Constant gasverbruik na vervangen thermostaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m3power
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:00
Ik heb een Intergas HRE 28/24 cv ketel.

Via de bouwer van onze nieuwbouwwoning heeft een installateur de thermostaten vervangen voor een Honeywell home systeem. Daarnaast worden de vloerverwarming verdelers op de BG en 1e verdieping nu aangestuurd door 2 aparte pompen.

Sinds die tijd heb ik last van een cv ketel die dag en nacht een paar seconden aan gaat. Via een p1 meet app zie ik een gasverbruik in de zomer van altijd 1-2 kuub per dag terwijl dit daarvoor nihil was. Totaal ca 500 kuub hoger jaarverbruik! Het verbruik is geleidelijk gedurende de hele dag volgens de grafieken.

CV voor verwarming staat op 55 graden. Via de pompen bij de verdelers gaat dit naar ca 40 graden. Tapwater staat op 60 graden. ik heb de ecostand geprobeerd en de standaardinstelling waarbij beide lampjes uitstaan. Druk is 1.8 bar. Bij poging tot ontluchten viel me op dat het water heel erg heet was.(vingers bijna verbrand)

Zoals jullie zullen begrijpen baal ik van de kosten van het extra onnodige verbruik en word ik gek van het constante aangaan van de cv ketel.

heeft iemand een idee wat ik nog proberen of controleren? Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door m3power op 16-07-2026 21:17 ]

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je geeft te weinig informatie. Welke thermostaten zaten er eerst? Hoe regelde je de temperatuur in alle ruimtes? Had je ergens een centrale thermostaat? Hoe is het Honeywell home systeem aangesloten? Hoe regel je de ruimtes nu? enz.
Plaatjes helpen ook altijd :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• m3power
Hiervoor was het Plugwise. Thermostaten per ruimte bediening via app. Alle thermostaten staan op 15 graden dus geen vraag in de zomer. Welke specifieke info helpt nog meer?

Het is een modulerend systeem

[ Voor 8% gewijzigd door m3power op 16-07-2026 21:24 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Hebben ze aan de CV gezeten? Of hangt er nu een andere centrale thermostaat die de CV aanstuurt? Toevallig de comfort-stand optie aan staan voor snel warm water? Als er geen warmtevraag is, lijkt dat mogelijk het enige.

En anders je installateur laten terugkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 16-07-2026 21:39 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 22:11
Raar dat het water warm is, wordt het niet bloedheet in huis dan? En weet je of alle leidingen warm waren, of is er ergens een bypass en blijft er maar een deel warm? Het klinkt alsof een van de thermostaten een warmtevraag doorstuurt waardoor de ketel blijft draaien. Kun je zien of een van de thermostaten een warmtevraag aangeeft? Indien mogelijk kun je ze een voor een uitzetten (ik ken honeywell niet goed genoeg) en kijken of dat het probleem oplost. Dan weet je of het aan een van de units ligt of toch aan de ketel zelf. Ik kan op mijn ketel ook zien of er warmtevraag is. Is dat aangegeven?

• Zenomyscus
En nog een andere vraag: als je gaat douchen, worden de verwarmingsbuizen dan ook warm?

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Bij uponor staat "automatisch inregelen" standaard aan. Hier wordt eens in de zoveel tijd gekeken hoe snel een groep opwarmt. Ook al staat de thermostaat laag. Dit zet ik altijd direct uit, want verhoogt je gasverbruik aanzienlijk. Zit iets dergelijks ook op een evohome?

Zit er op je (onder) je ketel wel een 2wegklep? Als de pomp(en) van je vloer erwarming draaien en die klep zit er niet op, voelt de ketel stroming. Dan denkt de ketel dat er verwarmt moet worden. Doorgaans worden leidingen van je warme water warm.

Haal tijdelijk de stekkers van de pompen eraf en kijk of het over is. Zo ja, dan mis je ergens een klep.

