Inline meter en loadcont. op solaredge omvormer toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Niels1962
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 16:02
Goedendag, ik heb een solaredge SE 7k omvormer met 14 zonnepanelen. Sinds kort heb ik een warmtepomp die ik smart grid wil gaan aansturen. Dus bij overschot zonne-energie tapwater verwarmen en de woning een aantal graden hoger verwarmen.

Ik heb daar voor nodig een netwerkkaart voor in de omvormer, een inline meter voor in de groepenkast en een loadcontroller voor bij de warmtepomp. Het installeren van deze apparaatje is het probleem niet maar wel het toevoegen want daar heb je een solaredge installateurs account voor nodig om via de solaredge go app toe te kunnen voegen.

Iemand een idee hoe je dit zelf zou kunnen doen en misschien is er wel een lijstje met welke instellingen je moet gebruiken?

Alvast bedankt

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
de instellingen die je moet doen staan in de handleidingen bij de producten. ik heb dit ook zel gedaan ik heb idd een installeren account. achteraf vroeg ik me af of het de kosten voor een load controller waard was.

als je je warmtepomp opwarmprogramma zo maakt dat je tussen 10.00 en 17.00 opwarmt dan heb je al de zonnigste uren gedurende het jaar. ik vin het lastig om te berekenen wat het voordeel van de load controller dan nog is.

wat betreft dat account, je kunt solaredge vragen je account om te zetten naar installer geloof ik, dan moet je wel de installer e-learings via hun website doen om je installer certificaat te halen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Niels1962
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 16:02
Dat klopt dat je dan het meeste zon hebt maar met een inline meter gaat het veel verder. Die zorgt bij een overschot dat bv je omvormer weer aan gaat mocht hij uit staan bij negatieve tarieven om je kamer een aantal graden extra op te warmen. Dat is wat ik zoek.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:02
Afhankelijk van de warmtepomp kan je dit doen op basis van je slimme meter met Home Assistant. Bedenk je wel dat de opgewekte zonne-energie kan fluctueren en je dus iets in moet bouwen om te voorkomen dat je je warmtepomp laat pendelen.

Ik heb wel bedenken of dit überhaupt nuttig is. Mijn ervaring met warmtepompen is dat ze in de winter sowieso al bezig zijn met verwarmen van de woning, dan is het ook nog maar de vraag of er voldoende capaciteit in de warmtepomp overblijft om "extra" te verwarmen op een zonnige winterdag. Waar je huis ook nog eens extra door de zon wordt opgewarmd.

Op de momenten dat je écht overschot hebt, in de zomer, is het sowieso niet handig om je woning nog eens extra te gaan verwarmen.

Spel en typfouten voorbehouden