaring niet perse.
(Zelf in bezit van AVP LS + MS en de examens al vaker moeten doen).
Maar een verzwaring is natuurlijk wat anders dan een nieuwbouw, hier is de hoofdschakelaar aangesloten door de electricien, niet door de netbeheerder. Daarna knipte hij de draadjes op de hoofdautomaten om de spanning op de slimme meter te zetten (en de rest). De netbeheerder is dan allang gevlogen.
Als jij de netbeheerder belt met een storing wordt er op de "meldkamer" gecheckt aan de hand van je PC + nr of jij alleen of meerdere in de straat een onderbreking hebben, dit d.m.v. uitlezen netspanning op de slimme meter.
En dan maakt het niet uit dat het op jou meter L1 is en bij de buren op L2 en de andere buren L3 van de meter die aangeeft dat die afwezig is, er moet toch fysiek gecontroleerd worden door een monteur. Dit kan dan mede in een transformator station of in een straatkast en daar wordt daadwerkelijk gecontroleerd welke fase het is.

• XhaiKhaL
Septillion schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:47:
@Ronald Er zijn 3 type busboard:
2x6 (2x L+N, 6x link en 6x rechts)
3x4 (3x L+N, 4x links, 4x midden en 4x rechts)
3-fase (2x 3L+N in L1L2L3 configuratie)

Laatste moet op een 3-fase aardlek. Dit is dus een 3x4 busboard en daar zitten de overgangen dus alleen bij positie 4-5 en 8-9. De kookplaat zit nu volledig op L2*. Om hem te spreiden had hij dus één plekje naar rechts gemoeten.

* Er vanuitgaande dat de 2e aardlek L2 is.
Inderdaad, ik heb ook nog even gecheckt met de multimeter aan het perilex contact vandaag en inderdaad 0V tussen L en L, en gewoon 230 tussen L en N.

Dan ook voor de tip van de aansluitdoos erg nice dat je zo nog een automaat kunt vrijspelen door de oven ook achter de alamat te plaatsen. Dat ga ik op dit moment trouwens niet doen omdat er geen noodzaak voor is maar wel fijn om te weten dat die optie er is voor eventuele toekomstige uitbreidingen.

Ik weet denk ik wel genoeg, dank allen voor het meedenken en de goede tips.

• Jim423
  • Nu online
Annuk schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:07:
[...]

En dan maakt het niet uit dat het op jou meter L1 is en bij de buren op L2 en de andere buren L3 van de meter die aangeeft dat die afwezig is, er moet toch fysiek gecontroleerd worden door een monteur. Dit kan dan mede in een transformator station of in een straatkast en daar wordt daadwerkelijk gecontroleerd welke fase het is.
Mijn DSM's zijn niet van de netbeheerder. Dus die kunnen ook niet benaderd worden door de meldkamer of monteurs. :) Ik heb totnogtoe nog niet gezien dat er fasen gewisseld worden voor de meter, d.w.z. L1 (rood) is ook daadwerkelijk DSM L1. Lijkt me dus erg vreemd en ik heb het geleerd op de manier van @Septillion Maar het zou kunnen dat dit bij andere netbeheerders anders gaat al zou ik er persoonlijk niet vrolijk van worden. N.b. ik heb het hier over 3-fase aansluitingen. Maargoed, beetje offtopic...

• Annuk
Jim423 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 01:08:
[...]

Mijn DSM's zijn niet van de netbeheerder. Dus die kunnen ook niet benaderd worden door de meldkamer of monteurs. :) Ik heb totnogtoe nog niet gezien dat er fasen gewisseld worden voor de meter, d.w.z. L1 (rood) is ook daadwerkelijk DSM L1. Lijkt me dus erg vreemd en ik heb het geleerd op de manier van @Septillion Maar het zou kunnen dat dit bij andere netbeheerders anders gaat al zou ik er persoonlijk niet vrolijk van worden. N.b. ik heb het hier over 3-fase aansluitingen. Maargoed, beetje offtopic...
offtopic:
Wat ik hier schetste is conform NetbeheerNL, dit juist vanwege het feit dat anders mogelijk installateurs alsnog (te makkelijk) gaan draaien met de draden onder de hoofdschakelaar.
Zolang het (bij wijziging/vernieuwing) maar hetzelfde draaiveld blijft onder de HS en bij nieuwe aanleg (of verzwaring) bij voorkeur rechts.
En men is uiteindelijk boven de HS zelf verantwoordelijk voor de gewenste draaiveld richting en deze waar nodig aan te passen.
edit:
Leuke casus die ik laatst had met m'n leerling:
Aansluiting van pand was afgekapt wegens fraude (dus opgegraven en geknipt), wij mochten nieuwe aansluiting naar binnen brengen, oude aansluitkabel waar we dus weer op moeten verbinden was blauw+3x zwart, welke is dan exact L1/L2/L3?

