(gedupeerden gezocht) 4090 GPU scam

Pagina: 1
Acties:
  • 1.832 views

• MikaBeee
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 17:59
Beste mede-Tweakers,

Ik open dit topic om een ernstige vorm van hardware-fraude te delen die momenteel rondgaat op *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan , en om te kijken of er meer gedupeerden zijn.

Recent kocht ik via dit platform een videokaart met de volgende kaveltekst:

"Defecte GeForce RTX 4090. Te gebruiken voor onderdelen of reparatie. Onderdelen en componenten kunnen ontbreken. Werking, staat en volledigheid niet gecontroleerd."

Als techneut of reparateur hou je bij zo'n omschrijving rekening met een defecte condensator, een doorgebrande mosfet of een kapotte fan. Na ontvangst heb ik de koeler gedemonteerd voor inspectie. De kaart is intern volledig 'leeggetrokken'. Zowel de complete NVIDIA AD102 grafische chip (de core) als alle VRAM-chips zijn doelbewust losgesoldeerd.

Feitelijk is er dus geen sprake van een defecte RTX 4090, maar van een leeggehaald PCB met een koelblok (elektronisch afval). De kernidentiteit van het product is weg. Dit is een bekende GPU-scam.

Juridische stappen

De klantenservice wees mijn claim direct af met een beroep op de disclaimer "onderdelen kunnen ontbreken". Dit houdt juridisch echter geen stand. Er is sprake van een aliud-levering (het leveren van een wezenlijk ander product).

Daarnaast bevatten hun eigen Algemene Veilingvoorwaarden een belangrijk breekpunt: Artikel 6.12 stelt dat alle aansprakelijkheidsuitsluitingen voor gebreken buiten toepassing blijven bij een Consumentenkoop. Als particuliere koper val je dus gewoon terug op het wettelijke consumentenrecht (Non-conformiteit, Art. 7:17 BW en Dwaling, Art. 6:228 BW). Ik heb inmiddels een formele klacht ingediend bij de directie en geëist dat de koop wordt ontbonden.

Oproep

Heb jij onlangs ook een 'defecte' high-end videokaart gekocht via *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan ?Mijn advies: Schroef de koeler los en controleer of de GPU-core en het geheugen daadwerkelijk fysiek op de printplaat zitten.

Meld je hier: Als je tegen hetzelfde probleem aanloopt, laat dan een bericht achter in dit topic.

Dank u :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BClB0uhFjjgTwS5R0QmDGEYJ0Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1BmbppQu1DV9xZ2VUpnW0KI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Noskcrhd5OH7BLG1Ba0L_wuoCTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk8cxntXY1cgZ92kQft8OrJn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfVY6XAJZng9FIh1DBGDiLG4h1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV7VBml5CFMMATnkVhvrcTv6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntG8w4sXOjd59aySqf5VKJeCNz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0X4GBtOP2SnlMQ3XGG2OqAv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:06 ]

• Tha
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:14

Tha

gaat hard

Ook ik meldt me graag bij je aan.
Helaas ben ik dit filmpje pas gisteren tegen gekomen, maar hier hadden alle rode vlaggen overal uit moeten gaan.

*knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan

Het bedrijf *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan l liet op de kijkdag de afnemer niet de kaarten wegen, ze mochten zelfs niet uit de doos gehaald worden.

Ik ben inmiddels met mijn rechtsbijstand bezig omdat minimaal de inbrenger, maar ook zeker *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan hier in zeer vrij omgaat met hun eigen voorwaarden en de op zijn minst het randje opzoekt.

Verder tekend het voor het bedrijf *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan dat zij dit willens en wetens doen, blijven doen, en zich verschuilen achter een voetnood. Laat het een waarschuwing zijn voor toekomstige kavels die op dit platform worden aangeboden. Het zegt genoeg over het bedrijf lijkt mij....

De kaarten zijn absoluut niet geschikt voor reparatie, en ze zijn allemaal alleen maar ontdaan van hun processor en geheugen.

