Propt en sloopt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Sinds enige tijd kom ik vaker de woorden propt en sloopt tegen in (de headlines van) front-page berichten. Bijvoorbeeld vandaag deze .geek: Ontwikkelaar propt complete 8086-pc in CSS-bestand van 300MB en een paar dagen geleden nieuws: Microsoft sloopt aanbevelingen uit Windows-zoekvenster in testversie.

Ik vroeg mij af, waarom de switch naar dit soort taalgebruik? Is dit nieuw beleid om jonge mensen te trekken?

Zelf zit ik sinds 2002 op Tweakers (ookal is dit account veel nieuwer) en loop bijna tegen de 40. Dit soort taalgebruik ken ik wel "van vroegah" op Tweakers, maar heb ik al jaren niet meer gezien. Dus het wekt wel verbazing om het weer terug te zien.

Even zoeken.
  • Propt, sinds maart meer berichten, daarvoor 2 in 2019 en 2016 en de rest voor 2010.
  • Sloopt, sinds Mei, daarvoor vooral wat quotes en de letterlijke betekenis van fysiek slopen, maar ook de rest 2011 en eerder.
Wellicht zijn er nog wat andere vergelijkbare termen die weer hip zijn om in Tweakersberichten te gebruiken, maar die ik gemist heb.

Ik kom vast over als "old man yells at cloud", maar ik ben gewoon nieuwsgierig (hoewel ik moet toegeven dat het taalgebruik wat vreemd en onprofessioneel overkomt).

Alle reacties

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:35

m-vw

Dus?

Deal is ook zo'n woord dat je nu dankzij dhr. D.J. Trump overal ziet en hoort.

Vroeger werd dat vooral informeel gebruikt en spraken we gewoon over een overeenkomst of afspraak.

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-07 00:07
In ieder geval is het nog Nederlands. Ik kwam de laatste tijd regelmatig artikelen tegen waar het woord gamechanger gebruikt werd. Hoezo dekt doorbraak de lading niet?

Ach ja NL turbo taal.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of titels even door een AI getrokken?

• Azbest
sypie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Of titels even door een AI getrokken?
Zou kunnen, Nederland loopt anderzijds ook wel voorop met adoptie van Engels.

Ik corrigeer mensen bijna dagelijks die AI zeggen, het was altijd KI totdat de hype kwam.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:19
Rainbow schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:41:
Ik vroeg mij af, waarom de switch naar dit soort taalgebruik? Is dit nieuw beleid om jonge mensen te trekken?
.plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken
"een lossere schrijfstijl, zonder in te boeten op inhoud en diepgang."

[ Voor 17% gewijzigd door vanaalten op 17-07-2026 09:01 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-08 22:53

Qwerty-273

Meukposter

Azbest schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:11:
Ik corrigeer mensen bijna dagelijks die AI zeggen, het was altijd KI totdat de hype kwam.
Aan de andere kant heb ik bij de afkorting KI eerder een associatie met kunstmatige inseminatie dan de intelligentie variant. Maar dat is ook het hete hangijzer met gebruik van afkortingen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Azbest Artificiele Intelligentie is ook volledig correct Nederlands, wordt ook al heel lang als term gebruikt in het vakgebied (in ieder geval sinds de late jaren '90) en heeft als voordeel dat hij in Nederlands en Engels hetzelfde wordt afgekort.

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:35

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
We proberen onze teksten en titels inderdaad wat minder droog en feitelijk te maken, iets dat we wel heel lang deden maar wat ook erg ouderwets was en niet echt paste bij de moderne tijd. Daarom willen we voorkomen dat we een lijst van titels op de fp krijgen met alleen maar 'Dell introduceert...' en 'Apple brengt uit...' erin, dat is namelijk heel saai. Soms zitten daar dus termen als dit bij, waar we ook zeker de reacties over lezen en waar we ook wel van kijken of dat allemaal gepast is.

Het is dus niet bedoeld om een jonger publiek te trekken. We blijven hetzelfde doen, namelijk alle feitelijke informatie zo volledig en technisch mogelijk beschrijven, alleen dan op een iets toegankelijkere manier :)

Wilt u meer handtekeningen lezen, blijf dan aan de lijn.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-08 12:57

PinusRigida

I put the p in pool.

Taal evolueert continu.

Ik zie echt geen probleem met "propt" en "sloopt"... het zijn perfect bruikbare Nederlandse termen en iedereen begrijpt wat ze willen zeggen. Bij woorden als "sloopt" haal je altijd uit de context of het gaat over fysiek slopen, of over iets ergens uithalen. (functionaliteit bvb.), dit begrijpen (en niet denken dat Microsoft letterlijk de voorhamer bovenhaalde), is een automatisme en één van de nuances van taal.

