Vraag

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02:21
Sinds kort hebben wij een thuisbatterij van 16kwh van Soluna (Venus LV). Dat is meer dan we nodig hebben, maar het prijsverschil met de 10kwh was best klein.

Om het elektrische deel eenvoudig te houden hebben we de omvormer vervangen voor een Solis hybride omvormer (S5 EH1P 3,6kW).

Als een ware nerd houd ik alle parameters in de gaten en wat me opvalt is dat ondanks we genoeg lading in de batterij hebben en we ruim onder de 3600 watt blijven, dat er toch een beetje afname is van het net.

De batterij wordt wel actief gebruikt, maar soms even niet.

Zou dit kunnen komen doordat de omvormer te langzaam ziet dat er afname is? En zijn er ideeën om dit te optimaliseren?

Idealiter zou ik (gedurende zonnige periodes) zien dat het net alleen bij meer dan 3600watt verbruik wordt ingezet.

Alle reacties

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06:07
Hoe meet je omvormer het verbruik van de woning met een P1 meter of een CT klem? P1 meters kunnen soms te langzaam reageren namelijk. (en helemaal 0 is ook lastig met fluctuaties in je verbruik)

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• joenevd
Voogel schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:51:
Hoe meet je omvormer het verbruik van de woning met een P1 meter of een CT klem? P1 meters kunnen soms te langzaam reageren namelijk. (en helemaal 0 is ook lastig met fluctuaties in je verbruik)
Er zat een eastrom sdm120ct (met ct klem) bij de omvormer. Deze heb ik gebruikt.

Moet wel eerlijk bekennen dat een directe bekabelde verbinding lastig is. Daarom heb ik dit draadloos geregeld met 2 waveshare rs485 naar wifi/eth kastjes.

(De waveshare in de meterkast wilde ik bekabeld doen, maar kreeg hem via die weg niet ingesteld.)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:24
Wat is een beetje? Je hebt altijd wel iets van 10-20 Watt. Zie je dit beetje ook terug op het display van je slimme meter? Het klinkt alsof de data van Waveshare kastjes niet lekker aankomt.

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 16-07-2026 21:21 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• joenevd
Jim423 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:19:
Wat is een beetje? Je hebt altijd wel iets van 10-20 Watt. Zie je dit beetje ook terug op het display van je slimme meter? Het klinkt alsof de data van Waveshare kastjes niet lekker aankomt.
Het lijkt om 40 tot 60 watt te gaan, maar ons huis verbruikt in basis meer dan dat. Het is ook niet continu, maar wel regelmatig.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:24
Dat is wel vrij normaal denk ik, de CT klemmen zullen niet op de Watt nauwkeurig kunnen meten. Het vermogen wordt berekend a.d.v. de spanning die het apparaat zelf binnenkrijgt en niet wat de woning binnenkrijgt. Dan zou je de P1 moeten gebruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1