Vraag

• LutraVulgaris
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-07 00:40
Ik heb brand gehad en mijn PV bekabeling is verschroeid tot het dak. De bekabeling is 6 jaar geleden tijdens de bouw van de woning aangelegd en zit inderdaad in 1 buis, dus plus en min, wat niet meer mag. Helaas is dit wel het geval en ben ik nu bang dat er een gevaarlijke sitiatie kan ontstaan.

De installateur geeft aan dat dit geen enkel probleem is en er geen brandgevaar is. Google zegt wat anders en mijn gevoel ook. De brand is inmiddels 10 weken geleden gebeurd en de kabels liggen er nog net zo bij. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mDh8w7bk/20260612-130051.jpg

Alle reacties

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 19:30
De installateur is een pannenkoek. Natuurlijk is dit een probleem.
Zelfs bekabeling die nodig is voor brandmelding (met extra brandvertraging) moet vervangen worden na een brand.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:22
Je hebt brand gehad. Daar ben je neem ik aan voor verzekerd? Neem contact op met je verzekering en laat die kabels vervangen.

Lekker!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:38
Zou bijna een melding maken als die installateur ergens bij aangesloten zit. Want elke leek kan zien dat dit brandgevaar oplevert.

Is die installateur ook toevallig veroorzaker van de brand? en het hem geld kost ofzo als het vervangen moet worden?

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:20
LutraVulgaris schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:25:
Ik heb brand gehad en mijn PV bekabeling is verschroeid tot het dak. De bekabeling is 6 jaar geleden tijdens de bouw van de woning aangelegd en zit inderdaad in 1 buis, dus plus en min, wat niet meer mag. Helaas is dit wel het geval en ben ik nu bang dat er een gevaarlijke sitiatie kan ontstaan.

De installateur geeft aan dat dit geen enkel probleem is en er geen brandgevaar is.

[Afbeelding]
Even voor de duidelijkheid. Geeft de instelateur aan of het doorvoeren van de kabel door 1 doorvoer geen probleem is? Of geeft hij aan dat de kabel zoals hij er verschroeit bij hangt geen probleem is?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:46
Wat Napsju al zegt, gewoon laten vervangen valt allemaal onder dezelfde brandschade.
En als het alleen visuele (roet) schade is dus de simpel gezegd de kabel is vies dan is het geen schade die vervangen moet worden.
Als de kabel hitte heeft verwerkt en dus mantel beschadiging heeft (elke andere vorm dan origineel) dan is het schade en zeker bij elektra bekabeling is dat vervangen.

Taal fouten inbegrepen ;)

• LutraVulgaris
De installateur die de verzekering heeft gestuurd is diegene die geen gevaar ziet in de huidige situatie. Dit is niet de installateur van de panelen en bekabeling, dit is gedaan tijdens de bouw.

Ik ben verzekerd. De brand is niet ontstaan in de bedrading maar zijn aangetast door de brandhaard. De bedrading in 1 buis is wel een probleem volgens de installateur, dit mag conform huidige norm niet meer.

Het gaat dus om; kan deze verschroeide bedrading brand veroorzaken zoals het er nu bij hangt.

• tlpeter
LutraVulgaris schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:48:
Het gaat dus om; kan deze verschroeide bedrading brand veroorzaken zoals het er nu bij hangt.
Ja, de isolatie is aangetast.

[ Voor 46% gewijzigd door tlpeter op 17-07-2026 11:00 ]

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:45

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Het antwoord daarop is ja.
De mantel is door de warmte broos en hard geworden en kan afbrokkelen. Op die manier kunnen de aders elkaar raken en heel veel hitte door kortsluiting produceren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• LutraVulgaris
Dank voor alle reacties. Ik schakel direct een onafhankelijke partij in om de schade te herstellen.

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:34
Ik mag aannemen dat ze nog met herstel na de brand bezig zijn of aan de slag gaan dan..

Als ervaringsdeskundige (helaas) kan ik vertellen dat na de brand die ik heb gehad, alle gevolgschade is aangepakt, ja dit heeft 5 maanden geduurd (en kon al die tijd niet thuiswonen daardoor) maar alles is aangepakt, zelfs nieuwe bedraging aangelegd in de muur.

(Ik heb een keukenbrand gehad ontstaan in de vaatwasser. Deze stond tegen de muur tussen badkamer en keuken, complete keuken en badkamer vervangen, bedrading in de muur vervangen want die was potentieel te warm geweest, bij jou is dat potentieel geen vraag meer, dus moet gewoon worden vervangen)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Wait. What!?
Dit is nog in gebruik in deze verbrande situatie? Ik dacht dat je vraag ging om als het eenmaal vervangen is voor nieuwe bekabeling, of die dan samen door één buis veilig kunnen. Daar zou ik wel ja op antwoorden.
Maar je vraag gaat dus over de huidige status én daar staan nog werkende zonnepanelen op aangesloten? Werkend en wel? Wtf, dat is echt niet normaal. Elk weldenkend mens zou moeten inzien dat dat behoorlijk (brand) gevaarlijk is.
Zo snel mogelijk uitschakelen en de bedrading buiten bij de panelen afkoppelen. (Mocht het SolarEdge zijn, dan is binnen uitschakelen voldoende)

Alles kan stuk.

