Propt en sloopt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Sinds enige tijd kom ik vaker de woorden propt en sloopt tegen in (de headlines van) front-page berichten. Bijvoorbeeld vandaag deze .geek: Ontwikkelaar propt complete 8086-pc in CSS-bestand van 300MB en een paar dagen geleden nieuws: Microsoft sloopt aanbevelingen uit Windows-zoekvenster in testversie.

Ik vroeg mij af, waarom de switch naar dit soort taalgebruik? Is dit nieuw beleid om jonge mensen te trekken?

Zelf zit ik sinds 2002 op Tweakers (ookal is dit account veel nieuwer) en loop bijna tegen de 40. Dit soort taalgebruik ken ik wel "van vroegah" op Tweakers, maar heb ik al jaren niet meer gezien. Dus het wekt wel verbazing om het weer terug te zien.

Even zoeken.
  • Propt, sinds maart meer berichten, daarvoor 2 in 2019 en 2016 en de rest voor 2010.
  • Sloopt, sinds Mei, daarvoor vooral wat quotes en de letterlijke betekenis van fysiek slopen, maar ook de rest 2011 en eerder.
Wellicht zijn er nog wat andere vergelijkbare termen die weer hip zijn om in Tweakersberichten te gebruiken, maar die ik gemist heb.

Ik kom vast over als "old man yells at cloud", maar ik ben gewoon nieuwsgierig (hoewel ik moet toegeven dat het taalgebruik wat vreemd en onprofessioneel overkomt).

Alle reacties

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:38

m-vw

Dus?

Deal is ook zo'n woord dat je nu dankzij dhr. D.J. Trump overal ziet en hoort.

Vroeger werd dat vooral informeel gebruikt en spraken we gewoon over een overeenkomst of afspraak.

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:36
In ieder geval is het nog Nederlands. Ik kwam de laatste tijd regelmatig artikelen tegen waar het woord gamechanger gebruikt werd. Hoezo dekt doorbraak de lading niet?

Ach ja NL turbo taal.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of titels even door een AI getrokken?

• Azbest
sypie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:04:
[...]

Of titels even door een AI getrokken?
Zou kunnen, Nederland loopt anderzijds ook wel voorop met adoptie van Engels.

Ik corrigeer mensen bijna dagelijks die AI zeggen, het was altijd KI totdat de hype kwam.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:01
Rainbow schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:41:
Ik vroeg mij af, waarom de switch naar dit soort taalgebruik? Is dit nieuw beleid om jonge mensen te trekken?
.plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken
"een lossere schrijfstijl, zonder in te boeten op inhoud en diepgang."

[ Voor 17% gewijzigd door vanaalten op 17-07-2026 09:01 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:16

Qwerty-273

Meukposter

Azbest schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:11:
Ik corrigeer mensen bijna dagelijks die AI zeggen, het was altijd KI totdat de hype kwam.
Aan de andere kant heb ik bij de afkorting KI eerder een associatie met kunstmatige inseminatie dan de intelligentie variant. Maar dat is ook het hete hangijzer met gebruik van afkortingen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@Azbest Artificiele Intelligentie is ook volledig correct Nederlands, wordt ook al heel lang als term gebruikt in het vakgebied (in ieder geval sinds de late jaren '90) en heeft als voordeel dat hij in Nederlands en Engels hetzelfde wordt afgekort.

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
We proberen onze teksten en titels inderdaad wat minder droog en feitelijk te maken, iets dat we wel heel lang deden maar wat ook erg ouderwets was en niet echt paste bij de moderne tijd. Daarom willen we voorkomen dat we een lijst van titels op de fp krijgen met alleen maar 'Dell introduceert...' en 'Apple brengt uit...' erin, dat is namelijk heel saai. Soms zitten daar dus termen als dit bij, waar we ook zeker de reacties over lezen en waar we ook wel van kijken of dat allemaal gepast is.

Het is dus niet bedoeld om een jonger publiek te trekken. We blijven hetzelfde doen, namelijk alle feitelijke informatie zo volledig en technisch mogelijk beschrijven, alleen dan op een iets toegankelijkere manier :)

Wilt u meer handtekeningen lezen, blijf dan aan de lijn.

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Taal evolueert continu.

Ik zie echt geen probleem met "propt" en "sloopt"... het zijn perfect bruikbare Nederlandse termen en iedereen begrijpt wat ze willen zeggen. Bij woorden als "sloopt" haal je altijd uit de context of het gaat over fysiek slopen, of over iets ergens uithalen. (functionaliteit bvb.), dit begrijpen (en niet denken dat Microsoft letterlijk de voorhamer bovenhaalde), is een automatisme en één van de nuances van taal.

Ik zie het ook niet als "hip" willen doen of jonger publiek willen aantrekken...

