Hallo allemaal,
Ik lees hier al een tijd mee en ben inmiddels op het punt gekomen dat ik een keuze moet maken voor een warmtepompsysteem. Ik hoop dat jullie met jullie praktijkervaring mee kunnen denken.
Woning
Ik ben momenteel een bestaande woning volledig aan het verbouwen.
Werkzaamheden:
Hier zit direct mijn grootste twijfel.
De kruipruimte is momenteel nog niet geïsoleerd.
Volgens meerdere installateurs is vloerisolatie eigenlijk noodzakelijk wanneer ik kies voor een Daikin Altherma 3 of 4 van 8 kW.
De installateur van Weheat geeft echter aan dat de Blackbird 11 kW voldoende reserve heeft waardoor ik de vloerisolatie eventueel een jaar of twee zou kunnen uitstellen.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Is dat een logische redenering of is een 11 kW warmtepomp in mijn situatie juist te groot?
Optie 1 – Daikin Altherma 3
Ik merk dat de meningen behoorlijk uiteenlopen.
Sommigen zeggen:
Mijn vragen
Alvast bedankt!
Ik lees hier al een tijd mee en ben inmiddels op het punt gekomen dat ik een keuze moet maken voor een warmtepompsysteem. Ik hoop dat jullie met jullie praktijkervaring mee kunnen denken.
Woning
Ik ben momenteel een bestaande woning volledig aan het verbouwen.
Werkzaamheden:
- Aanbouw gerealiseerd.
- Nieuwe aluminium kozijnen met HR+++ glas.
- Dakisolatie.
- Spouwmuurisolatie.
- Begane grond volledig opnieuw opgebouwd.
- Ongeveer 80 m² vloerverwarming op de begane grond als hoofdverwarming.
- Mitsubishi Heavy Industries multisplit airco’s (2×2,5 kW + 1×3,5 kW), of
- fan coils gekoppeld aan de warmtepomp.
Hier zit direct mijn grootste twijfel.
De kruipruimte is momenteel nog niet geïsoleerd.
Volgens meerdere installateurs is vloerisolatie eigenlijk noodzakelijk wanneer ik kies voor een Daikin Altherma 3 of 4 van 8 kW.
De installateur van Weheat geeft echter aan dat de Blackbird 11 kW voldoende reserve heeft waardoor ik de vloerisolatie eventueel een jaar of twee zou kunnen uitstellen.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Is dat een logische redenering of is een 11 kW warmtepomp in mijn situatie juist te groot?
Optie 1 – Daikin Altherma 3
- 8 kW
- 230 liter geïntegreerde boiler
- R32
- Onecta-app
- Actieve koeling mogelijk
- Veel voorbereidend werk wil ik zelf uitvoeren
- Hier moet ik nog een multisplit aircosysteem voor de verdieping bijkopen.
- De totale prijs weet ik nog niet exact.
- 8 kW
- R290
- Hogere COP
- Toekomstbestendiger
- Fan coils op de verdieping
- Complete offerte circa €18.500 netto na ISDE-subsidie.
- In deze prijs zitten de fan coils al inbegrepen.
- 11 kW
- R290
- 200 liter boiler
- 50 liter buffervat
- Complete offerte circa €11.500 netto na ISDE-subsidie.
- Hier moet ik eveneens nog een multisplit aircosysteem voor de verdieping bijkopen.
Ik merk dat de meningen behoorlijk uiteenlopen.
Sommigen zeggen:
- Kies voor Daikin vanwege het wereldwijde servicenetwerk, de bewezen techniek en de beschikbaarheid van onderdelen.
- Weheat ontwikkelt zich snel, heeft een groot netwerk van installateurs en biedt veel waar voor zijn geld.
Mijn vragen
- Welke van deze drie systemen zouden jullie kiezen en waarom?
- Is een 11 kW Weheat Blackbird voor mijn situatie verstandig of juist overgedimensioneerd?
- Is het verstandig om de vloerisolatie uit te stellen wanneer ik voor de Weheat kies, of zouden jullie die investering altijd direct doen?
- Is de meerprijs van de Daikin Altherma 4 volgens jullie de moeite waard ten opzichte van de Altherma 3?
- Voor de verdieping: zouden jullie kiezen voor een Mitsubishi Heavy Industries multisplit-aircosysteem of voor fan coils gekoppeld aan de warmtepomp?
- Zijn er nog merken of systemen die ik volgens jullie absoluut zou moeten overwegen of juist moet vermijden?
Alvast bedankt!