• plaspvd
  • Niet online
Zenomyscus schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:32:
En nog een andere vraag: als je gaat douchen, worden de verwarmingsbuizen dan ook warm?
Is een Intergas. Deze heeft geen 3wegklep.

• Zenomyscus
plaspvd schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Ah, dan gaat dat geen probleem zijn inderdaad.

• m3power
Ik ga de stekkers uit de pompen halen en kijk morgen of er iets is veranderd.

• m3power
Microkid schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:30:
Hebben ze aan de CV gezeten? Of hangt er nu een andere centrale thermostaat die de CV aanstuurt? Toevallig de comfort-stand optie aan staan voor snel warm water? Als er geen warmtevraag is, lijkt dat mogelijk het enige.

En anders je installateur laten terugkomen.
De installateur wil niet meer komen die zegt dat het niet hun probleem is. Het bouwbedrijf trekt ook z’n handen er vanaf omdat de installateur aangeeft een werkend systeem te hebben opgeleverd. Comfort stand staat niet aan. Heb de cv monteur van energiefactuur al laten komen maar de cv zelf is naar hun zeggen helemaal in orde en met de rest van het verwarmingssysteem doen ze niks…

• plaspvd
  • Niet online
Plaats eens wat fotos van de verdelers en ketel.

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 22:37
Op je Evohome paneel kun je lang drukken op het Menu, en dan na het wegklikken van een waarschuwing het "systeemoverzicht" opvragen. Dan zie je per zone of er warmtevraag is. Ik heb zelf alleen radiatoren, weet niet of dat met vloerverwarming anders wordt.

Ik kan me voorstellen dat de ketel nu zo is ingesteld dat het cv-water altijd verwarmd is, en dat de radiator-thermostaten warm water kunnen pakken als daar warmtevraag is. Heb je een opentherm module aan de ketel gekoppeld zitten?

Je zou natuurlijk buiten het stookseizoen de CV-functie van je ketel kunnen uitschakelen, net als dat vroeger de waakvlam uit ging. Dan heb je zo weer een paar koele drankjes in de zomer verdiend :-)

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• m3power
Opentherm staat op 100% alle andere zones op 0%

• m3power
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xp0u09_IP6o0czy_Pb_wN37b16o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIZ4HRQsQsdQXKdVvwf3rW7M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6rBlGS4RCfa4juADVZ9JaLGBVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9YpNTjTVDOOeXnoksxn7P1l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWTdOxGjLjR431qpu5BByNRO9Rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHDfdjaPGnrGZtVWzWhoeTOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCyDjxqA5rIV1JpgFfCCvgUO6rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MPmKrwei1PqnN05FEb7MfUA.jpg?f=fotoalbum_large

Opentherm staat op 100% alle andere zones op 0%

• Microkid

Microkid

Smile

Er is dus warmtevraag, want de opentherm module staat op 100%. Nu nog achterhalen waar de vraag vandaan komt. Kan ook een foutief gekoppelde module zijn.
Dat is dus toch iets dat imho de installateur moet oplossen. Er zou bij deze buitentemperaturen geen warmtevraag moeten zijn. Zijn statement dat hij een werkend systeem heeft opgeleverd is dus duidelijk niet correct. Het systeem doet niet wat je verwacht.

[ Voor 47% gewijzigd door Microkid op 17-07-2026 06:50 ]

• xxaixx
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:33
Als een radiator knop geen verbinding heeft met de evohome dan gaat deze standaard naar een warmtevraag van 20 graden. Heb je de radiator thermostaatknop met display? Als dat zo is dan kan je de radiator knoppen helemaal naar rechts draaien en dan komt er op de display te staan "off". Dan is de knop pas echt helemaal uit en doet deze ook niets bij communicatie fouten.