[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 19-07-2026 08:13 ]

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-08 14:05
Ik had een ABB 3 fase alamat gebruikt met 2p-2n aansluiting ter voorbereiding op de verzwaring naar 3 fase.

Door mijn zwager, docent elektrotechniek, werd dit afgekeurd. De aardlekschakelaar zou door het ontbreken van de derde aansluiting niet (goed) werken. Ik heb deze vervangen voor een 2p-2n alamat kookgroep van abb. Inmiddels is de 3 fase aansluiting gerealiseerd en de kookplaat werkt prima.

• Annuk
mpx200_05 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:57:
Ik had een ABB 3 fase alamat gebruikt met 2p-2n aansluiting ter voorbereiding op de verzwaring naar 3 fase.

Door mijn zwager, docent elektrotechniek, werd dit afgekeurd. De aardlekschakelaar zou door het ontbreken van de derde aansluiting niet (goed) werken. Ik heb deze vervangen voor een 2p-2n alamat kookgroep van abb. Inmiddels is de 3 fase aansluiting gerealiseerd en de kookplaat werkt prima.
Het kan potentieel wel, maar niet standaard met een kamrail doorverbonden op de hoofdschakelaar, dan moet je goed kijken naar welke contacten bemeten worden en daar tijdelijk een brug maken.
Bv: fase/fase/nul/nul als er gemeten wordt tussen b.v. L2 & L3
En zodra de 3F aansluiting er is kan het netjes (met kamrails?) aangesloten worden als L1/L2/L3/Nul

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:22
mpx200_05 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:57:

Ik vrees dat hij zijn kennis dan even moet opfrissen. Het is ongebruikelijk, wellicht verwarrend en afhankelijk van het merk/uitvoering zou het kunnen dat de testknop niet werkt, maar hij werkt 100% zeker nog wel als aardlekschakelaar.

Aanvulling: ik weet eerlijk gezegd niet of er ook spanningsafhankelijke 3-fasen aardlekschakelaars bestaan, dan zou het kunnen dat ze niet werken als ze de spanning van de 3e fase gebruiken die je nu als N gebruikt.
Maar voor een 3-fasen ABB alamat is dat niet het geval.

[ Voor 15% gewijzigd door Out.of.Control op 19-07-2026 10:14 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:22
Annuk schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Deze draaiing wordt gedaan voor de hoofdzekeringen, voor jou als eindgebruiker maakt het niet uit, als het maar zo is dat de linkse zekering(automaat) ook de zogenaamde L1 op de meter uitschakelt en als 1 lijn naar boven ook de meest linker fase draad onder de HS uitschakelt.
Dat was in mijn woning (opgeleverd in 2019, Stedin gebied) in ieder geval niet zo. Tussen hoofdautomaten en de meter waren L1 en L2 gekruisd (mogelijk om er een rechtsdraaiend veld van te maken?) en tussen meter en HS waren de drie fasen een plekje opgeschoven. Geen idee of dat bewust was (om alle huizen in de straat wat beter uit te middelen) of onbewust.
Maar de L1 op de hoofdzekering was daardoor L2 op de meter en L3 op de HS.

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-08 14:05
Ach, ik heb weer twee vrije plaatsen over. De 3 fase alamat gebruiken we tzt wel voor een laadpunt.