Dat dit bedrijf, *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan willens en wetens dus blijkbaar kavesl blijft aanbieden, terwijl ze al ruim 2 maanden weten dat de handel compleet waardeloos is vind ik persoonlijk zeer bedenkenswaardig.

[ Voor 16% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:07 ]

Tha

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:55

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik denk toch echt dat je geen poot hebt om op te staan.

"Defecte GeForce RTX 4090. Te gebruiken voor onderdelen of reparatie. Onderdelen en componenten kunnen ontbreken. Werking, staat en volledigheid niet gecontroleerd."

Dit omschrijft technisch gewoon wat jij gekocht hebt.... :/

Weet iemand hier of wet kopen op afstand hier voor geldig is? Want dan kun je toch gewoon de koop ontbinden en terugsturen?

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 15-07-2026 13:54 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Assumptions...
Als techneut of reparateur hou je bij zo'n omschrijving rekening met een defecte condensator, een doorgebrande mosfet of een kapotte fan.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:55

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Niet alleen dat, maar dat is het risico wat je loopt met veilingen he, het risico dat het niet helemaal is wat je verwacht, maar daar staat dan ook tegenover dat je met geluk dikke winst kan maken.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• MikaBeee
Het probleem met hoe hun het hebben aangegeven gaf duidelijk vermoeden dat er een rtx 4090 aanwezig was, deze is er niet, er is alleen enkel het PCB van een 4090 met een koeler geleverd.

Maar juist hetgene wat het een 4090 maakt is verwijderd, dit is tegen de wet, en zou ook duidelijk moeten aangeven zijn in beide titel en tekst dat het om kale 4090 PCB's gaat en niet een rtx 4090.

• Tha

Tha

gaat hard

Via marktplaats heb ik met inmiddels 4 gedupeerde contact gehad. Allen hebben contact met hun jurist en rechtsbijstand zeggen ze

Goeide reclame voor je bedrijf, zeker de manier waarop ze er mee omgaan. *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan ik zou me kapot schamen.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:07 ]

Tha

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikaBeee schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:04:
Het probleem met hoe hun het hebben aangegeven gaf duidelijk vermoeden dat er een rtx 4090 aanwezig was, deze is er niet, er is alleen enkel het PCB van een 4090 met een koeler geleverd.

Maar juist hetgene wat het een 4090 maakt is verwijderd, dit is tegen de wet, en zou ook duidelijk moeten aangeven zijn in beide titel en tekst dat het om kale 4090 PCB's gaat en niet een rtx 4090.
Ik zie niet waar je een duidelijk vermoeden op baseert.
Onderdelen en componenten kunnen ontbreken. Werking, staat en volledigheid niet gecontroleerd."
Rtx4090 betreft het geheel van de grafische kaart, niet uitsluitend de chip.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wat een rotzakken zeg. Ik hoop dat je slaagt met je juridische aanpak :Y

• Tha

Tha

gaat hard

Ik ga vandaag verder met mijn rechtbijstand, en maak melding bij ACM.

*knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan l gaat verre van vrijuit, dit is bewust.

[ Voor 20% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:07 ]

Tha

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42
Tha schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:11:
Via marktplaats heb ik met inmiddels 4 gedupeerde contact gehad. Allen hebben contact met hun jurist en rechtsbijstand zeggen ze

Goeide reclame voor je bedrijf, zeker de manier waarop ze er mee omgaan. *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan ik zou me kapot schamen.
Als ik vragen mag, wat betaald iemand hier (ongeveer) voor? Dat men blijkbaar genoeg betaald heeft om er een jurist naar te laten kijken nu. Toen ik uit de OP deze zin las:
wist ik al direct waar dit heen zou gaan, nog voor een foto gezien had. Immers (vrijwel) alle defectie kaarten die je (online) tegenkomt tegenwoordig worden geharvest en dan verkocht.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen hier meer dan enkele tientjes per kaart voor betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:08 ]

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:06
Dennism schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Als ik vragen mag, wat betaald iemand hier (ongeveer) voor? Dat men blijkbaar genoeg betaald heeft om er een jurist naar te laten kijken nu. Toen ik uit de OP deze zin las:
Ik heb hier niet aan mee gedaan, echter zie ik een aantal oude lots via kagi.

