Simpele Denon speaker vs mijn duurdere setup

Pagina: 1
Acties:

• 101Bram
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-07 02:09
Enkele jaren geleden heb ik wat geld uitgegeven aan een Denon AVR-X1600H receiver en 2 Wharfedale Diamond 220 bookshelf speakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeHw7jti-4Gw8kY-pvqoNFoy60M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f41TDFgRVN8eAvKtXehD8Umh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was vandaag in de Coolblue winkel, en ik vond dat de geluidskwaliteit van de Denon Home 150 speaker (voor 200 euro) 10x beter was dan mijn eigen installatie. Dit is subjectief natuurlijk, maar mijn eigen mening is natuurlijk de belangrijkste thuis ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMLl0Wb0KcZqUtW_CbJYdo3-zC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT2MGVgCKxcFqc9hcdPMUU7C.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik misschien iets niet goed geconfigureerd, of is de technologie zoveel beter geworden de afgelopen jaren? Ik ben er wel zeker van dat mijn systeem beter klinkt als ik het zeer luid zet, maar aangezien we in een appartementsgebouw wonen gebeurd dit praktisch nooit.

Ik gebruik de Denon receiver ook voor mijn platenspeler, en om te wisselen tussen de tv, game consoles, radio, spotify, bluetooth, blu-ray speler, dus gewoon een Denon Home 150 kopen is geen optie.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59

mr_petit

opperprutser

Er zal wel een hoop DSP plaatsvinden in die Denon speaker.
Je luistert op dat moment dus meer naar een eq dan naar een speaker.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 16-07-2026 01:29 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• 101Bram
mr_petit schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 01:28:
Er zal wel een hoop DSP plaatsvinden in die Denon speaker.
Je luistert op dat moment dus meer naar een eq dan naar een speaker.
Ik heb al meerdere keren gespeeld met de (beperkte) equalizer van de receiver, maar dit maakt niet zoveel verschil.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Eq is een ruim begrip, daarom schreef ik ook DSP.
Daarin kunnen ook ook allerlei dynamiekfilters nog in zitten, signaalafhankelijke filters etc.
Maar goed, zolang wij niet weten wat je hoort, kan daar ook inhoudelijk niets over gezegd worden.

Ook om een echt vergelijk te maken, moet je beide luidsprekers naast elkaar in dezelfde ruimte horen op hetzelfde moment met uiteraard dezelfde muziek. Op tijdstip A, plaats A met gemoedstoestand A klinken dingen totaal anders dan op tijdstip B, plaats B met gemoedstoestand B.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 16-07-2026 06:44 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:55
In wat klinkt de Denon voor jou beter? Meer laag, mooier hoog, beter midden?

• 107mb
  • Laatst online: 07-08 18:15
grappig, ik was totaal niet onder de indruk van de 150. de 250 vond ik beter, maar nog niet overtuigd. de 400 vond ik wel goed, maar voor een bedrag van 500 euro is er wel wat beters te vinden.

maar goed, daar heb jij niets aan natuurlijk. Het gaat er om wat jij fijn vindt. Je zal vast wel opmerkingen krijgen dat de speakers op oorhoogte moeten komen te staan, of andere verbeteringen. Maar ik denk dat jij al een beetje afscheid genomen hebt van de 'dure' set, en veel liever de Home 150 wil hebben.

• ThunderNet
  • Laatst online: 18:12

ThunderNet

Flits!

Ik heb de Denon 250 thuis staan in de keuken. En ik ben er, als losstaande speaker helemaal niet zo van onder de indruk. Hij is wel goed wanneer ik via HEOS 'm als extra speaker gebruik. De set in de woonkamer draagt het geluid, de Denon 250 in de keuken is dan een goede toevoeging.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:28
In welk opzicht vond je de Denon's beter klinken? Sowieso zou ik eens wat proberen met plaatsing, als ik je foto bekijk heb je de Wharfedale's op de grond staan, dat is niet de ideale plek voor een bookshelf speaker ;)

Een redelijke algemene regel is in elke geval om de tweeter op ongeveer oorhoogte te hebben. En verder wat @mr_petit aangeeft, DSP zal een rol spelen en de vergelijking is inderdaad zo lastig te maken, winkel vs thuis, andere plaatsing, geen directe vergelijking etc.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:40
Dus een keer een paar speaker stands kopen voor die Wharfedale's.

En even naar de akoestiek van de kamer kijken, heb je veel harde oppervlakken?
Zo ja, voldoende gordijnen, vloerkleden en dergelijke op de akoestiek van de kamer redelijk te krijgen.

Zoiets: https://www.smitsarnhem.nl/stylum-2-wit

Die zijn er in verschillende kleuren en hoogtes. Voor in de werkkamer waar ik op een bureaustoel zit heb ik dus hogere dan je in de woonkamer zou gebruiken.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

101Bram schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 01:26:
Enkele jaren geleden heb ik wat geld uitgegeven aan een Denon AVR-X1600H receiver en 2 Wharfedale Diamond 220 bookshelf speakers.