• LutraVulgaris
Nee de omvormers zijn al afgevoerd. Gaat dus om afgedopte bedrading maar wel ernstig beschadigd door brand.

Ja ze zijn bezig met herstel en dit blijft uiteraard niet zo hangen, alles wordt vervangen.

De vraag is kan ik veilig terug naar huis met deze verschroeide kabels nog uit het dak.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03:45

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

LutraVulgaris schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:58:
De vraag is kan ik veilig terug naar huis met deze verschroeide kabels nog uit het dak.
Zo lang de draden volledig spanningsloos zijn is er geen verhoogd risico op brand. Betekent dus wel dat de draden afgekoppeld moeten worden aan de PV zijde (zonnepanelen). Bij volle zon staat er anders potentieel een paar honderd volt op. Dat moet dus eigenlijk zo snel mogelijk gebeuren, ongeacht of je naar huis gaat of niet!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:34
Wacht even .. Nu je die vraag stelt: Om welke reden is de installateur van de verzekering dan langs geweest? Welke opdracht heeft hij meegekregen? Of de situatie veilig was om te bewonen? Of moest hij aangeven wat de reparatiekosten waren?

Dan is het wat @DexterDee aangeeft: Is de boel afgekoppeld of niet. Zijn het dus alleen maar "losse" kabels die toch wel vervangen worden tijdens het vervangen. Dus wat was de reden dat de installateur aanwezig was?

[ Voor 20% gewijzigd door RonnieKo op 17-07-2026 12:10 ]

• tlpeter
Nee de omvormers zijn al afgevoerd. Gaat dus om afgedopte bedrading maar wel ernstig beschadigd door brand.

Ja ze zijn bezig met herstel en dit blijft uiteraard niet zo hangen, alles wordt vervangen.

Als de zonnepanelen nog zijn aangesloten dan staat er gewoon gelijkstroom op.

• LutraVulgaris
De draden zijn nog gekoppeld aan de zonnepanelen, niet aan de omvormer.

De installateur heeft de uiteinden wel gezekerd maar de kabels zo laten hangen. De installateur heeft een opname gedaan van werkzaamheden

• tlpeter
Ik zou er toch een ander naar laten kijken. Ik zou dit zelf zo niet laten zitten.

• remco_k

remco_k

LutraVulgaris schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:10:
De draden zijn nog gekoppeld aan de zonnepanelen, niet aan de omvormer.
Je geeft maar beperkt info steeds. Wat je hier vermeld is het echte probleem. Maar het hangt er vanaf wat voor omvormer systeem het was. Heb je microomvormers? Was het SolarEdge? Indien het die beide niet waren (en het dus een standaard string omvormer was) dan staat er nu dus een paar honderd volt op. "Gezekerd" of niet, het is super link met die verbrande kabels.

Alles kan stuk.

• LutraVulgaris
remco_k schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:25:
[...]

Je geeft maar beperkt info steeds. Wat je hier vermeld is het echte probleem. Maar het hangt er vanaf wat voor omvormer systeem het was. Heb je microomvormers? Was het SolarEdge? Indien het die beide niet waren (en het dus een standaard string omvormer was) dan staat er nu dus een paar honderd volt op. "Gezekerd" of niet, het is super link met die verbrande kabels.
Excuses, het zijn 32 zonnepanelen in 2 strings. Deze waren aangesloten op een omvormer. De omvormer is inmiddels weg dus de kabels zijn niet meer aangesloten op een omvormer, nog wel op de pv panelen, dus zon = spanning neem ik aan.

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

LutraVulgaris schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Excuses, het zijn 32 zonnepanelen in 2 strings. Deze waren aangesloten op een omvormer. De omvormer is inmiddels weg dus de kabels zijn niet meer aangesloten op een omvormer, nog wel op de pv panelen, dus zon = spanning neem ik aan.
Klopt als er nu licht op de panelen valt staat er tot een paar honderd volt DC op de kabel die nu bij je binnenkomt die daar zo te zien zomaar bungelt en mogelijk (bijna zeker) aangetast is.

HANDTEKENING!!!

• remco_k

remco_k

LutraVulgaris schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Ja. 100% zeker spanning op (er van uitgaande dat je panelen niet zijn gefrituurd door de brand, cq defect zijn door kortsluiting oid). En er staat dan veel spanning op.
Ik denk/schat minimaal 16x 35V per string: dus meer dan 560V op bekabeling die in zeer slechte staat verkeerd.
Die moet zo snel mogelijk worden losgekoppeld van de panelen.

Het is al vervelend dat je brand hebt gehad. Maar het zou nou nog vervelender zijn als dat nog een keer gebeurd. De kans is niet heel groot. Maar link is het wel.

[ Voor 20% gewijzigd door remco_k op 17-07-2026 16:46 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1