Mijn vraag
Ik ga een (vuren?) houten bed bouwen op zolder, en ik zoek nog wat advies.
Het gaat om een ruimte van 350cm breed, op 147cm begint het schuine plafond en de totale hoogte is maar 220cm.
Ik heb gemeten (en getest) dat een bureau er nog prima onder past als de onderkant 132cm hoog is, met een balk van 144mm hou je dan ongeveer 73cm over.
Het plan is als volgt: Eerst een frame bouwen met 6 staanders van 44x69 tegen de muur. Deze kunnen prima in de muur geschroefd worden. Op die staanders komen 3 balken van 144x69x3500. Daartussen weer balkjes van ongeveer 60cm lang.
Precieze breedte van het bed is niet super relevant, als het maar minimaal 140cm is voor een smal tweepersoons matras (tzt).
Dezelfde maat als de staanders nog schuine steunen die hart tot hart ongeveer 60cm overspannen.
Het frame ziet er dan ongeveer zo uit:
/f/image/BSqlKGozle02AUKoY2nW78pu.png?f=fotoalbum_large)
Daartussen wil ik dan met van die hoekijzers zoals je bij bedden van bijv. IKEA en een hele berg latjes een bodem maken
/f/image/4fVAB2l7op3dEsIcEX2EMRX4.png?f=fotoalbum_large)
Dan twee plankjes op of tegen de voorkant (valbescherming) en OSB of multiplex om de bodem te bedekken overal waar het matras niet komt. Hieronder heb ik 'm volledig ingetekend, maar dit komt dus om het matras, want het matras dat er nu in gaat is een standaard eenpersoons matras. En dan een trapje ertegenaan, het liefst een schuin trapje maar een recht trapje zou ook prima kunnen.
/f/image/XTaJvyPxQ34Hqek3MDQFmekm.png?f=fotoalbum_large)
Met een willekeurig matras erop en een bureau eronder gaat het er dan ongeveer zo uit zien:
/f/image/2XUp8RNLlTqFAej6k42SgmWv.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga een (vuren?) houten bed bouwen op zolder, en ik zoek nog wat advies.
Het gaat om een ruimte van 350cm breed, op 147cm begint het schuine plafond en de totale hoogte is maar 220cm.
Ik heb gemeten (en getest) dat een bureau er nog prima onder past als de onderkant 132cm hoog is, met een balk van 144mm hou je dan ongeveer 73cm over.
Het plan is als volgt: Eerst een frame bouwen met 6 staanders van 44x69 tegen de muur. Deze kunnen prima in de muur geschroefd worden. Op die staanders komen 3 balken van 144x69x3500. Daartussen weer balkjes van ongeveer 60cm lang.
Precieze breedte van het bed is niet super relevant, als het maar minimaal 140cm is voor een smal tweepersoons matras (tzt).
Dezelfde maat als de staanders nog schuine steunen die hart tot hart ongeveer 60cm overspannen.
Het frame ziet er dan ongeveer zo uit:
/f/image/BSqlKGozle02AUKoY2nW78pu.png?f=fotoalbum_large)
Daartussen wil ik dan met van die hoekijzers zoals je bij bedden van bijv. IKEA en een hele berg latjes een bodem maken
/f/image/4fVAB2l7op3dEsIcEX2EMRX4.png?f=fotoalbum_large)
Dan twee plankjes op of tegen de voorkant (valbescherming) en OSB of multiplex om de bodem te bedekken overal waar het matras niet komt. Hieronder heb ik 'm volledig ingetekend, maar dit komt dus om het matras, want het matras dat er nu in gaat is een standaard eenpersoons matras. En dan een trapje ertegenaan, het liefst een schuin trapje maar een recht trapje zou ook prima kunnen.
/f/image/XTaJvyPxQ34Hqek3MDQFmekm.png?f=fotoalbum_large)
Met een willekeurig matras erop en een bureau eronder gaat het er dan ongeveer zo uit zien:
/f/image/2XUp8RNLlTqFAej6k42SgmWv.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen
- Allereerst; slaaphoogte. Je houdt ongeveer 73cm over vanaf het frame, met 15cm matras is dat nog maar 58cm. Is dat genoeg? Als ik het zo probeer in te beelden t.o.v. de ruimte nu zou ik zeggen van wel, maar ik weet niet of hier standaarden in zijn?
- Dan; valbeveiliging. Ik was van plan om nu gewoon voor iets goedkoops te gaan, ongeveer 25cm hoog (dus net 10 cm hoger dan een matras van 15cm), is dat stevig en hoog genoeg?
- En het belangrijkst; de maatvoering. 3,5 meter is best wat overspanning, en hoewel degene die er nu op gaat slapen iets van 30 kilo weegt moet er gewoon een volwassene (of twee..) op kunnen liggen zonder problemen. Zijn mijn balken groot genoeg? Voegen de schuine steunen iets toe in deze situatie?