Webwinkel garantie op een tray cpu (AMD 5700X3D)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joppe261
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02:06
Goedemiddag,

Ik heb vorig jaar 28.01-2025 een 5700X3d gekocht bij *knip* Naam winkel.

Helaas vorige maand viel mijn pc uit en dat was dat, doet niks meer. (had water cooling en niks geks mee gedaan) ik gebruik nu mijn oude 5600X.

Ik heb de processor terug gestuurd in een degelijke verpakking (blister voor een tray cpu) gezien hij 15 maanden oud is. Nu zeggen ze AMD heeft 1 jaar fabriek garantie op een tray CPU, dat zou in theorie niet uit moeten maken gezien we als consument 2 jaar garantie hebben bij de verkopende partij.
Grote probleem lijkt te zijn dat de EU regels heeft verandert die ons enorm gaan schaden als consument. na 1 jaar is de bewijslast omgedraaid . ze beweren dat ik moet aantonen dat de CPU al kapot was toen ik hem ontving.. wat natuurlijk onmogelijk is. hij deed het, en nu niet meer.. er is geen schade, de pinnen zijn perfect etc. de conclusie van hun onderzoek.... is dat hij het niet meer doet... zover was ik ook.

De enige reden waarom ze hier zo moeilijk over doen in mijn optiek is omdat Winkel 1 jaar garantie krijgt van AMD op een tray cpu.. en dus moeten ze alles na het eerste jaar uit eigen zak betalen. goed om te weten is dat ze geen tray CPU's meer verkopen.. (vraag me af waarom)

Als je googled op tray cpu's en garantie, dan zeggen ze dat de fabriek garantie maar een jaar is omdat ze bedoeld zijn voor bedrijven, een bedrijf dat een product verkoopt aan een ander bedrijf heeft maar 1 jaar garantie. (dat klopt)
Probleem is dat je als consument een tray CPU kan kopen, als ze het zien als een product voor bedrijven dan hadden ze moeten vragen om een KVK/VAT nunmmer. als consument heb ik gewoon 2 jaar.

Het is nu zover dat ze zeggen toon maar aan dat hij al stuk was toen je hem kreeg..... en nu reageren ze helemaal niet meer op mails. je kunt niet aantonen dat hij al stuk was + ze doen alsof dingen niet stuk kunnen gaan tenzij ze al stuk waren bij aankoop..... enige idee wat te doen ? blijft toch 200 euro, en ze kunnen geen vervanging leveren dus terug betalen van het aankoop bedrag is hun enige optie..... of gewoon negeren. https://drive.google.com/file/d/1icUt20xr8vxn9O-yi6gxJUTWLNq2N4hu/view?usp=drive_link

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 15-07-2026 22:56 ]

Alle reacties

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:22
Je hebt niet 'gewoon 2 jaar garantie als consument' dat bestaat niet in Nederland. Je hebt recht op een conform product. Dat kan ook na 5 jaar nog gelden als er iets mis mee is.

probeer je daarop te focussen. Onderzoek of je van een dergelijke CPU mag verwachten dat hij langer meegaat dan hoelang jij hem in gebruikt hebt.

• Joppe261
Inderdaad, je mag er van uit gaan dat een CPU langer mee gaat dan 16 maanden, probleem is dat ze daar geen boodschap aan hebben.

[ Voor 109% gewijzigd door Joppe261 op 15-07-2026 22:13 ]

• Joppe261
Hun reactie op mijn claim dat ik als consument 2 jaar garantie heb binnen de EU

er lijkt een misverstand te bestaan tussen de begrippen fabrieksgarantie en wettelijke garantie.

We hebben de CPU naar u teruggestuurd, omdat fabrikanten, ongeacht het merk, op losse CPU’s slechts 12 maanden fabrieksgarantie geven. Zoals reeds meegedeeld, is de fabrieksgarantie een vrijwillige, niet wettelijk vastgelegde prestatie, die door de fabrikant zelf wordt bepaald. Handelaren hebben hier geen invloed op.