• BMW-M
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 20:32

BMW-M

living the good life

Eaton is prima spul, maar dat hoort simpelweg niet thuis in een ABB kast, je start dit topic omdat je het graag goed wil doen, doe het dan ook echt goed ;) overigens kan die kookgroep prima op 1 fase, de 2 fase kookgroep is echt een Nederlandse oplossing, en alleen in de uitzonderlijke situaties dat je alle zones tegelijkertijd op boost zet, zou dit tot een probleem leiden, als je dat perse wilt oplossen, dan echt een ABB erin.

Jan Donk

• Annuk
BMW-M schreef op zondag 19 juli 2026 @ 12:33:
Eaton is prima spul, maar dat hoort simpelweg niet thuis in een ABB kast, je start dit topic omdat je het graag goed wil doen, doe het dan ook echt goed ;) overigens kan die kookgroep prima op 1 fase, de 2 fase kookgroep is echt een Nederlandse oplossing, en alleen in de uitzonderlijke situaties dat je alle zones tegelijkertijd op boost zet, zou dit tot een probleem leiden, als je dat perse wilt oplossen, dan echt een ABB erin.
De hele kookgroep (1 of 2F aangesloten) is een Nederlands gedrocht.
In een 3F installatie wil je je kookplaat d.m.v. een 3P+N groep hebben aangesloten al dan niet op 2 v/d 3 fasen.
Voordeel van sommige ABB busboards is dat de fase verdeling als 1,2,3 is (gevoed door een 3P+N aardlekschakelaar) en dan kan je d.m.v. de bijbehorende set een kookgroep op 2 (of 3) fases maken, in andere gevallen bij voorkeur dus een 3P+N (aardlek) automaat.

Er zijn namelijk ook genoeg platen bekend waar de optie van @mpx200_05 niet werkt met 2 losse aardlekautomaten.

• goochem01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-08 09:03
mpx200_05 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:55:
Ach, ik heb weer twee vrije plaatsen over. De 3 fase alamat gebruiken we tzt wel voor een laadpunt.
Voor een laadpunt voor de auto pas je een 20A automaat toe en stel je de lader in op 16A.

Voor een kookgroep is een alamat niet nodig dus zonde van het geld.

Het is vrij simpel allemaal:

Kookplaat 3f geschikt plaats je een drie fase automaat.

Kookplaat 2f+2n plaats een tweegelijdergroep.

Weet je niet zeker waar je mee bezig bent?

Laat de installateur het opknappen.

Je groepenkast is de belangrijkste schakel in je electrisch systeem, je gaat ook niet vragen of je slaolie of remolie in je remsysteem van je auto gooit.

Dit is niet beledigend bedoeld ik kom gewoon te veel geknutseld tegen.

[ Voor 24% gewijzigd door goochem01 op 19-07-2026 20:43 ]

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Jim423 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:52:
Vreemd, want dit zit gewoon in het praktijkexamen BEI-BLS-VOP-LS en BEI-BLS-VP-LS. Als het draaiveld niet klopt ben je gezakt. (op de hoofdschakelaar).
In mijn ervaring komt een linksdraaiend draaiveld best wel regelmatig voor bij Liander.

• Annuk
bjusterbaarlik schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:23:
[...]

In mijn ervaring komt een linksdraaiend draaiveld best wel regelmatig voor bij Liander.
Klopt, daarom in bestaande 3F situaties ook altijd meten!
Ligt ook (veelal) aan de van oudsher Gemeentelijke Energie Bedrijven (GEB's), iedere gemeente had z'n eigen netbeheerder, en mogelijk ook z'n eigen draaiveld (links/rechts).

En altijd meten onder de hoofdschakelaar (dus voedende zijde v/d hoofdschakelaar), er kunnen altijd ergens fases gekruist zijn onderweg (HZ <> Meter of Meter <> HS).

Je wilt (en zeker bij boederijen/bedrijven met 3F/draaistroom machines/motoren) hetzelfde draaiveld aanbieden onder de hoofdschakelaar, als het goed is heeft een installateur o.i.d. de boel zo aangesloten dat de machines de juiste draairichting dan krijgen, als je dan ineens het draaiveld onder de HS veranderd, gaan de machines de verkeerde kant op lopen.
Zo wordt b.v. een vijzel ineens heel lang als die de verkeerde kant op loopt, of een transportband die iets moet afvoeren draait de verkeerde kant op (terug) en gooit alles onder de machine b.v.

Pagina: 1