Ik zie het ook niet als "hip" willen doen of jonger publiek willen aantrekken...

...en dat is niet omdat ik zelf jong ben, ik ben 43.

Vaak is evolutie ook deels circulair, dat zie je in mode ook.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:48

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

PinusRigida schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:41:
Taal evolueert continu.

Ik zie echt geen probleem met "propt" en "sloopt"... het zijn perfect bruikbare Nederlandse termen en iedereen begrijpt wat ze willen zeggen.
Slopen heeft daarentegen wel een negatieve context voor diverse mensen blijkt. Ik zou dat woord niet gebruiken in het voorbeeld " nieuws: Microsoft sloopt aanbevelingen uit Windows-zoekvenster in testversie.". Het gaat hier om het netjes verwijderen van aanbevelingen uit het Windows zoekvenster. Dat wordt er niet "even uitgesloopt".

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-08 19:15
Bor schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Slopen heeft daarentegen wel een negatieve context voor diverse mensen blijkt. Ik zou dat woord niet gebruiken in het voorbeeld " nieuws: Microsoft sloopt aanbevelingen uit Windows-zoekvenster in testversie.". Het gaat hier om het netjes verwijderen van aanbevelingen uit het Windows zoekvenster. Dat wordt er niet "even uitgesloopt".
Datzelfde heb ik met "proppen" ook, bijv. jezelf volproppen i.p.v. iets eten, iets in de koffer proppen i.p.v. (netjes) inpakken. "Proppen" doe je niet met beleid, aandachtig of met vaardigheid, maar slordig en gehaast.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Bor

Bor

Allard schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Datzelfde heb ik met "proppen" ook, bijv. jezelf volproppen i.p.v. iets eten, iets in de koffer proppen i.p.v. (netjes) inpakken. "Proppen" doe je niet met beleid, aandachtig of met vaardigheid, maar slordig en gehaast.
Dat klopt. Misschien verschilt de perceptie afhankelijk van het onderwerp.

De laatste tijd zien we bv weer redelijk veel Windows vs Linux fanboy gedrag. Sommige Linux users moeten bij elk Microsoft artikel een soort "i use arch btw" reactie plaatsen lijkt het wel, ook waar het compleet offtopic tot ongewenst is (ter verduidelijking; dit is geen bash rond Linux oid wat ik zelf ook gebruik maar een observatie en opmerking die ik vaker hoor).

De sfeer onder dergelijke artikelen is in mijn ogen meer dan eens niet zo heel positief. Ik zou in die gevallen geen bewoording kiezen die onnodig negatief opgevat kan worden. Je loopt daarmee de kans op voorhand al een bepaalde toon te zetten.

• Azbest
Keypunchie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:44:
@Azbest Artificiele Intelligentie is ook volledig correct Nederlands, wordt ook al heel lang als term gebruikt in het vakgebied (in ieder geval sinds de late jaren '90) en heeft als voordeel dat hij in Nederlands en Engels hetzelfde wordt afgekort.
Ja dat klopt. Ik hoor echter voornamelijk de uitspraak "eej aai" i.p.v. "a i".

Artificieel heeft als herkomst dan weer Latijns en kunstmatig is daarvan het Nederlandse woord.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:06
Keypunchie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:44:
En de term KI was in het Nederlands natuurlijk al bezet voor Kunstmatige Inseminatie ;)
(Stel je voor dat je een studie op zou richten waar je dat Collectief zou gaan doen...)

I like my men like I like my coffee

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-08 08:59
Valt me op dat dit soort woorden ook vaak/vaker in de krant wordt gebruikt “woedend” “ziedend” enzo. Beetje overdreven vind ik altijd.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sebas1979 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:25:
[...]

En de term KI was in het Nederlands natuurlijk al bezet voor Kunstmatige Inseminatie ;)
(Stel je voor dat je een studie op zou richten waar je dat Collectief zou gaan doen...)
AiAiAi, gekke bedoening.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
TijsZonderH schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:37:
We proberen onze teksten en titels inderdaad wat minder droog en feitelijk te maken, ...
Dat is jou dan gelukt met de kop van dit artikel "AWS-gebruikers schrikken van bug die factuurbedragen van miljarden dollars toont". Zie mijn reactie daar.

[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 17-07-2026 14:21 ]

• Kalentum
  • Laatst online: 16:34
[...]

KI studeren kon gewoon. Hier is de studiegids https://www.ai.rug.nl/nl/nieuws/Sg02.pdf

Edit: het wordt nog steeds zo gecommuniceerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 17-07-2026 14:25 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-08 03:04
Kalentum schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:23:
[...]