In het gemarkeerde gedeelte van de meegestuurde schermafbeelding van onze website gaat het echter om de garantie. Deze is wettelijk vastgelegd en bedraagt voor particuliere klanten 24 maanden.

Alleen gebreken die bij normaal gebruik al aanwezig waren op het moment dat het risico op de klant overging, geven echter aanleiding tot garantieclaims. In dit verband gaat de wetgever ervan uit dat gebreken die binnen de eerste 12 maanden optreden, al bij de overdracht aanwezig waren.

Daarom ligt de bewijslast binnen de eerste twaalf maanden bij de verkoper.

Na twaalf maanden keert de bewijslast om en ligt deze bij de klant. Hier spreekt men van de zogenaamde omkering van de bewijslast. De koper moet dan aantonen dat het product al op het moment van levering gebrekkig was om aanspraak te kunnen maken op garantie.

Stuur ons alstublieft het nodige bewijs dat het gebrek al bij ontvangst aanwezig was, zodat wij uw zaak opnieuw kunnen beoordelen.

Zonder een dergelijk document kunnen wij u geen afhandeling aanbieden, aangezien de servicepartner van de fabrikant geen betaalde reparaties voor CPU's aanbiedt, omdat dit onrendabel is en de aankoopprijs overschrijdt.

Mocht u vragen hebben, dan staan wij graag tot uw beschikking.

Mit freundlichen Grüßen

Lisa Sturm"

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:33

DexterDee

Moderator General Chat

I doubt, therefore I might be

Bij deze verplaatst naar SF, daar past dit topic beter

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ze stuurt zèlf een screenshot met het feit dat de winkel 2 jaar garantie bied? Dat is dan toch los van de wettelijke garantie en vervalt de bewijslast, of wat staat er in hun garantievoorwaarden?

Kijk of je aan hun garantievoorwaarden voldoet en kies anders voor wettelijke garantie.

Probeer nog even duidelijk, met bronnen onderbouwd je punt te maken en hun claims te weerleggen.

Als dat niet werkt, ingebrekestelling en kortgeding. Ik heb sterk de verwachting dat een rechter voor jou als consument kiest, zeker omdat de verkoper zijn eigen graf al gegraven heeft. Ze hoeven alleen maar te zien dat ze niet makkelijk van je af komen én dit gegarandeerd gaan verliezen. Maar ik ben geen advocaat en dit is geen juridisch advies.

In het geval van wettelijke garantie zou ik het op deze manier aanvliegen (maar pas het naar eigen wens aan):

Beste Lisa,

Bedankt voor de resultaten van het onderzoek waarin jullie stellen dat er geen optische schade zichtbaar is. En de bevestiging dat hij nu niets meer doet.

De CPU is geen deugdelijk/conform product en voldoet niet aan de verwachting, de CPU is zelfs binnen twee jaar stuk.

Mijn bewijs is de uitkomst van het onderzoek, de CPU doet niets meer terwijl hij niet beschadigd is.

Ik doe dus aanspraak op de wettelijke garantie.

Uw argument dat "De koper moet dan aantonen dat het product al op het moment van levering gebrekkig was om aanspraak te kunnen maken op garantie." weerleg ik met de volgende bron, welke tevens mijn claim ondertekend:
Ondeugdelijk product:

Een product is bijvoorbeeld niet goed als:

...
het korter meegaat dan u mocht verwachten
https://consument.acm.nl/garantie-reparatie-geld-terug/garantie

Daarnaast, bewijslast staat niet gelijk aan risico en ik kan bewijzen (met jullie onderzoek) dat de CPU stuk is zonder dat deze beschadigd is.

