Vraag

• lucas7582
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 29-07 16:37
Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijd mee en ben inmiddels op het punt gekomen dat ik een keuze moet maken voor een warmtepompsysteem. Ik hoop dat jullie met jullie praktijkervaring mee kunnen denken.

Woning

Ik ben momenteel een bestaande woning volledig aan het verbouwen.

Werkzaamheden:
  • Aanbouw gerealiseerd.
  • Nieuwe aluminium kozijnen met HR+++ glas.
  • Dakisolatie.
  • Spouwmuurisolatie.
  • Begane grond volledig opnieuw opgebouwd.
  • Ongeveer 80 m² vloerverwarming op de begane grond als hoofdverwarming.
Voor de verdieping twijfel ik nog tussen:
  • Mitsubishi Heavy Industries multisplit airco’s (2×2,5 kW + 1×3,5 kW), of
  • fan coils gekoppeld aan de warmtepomp.
Situatie vloer

Hier zit direct mijn grootste twijfel.

De kruipruimte is momenteel nog niet geïsoleerd.

Volgens meerdere installateurs is vloerisolatie eigenlijk noodzakelijk wanneer ik kies voor een Daikin Altherma 3 of 4 van 8 kW.

De installateur van Weheat geeft echter aan dat de Blackbird 11 kW voldoende reserve heeft waardoor ik de vloerisolatie eventueel een jaar of twee zou kunnen uitstellen.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Is dat een logische redenering of is een 11 kW warmtepomp in mijn situatie juist te groot?

Optie 1 – Daikin Altherma 3
  • 8 kW
  • 230 liter geïntegreerde boiler
  • R32
  • Onecta-app
  • Actieve koeling mogelijk
  • Veel voorbereidend werk wil ik zelf uitvoeren
  • Hier moet ik nog een multisplit aircosysteem voor de verdieping bijkopen.
  • De totale prijs weet ik nog niet exact.
Optie 2 – Daikin Altherma 4
  • 8 kW
  • R290
  • Hogere COP
  • Toekomstbestendiger
  • Fan coils op de verdieping
  • Complete offerte circa €18.500 netto na ISDE-subsidie.
  • In deze prijs zitten de fan coils al inbegrepen.
Optie 3 – Weheat Blackbird
  • 11 kW
  • R290
  • 200 liter boiler
  • 50 liter buffervat
  • Complete offerte circa €11.500 netto na ISDE-subsidie.
  • Hier moet ik eveneens nog een multisplit aircosysteem voor de verdieping bijkopen.
Waarom ik twijfel

Ik merk dat de meningen behoorlijk uiteenlopen.

Sommigen zeggen:
  • Kies voor Daikin vanwege het wereldwijde servicenetwerk, de bewezen techniek en de beschikbaarheid van onderdelen.
Anderen zeggen:
  • Weheat ontwikkelt zich snel, heeft een groot netwerk van installateurs en biedt veel waar voor zijn geld.
Daarnaast twijfel ik of het prijsverschil tussen de Altherma 4 en de andere opties zich op de lange termijn terugverdient.

Mijn vragen
  1. Welke van deze drie systemen zouden jullie kiezen en waarom?
  2. Is een 11 kW Weheat Blackbird voor mijn situatie verstandig of juist overgedimensioneerd?
  3. Is het verstandig om de vloerisolatie uit te stellen wanneer ik voor de Weheat kies, of zouden jullie die investering altijd direct doen?
  4. Is de meerprijs van de Daikin Altherma 4 volgens jullie de moeite waard ten opzichte van de Altherma 3?
  5. Voor de verdieping: zouden jullie kiezen voor een Mitsubishi Heavy Industries multisplit-aircosysteem of voor fan coils gekoppeld aan de warmtepomp?
  6. Zijn er nog merken of systemen die ik volgens jullie absoluut zou moeten overwegen of juist moet vermijden?
Alle ervaringen en adviezen zijn welkom. Ik ben vooral benieuwd naar mensen die één van deze systemen al enkele jaren in gebruik hebben en iets kunnen zeggen over comfort, verbruik, betrouwbaarheid en service.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die vloer kan met en zonder isolatie niet meer dan 8kW (echt maximaal) opnemen... dus 11kW heeft geen zin als je geen warmte op de verdieping gaat gebruiken.

Wil je condenserend koelen?

Wat is de warmtevraag van de woning bij -10?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21-07 00:05
Ik hoor juist meerdere installateurs erover dat daikin niet zo goed is met onderdelen en aftersales.