KI studeren kon gewoon. Hier is de studiegids https://www.ai.rug.nl/nl/nieuws/Sg02.pdf

Edit: het wordt nog steeds zo gecommuniceerd.
Maar het subdomein waar dat bestand staat heet dan weer wel ai.rug.nl >:)

iRacing Profiel

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
We proberen onze teksten en titels inderdaad wat minder droog en feitelijk te maken, iets dat we wel heel lang deden maar wat ook erg ouderwets was en niet echt paste bij de moderne tijd. Daarom willen we voorkomen dat we een lijst van titels op de fp krijgen met alleen maar 'Dell introduceert...' en 'Apple brengt uit...' erin, dat is namelijk heel saai. Soms zitten daar dus termen als dit bij, waar we ook zeker de reacties over lezen en waar we ook wel van kijken of dat allemaal gepast is.

Het is dus niet bedoeld om een jonger publiek te trekken. We blijven hetzelfde doen, namelijk alle feitelijke informatie zo volledig en technisch mogelijk beschrijven, alleen dan op een iets toegankelijkere manier :)
Bedankt, duidelijk. Meerdere replies geven aan dat dit moderner taalgebruik is, maar wat ik dus wel grappig vind is dat dit soort taal 15+ jaar geleden op Tweakers juist meer aanwezig was, toen een tijd niet, en nu blijkbaar weer. Mode komt ook in cycli, dus ik heb een beetje het gevoel dat dat hier ook het geval is. Nu een paar jaar dit moderne taalgebruik en dan raakt dat ook weer uit. :D Eigenlijk wat PinusRigida ook al schreef, eigenlijk.
PinusRigida schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:41:
Ik zie echt geen probleem met "propt" en "sloopt"... het zijn perfect bruikbare Nederlandse termen en iedereen begrijpt wat ze willen zeggen. Bij woorden als "sloopt" haal je altijd uit de context of het gaat over fysiek slopen, of over iets ergens uithalen. (functionaliteit bvb.), dit begrijpen (en niet denken dat Microsoft letterlijk de voorhamer bovenhaalde), is een automatisme en één van de nuances van taal.
Ik zit ook geen probleem, maar vond het wel opvallend. Verder ben ik het wel eens met Bor over de toon die het zet, waar verschillende mensen op verschillende manieren op reageren, en de net even andere connotatie van de woorden.

Maar soit, ik was gewoon even benieuwd wat erachter zat, en de gelinkte .plan en de reply van Tijs leggen het duidelijk uit.

• Azbest
[...]

Afkortingen gelden eigenlijk maar voor één stuk tekst. De eerste keer wordt deze volledig geschreven en daarna pas afgekort.

Zodoende kun je meerdere betekenissen hebben voor dezelfde afkorting.

• Sebas1979
  • Laatst online: 16:06
@Kalentum @Azbest ik weet het, ik weet het.

Ik wilde gewoon even een inside-joke doen met @Keypunchie ;)

I like my men like I like my coffee

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:00
Azbest schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:11:
[...]

Zou kunnen, Nederland loopt anderzijds ook wel voorop met adoptie van Engels.

Bij KI denk ik dan weer aan kunstmatige inseminatie (bij vee) :+

Edit: spuit 11 :z

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 17-07-2026 23:17 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bor schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat het hier vertaalt hoe veel mensen zich voelden bij die aanbevelingen: dat ze zelf zin kregen om die eruit te slopen :+.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:22
500gr patent bloem, 5gr zout, 1 liter volle melk, scheut raapolie, 2 of 3 eieren. Wachten tot de pan heet is, geen antiaanbaklaag gedoe.

Ben nog nooit ergens geweest waar m'n kinderen de pannenkoek opaten. Behalve thuis, dan gaat de hele stapel op.

Moraal van het verhaal: als een recept goed werkt ga je het niet aanpassen. De verwachting, het toeleven naar het moment, en dan exact krijgen wat je verwacht; is wellicht belangrijker dan het perfecte recept.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@TijsZonderH ik snap de insteek maar koop net zoals Adre H een synoniemen woordenboek, het valt op, komt vervelend over en stoort gewoon voor de mensen die wel Nederlands lezen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

wat is er mis met feiten in een nieuwsbericht dan? het is toch geen opiniestuk? of is dit bedoeld als meer clickbaiterige titel om lezers te trekken?

ik lees het op nu.nl ook vaak, bij sportwedstrijden valt het vooral op. ipv "wordt tweede" staat er dan "grijpt naast eerste plek", meteen negatief. als je meer emotie wil kun je ook iets als "wordt knap tweede" schrijven.

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:35

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Welke informatie is er feitelijk fout? Welke opinie zie je hierin terug?

