Vraag

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:02
Sinds kort hebben wij een thuisbatterij van 16kwh van Soluna (Venus LV). Dat is meer dan we nodig hebben, maar het prijsverschil met de 10kwh was best klein.

Om het elektrische deel eenvoudig te houden hebben we de omvormer vervangen voor een Solis hybride omvormer (S5 EH1P 3,6kW).

Als een ware nerd houd ik alle parameters in de gaten en wat me opvalt is dat ondanks we genoeg lading in de batterij hebben en we ruim onder de 3600 watt blijven, dat er toch een beetje afname is van het net.

De batterij wordt wel actief gebruikt, maar soms even niet.

Zou dit kunnen komen doordat de omvormer te langzaam ziet dat er afname is? En zijn er ideeën om dit te optimaliseren?

Idealiter zou ik (gedurende zonnige periodes) zien dat het net alleen bij meer dan 3600watt verbruik wordt ingezet.

Alle reacties

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-08 18:53
Hoe meet je omvormer het verbruik van de woning met een P1 meter of een CT klem? P1 meters kunnen soms te langzaam reageren namelijk. (en helemaal 0 is ook lastig met fluctuaties in je verbruik)

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• joenevd
Voogel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:51:
Hoe meet je omvormer het verbruik van de woning met een P1 meter of een CT klem? P1 meters kunnen soms te langzaam reageren namelijk. (en helemaal 0 is ook lastig met fluctuaties in je verbruik)
Er zat een eastrom sdm120ct (met ct klem) bij de omvormer. Deze heb ik gebruikt.

Moet wel eerlijk bekennen dat een directe bekabelde verbinding lastig is. Daarom heb ik dit draadloos geregeld met 2 waveshare rs485 naar wifi/eth kastjes.

(De waveshare in de meterkast wilde ik bekabeld doen, maar kreeg hem via die weg niet ingesteld.)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:28
Wat is een beetje? Je hebt altijd wel iets van 10-20 Watt. Zie je dit beetje ook terug op het display van je slimme meter? Het klinkt alsof de data van Waveshare kastjes niet lekker aankomt.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 16-07-2026 21:21 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• joenevd
Jim423 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:19:
Wat is een beetje? Je hebt altijd wel iets van 10-20 Watt. Zie je dit beetje ook terug op het display van je slimme meter? Het klinkt alsof de data van Waveshare kastjes niet lekker aankomt.
Het lijkt om 40 tot 60 watt te gaan, maar ons huis verbruikt in basis meer dan dat. Het is ook niet continu, maar wel regelmatig.

• Jim423
Dat is wel vrij normaal denk ik, de CT klemmen zullen niet op de Watt nauwkeurig kunnen meten. Het vermogen wordt berekend a.d.v. de spanning die het apparaat zelf binnenkrijgt en niet wat de woning binnenkrijgt. Dan zou je de P1 moeten gebruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• joenevd
Jim423 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:44:
Dat is wel vrij normaal denk ik, de CT klemmen zullen niet op de Watt nauwkeurig kunnen meten. Het vermogen wordt berekend a.d.v. de spanning die het apparaat zelf binnenkrijgt en niet wat de woning binnenkrijgt. Dan zou je de P1 moeten gebruiken.
P1 zou inderdaad nauwkeuriger zijn, de omvormer kan echter alleen op basis van rs485 werken.

Dan zou ik bijvoorbeeld zoiets kunnen gebruiken: https://smart-stuff.nl/product/p1-naar-modbus-dongle/

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
P1 is relatief traag, waardoor je bij wisselingen in belasting weer overshoot krijgt.

• joenevd
jadjong schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:12:
P1 is relatief traag, waardoor je bij wisselingen in belasting weer overshoot krijgt.
Dus als ik het goed begrijp is P1 preciezer maar traag en ct klemmen zijn snel maar niet nauwkeurig?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja, soms. Een CT kan ook precies zijn, hangt af van het meetbereik van de CT. Hier is het verschil 1-2W per fase tussen een CT, Eastron en interne meter van de omvormer.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
joenevd schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:48:
Sinds kort hebben wij een thuisbatterij van 16kwh van Soluna (Venus LV). Dat is meer dan we nodig hebben, maar het prijsverschil met de 10kwh was best klein.

Om het elektrische deel eenvoudig te houden hebben we de omvormer vervangen voor een Solis hybride omvormer (S5 EH1P 3,6kW).

Als een ware nerd houd ik alle parameters in de gaten en wat me opvalt is dat ondanks we genoeg lading in de batterij hebben en we ruim onder de 3600 watt blijven, dat er toch een beetje afname is van het net.

De batterij wordt wel actief gebruikt, maar soms even niet.

Zou dit kunnen komen doordat de omvormer te langzaam ziet dat er afname is? En zijn er ideeën om dit te optimaliseren?