Ik was vandaag in de Coolblue winkel, en ik vond dat de geluidskwaliteit van de Denon Home 150 speaker (voor 200 euro) 10x beter was dan mijn eigen installatie.
Beetje appels met peren vergelijken.

Je hebt ten eerste je bookshelfs op de grond staan en die vergelijk je met een paar andere speakers in een winkel.

DIe JBL's Denon's kunnen in jouw woonkamer door (een slechte) akoestiek nog veel beroerder klinken dan je Wharfedales.

Zet die Wharfedale's eens op stands om mee te beginnen.

I set the Diamond 220 on 24”-high metal stands 6’ apart, 2’ from the front wall, about 10’ from my listening seat, and toed in toward my ears.~~

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• 101Bram
gelukkie schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:32:
In wat klinkt de Denon voor jou beter? Meer laag, mooier hoog, beter midden?
Moeilijk om te beschrijven, maar ik zou het woord 'helderder' gebruiken, alles klinkt minder dof, stemmen zijn meer verstaanbaar, bassen zijn dynamischer, een pianolijntje in de achtergrond is duidelijker hoorbaar.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik verwacht vooral dat er loudnessachtige eq plaatsvindt. Dat is vrij normaal voor bluetooth speakers (al heb ik eigenlijk meer ervaring met portable bluetooth luidsprekers)

^ dat klinkt ook een beetje als nearfield, dus dat je op veel kortere afstand naar die denons hebt geluisterd als naar je thuis setup doorgaans.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 16-07-2026 11:34 ]

• 101Bram
107mb schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:52:
grappig, ik was totaal niet onder de indruk van de 150. de 250 vond ik beter, maar nog niet overtuigd. de 400 vond ik wel goed, maar voor een bedrag van 500 euro is er wel wat beters te vinden.

maar goed, daar heb jij niets aan natuurlijk. Het gaat er om wat jij fijn vindt. Je zal vast wel opmerkingen krijgen dat de speakers op oorhoogte moeten komen te staan, of andere verbeteringen. Maar ik denk dat jij al een beetje afscheid genomen hebt van de 'dure' set, en veel liever de Home 150 wil hebben.
Niet bepaald, zolang het blijft werken veranderd er momenteel niets. Het enige dat ik anders zou doen in de toekomst, is niet meer online bestellen, maar naar een speciaalzaak gaan om effectief te gaan luisteren.

• 101Bram
cmndr_adama schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:53:
In welk opzicht vond je de Denon's beter klinken? Sowieso zou ik eens wat proberen met plaatsing, als ik je foto bekijk heb je de Wharfedale's op de grond staan, dat is niet de ideale plek voor een bookshelf speaker ;)

Een redelijke algemene regel is in elke geval om de tweeter op ongeveer oorhoogte te hebben. En verder wat @mr_petit aangeeft, DSP zal een rol spelen en de vergelijking is inderdaad zo lastig te maken, winkel vs thuis, andere plaatsing, geen directe vergelijking etc.
Ze hoger plaatsen zal ik zeker eens proberen, of ze kantelen (zou dat hetzelfde effect geven?)

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:40
101Bram schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Ze hoger plaatsen zal ik zeker eens proberen, of ze kantelen (zou dat hetzelfde effect geven?)
Kantelen betekent dat er maar één afstand is waar het klopt, dus zou ik niet doen.
Er is een reden dat er stands bestaan voor boekenplank luidsprekers en waarom bij vloerstaanders de speakers er op een bepaalde hoogte vanaf de vloer in zitten.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

101Bram schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Kantelen zou ik idd niet doen, drivers die in het zelfde vlak liggen zijn (door het filter) afgestemd op hun Time-Alignment.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTXsCh1QCJ_JRaHhYcUZ9PGy47Wn8W4Uol1JQSu_CbGiKOeXDILRgYjG4Fd&s=10

Je kunt experimenteren of je het hoort. Zo kun je soms wel smokkelen om een wat te aanwezig hoog beetje kunstmatig te dempen maar eigenlijk dien je dat in het crossover te doen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:54

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik snap het wel. Jouw mooie Wharfedale speakers horen helemaal niet op de vloer, maar op een statief of op zijn minst een plank. Op oorhoogte.

Ik denk dat je al een hoop verschil merkt als je het even probeert.
Die 'all in one' speakers zijn wel leuk als je beperkte ruimte hebt, maar je merkt al snel dat het geluid flink wordt gemanipuleert. En dan hoor je eigenlijk iets anders dan de bedoeling is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:10

Marc H

- - Is wakker - -

Wat is de bron van de audio?