• Gert12
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-07 15:27
Het is raadzaam om eerst de genoemde units te vergelijken op bijvoorbeeld nul en minus zeven graden. Ik denk dat de Altherma 4 de 8 KW meer capaciteit heeft dan de P80 bij bijvoorbeeld nul graden. Wij hebben een Altherma 4 de 8 KW ( scroll compressor) met tower 230 liter Meest positief is dat ook in de winter periode de buitenunit het geluid niet meetbaar of hoorbaar was bij ons. De tower heeft een back-up element om sneller of bij een tekort indien gewenst een hogere capaciteit te leveren ivm. uw vloer. Vergelijk heb ik gemaakt met split (heb als hobby f-gassen cat 1) en de P80. Split div. merken heb ik vanaf gezien ivm. geluid en de P80 spreekt mij de techniek/ technische gegevens niet aan. Ook kon ik geen installateur vinden die bereid was een P80 met buffer in serie te plaatsen. Algemeen, op basis van uw beperkte gegevens is een zgn. 8 KW wellicht te klein. Afgelopen winter verwarmd de kamer waar vloer verwarming als bijverwarming is. Rest hier nog het vervangen van de standaard radiatoren slaapkamers. Uiteraard kan als alternatief de cv water temperatuur hoger worden gezet. Of de reeds aanwezige airco daar op verwarmen zetten. Fancoils in uw geval toepassing, kijk naar welke cv water temperatuur noodzakelijk is, indien meer dan 35 graden wellicht voor uw Kamer hybride verdeler wenselijk om bewust te kunnen mengen boven de 35 graden. Hier zijn 2 stuks hybride verdelers nieuw geinstalleerd. Algemeen: gemiddeld is de installatie van een P80 niet enigszins vergelijkbaar met de Altherma 4 tower. Bij de Altherma 4 heb je de keuze voor los SWW of zoals bij ons een diepe kast van 60 cm breed met alle componenten. Deze kast is geluid wel meetbaar, bij ons 30 dBa tijdens legionella run/ defrost dus bij max cv pomp snelheid. Niet meetbaar bij ons in overige situaties. Bij losse SWW ben je meer afhankelijk van de kennis installateur. De P80 is 1 fase + 1 fase backup, Altherma 4 de 8 KW heeft types 1 of 3 fasen en backup keuze o.a. de 3 x 1,5 KW met minimaal instelwaarde 2 KW. De overige verschillen laat ik weg vanwege te lang verhaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Gert12 op 18-07-2026 23:02 ]

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 29-07 21:47
Er zijn in je tekst nog veel losse eindjes.

11 kw lijkt mij behoorlijk over gedimensioneerd. Zeker met alles wat er al is gebeurd aan isolatie en glas. Je zou in mijn beleving eerder richting 6/8 kw gaan, maar dit kan je eigenlijk pas echt uit een berekening halen.

Wat is je warmteverliesberekening.

Met hoeveel personen ben je ivm grote tapwatervat. 200L is prima met 2 pers. Maar ben je met 3 of meer is 300L een vereiste.

Als je kiest voor een Daikin warmtepomp, waarom dan niet een airco systeem van Daikin. Ik ben vaak voorstander van 1 type omdat je in 1 systeem kan werken.

Full electric Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

• Gert12
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-07 15:27
Krissiejj schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:18:
Er zijn in je tekst nog veel losse eindjes.

11 kw lijkt mij behoorlijk over gedimensioneerd. Zeker met alles wat er al is gebeurd aan isolatie en glas. Je zou in mijn beleving eerder richting 6/8 kw gaan, maar dit kan je eigenlijk pas echt uit een berekening halen.

De aanduiding P80 en 11KW is ondergeschikt. Het gaat voornamelijk om de netto capaciteit bij nul graden en de capaciteit bij minus 7 graden. De P80: zonder backup zal voor mijn gevoel de netto capaciteit/ defrost en installatie verliezen verrekend slechts raming 4 KW zijn rond de nul graden buiten temperatuur. Tussentijds SWW, afhankelijk van grootte sww vat/ capaciteit buiten unit, zonder gebruik backup zal een SWW run raming anderhalf tot 2 uren in beslag nemen. De kamer/ vloer kan in situatie bijvoorbeeld rond nul graden buiten afkoelen. P80/ 11kw dan wel overig zgn 8 kW/risico te klein. Een capaciteit berekening/ meer gegevens woning is noodzakelijk

[ Voor 35% gewijzigd door Gert12 op 19-07-2026 13:48 ]

Pagina: 1