Vraag

• bartbakker 1970
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07-08 12:12
Mijn vragen:
- Wat doet een monteur die formeel een airco in bedrijf mag stellen nog meer dan kijken of het niet lekt bij de 2 aansluitpunten (1 buiten unit, 1 binnen unit)?
- Is het een nadeel dat in genoemde airco voor 15 meter aan koelmiddel aanwezig is voor leidingen van 5 meter? Zo ja, zal een monteur bij in gebruikstelling altijd de hoeveelheid koelmiddel wegen en aftappen indien dat teveel is (voor zover dat gemiddeld bekend is natuurlijk. Oftewel, of het gebruikelijk is)

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:26
Volgens mij vacuüm en druktest met stikstof kan hij doen.

Je kan het koudemiddel pas wegen op het moment dat je alles aftapt niet als het in het systeem zit. Dit zal hij dus niet gaan doen en gewoon de fabrieksvulling gebruiken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Stikstof druktest, vacumeren en bijvullen.

Je weet hoeveel gram per meter er bij moet. Hij gaat niet het systeem leegpompen en wegen (gewicht staat er gewoon op de stickers). Stel elke meter boven de 7 meter is 20 gram extra. Dan moet er dus 8 x 20 gram extra bij. Dan zit er voldoende vulling in voor 15 meter koelleiding.

[ Voor 10% gewijzigd door plaspvd op 16-07-2026 22:28 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deze monteur doet formeel nog wat examens en zal daardoor ook een factuur overleggen die gelijk een geldig garantiebewijs is voor zowel de leverancier alsmede de verzekering.

Als er voor 15 inzit en je hebt maar 5 meter ligt het aan de fabrieksopgave of er uitgehaald moet worden.

• bartbakker 1970
Te lezen is dat teveel koelmiddel ten koste gaat vd efficiency. Ik zag ook filmpjes waarin een installateur het teveel aftapt. Ik heb nu het idee (nog meer na deze reacties) dat dat gewoon nooit gebeurt. Ondertussen wel offertes v cowboys gehad die alleen contant (300 euro) betaald willen worden. Bijzondere kwestie weer.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:26
Bij mijn (Chinesium) airco stond dat boven de 15meter moest bijvullen. Daaronder kon je gewoon de fabrieksvulling gebruiken. Dus ik denk niet dat het enorm nauw luistert. Wel belangrijk is de minimale leidinglengte, dit is vaak 3 of 5 meter (installatiehandleiding raadplegen dus).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:15
Een airco is voor gevuld tot een bepaalde leidinglengte. De meeste fabrikanten geven 3m leiding als minimum op. Zolang deze minimale leidinglengte gehaald wordt, is aftappen niet nodig en zelfs afgeraden.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• bartbakker 1970
OK, dank voor de reacties. Bijzonder wel dat de verkopers dit soort info niet paraat hebben, maar goed. Ik kan weer verder. Inmiddels ook kunnen vinden op dit forum dat het aandraaien van de flares nogal nauw komt, dus zal daarvoor ook een momentsleutel gebruiken. Het in bedrijf stellen laat ik toch maar door een gecertificeerde monteur doen, hoewel het me wel tegenstaat. Het is echt maar 5 minuten werk. Wet is wet natuurlijk, ook wel weer begrijpelijk.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 23:35
Volgens mij duurt de lektest wel langer dan 5 minuten, moet men ook nog komen voorrijden etc. En ondertussen verdienen ze aan installatie en materiaal niets want dat doe je dan zelf. Ik snap dan wel dat ze een flink bedrag vragen. Je zult dan geluk moeten hebben dat iemand uit je omgeving / woonplaats het voor een leuk prijsje wil doen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• bartbakker 1970
Ja is begrijpelijk. Ook de certificering is duur schijnbaar, dus zeker logisch. Met 5 minuten werk bedoel ik niet de wachttijd. Wel vraag ik me nog af, er wordt gezegd dat de vacuumpomp wel een tijdje moet draaien. Daarna zou je ook een uur o.i.d. moeten wachten om te zien of het vacuum behouden blijft. Hoe gaat een installateur dat doen? Wachten zij uberhaupt of is het gewoon op druk brengen, daarna vacuum en hup, kraan open?

• bartbakker 1970
Ik reageer nog even op mijn eigen bericht. Ik vond zojuist het grote airco-topic. En daarin inderdaad al veel antwoorden te vinden. En de tekst: voordat je je vraag voor de 9000e keer gaat stellen :D haha, voelde ik me een beetje schuldig. Toch wel echt flink gezocht vooraf, maar niet gevonden toen. Anyway ben toch blij met deze extra info, dus nogmaals dank. Vraag me wel nog één ding af. Er zijn echt geen monteurs te vinden die normaal even in gebruik kunnen stellen, nog los van de prijs. Wel heel veel cowboys. De wet helpt de burger op eoa manier zo niet goed. Het zelf netjes doen is echt veel beter, ook voor het milieu. Maar goed.... ook maar weer een mening misschien.

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:15
Een officiële inbedrijfstelling gaat als volgt:
  • Afpersen, lekzoeken bij de koppelingen
  • Vacumeren, meestal minimaal 15 minuten tot voldoende vacuüm behaald is
  • Standtijd van 30 minuten aanhouden om te kijken of het vacuüm onder een bepaalde grens blijft staan
Ja dit kost tijd. Veel installateurs zijn hier niet al te happig op, het zijn regelmatig installaties die niet zo kwalitatief zijn uitgevoerd als je zou willen (lekkages, knikken in leidingen, slechte afwerking), uitzonderingen daar gelaten voor de mensen wie dit wel goed voor elkaar maken.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Pagina: 1