Als je bijvoorbeeld via Bluetooth vanaf je telefoon afspeelt zijn de instellingen op je telefoon ook van invloed op het geluid.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 15:14
Heb zelf mooie Dynaudio speakers aan mijn Denon versterker hangen (letterlijk) in de woonkamer en een Denon 150 hangen in de keuken. De Denon 150 heeft inderdaad veel EQ aan boord en geeft met name bij lagere volumes een flinke bass zonder de middentonen en het hoog echt weg te drukken, dat doen ze echt wel goed. Daar staat tegenover dat als je hem iets harder zet de bass wel erg aanwezig is. Maar then again, dynaudio, die staan bekend als vrij clean dus dat is mijn standaard. Ik zou niet gauw zeggen dat mijn Denon 150 beter geluid geeft, wel anders. Zowel de puber (niks gewend aan audiokwaliteit) als ik zetten de versterker eerder aan dan de 150.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 16:56
"10x beter" zegt natuurlijk niet zoveel. Heel veel mensen laten zich door verkopers bv foppen doordat het volume en/of de bas (veel) harder wordt ingesteld. Bronmateriaal maakt naast instelligen ook veel uit. En het meest belangrijke: acoustiek van de ruimte waarin je luistert. Maar een coolblue winkel lijkt me acoustisch net zo uitdagend als een auto :P Dus het zal ws zijn "veel meer bass" ??

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb het gevoel dat actieve speakers sowieso altijd mooier spelen op laag volume dan passieve speakers.
De meeste passieve speakers hebben wat power nodig om in beweging te komen.

Alle proemn in n drek

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:29
Ik zou inderdaad eerst de plaatsing veranderen en de luidsprekers van de vloer halen. De tweeters moeten ongeveer op oorhoogte staan. Dit is echt heel belangrijk, vooral natuurlijk voor de hoge tonen.

Dus als je iets van, bijvoorbeeld stoelen hebt om tijdelijk de luidsprekers hoger te plaatsen zou ik dat zeker proberen. Een lange termijn oplossing zijn natuurlijk stands.

De versterker zou best oke moeten zijn, je zou ook op zoek kunnen gaan naar andere luidsprekers. Als tweedehands geen probleem is hoeft dat ook niet veel te kosten om een verbetering te krijgen. Nieuw kan natuurlijk ook.

Zou het mogelijk zijn de Denon luidsprekers aan te sluiten op de AVR via het HEOS-netwerk?

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-07-2026 13:48 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Second that. Zet die speakers maar eens op een paar stands, tweeters op oorhoogte. Vervolgens Audissey opnieuw in laten regelen en dan nog eens kijken.

In principe loopt jouw installatie rondjes om zo'n HEOS setje. Alleen is het ding nu een beetje geketend ipv dat het zijn ding kan doen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• swingray
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-07 11:53
Appartement of niet, ik heb 2 dikke Klipsch speakers op mijn Denon. Geen sub nodig en ze klinken echt vet. Helaas is mijn 1600 overleden nu en de 1800 is slecht leverbaar. Ga denk ik voor de 2800.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_atkcwf-tBQjU3ik4azK8PAQeGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ll0OaSmW8Mfmbihij6YLLHcp.jpg?f=fotoalbum_large

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
The Eagle schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:04:
Second that. Zet die speakers maar eens op een paar stands, tweeters op oorhoogte. Vervolgens Audissey opnieuw in laten regelen en dan nog eens kijken.

In principe loopt jouw installatie rondjes om zo'n HEOS setje. Alleen is het ding nu een beetje geketend ipv dat het zijn ding kan doen ;)
Helemaal mee eens! Speakers op juiste hoogte en iets naar binnen gericht. En heb je middels de Audyssey MultEQ je luisterruimte gekalibreerd? Is heel belangrijk!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-08 13:18
Vraag en aanbod zijn niet toegestaan op het gehele forum. Dat geldt ook voor forumberichten waarin wordt aangestuurd dit in DM te doen.

Wil je toch iets vragen of aanbieden? Gebruik dan https://tweakers.net/aanbod/

[ Voor 80% gewijzigd door Jorgen op 16-07-2026 22:12 ]

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 12:21
107mb schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:52:
Mja, dat dus. Ik heb een setje 150's als surrounds gehad, daar waren ze wel prima voor, maar een losse Home 150 kan ik nou niet echt indrukwekkend noemen.

Maar goed, ik ben uiteindelijk toch naar Sonos gegaan, want met die Denon Home/Heos speakers was ik op gegeven moment echt helemaal klaar.. onstabiel, mislukkende firmware updates, enz..

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-08 20:10
101Bram schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:30:
[...]

Moeilijk om te beschrijven, maar ik zou het woord 'helderder' gebruiken, alles klinkt minder dof, stemmen zijn meer verstaanbaar, bassen zijn dynamischer, een pianolijntje in de achtergrond is duidelijker hoorbaar.
Je vergelijkt voor mijn gevoel appels met peren.

De Denon AVR-X1600H is een middenmoter zeven-kanaals versterker met class-A/B eindtrappen. Doet wat het moet doen maar is sonisch geen hoogvlieger. De Denon Home 150 bevat een twee-kanaals class-D eindtrap, dat is een compleet andere techniek en dit klinkt nu eenmaal heel anders.

Zoals anderen al aanhalen zal er de nodige Digital Signal Processing plaatsvinden in de Denon Home 150 om het allemaal 'beter' te laten klinken. Zo zullen de LF- en HF-drivers (woofer en tweeter) accuraat in fase zijn uitgelijnd, iets wat je met een passief scheidingsfilter, zoals dat in de Wharfedales zit, niet voor elkaar gaat krijgen.

Je kunt beide simpelweg niet met elkaar vergelijken.
Pagina: 1