Daarnaast lijkt het er op dat je OpenTherm blijft "hangen" en er dus een warmtevraag naar je ketel gaat en deze aan het pingelen is omdat hij de warmtevraag niet kwijt kan (alle radiatoren staan dicht). Wij sturen de ketel aan met de evohome via "klik aan/uit", maar weet niet of je deze instelling makkelijk zelf kunt wijzigen of dat je dan andere randapparatuur nodig hebt.

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:56
Toen bij ons het evohome systeem werd geïnstalleerd bij de installatie van een nieuwe ketel (alleen radiatoren) hebben we de eerste maand echt een hoop gas verbruikt. Nu was dit in December en blijkbaar moest het systeem inleren hoe de ruimtes zich gedragen bij een warmte vraag (hoe snel warmte een ruime op en hoe snel koelt die weer af). Ik weet niet hoe lang het al hangt bij jou?

Wat iig niet klopt is die OpenTherm module op 100% staat zonder dat een ruime een warmtevraag heeft. Alleen daarvoor al zou de installateur langs moeten komen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Klinkt als een of andere ‘comfort’ stand, waar er iets warm gehouden word.
Hier ook een ketel die elke 2 uur een piekje heeft en een beetje gas verbruikt daarvoor.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
plaspvd schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Warme buizen bij warmwatervraag is wel een bekend probleem (bij Intergas) als er een externe pomp (bijv. voor vloerverwarming) is aangesloten door de warmtewisselaars in het apparaat. Juist het plaatsen van een extra klep lost dit op.

• Brinx
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 10:28
Is de module wel goed aangesloten op de ketel? Wil nog wel eens gebeuren dat ze module niet op het goede draadje bij de ketel aansluiten. Aan/uit op opetherm of andersom bijvoorbeeld

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:24
@m3power

Op mijn intergas zit een zomerstand, dan zet hij het hele CV gedeelte gewoon uit.
Zou op die van jou ook moeten zitten.

Het echte probleem is dan nog niet opgelost maar je gasverbruik zal wel stoppen.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
Ik heb een dezelfde CV-ketel en thermostaat. Ik heb een paar maanden geleden ook een keer gehad dat de leidingen van mijn verwarming warm waren zonder dat er warmtevraag was. Alle thermostaten stonden op koud.
Ik heb het toen opgelost door even de stekker uit de CV-ketel de halen en die na een paar minuten er weer in te stoppen. Nooit begrepen wat nu precies de oorzaak is geweest, maar dit heeft het voor mij toen wel opgelost.

• plaspvd
  • Niet online
wortest schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:55:
[...]

Warme buizen bij warmwatervraag is wel een bekend probleem (bij Intergas) als er een externe pomp (bijv. voor vloerverwarming) is aangesloten door de warmtewisselaars in het apparaat. Juist het plaatsen van een extra klep lost dit op.
Dat klopt, daarom vroeg ik ook of er een 2wegklep geplaatst was.

• McBuilds
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:23
Heeft je CV heel toevallig een defecte boiler sensor. Dat is inderdaad niet de bouwer/installateur als zij niet de cv zelf hebben geplaatst. Het is echter moeilijk vast te leggen blijkt uit mijn ervaring. Vaak word dit namelijk aan een heet water lekkage toegewezen.

De reden dat ik het vraag, ik heb zelf jaren lang met een cv gezetten die aanhoudende problemen had met steeds aanslaan en dan weer uitgaan zonder echt effectief te branden. Bijna alles in de cv aan onderdelen was wel een keer vervangen. Uiteindelijk is de gehele cv vernieuwd voor een ander model.

Hoorde ik van die installateur dat mijn oude cv type een losse boiler voor heet water heeft welke hij op temp houd met een eigen censor die checked of er water vraag is. Die sensor is dus nooit als defect onderdeel vervangen. Wat denk je, dat kreng had dus een defect hahaha

Als de bouwer/installateur ook de cv plaatser zijn en geen garantie onderhoud wensen te doen, schakel een onafhankelijke derde partij installateur in voor een inspectie rapport.
Pagina: 1