Houten bed bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Mijn vraag
Ik ga een (vuren?) houten bed bouwen op zolder, en ik zoek nog wat advies.

Het gaat om een ruimte van 350cm breed, op 147cm begint het schuine plafond en de totale hoogte is maar 220cm.

Ik heb gemeten (en getest) dat een bureau er nog prima onder past als de onderkant 132cm hoog is, met een balk van 144mm hou je dan ongeveer 73cm over.

Het plan is als volgt: Eerst een frame bouwen met 6 staanders van 44x69 tegen de muur. Deze kunnen prima in de muur geschroefd worden. Op die staanders komen 3 balken van 144x69x3500. Daartussen weer balkjes van ongeveer 60cm lang.
Precieze breedte van het bed is niet super relevant, als het maar minimaal 140cm is voor een smal tweepersoons matras (tzt).
Dezelfde maat als de staanders nog schuine steunen die hart tot hart ongeveer 60cm overspannen.
Het frame ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJ2B1g0Gi-UzZbOp4MA6bz0KTt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSqlKGozle02AUKoY2nW78pu.png?f=fotoalbum_large

Daartussen wil ik dan met van die hoekijzers zoals je bij bedden van bijv. IKEA en een hele berg latjes een bodem maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BP00SqrbvzfA0Y0BghSxXz6_SBI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4fVAB2l7op3dEsIcEX2EMRX4.png?f=fotoalbum_large

Dan twee plankjes op of tegen de voorkant (valbescherming) en OSB of multiplex om de bodem te bedekken overal waar het matras niet komt. Hieronder heb ik 'm volledig ingetekend, maar dit komt dus om het matras, want het matras dat er nu in gaat is een standaard eenpersoons matras. En dan een trapje ertegenaan, het liefst een schuin trapje maar een recht trapje zou ook prima kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dd0BAUarqSaRSbKm2T0A-SNj5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTaJvyPxQ34Hqek3MDQFmekm.png?f=fotoalbum_large

Met een willekeurig matras erop en een bureau eronder gaat het er dan ongeveer zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joXQZFaz8FUxRAu-wi1Cum2bH1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2XUp8RNLlTqFAej6k42SgmWv.png?f=fotoalbum_large
Mijn vragen
  • Allereerst; slaaphoogte. Je houdt ongeveer 73cm over vanaf het frame, met 15cm matras is dat nog maar 58cm. Is dat genoeg? Als ik het zo probeer in te beelden t.o.v. de ruimte nu zou ik zeggen van wel, maar ik weet niet of hier standaarden in zijn?
  • Dan; valbeveiliging. Ik was van plan om nu gewoon voor iets goedkoops te gaan, ongeveer 25cm hoog (dus net 10 cm hoger dan een matras van 15cm), is dat stevig en hoog genoeg?
  • En het belangrijkst; de maatvoering. 3,5 meter is best wat overspanning, en hoewel degene die er nu op gaat slapen iets van 30 kilo weegt moet er gewoon een volwassene (of twee..) op kunnen liggen zonder problemen. Zijn mijn balken groot genoeg? Voegen de schuine steunen iets toe in deze situatie?
Ik ben ook benieuwd of iemand ooit iets vergelijkbaars heeft gedaan en tips of andere ideeën heeft. Alle feedback is welkom!

Alle reacties

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:53
135 cm onder de hoogslaper en 58 cm erboven? Ik denk dat je een kind daar maar een paar jaar plezier van heeft. Dan nog lijkt het me benauwd en ook niet prettig bij bed verschonen of kind verzorgen als het ziek is.
Kun je er niet beter een halfhoogslaper van maken die dwars op de muur staat, met het bureau ernaast en bergruimte eronder? Gaat veel langer mee.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Meet de breedte van je schouders eens op en vraag je dan af of 58cm genoeg is ;)

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
hoe ga je dat bed verschonen met zo weinig afstand tot het plafond? beddengoed afhalen lukt vast nog wel, maar hoe krijg je je hoeslaken er weer op in de verre hoeken? zelfde voor het trappetje. je kan niet rechtop zitten dus je moet als een soort slangenmens van het trapje slingeren. een kind van 10 lukt dat vast wel maar als de groeispurt komt wordt het een uitdaging. zelfde voor de ruimte onder het bed, bukkend op je bureaustoel gaan zitten en bukkend weer opstaan is ook een kunst. als ze klein zijn prima, maar erna.. kun je niet het bed iets lager doen, en dan het bureau aan het voeteneind of hoofdeind laten uitsteken, en daar de bureaustoel aan zetten? dan kun je onder het bed nog ladenkasten voor kleding kwijt, of speelgoed ofzo.

