Een ruime Tower case met veel cooling EN een 5,25" bay

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 00:37
Aangezien mijn huidige case geen 5,25" bay heeft kan ik geen blu ray brander in mijn pc zetten. Tot mijn vreemde verbazing op de Pricewatch zie ik nog maar weinig pc kasten die beschikken over een 5,25" bay (voor een optische drive). Ze zijn er wel, maar de meeste die deze optie nog hebben zijn mid-towers en vrij simpel qua design termijn mijn pc toch wel een gamers pc is. Een goeie vriend van mij heeft een Antec 1900 tower case. Een best aardig ruime case met nog altijd een 5,25" drive.

Maar mijn pc heeft wel een kast nodig die flink wat lucht kan doorlaten, ik heb namelijk best wel warme componenten. De foto's zijn niet altijd even duidelijk maar zoals gezegd veel van deze kasten zijn redelijk saai, met weinig RBG.

Mijn huidige specs op een rij:
- CPU : AMD Ryzen 9 7900x (wil ik vervangen door de Ryzen 9 9950X3D
- GPU : MSI RTX 3090Ti 24GB V-ram
- RAM : 128GB Kingston Fury 5.200Mt/s DDR5
- MOBO : Asus PRIME B650-PLUS (bios updated naar meest recente versie)
- 2 x m.2. slots in gebruik : 1x Samsung 980 Pro 1TB voor Windows en 1x Samsung 990 Pro 4TB voor meeste andere prut
- Noctua nh-d15s tower cooler op de 7900x

En nee, ik wil geen USB lezer/brander etc, aangezien dat altijd maar dan los ligt en uiteindelijk een keer naar beneden dondert. Ik zoek een grote tower kast met veel ruimte die deze hardware kan bevatten en met 5,25" bay (en tevens minimaal 4x 3.5/2.5" interne bays voor 4 x 1TB sata ssd's die in Raid 0 staan.

Suggesties zijn welkom (ook als je iemand weet die iets in die trend te koop heeft).

Deze kast komt nog redelijk in de buurt.
https://www.megekko.nl/pr...e-TG-Clear-Tint-Behuizing

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 17-07-2026 01:28 ]

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 19-07-2026 18:32)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:13
Heb onlangs een Fractal Pop XL Air gekocht. Knoepert van een kast met 5.25” inbouw mogelijkheid. En volgens mij ook voldoende inbouw ruimte voor je drives.

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een aankoopadviesvraag en daarn hebben we een specifieke plek voor:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Move OH -> CKA

Verder inhoudelijk: 5.25" drives zijn ondertussen zoals je gemerkt hebt niet meer van deze tijd. Het is daarom allicht een idee om 2e hands te kijken naar kasten uit een periode waarin dat wel vanzelfsprekend was. Dat hoeft geen beige spul te zijn (leuke retro, maar klinkt niet als wat jij zoekt), maar dingen van een jaar of 10, 15 terug toen een enkele optical drive wel nog gangbaar was.

Overigens heb ik hetzeflde probleem wel opgelost met een goedkope externe 5.25" SATA-USB behuizing. Die blijft standaard in de kast, maar die ene keer dat ik iets met een optical disc wil doen pak ik het erbij. Bijkomend voordeel is dat het niet aan een enkele PC gebonden is, dus is hij ook met PC van vrouw en kinderen te gebruiken, of bij de MPC in de woonkamer. Wil jij veel vaker op een enkele PC optical discs gebruiken, dan is dit natuurlijk minder handig.

Oslik blyat! Oslik!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:27
Heb je niet een vriend die je een custom 5.25" inch bay kan printen?

Ook wat is een "gamer kast". Je hebt een Noctua koeler, maar vraag wel om RGB :P Verder eens met hierboven, je zult die in de huidige markt eigenlijk niet vinden, omdat 5.25" niet meer echt wordt gebruikt intern. Die ruimte kan beter worden besteed. Misschien dat je op V&A of Marktplaats een oudere Corsair Obsidian 500/700D kunt vinden, maar daarna houd het op denk ik.

[ Voor 73% gewijzigd door Apart op 18-07-2026 14:42 ]

https://ko-fi.com/apart

• krauser
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:55
Silverstone heeft een retro behuizing met 5,25" bays. Maakt herrie en wordt warm, maar kan je misschien wel in de richting helpen van een wel geschikte behuizing. Tweakers filmpje over deze kast: YouTube: Retro in 2025?! - Silverstone FLP02 Review

Je kunt hier bij Tweakers zoeken bij kasten en bij: bays en het soort en aantal aangeven (5,25", 2,5" en 3,5" bays): categorie: Behuizingen

Op internet "new pc case with 5,25" bays" zoeken en dan kun je bijvoorbeeld dit vinden: https://www.newegg.com/phanteks-atx-full-tower-enthoo-pro-brushed-plastic-steel-chassis-tempered-glass-window-computer-case-black-ph-es614ptg-bk/p/N82E16811854069

Hier staan ook nog een hoop customer foto's bij zodat je kan zien wat er allemaal in past.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05:07

HugoBoss1985

Xenotech

Fractal Design Pop Air heeft er 2 verborgen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:37
uitvoering: be quiet! Dark Base Pro 901 Zwart

Als je RGB wilt kan je er zelf RGB fans in prutsen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je wil gamen kun je beter een 9850X3D nemen en niet een 9950X3D. Dual CCD chips zijn niet ideaal. Met softwaretrucs wordt in de “gaming mode” de niet 3D VCache die uitgezet.

Qua kast, tja, het is is de befaamde driehoek.
  1. Gaming looks
  2. Airflow
  3. 5,25” bays
Je mag twee van de drie kiezen, want alledrie is er eigenlijk niet meer.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX9070XT - V750 Gold - Kubuntu 26.04LTS

Acties:
  • Beste antwoord

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:13
Heb onlangs een Fractal Pop XL Air gekocht. Knoepert van een kast met 5.25” inbouw mogelijkheid. En volgens mij ook voldoende inbouw ruimte voor je drives.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 00:37
De Fractal Design Pop XL Air RGB White is het geworden.

+ een Ryzen 9 9950X3D 16core cpu, dus ik heb wat over te bouwen morgen. :) :)

Een optische drive wordt allicht als niet meer van deze tijd gezien, maar ik heb nog mappen vol met blu rays, dvd-roms en zelfs cd-roms en ik wil gewoon een blu ray brander in mijn pc behouden. Zal het zeker niet dagelijks gebruiken, maar hier valt dan het motto:
"Beter het hebben en niet nodig zijn dan het nodig zijn en niet hebben".
nelizmastr schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:50:
Je mag twee van de drie kiezen, want alledrie is er eigenlijk niet meer.
Bij de Fractal Design is daarom ook gekozen de 5.25" bay onderin de kast te plaatsen en tevens af te dekken. Dus alle drie zijn nog steeds mogelijk.

[ Voor 85% gewijzigd door Snowwie op 19-07-2026 18:31 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1