Windows 11 Desktop-PC voor kantoor en gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• happyisland95
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:53
De PC van mijn partner ondersteunt geen Windows 11, en met de aankomende beeindiging van ondersteuning door Microsoft is er dus een nieuw systeem nodig. Op basis van de BBG heb ik onderstaand systeem samengesteld. Ik heb het 1080p-systeem gekopieerd m.u.v. het moederbord; dat heb ik uit het 1440p/4K-systeem. De kast is groot genoeg en dit bord spreekt me meer aan.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Boxed€ 209,90€ 209,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 144,90€ 144,90
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1060 3GB GAMING€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 3DHP€ 19,90€ 19,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBE-16€ 256,79€ 256,79
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 49,90€ 49,90
1Interne ssd'sSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 681,39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Voornamelijk kantoorwerk, af en toe gamen (b.v. Overcooked 2, Moving Out 2, Farming Simulator 25).

Wat mag het systeem gaan kosten?

Geen maximumprijs

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Er zijn twee PCs die gescrapped worden. De oude partner PC (2018 PC Pa) en HTPC (2021 Gaming HTPC). Deze zijn allebei niet geschikt voor Windows 11 en hebben DDR4. Maar wat ik nog wil gebruiken zijn de kast en GPU van de partner PC (Fractal Define 7 en GeForce 1060 3 GB) en de m.2 SSD van de HTPC (Samsung 970 EVO 1 TB).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Moederbord
  • CPU
  • Geheugen
  • Voeding
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen voorkeur voor merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De Radeon 6700 (niet-XT) uit mijn PC moet erin kunnen draaien. Deze verbruikt 220 Watt. Voor als ik zelf upgrade.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
  1. Is het inderdaad nodig/verstandig om een nieuwe PC aan te schaffen voor Windows 11?
  2. Kan de m.2 SSD uit de HTPC nog mee?
  3. Is DDR5 verstandig? Anders kan het DDR4 uit de huidige PC of HTPC mee.
  4. Suggesties voor andere hardware mocht dat beter zijn.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:40
Waarom niet uitvoering: AMD Ryzen 5 5500X3D Boxed in de HTPC?

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-07 13:48
Zoals Uszka aangeeft, de HTPC heeft alleen een CPU-upgrade nodig om Windows 11-compatible te zijn. Eerste generatie Ryzen's worden niet ondersteund, maar de nieuwere versies wel. De X3D-cpu die Uszka hier boven linkt is briljant voor gaming, maar gezien het alleen om lichte games gaat kan je ook kijken voor een goedkopere AM4-upgrade zoals deze cpu. uitvoering: AMD Ryzen 5 5600X Boxed

Het andere systeem zal inderdaad een ander moederbord nodig hebben om officieel naar Windows 11 te kunnen. Wil je het goedkoop houden, dan kan je nog overwegen om daar ook nog een AM4 systeem van te maken. Dan kan je het DDR4-geheugen gewoon nog meenemen, maar is er wel een moederbord en nog een AM4-cpu nodig. Een moederbord voor AM4 hoeft ook niet heel veel geld te kosten. uitvoering: ASUS Prime B550M-K

AM5 blijft natuurlijk altijd een optie, maar gezien de usecase wellicht wat overdreven.

• happyisland95
Thanks voor de reacties. Dus als ik het goed begrijp ondersteunt het HTPC moederbord wel windows 11 maar de processor niet, dus met enkel een nieuwe CPU is dat systeem ready to go. Dat zou prima zijn. Als ik het goed begrijp moet ik TPM 2.0 en Secure Boot aanzetten, de m.2 formatteren als GPT en nieuwe bios firmware flashen voor een nieuwe Ryzen CPU.

Mijn intentie was om de HTPC te gebruiken om Linux voor gaming uit te proberen. Dat kan prima met de desktop van mijn partner zonder upgrades.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:43
De 5500X3D wordt ondersteunt op het AsRock B450M moederbord vanaf BIOS versie P10.41. Je moet dus enkel even die BIOS update uitvoeren met de huidige CPU en dan kunnen TPM 2.0, en dus Secure Boot, aangezet worden nadat de nieuwe CPU erin zit.

De Corsair SF600 is een hoogwaardige voeding, die hoef je in principe niet te upgraden. De Cooler Master MWE zou zelfs een downgrade zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Apart op 16-07-2026 15:54 ]

https://ko-fi.com/apart

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:42
Ad 1) Nee, onderstaand bericht van Microsoft ontvangen op 9-7-2027:
"Your Windows 10 Extended Security Updates (ESU) protection has been extended

We understand that moving to a new PC can take time. As part of our ongoing commitment to helping customers stay secure during the transition, the Windows 10 Extended Security Updates (ESU) program for personal devices is being provided an additional year. Coverage will now be available through October 12, 2027.

As a current user enrolled in ESU, you will automatically receive an additional year of protection. No action is required on your end, the extension will be automatic."

R.I.P. Pricewatch

• happyisland95
Woezik schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:37:
Ad 1) Nee, onderstaand bericht van Microsoft ontvangen op 9-7-2027:
"Your Windows 10 Extended Security Updates (ESU) protection has been extended

We understand that moving to a new PC can take time. As part of our ongoing commitment to helping customers stay secure during the transition, the Windows 10 Extended Security Updates (ESU) program for personal devices is being provided an additional year. Coverage will now be available through October 12, 2027.

As a current user enrolled in ESU, you will automatically receive an additional year of protection. No action is required on your end, the extension will be automatic."
Ah, dat verandert de zaak volledig. Dan kan de huidige PC gewoon nog een jaar mee, en zien we volgend jaar weer verder. Thanks!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:42
Mail kwam in Outlook binnen in de map 'Overig' en niet in de map 'Prioriteit'.

R.I.P. Pricewatch

Pagina: 1