Specifications

Operation unknown
Plot for parts or repair.

€ 991,-
€ 1.071,-

Serieuze bedragen dus.

Edit: linkjes:
*knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan

Uiteraard kunnen dit andere lots zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:08 ]

• Dennism
Dat is inderdaad wel serieus geld ja, flink meer dan ik verwacht had. Dan kan ik me de ophef goed voorstellen.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:47
Is een videokaart waar geen GPU meer in zit nog wel een videokaart?

Edit: Ik lees dat het ding wordt verkocht als een GeForce RTX 4090, dus niet als "videokaart". Ik ben benieuwd wat een rechter hier uiteindelijk van vindt.

[ Voor 55% gewijzigd door Allard op 15-07-2026 14:54 ]

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

TTLCrazy

Listen to Frankie

Voor dat geld had je wat meer mogen verwachten ja. Maar alsnog blijft het een flinke gok en nu deze verkeerd uitvalt willen mensen hun geld terug, tja. Wordt een lastig verhaal denk ik. Succes.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• MikaBeee
Allard schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:52:
Is een videokaart waar geen GPU meer in zit nog wel een videokaart?

Edit: Ik lees dat het ding wordt verkocht als een GeForce RTX 4090, dus niet als "videokaart". Ik ben benieuwd wat een rechter hier uiteindelijk van vindt.
De precieze kavel tekst:

2x Videokaart, Asus, Geforce RTX 4090

Aantal

2

Product

Videokaart

Merk

Asus

Type

Geforce RTX 4090

Conditie

Gebruikt

Specificaties

Defecte GeForce RTX 4090. Te gebruiken voor onderdelen of reparatie. Onderdelen en componenten kunnen ontbreken. Werking, staat en volledigheid niet gecontroleerd.

• ryk3rs
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:14
Op het youtube kanaal van northwest repair waarschuwt deze man al maanden voor deze scam.

Het schijnt dat 95% van de aangeboden defecte 5090 en 4090 geen core en memory meer hebben.

Helaas nu dus ook via Nederlandse sites.

Ik ben benieuwd wat de uitspraak zal zijn, want in feite is dit gewoon een ordinaire scam. En het gaat over veel te hoge bedragen.

Succes alle gedupeerden

• Tha

Tha

gaat hard

Het ergste vind ik tot nu te de houding van *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan , het is willens en wetens. Dat jeukt nog het meest. Zonde dat zo'n bedrijf zijn redelijke naam zo in discrediet wil brengen en voor de quick win gaat.

Ik heb inmiddels melding gemaakt ook bij de ACM

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:08 ]

Tha

• Tha

Tha

gaat hard

TTLCrazy schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:54:
Voor dat geld had je wat meer mogen verwachten ja. Maar alsnog blijft het een flinke gok en nu deze verkeerd uitvalt willen mensen hun geld terug, tja. Wordt een lastig verhaal denk ik. Succes.
Zij weten heel goed wat ze aanbieden, het is al minimaal 2 maanden aan de gang.
Zie het youtube *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan

Als je dan nu nog kavels op deze manier vorige week verkoopt ben je gewoon een ordinaire zakkenvuller. Je weet dat het geen gok is voor de koper, maar dat je die zwaar gedupeerd achterlaat.

Hier laten ze op de kijkdagen je de kaart niet wegen, niet uit de doos halen, etc

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:09 ]

Tha

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:19
Het argument van die medewerker in dat filmpje houd toch ook helemaal geen stand ?

"Ja wij zijn tussenpersoon, daarom mag je niet kijken / wegen"

Die rol hebben ze toch altijd ? Dat is hun bestaansrecht.

Sterkte met de afwikkeling, kan me goed voorstellen dat je je flink getilt voelt.

Gwindorian's Diablo Profiel

• Dennism
Ik kom nooit bij dit soort veilingen, maar is het bij andere kavels wel normaal dat je artikelen uit een doos mag halen en wegen?

