Hoe AI mijn vader misschien weer een stem kan geven

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views

• Osistant
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07 09:41
Mijn vader heeft Parkinson en is daardoor steeds moeilijker te verstaan. Een normaal gesprek voeren is inmiddels bijna onmogelijk geworden.

Hij doet momenteel mee aan een onderzoek van de TU Delft waarbij AI wordt gebruikt om zijn manier van spreken te leren herkennen. Het doel is om zijn spraak vervolgens realtime om te zetten naar begrijpelijke tekst.

Het onderzoek richt zich niet alleen op mensen met Parkinson, maar ook op mensen met bijvoorbeeld ALS, MS, een beroerte en andere aandoeningen waarbij spreken moeilijk of uiteindelijk zelfs onmogelijk wordt.

Voor mij raakt dit project aan iets heel persoonlijks. Ik zie van dichtbij hoeveel impact het heeft als iemand steeds moeilijker verstaanbaar wordt en gewone gesprekken niet meer vanzelfsprekend zijn. Juist daarom hoop ik dat deze techniek mijn vader, en veel anderen, straks kan helpen om weer makkelijker te communiceren met de mensen om hen heen.

Om het onderzoek af te ronden is nog financiering nodig. Het doel is om de app uiteindelijk gratis beschikbaar te maken voor iedereen die er baat bij heeft. Op dit moment is €10.385 van de benodigde €100.000 opgehaald en loopt de actie nog 46 dagen.

Meer informatie over het onderzoek en de mogelijkheid om het te steunen is hier te vinden:

link weggehaald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YaqTR5MbCGc-gbxA_Q0MJZNmG8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/51pzRqN9pZ51ule9N37fyzUM.png?f=user_large

Ik deel dit hier omdat ik hoop dat meer mensen het project willen bekijken, delen of steunen. Iedere bijdrage helpt om het onderzoek af te ronden en deze technologie uiteindelijk gratis beschikbaar te maken voor de mensen die haar nodig hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 16-07-2026 09:15 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01

Cyphax

Moderator LNX/AI
Hoewel ik je veel sterkte en geluk toewens hiermee is werving niet toegestaan op het forum: Het algemeen beleid #verbodenspam

Saved by the buoyancy of citrus

Dit topic is gesloten.