Vraag

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil als t even kan veriviëren of de AC installatie ok is met de belastingvariabelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
4mm2 5aderig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxlK4zAcWEp0dMDSNDqusP9vHI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5I5IaoWRtUrC3oSk3aroXp9.jpg?f=fotoalbum_large deze moet ik upgraden om aansluitruimte te bieden aan een 5pflex enphase en een max 11kw warmtepomp.

Ik dacht er over om deze kast met 25A alamat af te zekeren en boven met een 20A.

De pv kan dan op 16A blijven. De 5pflex aansluiten met 2de q-relay achter een 20A.

Dan is deze kast "vol" en er komt op 3 plekken meatering , beneden bij hoofd groepenkast. Netstroom. PV input, accu laad en gebruiksstroom. Al dit zou zonder problemen over de 4mm2 5aders kunnen lopen. ( neem ik aan.)

Waar ik nog over moet nadenken is, stel er komt de wp ook op die 4mm2 aanvoer. ( wat logisch is omdat de voeding, batterij en pv zoveel mogelijk dit moet voeden en dan is meeste direct zonder de tussenkabel te gebruiken. Als pv niks doet en batterij leeg is zal er netstroom gebruikt worden. ( tussenkabel levert de stroom. De WP zal na de hoofd schakelaar een eigen aansluiting en kast krijgen omdat de 2 q-relays en alamats alle ruimte in nemen in de huidige.

vraag: is 1 4mm2 hardkoper 5 aders kabel (vmvk) voldoende of moet/is t verstandiger een 2de te trekken puur voor batterij of wp? De ruimte in de bg groepenkast is ook wat beperkt, maar vooral weet ik niet of ik nog een duimspijp met kabel omhoog krijg in de stijg goot. Ik heb nog 2 schone groepen van beneden maar die wil ik reserveren voor airco.

Is mn idee in orde of overbelast ik dingen hier?
...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Waarom niet met 20A alamat afzekeren en boven niks? (Alleen HS). WP gewoon op 16A, kan me niet voorstellen dat die daar ook maar in de buurt gaat komen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:01
Is die 11kw het thermisch vermogen of de daadwerkelijke stroomafname?

Die twee worden nog wel eens verward, waarbij het thermisch vermogen wordt aangezien als de maximale stroomafname. Die laatste ligt door de efficientie van de warmtepomp vaak een stuk lager.

Tenzij de fabrikant anders voorschrijft zou ik verwachten dat het bijplaatsen van een 3fase 16A alamat voldoende is.

Spel en typfouten voorbehouden

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:22

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
FredvZ schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:01:
Is die 11kw het thermisch vermogen of de daadwerkelijke stroomafname?

Die twee worden nog wel eens verward, waarbij het thermisch vermogen wordt aangezien als de maximale stroomafname. Die laatste ligt door de efficientie van de warmtepomp vaak een stuk lager.

Tenzij de fabrikant anders voorschrijft zou ik verwachten dat het bijplaatsen van een 3fase 16A alamat voldoende is.
thermisch vermogen max opgenomen vermogen volgens folder is 5.3kw
Jim423 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:54:
Waarom niet met 20A alamat afzekeren en boven niks? (Alleen HS). WP gewoon op 16A, kan me niet voorstellen dat die daar ook maar in de buurt gaat komen.
je bedoelt als geheel? ik geloof dat ik dit hier als beste/veilig/ ik weet nu even niet waarom...

( ben geen NEN1010 expert) Toen was het 20A onder en boven achter de service hoofdschakelaar 16A voor de PV ( werkvermogen rond de 12A max.) geadviseerd.

Dus om daar op voort te breien dacht ik de 25A beneden ( max toegelaten stroom op 4mm2) en boven afstoppen met 20A voor alles achter de servicehoofdschakelaar.( batterij) En de WP weer met een 16A.

Maar ik begrijp je idee 20A beneden en boven niks is bij afslaan meteen ook een "veilige"steigleiding aka geen spanning in de koof. (ik kan me nu gewoon niet herinneren waarom die 20=> 16A ( misschien voorloop op de toekomstige aansluitingen en dat die 16A alamat meer een selectieve schakelaar is dan een zekering?)

Dus boven en jou verhaal combineren is ja 4mm2 is genoeg in principe. en ik zou met 20A zoals het nu zit gewoon batterij groep bij plaatsen (dus geen selectiviteit op de batterij?) aka batterij plop is alles plop. persoonlijk denk ik dat nen1010 de 25A=>20A graag heeft. ook omdat er in principe 20A van de batterij naar iets ( wp/buh of sluitng zo) boven kan gaan lopen zonder de steigleiding te belasten. dus eigenlijk de powersource die batterij heet afzekeren.( en dus batterij vermogen afkappen indien alles naar beneden gevoed word.kleine veiligheids ruimte op de 4mm2 is 20A.. )

of denk ik te moeilijk?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik denk dat er nu juist te makkelijk gedacht wordt. Want met opwek en verbruikers op een enkele kabel wordt het juist complex doordat de N-stroom dan makkelijk oploopt. Dus zou zeker niet naar 25A beneden gaan.

Dus hoeveel PV, dus aantal omvormers, niet Wp, ligt er? En hoeveel max per fase?

En die WP doet max 5,3kW, is dat op 3-fase? Of 2-fase?