Ik heb sinds een paar weken storingen met mijn gasgestookte CV ketel uit 2004, en de monteur is zojuist langsgeweest met de mededeling dat het vrij prijzige onderdelen zijn die vervangen moeten worden om (mogelijk) de storing te verhelpen. Al een tijdje ben ik aan het onderzoeken wat voor een setup ik zou willen, maar ik blijf in mijn gedachten wisselen tussen full-electric alles-in-een, of een losse warmtepompboiler voor sww + warmtepomp voor verwarming.
Waarom los systeem?
Dit kan ik in fases aanschaffen/installeren. Er is een airco aanwezig mocht ik in de winter moeten verwarmen, en een warmtepompboiler (Bijv. Atlantic Calypso V5) van zeg 150-200 liter zou dan de CV ketel kunnen vervangen + ik kan direct van het gas af na installatie
Daarnaast is het een rijtjeswoning (tussenwoning) uit 1996, en het leidingwerk aanpassen voor de alles-in-een installatie zal waarschijnlijk behoorlijk veel werk kosten. Ik heb vloerverwarming met een stalen verdeler + pomp, die zal ook aangepast moeten worden voor optimale werking. Oh, en de driewegklep geeft mij wat nare ervaringen aangezien die hier eens in de 4 jaar vastloopt (ofwel de motor, ofwel de klep zelf), maar de technologie is allicht verbeterd en filters/scheiders kunnen mogelijk een hoop voorkomen.
Waarom een all-electric warmtepomp + boilervat?
Het voelt eigenlijk zonde om een dikke warmtepomp te hebben staan (mijn gedachten liggen bij Vaillant Arotherm Plus, de nieuwe generatie, 5 kW zou voldoende moeten) die je alleen maar op koude of hete dagen gebruikt. Alles in een is dan veel mooier, efficienter ook (die interne warmtepompboiler onttrekt warmte vanuit de omgeving lijkt mij?). En natuurlijk vloerkoeling, mits ik de vloerverdeler vervang. Mogelijk moet ik naar lagetemperatuurverwarmingsradiatoren (scheelt wel een schilderklusje
). Aanschafprijs is wel een andere prijsklasse natuurlijk.
Paar feitjes:
- Huis uit 1996, rijtjeswoning. Warmtepomp buitenunit zou in de voortuin komen te staan, in het midden om de buren te ontzien.
- Vloerverwarming 10cm HoH, 16mm buizen, ongeveer 30m2 oppervlakte. Boven normale radiatoren.
- Gasverbruik voor het hele jaar zo'n 550 kuub gas
- Er hangt nu een Vaillant VHR24-28C uit 2004
- 2 personen douchen, misschien 3-4 met visite. 200 liter boiler zou voldoende moeten zijn naar mijn mening.
- Er is een ligbad, wordt heel soms gebruikt.
Welke keuze zouden jullie maken, en waarom?
Waarom los systeem?
Dit kan ik in fases aanschaffen/installeren. Er is een airco aanwezig mocht ik in de winter moeten verwarmen, en een warmtepompboiler (Bijv. Atlantic Calypso V5) van zeg 150-200 liter zou dan de CV ketel kunnen vervangen + ik kan direct van het gas af na installatie
Waarom een all-electric warmtepomp + boilervat?
Het voelt eigenlijk zonde om een dikke warmtepomp te hebben staan (mijn gedachten liggen bij Vaillant Arotherm Plus, de nieuwe generatie, 5 kW zou voldoende moeten) die je alleen maar op koude of hete dagen gebruikt. Alles in een is dan veel mooier, efficienter ook (die interne warmtepompboiler onttrekt warmte vanuit de omgeving lijkt mij?). En natuurlijk vloerkoeling, mits ik de vloerverdeler vervang. Mogelijk moet ik naar lagetemperatuurverwarmingsradiatoren (scheelt wel een schilderklusje
Paar feitjes:
- Huis uit 1996, rijtjeswoning. Warmtepomp buitenunit zou in de voortuin komen te staan, in het midden om de buren te ontzien.
- Vloerverwarming 10cm HoH, 16mm buizen, ongeveer 30m2 oppervlakte. Boven normale radiatoren.
- Gasverbruik voor het hele jaar zo'n 550 kuub gas
- Er hangt nu een Vaillant VHR24-28C uit 2004
- 2 personen douchen, misschien 3-4 met visite. 200 liter boiler zou voldoende moeten zijn naar mijn mening.
- Er is een ligbad, wordt heel soms gebruikt.
Welke keuze zouden jullie maken, en waarom?
XBO Gamertag: BeerkeeperNL