Je kunt prima feitelijk blijven schrijven en tegelijkertijd iets minder droog zijn. Ik snap ook niet zo goed waarom er bij iedere minste of geringste poging een klein beetje jus toe te voegen aan een titel meteen de term clickbait moet worden geroepen. Als jij je teksten liever als kale boerenkool wil, dus zonder enige jus of worst of spekjes of mosterd maar alleen het droge, voedzame maar ook smakeloze, dan ben je in de minderheid. Want de jus is wat het lekker maakt.

Wilt u meer handtekeningen lezen, blijf dan aan de lijn.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
TijsZonderH schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:16:
Welke informatie is er feitelijk fout? Welke opinie zie je hierin terug?

Je kunt prima feitelijk blijven schrijven en tegelijkertijd iets minder droog zijn. Ik snap ook niet zo goed waarom er bij iedere minste of geringste poging een klein beetje jus toe te voegen aan een titel meteen de term clickbait moet worden geroepen. Als jij je teksten liever als kale boerenkool wil, dus zonder enige jus of worst of spekjes of mosterd maar alleen het droge, voedzame maar ook smakeloze, dan ben je in de minderheid. Want de jus is wat het lekker maakt.
zoals al eerder gezegd, woorden als "slopen" en "proppen" hebben een negatieve connotatie. dus is er hier geen sprake van jus, maar van azijn, en dat heb ik liever niet over de boerenkool :)

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Ik vind het wel mooi dat men denkt te kunnen dicteren hoe de redactie van een nieuwssite haar artikelen schrijft _O-

@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben.
@Technomania: We zijn niet allemaal zo perfect als Bas170

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bas170 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:26:
Ik vind het wel mooi dat men denkt te kunnen dicteren hoe de redactie van een nieuwssite haar artikelen schrijft _O-

Geachte redactie

Overtreft een nieuwsbericht, review, achtergrondartikel of download jouw verwachtingen, of slaat de redacteur van dienst wat jou betreft juist de plank mis? In Geachte Redactie kun je de loftrompet blazen of je opbouwende kritiek achterlaten.

• Bor

Bor

Bas170 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 15:26:
Ik vind deze reactie een beetje jammer als ik eerlijk ben. Tweakers is een community die zich in mijn ogen kenmerkt door (among other things) openheid en de mogelijkheid om direct contact te hebben met crewleden, de directie en anderen die voor Tweakers werken. Juist hier heb je in mijn ogen als bezoeker veel invloed op hoe dingen worden gebracht en wat er gebeurd.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-08 12:44

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Rainbow schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 21:31:
[...]

Bedankt, duidelijk. Meerdere replies geven aan dat dit moderner taalgebruik is, maar wat ik dus wel grappig vind is dat dit soort taal 15+ jaar geleden op Tweakers juist meer aanwezig was, toen een tijd niet, en nu blijkbaar weer. Mode komt ook in cycli, dus ik heb een beetje het gevoel dat dat hier ook het geval is. Nu een paar jaar dit moderne taalgebruik en dan raakt dat ook weer uit. :D Eigenlijk wat PinusRigida ook al schreef, eigenlijk.
De meer serieuze toon was natuurlijk ook een beetje uit de wens om meer serieus over te komen als medium, ook om te laten zien dat het ging om meer dan een paar nerds die ook nog wel eens toekwamen aan het tikken van een artikeltje hier of daar.

Over het algemeen heb ik geen problemen met de nieuwe schrijfstijl, soms krijg ik ook wel eens last van rollende ogen maar ik heb óók hartelijk moeten lachen toen half autistisch Tweakers viel over de beeldspraak in het artikel van Tijs over het online blijven van Horizon Worlds _O-

Dat gezegd hebbende, de rabiate boerenkoolhaat die hier net tentoongesteld is door @TijsZonderH stelt me wel teleur. Boerenkool is fucking lekker, ook zonder jus. JUSTICE FOR KALE.

• MoniqueVdB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-08 07:11

MoniqueVdB

Eindredacteur
Onderdeel van onze nieuwe schrijfstijl is dat we minder formeel en droog willen schrijven en in koppen een lossere toon uitproberen.

Dat betekent niet dat we woorden als 'propt' en 'sloopt' bewust vaker willen gebruiken. Ze kunnen een kop beeldender maken, maar zijn ook sterk aangezet. Bij te vaak of geforceerd gebruik komt dat al snel gekunsteld over, en dat willen we niet.

We kiezen daarom meestal voor een neutralere formulering en gebruiken zulke woorden alleen als ze bij het onderwerp en de toon passen. Je observatie over de toename nemen we mee.
Pagina: 1