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Ik zou dat bed een kwartslag draaien en proberen te kijken of je de ruimte boven het bed niet wat kan oprekken tot minimaal 80cm. Dan heb je ook een minder grote overspanning. Ik heb een tijd gewoond in een studio met een slaapvide in het schuin van het dak. Bed was 120x200, en in de nok was het 160 (130/140 tot matras, er lag nog een palletframe op) en aan de andere kant liep het matras tegen het plafond. Het bed verschonen was een soort circusact, maar nog te doen. Matras flippen al helemaal een toer. Slapen in het schuin is op zich knus, maar je wil wel érgens in je bed rechtop kunnen zitten, al is het om goed te kunnen hoesten of dat je niet gelijk je hoofd stoot als je ergens van schrikt, of moet overgeven ofzo. En zodat je over het matras kan kruipen (je duikt er vrij letterlijk in) en op je zij kan slapen. Een beetje kerel komt met 50 cm niet goed uit als die zich met kracht omdraait (schouderbreedte 40-45 met marge van de draai). Voor een kind misschien ok voorlopig maar als die toe is aan een tweepersoonsmatras echt niet meer. ;-)

Valbeveiliging hebben we de zijkant van een IKEA Ivar voor gebruikt, gratis uit de koopjeshoek. Met zware meubelhoeken vastgeschroefd in muur en bodem. Was fijn, want je wordt wel tegengehouden maar ligt niet compleet ingebouwd, is minder claustrofobisch. En lengte precies goed om aan het eind een ladder/trappetje te plaatsen. Is hoger op zn kantje dan wat jij omschrijft, maar als je op dat frame gaat staan of kruipen is iets meer hoogte niet erg.

Aan de andere kant van die vide had ik een soort "inkruipkast", dat was denk ik 1m hoog ofzo en prima te doen. Dus als je direct onder het bed een kast zou willen, en het bureau naast het bed, dat is mss fijner dan er onder kruipen om te werken.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:56:
135 cm onder de hoogslaper en 58 cm erboven? Ik denk dat je een kind daar maar een paar jaar plezier van heeft. Dan nog lijkt het me benauwd en ook niet prettig bij bed verschonen of kind verzorgen als het ziek is.
Kun je er niet beter een halfhoogslaper van maken die dwars op de muur staat, met het bureau ernaast en bergruimte eronder? Gaat veel langer mee.
418O2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:16:
Meet de breedte van je schouders eens op en vraag je dan af of 58cm genoeg is ;)
Frieda schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:26:
hoe ga je dat bed verschonen met zo weinig afstand tot het plafond? beddengoed afhalen lukt vast nog wel, maar hoe krijg je je hoeslaken er weer op in de verre hoeken? zelfde voor het trappetje. je kan niet rechtop zitten dus je moet als een soort slangenmens van het trapje slingeren. een kind van 10 lukt dat vast wel maar als de groeispurt komt wordt het een uitdaging. zelfde voor de ruimte onder het bed, bukkend op je bureaustoel gaan zitten en bukkend weer opstaan is ook een kunst. als ze klein zijn prima, maar erna.. kun je niet het bed iets lager doen, en dan het bureau aan het voeteneind of hoofdeind laten uitsteken, en daar de bureaustoel aan zetten? dan kun je onder het bed nog ladenkasten voor kleding kwijt, of speelgoed ofzo.
Window schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:04:
Ik zou dat bed een kwartslag draaien en proberen te kijken of je de ruimte boven het bed niet wat kan oprekken tot minimaal 80cm. Dan heb je ook een minder grote overspanning. Ik heb een tijd gewoond in een studio met een slaapvide in het schuin van het dak. Bed was 120x200, en in de nok was het 160 (130/140 tot matras, er lag nog een palletframe op) en aan de andere kant liep het matras tegen het plafond. Het bed verschonen was een soort circusact, maar nog te doen. Matras flippen al helemaal een toer. Slapen in het schuin is op zich knus, maar je wil wel érgens in je bed rechtop kunnen zitten, al is het om goed te kunnen hoesten of dat je niet gelijk je hoofd stoot als je ergens van schrikt, of moet overgeven ofzo. En zodat je over het matras kan kruipen (je duikt er vrij letterlijk in) en op je zij kan slapen. Een beetje kerel komt met 50 cm niet goed uit als die zich met kracht omdraait (schouderbreedte 40-45 met marge van de draai). Voor een kind misschien ok voorlopig maar als die toe is aan een tweepersoonsmatras echt niet meer. ;-)

Valbeveiliging hebben we de zijkant van een IKEA Ivar voor gebruikt, gratis uit de koopjeshoek. Met zware meubelhoeken vastgeschroefd in muur en bodem. Was fijn, want je wordt wel tegengehouden maar ligt niet compleet ingebouwd, is minder claustrofobisch. En lengte precies goed om aan het eind een ladder/trappetje te plaatsen. Is hoger op zn kantje dan wat jij omschrijft, maar als je op dat frame gaat staan of kruipen is iets meer hoogte niet erg.

Aan de andere kant van die vide had ik een soort "inkruipkast", dat was denk ik 1m hoog ofzo en prima te doen. Dus als je direct onder het bed een kast zou willen, en het bureau naast het bed, dat is mss fijner dan er onder kruipen om te werken.
Duidelijk, hoogte boven het bed moet dus hoger.

Bed een kwartslag draaien past niet met de andere meubels die in de ruimte moeten, dus de volgende optie is dan bed iets minder breed (gaan we niet voor tweepersoons maar standaard eenpersoons) en dan wat lager, dan kan het bureau er wel voor en dan inderdaad wat er onder moet wat minder toegankelijk maar met beperkte diepte nog te doen.

Toch eens meten en vergelijken met de huidige situatie (is een veel hogere hoogslaper die op zolder niet past).
Op dit moment heb ik mijn thuiskantoor op zolder en mijn beeldschermen (hoogste dat ik hier heb) zouden nog onder dit bed passen, dus iets lager kan echt nog wel zonder dat je helemaal niks meer met die ruimte kunt.

Ik zal weer een update posten als ik een nieuwe tekening heb :+
Pagina: 1