...en dat is niet omdat ik zelf jong ben, ik ben 43.

Vaak is evolutie ook deels circulair, dat zie je in mode ook.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

PinusRigida schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:41:
Taal evolueert continu.

Ik zie echt geen probleem met "propt" en "sloopt"... het zijn perfect bruikbare Nederlandse termen en iedereen begrijpt wat ze willen zeggen.
Slopen heeft daarentegen wel een negatieve context voor diverse mensen blijkt. Ik zou dat woord niet gebruiken in het voorbeeld " nieuws: Microsoft sloopt aanbevelingen uit Windows-zoekvenster in testversie.". Het gaat hier om het netjes verwijderen van aanbevelingen uit het Windows zoekvenster. Dat wordt er niet "even uitgesloopt".

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:55
Bor schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Slopen heeft daarentegen wel een negatieve context voor diverse mensen blijkt. Ik zou dat woord niet gebruiken in het voorbeeld " nieuws: Microsoft sloopt aanbevelingen uit Windows-zoekvenster in testversie.". Het gaat hier om het netjes verwijderen van aanbevelingen uit het Windows zoekvenster. Dat wordt er niet "even uitgesloopt".
Datzelfde heb ik met "proppen" ook, bijv. jezelf volproppen i.p.v. iets eten, iets in de koffer proppen i.p.v. (netjes) inpakken. "Proppen" doe je niet met beleid, aandachtig of met vaardigheid, maar slordig en gehaast.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Allard schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:03:
[...]

Datzelfde heb ik met "proppen" ook, bijv. jezelf volproppen i.p.v. iets eten, iets in de koffer proppen i.p.v. (netjes) inpakken. "Proppen" doe je niet met beleid, aandachtig of met vaardigheid, maar slordig en gehaast.
Dat klopt. Misschien verschilt de perceptie afhankelijk van het onderwerp.

De laatste tijd zien we bv weer redelijk veel Windows vs Linux fanboy gedrag. Sommige Linux users moeten bij elk Microsoft artikel een soort "i use arch btw" reactie plaatsen lijkt het wel, ook waar het compleet offtopic tot ongewenst is (ter verduidelijking; dit is geen bash rond Linux oid wat ik zelf ook gebruik maar een observatie en opmerking die ik vaker hoor).

De sfeer onder dergelijke artikelen is in mijn ogen meer dan eens niet zo heel positief. Ik zou in die gevallen geen bewoording kiezen die onnodig negatief opgevat kan worden. Je loopt daarmee de kans op voorhand al een bepaalde toon te zetten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Azbest
Keypunchie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:44:
@Azbest Artificiele Intelligentie is ook volledig correct Nederlands, wordt ook al heel lang als term gebruikt in het vakgebied (in ieder geval sinds de late jaren '90) en heeft als voordeel dat hij in Nederlands en Engels hetzelfde wordt afgekort.
Ja dat klopt. Ik hoor echter voornamelijk de uitspraak "eej aai" i.p.v. "a i".

Artificieel heeft als herkomst dan weer Latijns en kunstmatig is daarvan het Nederlandse woord.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:37
Keypunchie schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:44:
En de term KI was in het Nederlands natuurlijk al bezet voor Kunstmatige Inseminatie ;)
(Stel je voor dat je een studie op zou richten waar je dat Collectief zou gaan doen...)

I like my men like I like my coffee

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:51
Valt me op dat dit soort woorden ook vaak/vaker in de krant wordt gebruikt “woedend” “ziedend” enzo. Beetje overdreven vind ik altijd.

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sebas1979 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:25:
[...]

En de term KI was in het Nederlands natuurlijk al bezet voor Kunstmatige Inseminatie ;)
(Stel je voor dat je een studie op zou richten waar je dat Collectief zou gaan doen...)
AiAiAi, gekke bedoening.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:15
TijsZonderH schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:37:
We proberen onze teksten en titels inderdaad wat minder droog en feitelijk te maken, ...
Dat is jou dan gelukt met de kop van dit artikel "AWS-gebruikers schrikken van bug die factuurbedragen van miljarden dollars toont". Zie mijn reactie daar.

[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 17-07-2026 14:21 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Sebas1979 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:25:
[...]

KI studeren kon gewoon. Hier is de studiegids https://www.ai.rug.nl/nl/nieuws/Sg02.pdf

Edit: het wordt nog steeds zo gecommuniceerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Kalentum op 17-07-2026 14:25 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Kalentum schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:23:
[...]

KI studeren kon gewoon. Hier is de studiegids https://www.ai.rug.nl/nl/nieuws/Sg02.pdf

Edit: het wordt nog steeds zo gecommuniceerd.
Maar het subdomein waar dat bestand staat heet dan weer wel ai.rug.nl >:)

iRacing Profiel

Pagina: 1