[ Voor 33% gewijzigd door Accretion op 15-07-2026 23:12 ]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

DexterDee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:45:
Bij deze verplaatst naar SF, daar past dit topic beter
Dan heb ik verder nog de naam van de winkel uit de TS en titel weggehaald, zoals in het SF Beleid staat. ;)

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Aschtra schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:54:
Je hebt niet 'gewoon 2 jaar garantie als consument' dat bestaat niet in Nederland. Je hebt recht op een conform product. Dat kan ook na 5 jaar nog gelden als er iets mis mee is.

probeer je daarop te focussen. Onderzoek of je van een dergelijke CPU mag verwachten dat hij langer meegaat dan hoelang jij hem in gebruikt hebt.
Als de winkel zelf 2-jaar garantie aangeeft op de website, mag je zeker verwachten dat hij langer dan 1,5 jaar mee gaat.

Als je echt niet hun eigen argument tegen hen wil keren (wat ik persoonlijk juist heel sterk vindt) kun je beargumenteren dat volgens de branchevereniging techniek de verwachtte levensduur 2-3 jaar is (afhankelijk van de prijs) en sterker nog, helemaal niets op dat overzicht is minder dan 24 maanden, dus in welke categorie het valt is dan irrelevant.

https://www.technieknederland.nl/media/ej2lrdxh/richtlijnen-afschrijvingsmethoden.pdf

Maar wat een belachelijke mail, zou ze haar juridische kennis en logisch nadenken volledig aan ChatGPT uitbesteed hebben?
Zonder een dergelijk document kunnen wij u geen afhandeling aanbieden, aangezien de servicepartner van de fabrikant geen betaalde reparaties voor CPU's aanbiedt, omdat dit onrendabel is en de aankoopprijs overschrijdt.
- je maakt beroep op wettelijke garantie bij de verkoper, wat die vervolgens met servicepartners afspreekt, boeit jou niet.

- ze hoeven hem niet te repareren, geld terug of een nieuwe CPU is ook prima...

[ Voor 20% gewijzigd door Accretion op 15-07-2026 23:26 ]

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:53
Joppe261 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:59:Na twaalf maanden keert de bewijslast om en ligt deze bij de klant. Hier spreekt men van de zogenaamde omkering van de bewijslast. De koper moet dan aantonen dat het product al op het moment van levering gebrekkig was om aanspraak te kunnen maken op garantie.
Maar dit is mijns inziens een gevaarlijk precedent voor garantie op PC hardware. Stel je hebt een CPU, 9800X3D of een 14900K die na een jaar affikt of dusdanig degradeert omdat er ontwerpfout in zit (moederbord of chip design). Hoe ga je dan bewijzen dat dit al zo was op het moment dat je het stukje hardware in ontvangst nam? Sure, als er voldoende mensen zijn die dit probleem melden dan kan de fabrikant niet anders. Maar als je een slechte CPU in ontvangst hebt genomen die geen zichtbare schade heeft en na 15 maanden de geest geeft heb je kennelijk geen poot om op staan met deze nieuwe wetgeving. Want jij moet dan bewijzen dat een CPU die er prima uit zien aan de buitenkant al een paar slechte transistors af fabriek had?

Ik ben benieuwd wat anderen hier van vinden en of @Tweakers hier misschien wat meer duidelijkheid over kan geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Fontini op 16-07-2026 02:01 ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:10
Is dit een Nederlandse of een Duitse winkel? In geval van hei laatste kun je eens contact opnemen met ECC Nederland voor bemiddeling.

• Joppe261
het is inderdaad een Duitse winkel ! ik had al wel even gekeken naar de ECC, best een hoop werk. maar ga er nog even naar kijken, dank je !

• Joppe261
hcQd schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 01:00:
Is dit een Nederlandse of een Duitse winkel? In geval van hei laatste kun je eens contact opnemen met ECC Nederland voor bemiddeling.

[ Voor 23% gewijzigd door Joppe261 op 16-07-2026 02:06 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Accretion schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:49:
Ik doe dus aanspraak op de wettelijke garantie.
Nee, je moet aanspraak maken op non conformiteit, dat is géén garantie. Het probleem is alleen dat een Duitse shop daarvan overtuigd moet worden en dat lijkt me wat lastig.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 16-07-2026 06:13 ]

Pagina: 1