Vraag

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-07 22:00
Ik overweeg een systeemcamera aan te schaffen voor een opkomende vakantie naar Thailand met het gezin en om meer met fotografie als hobby te gaan doen. Ik twijfelde in eerste instantie tussen de Sony A6400 en de Canon R50. Vanwege de beschikbaarheid van lenzen en de goede tweedehands markt weet ik vrij zeker dat ik voor Sony ga.

Alleen... het voelt wat raar om een model uit 2019 te kopen met de A6400 en ik vraag mij af of de upgrade naar de A6700 het prijsverschil van zo'n 500 euro waard is. Ingebouwde stabilisator, betere batterij, USB-C en overall een meer toekomstbestendige camera laten mij neigen naar wel. Met Sony cashback bij een Duitse webshop vind ik de prijs inclusief kitlens aanvaardbaar. Voordeel van de ingebouwde beeldstabilisatie lijkt mij dat de hoge f waarde van de kitlens minder een probleem is omdat je makkelijker met minder licht kan fotograferen. Verder zou ik er waarschijnlijk meteen een 20mm pancake lens bij kopen (die kan ik overnemen van iemand) voor landschapsfotografie en wellicht ook meteen een 30 of 35mm lens voor portretten en gezinskiekjes. Iemand die iets kan zeggen over hoe groot het verschil tussen de A6400 en de A6700 is? Is de A6700 op alle vlakken een betere en toekomstbestendigere camera? Of valt het allemaal wel mee en kan ik het geld beter in mijn zak houden voor extra lenzen?

Grey market kan hij nog 200 euro goedkoper, maar dat vind ik toch wel spannend. Terecht of niet?

Alle reacties

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:35
Ik heb beide camera's gehad en heb nu ongeveer 1 jaar mijn Sony a6700.
De grootste reden voor mij om voor de a6700 te gaan waren de video specs en het kantelbare/uitklapbare scherm. Ik fotografeer zelf bijna alleen maar via het scherm en nooit via de viewfinder.

Toch moet ik zeggen. Mocht je de video functies niet gebruiken. Zou ik misschien toch kiezen voor de a6400, en de rest van het geld investeren in een goede lens. En de kitlens zeker overslaan. De lens maakt meer verschil dan de body. Ja de batterijen gaan langer mee met de A6700 en hij beschikt over USB-C. Maar de batterijen zijn ook een stuk duurder.

De A6700 heeft voor mijn gevoel wel een betere/grotere grip wat het vasthouden fijner maakt.
Maar dit kan je bij de a6400 eventueel nog oplossen met een gripcase.

Wat betreft de lens.
Als dit je eerste camera en lens wordt zou ik kiezen voor een zoomlens en de primes voorlopig nog even achterwegen laten. Ik ben ooit begonnen met een 30mm prime en stoorde mij enorm aan het feit dat ik niet kan zoomen. Heb ondertussen de Sigma 18-50mm f2.8 en dit biedt echt veel meer mogelijkheden.

Als je eenmaal weet op wat voor mm je het liefst fotografeert kun je altijd nog een primelens kopen.

Ik zou kijken of je ergens een A6400 body tweedehands kan kopen en de rest van je budget investeren in een lens en accessoires. (SD kaarten, draagriem en of tas, extra batterijen, oplader)

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-07 21:49
Heb sinds dit jaar ook de a6700 en ben zeer tevreden. Weet alleen niet of ik het fully articulated scherm liever heb dan een omhoog/omlaag klap versie maar ach dat is een luxeprobleem, zeker gezien de prima viewfinder.

Waar ik ook tevreden over ben is de Sony 18-135 zoomlens, veelzijdig qua bereik (minder lenswissels nodig, handig op vakantie) en de scherpte is meer dan ok over het hele bereik. Check de diverse positieve reviews, b.v. van Gordon Laing. De lens weegt ook niet zo veel.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-07 11:47
Zelf met a6000 begonnen en 1.5jaar geleden overgestapt op een a6600. De a6600 kan je misschien ook nog voor een redelijke prijs vinden en in mijn mening had de a6700 niet genoeg nieuw (buiten video) om meer uit te geven.
Mijn grootste reden was de batterij, perfect een hele dag op 1 batterij, en IBIS.

kitlens: leuk als het je eerste camera is en zeer compact. Echter als je al ineens praat om enkele andere lenzen aan te schaffen dan zou ik eerst deze upgraden.

Enkele goede alternatieven:
- Sigma 18-50 f2.8
- Sony 18-135 f3.5-5.6
- Sony 18-105 f4

De 18-135mm heb ik zelf en is mijn standaard reis lens. Perfect voor alle situaties.

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-07 20:35
Had vorig jaar hetzelfde dilemma en voor de 6700 gegaan. Maar ik gebruik hem 40% video/60% foto ofzo. Gaat het vooral om foto's dan bespaar je gewoon geld met de 6400.

Autofocus etc is wel iets beter/sneller op de 6700, maar dan kun je dat geld beter in lenzen stoppen inderdaad.

Sigma 18-50 is inderdaad mooie allround lens (ipv de kitlens). Voor portretten wil je meer richting een 50-75mm.

Allround lens moet je meer aan 25-30mm denken. Heb zelf ook nog een Sony 35mm prime, maar die gebruik ik maar zelden, is net iets te ver.

20mm pancake is leuk (klein), maar kwalitatief niet de beste heb ik weleens begrepen.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-07 17:53
Ik zit nu te shoppen op fotokoch.de en daar zijn verschillende 'kit lens' sets te koop (lijkt er op dat ze zelf wat samen stellen). Volgens mij zijn dat aardige prijzen.

Heb zelf trouwens de a6700, als opvolger van de OG nex 3. Mijn overweging was om inderdaad het nieuwste model te kiezen. USB-C laden op de camera is ook leuk (onderweg in de auto, of aan een powerbank).

(kwam op tweakers om te kijken wat wijsheid qua sd card om te filmen. nog niet gevonden)

https://www.fotokoch.de/search.html?search=6400&engine=semknox

https://www.fotokoch.de/search.html?search=6700&engine=semknox

(off topic edit: om te huilen, zo duur zijn die sd kaartjes geworden ;()

[ Voor 5% gewijzigd door Adam1980 op 18-07-2026 13:24 ]

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-07 21:49
Adam1980 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 13:19:
(kwam op tweakers om te kijken wat wijsheid qua sd card om te filmen. nog niet gevonden)
...
(off topic edit: om te huilen, zo duur zijn die sd kaartjes geworden ;()
offtopic:
Je kunt je het best houden aan de aanbevelingen van Sony zelf:
https://helpguide.sony.ne...H_usable_memory_card.html
Wachtend op een nieuwe sd kaart kon ik met een oud kaartje nog wel filmen met de a6700 zij het in HD en met lagere framerates.

Achteraf was dat voor mij genoeg geweest, 4k heb ik een bril of een heel groot scherm voor nodig en 25 fps is voor veel dingen genoeg zolang je je aan de 180º regel houdt, dus shutter op 1/50 (1 / fps x 2). Met 4k en 50fps krijg je bovendien van die monsterbestanden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Pagina: 1