Idealiter zou ik (gedurende zonnige periodes) zien dat het net alleen bij meer dan 3600watt verbruik wordt ingezet.
Hoogstwaarschijnlijk is de (beperkte) netafname te zoeken in je gridsetpoint.
Geen enkele (betaalbare) vermogensmeter voor huishoudelijke verbruik is snel genoeg om onmiddellijk aan 100% te schakelen op grote schommelingen in PV productie en/of afname verbruikers om zodoende altijd 100% NoM aan te houden.

Je zal dus moeten kiezen, altijd een beetje netafname of altijd een beetje netteruglevering.
Dat stel je normaliter in op het gridsetpoint waarop de omvormer moet reageren (softwareinstelling). Indien al aanwezig.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• joenevd
IvoB2 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk is de (beperkte) netafname te zoeken in je gridsetpoint.
Geen enkele (betaalbare) vermogensmeter voor huishoudelijke verbruik is snel genoeg om onmiddellijk aan 100% te schakelen op grote schommelingen in PV productie en/of afname verbruikers om zodoende altijd 100% NoM aan te houden.

Je zal dus moeten kiezen, altijd een beetje netafname of altijd een beetje netteruglevering.
Dat stel je normaliter in op het gridsetpoint waarop de omvormer moet reageren (softwareinstelling). Indien al aanwezig.
Daar ga ik eens naar zoeken, bedankt voor de tip!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
joenevd schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:02:
Het lijkt om 40 tot 60 watt te gaan, maar ons huis verbruikt in basis meer dan dat. Het is ook niet continu, maar wel regelmatig.
Dat is gedrag wat ik met mijn thuisaccu ook zie: het ding loopt altijd achter de feiten aan.

Het energiegebruik van veel apparaten schommelt continu, dus de accu moet steeds "meeschommelen": meer verbruik in huis = meer terugleveren, minder verbruik in huis = minder terugleveren. Het meten kost tijd, de beslissing meer/minder terugleveren kost tijd.

Als je op de slimme meter een grafiek maakt de kWh tellers dan zal je als je goed is wel zien dat er zolang er stroom in de accu zit, de grafiek zo goed als plat is.

Spel en typfouten voorbehouden

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Niet wanneer de SoC van de accu op 100% zit en er nog steeds meer geproduceerd wordt dan er verbruik is. Dan heb je een negatieve grafiek.

Zo iets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amA3sCQ-tDgOhBtv2XfHIIrCNd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ub0ltUntd2ZokWm62fMg4Y8N.jpg?f=fotoalbum_large

Tot 13:10 uur ging alle overproductie nog naar de thuisaccu (en uiteraard het direct verbruik).
Daarna bereikt de SoC van de thuisaccu 100% en schakelt de COP1 weerstand van het SWW vat in. Maar dan is er nog steeds een beetje overproductie (meer productie dan het ingesteld vermogen an de natte weerstand). Om 14:00 uur bereikt het SWW zijn doeltemperatuur van 60°C waardoor alle productie (minus het sluiperbruik) richting net gaat (negatieve grafiek). Om 16:35 uur kan de E terug aan de laadpaal waardoor er geen overproductie meer is en de grafiek terug vlak wordt (netafname noch netteruglevering).

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2026 19:53 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Jim423
Ik snap de vraag maar we hebben het wel over minder dan een paar euro per maand. Als dat het al is. Ik zou er persoonlijk geen tijd in steken. Je zou beter kunnen kijken hoe je het verbruik in huis zo spreid/regelt dat je nooit boven de 3600Watt komt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:40
Het is inderdaad weinig zinvol hier tijd (laat staan geld) in te steken.

Om het nog iets te verminderen zou je kunnen instellen dat je continu 25-50W aan het net wilt leveren, zowel tijdens laden als ontladen. Dan vang je kleinere fluctuaties, zoals een lampje, TV, computer aanzetten, vrijwel helemaal op. Verbruikers van 2 kW die aanslaan gaan altijd toch eventjes iets uit het net trekken.

Het heeft financieel in elk geval geen zin daar veel aandacht aan te besteden.

• joenevd
Jim423 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 22:16:
Ik snap de vraag maar we hebben het wel over minder dan een paar euro per maand. Als dat het al is. Ik zou er persoonlijk geen tijd in steken. Je zou beter kunnen kijken hoe je het verbruik in huis zo spreid/regelt dat je nooit boven de 3600Watt komt.
Begrijpelijk, maar eigenlijk hebben we nooit meer dan 3600 watt verbruik. Dat deel valt dus niet te optimaliseren. Het gaat me verder niet zozeer om het geld maar wel om de optimalisatie en zou natuurlijk vet zijn als je 8 a 9 maanden per jaar de afname op 0 hebt..
Pagina: 1