Stutters in elke game na wisselen videokaart

Pagina: 1
Acties:

• Winggie
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:26
Hallo Tweakers,

Ik had een vraag over mijn videokaart die ik nu een aantal maanden in gebruik heb. Ik heb toen mijn NVIDIA 1660 Super vervangen voor een RX 9060XT.

Na het wisselen van de videokaart voelde de hele pc erg smooth aan, maar in games ervaarde ik nog vrij vaak stutters die ik niet zou verwachten van deze videokaart. Ik heb met de DDU tool alle NVIDIA drivers verwijderd en met het internet uit nieuwe drivers voor de AMD kaart geinstalleerd, dus ik dacht dat dit in principe de juiste werkwijze was voor het vervangen van mijn GPU. Nu een paar maanden later zijn de stutters er nog steeds, en het is in elke game die ik speel (vooral GTA V, Apex Legends en Fortnite). Een ander probleem naast het stutteren is dat de textures in alle games niet echt goed laden / veel tijd kosten om te laten, waardoor ik bijvoorbeeld in game nog allemaal "vage" textures heb.

Nou heb ik gister opnieuw ipv alleen de "NVIDIA" optie in DDU de "ALL" optie gebruikt en zowel de GPU driver als de nieuwste chipset driver voor mijn CPU gedownload, en na de installatie voelde alles super smooth aan, in zowel de games als normaal gebruik van de pc. Alles laadde ook snel en textures waren ook snel geladen.

Vandaag startte ik de games opnieuw op, en is het stutter probleem weer helemaal terug. In elke game die ik speel ervaar ik hevige lagspikes, loopt het vast en laden textures niet goed in. Daarnaast lagged de pc hevig wanneer ik alt tab uit de game en iets anders aanklik. Ik weet zelf niet meer wat ik er aan kan doen, dus ik hoop dat iemand hier een tip voor mij heeft.

Mijn pc specs zijn:
Ryzen 5 3600
Asrock B450m Pro4
Corsair vengeance 2x8 gb 3200 MHZ
Gigabyte Radeon RX 9060 XT Gaming 16GB OC
SSD Bootdrive met windows = Kingston A2000 512GB
SSD met de games = Verbatim Si560 1TB

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-07 16:57
Ik neem aan dat al je games op de Verbatim SSD staan, zoals je aangeeft?
Wat gebeurt er als je bijvoorbeeld een game op de andere SSD zet, heb je er dan nog steeds last van?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:21
Stutters kunnen ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld de CPU. Check dus ook eens het cpu gebruik terwijl je aan het gamen bent.

Daarnaast is het testen vanaf een andere storage ook een goede om na te lopen.

En anders kijken naar de software, misschien eens een Windows herinstallatie doen als deze al weer van even geleden is.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-07 18:34
Dennism schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:32:
Stutters kunnen ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld de CPU. Check dus ook eens het cpu gebruik terwijl je aan het gamen bent.

Daarnaast is het testen vanaf een andere storage ook een goede om na te lopen.

En anders kijken naar de software, misschien eens een Windows herinstallatie doen als deze al weer van even geleden is.
Dit ,,je hebt nu eenmaal niet de sterkste gaming cpu,zeker met een neiuwere snellere gpu kan je juist stutters krijgen.Met je oude kaart was het systeem meer in balans

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:35
Winggie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:18:
Nou heb ik gister opnieuw ipv alleen de "NVIDIA" optie in DDU de "ALL" optie gebruikt en zowel de GPU driver als de nieuwste chipset driver voor mijn CPU gedownload, en na de installatie voelde alles super smooth aan, in zowel de games als normaal gebruik van de pc. Alles laadde ook snel en textures waren ook snel geladen.

Vandaag startte ik de games opnieuw op, en is het stutter probleem weer helemaal terug.
Werkt het mogelijk beter nadat je de PC eens herstart, dus niet afsluiten?
Als dat verbetering brengt kan je snel opstarten (fast startup) uit zetten.
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)