• Synergy073
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-07 14:54
Beste tweakers,

In december 2023 heb ik bij Megekko zelf een PC samengesteld.
Ik heb toen gekozen voor de Radeon RX 7800 XT Steel Legend videokaart, die toen € 599 kostte.
Nu merk ik sinds een aantal weken dat zodra de fans gaan draaien er behoorlijk wat kabaal uitkomt. Het lijkt erop dat een van de lagers aanloopt of defect is. Het geluid laat zich denk ik het beste vergelijken met een stukje karton dat je vroeger wel eens tussen je spaken stak 8)7 . De toonhoogte verandert met de snelheid waarmee de fan draait.

Mijn 2 jaar garantie bij Megekko is helaas verlopen sinds afgelopen december.
Wat raden jullie aan? Gewoon even bij Megekko op de lijn komen? Zou hier sprake kunnen zijn van non-conformiteit? Ergens laten repareren of juist investeren in een nieuwe kaart? De performance is in ieder geval nog in orde, er komt alleen een takkeherrie uit.

Hoor graag jullie kijk op de zaak!

[ Voor 5% gewijzigd door Synergy073 op 16-07-2026 13:56 ]

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-07 16:04
Is zelf een nieuwe ventilator plaatsen een optie? of misschien kun je hem even doorblazen?

Wie weet lost dat het probleem op :)

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:34
Yea, zou zeker zelf even gewoon een nieuwe ventilator erop knallen, is eenvoudig, kost weinig en je hoeft de kaart verder niet op te sturen.

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Vevelend om te horen dat er mogelijk een fan stuk is.

Aan te raden is altijd om eerst even contact op te nemen met megekko mochten zei door het gebrek aan garantie aangeven verder niks te kunnen betekenen heb je meerdere andere opties.

Je kan eventueel contact opnemen met de maker van de kaart zelf in dit geval is dat asrock want individuele onderdelen kunnen ook hun eigen garantie voorwaarden hebben.

Andere optie is de kaart uit de kast verwijderen en hem zelf eens goed inspecteren het kan zijn dat er iets is losgeraakt dat het geluid veroorzaakt en makkelijk zelf te verwijderen is. het zou zelfs kunnen dat er iets tussen de fan zit dat het geluid maakt dit zou zelfs iets kunnen zijn dat ooi heeft geleefd denk aan een insect (grote bij of tor) die je pc is ingekropen (serieus dit is mij ook al eens gebeurd met een bij die dood is gegaan in mijn pc ventilator.

Andere optie is mogelijk wat contact spray te kopen op amazon en de lagers/motor van de fan even goed in te spuiten let wel gebruik contact spray niet iets zoals wd40!

ander alternatief zou zijn zoek en koop zelf een vervangede fan blade of een gehele fan setup die past op jou kaart bijvoorbeeld hier op aliexpress.

[ Voor 21% gewijzigd door copywizard op 16-07-2026 14:07 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:14
Ik zou ook eerst contact opnemen met megekko..
Fan hoort wel langer dan 2 jaar mee te gaan.