En zo ja, en nu ineens bij dit artikel niet, is dat dan geen reden om er met een grote boog omheen te lopen.
Ik sta echt versteld van die biedingen. €1000 of meer voor een kapotte kaart waarbij al aangegeven wordt dat het mogelijk (dus imho lees, waarschijnlijk) niet meer compleet is. Voor dat geld heb je bijna een nieuwe 5080.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 15-07-2026 16:13 ]

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:31
Ik snap het wel, de AD102-core en VRAM zijn weggehaald. Kan je dat nog een RTX 4090 noemen?

Het is een beetje hetzelfde als een Porsche 911 verkopen waaruit de motor én versnellingsbak zijn gehaald en dan tekoop zetten met "auto defect, onderdelen kunnen ontbreken", zonder dat je mag kijken.

Ben bang dat ze zich zelf voldoende hebben ingedekt door de tekst:

Aan de andere kant staan ze zwak omdat de kijkers het object niet fysiek mochten inspecteren (Dit is tenslotte een punt op hun eigen website waarom de kijkdag belangrijk is) hierdoor was het onmogelijk eventuele gebreken van de kavels goed te beoordelen. Daarnaast is er sprake van een structureel patroon.

[ Voor 4% gewijzigd door dylan111111 op 15-07-2026 16:26 ]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:24
Hier is op z'n minst sprake van dwaling. Vergelijk het met een auto: bij een defecte auto kan je denken aan een gebroken distributieriem of lekke band. Het zou raar zijn als je een defecte auto koopt en erachter komt dat de complete motor is verdwenen.

• Tha

Tha

gaat hard

Ik hoop oprecht dat elke gedupeerde zijn rechtsbijstand inschakeld, melding heb ik reeds gemaakt bij de ACM ook. Geen 1 bedrijf zou moeten kunenn wegkomen met deze vorm van handel.

Het is en blijft bewust handelen van met name *knip* in lijn met het beleid is naming en shaming niet toegestaan zeker gezien hun gedrag op de kijkdag, dan ben je je zeer bewust van waarom iemand die op de kijkdag aanwezig geweest is, niet mag laten wegen, niet uit de doos mag halen.

Het zijn schoften. Easy / quick money maar reputatie schade die ze jaren zal blijven achtervolgen.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:09 ]

Tha

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

Qwerty-273

Meukposter

dylan111111 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:25:
Het is een beetje hetzelfde als een Porsche 911 verkopen waaruit de motor én versnellingsbak zijn gehaald en dan tekoop zetten met "auto defect, onderdelen kunnen ontbreken", zonder dat je mag kijken.
Dat is eigenlijk wel hoe Domeinen (van de Rijksoverheid) zijn werk doet. Daar loop je op een kijkdag langs een auto, maar er in of starten kan niet. Dus dan koop je een auto ook puur op de buitenkant. Ja een gapend gat als de motor ontbreekt kan je zien via de onderkant (als je daar de tijd en ruimte voor hebt om te kunnen kijken).

Zij werken ook samen met deze partij trouwens.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Luntik
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17:19
*knip* offtopic

[ Voor 102% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:10 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

Qwerty-273

Meukposter

Weet iemand waar deze vandaan komen? Is dat bijvoorbeeld een bedrijf geweest die een batch defecte kaarten heeft opgekocht, daar de onderdelen vanaf heeft gehaald om door te verkopen, en vervolgens die kaarten weer probeert te slijten via veilingen? Wellicht met nog een partij er tussen die goedkoop dacht te scoren, en ze vervolgens duur probeert door te verkopen.

Of zijn dit allemaal retourzendingen waar (oplichtende) klanten videokaarten kochten online, de onderdelen er afhaalden, retour stuurden onder de wkoa en dat het pas later aan het licht kwam dat er onderdelen ontbraken? Dat is dan behoorlijk op georganiseerde schaal geweest.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

CrankyGamerOG schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:49:
Ik denk toch echt dat je geen poot hebt om op te staan.

Dit omschrijft technisch gewoon wat jij gekocht hebt.... :/
Ik ben geen jurist, maar de hoge raad heeft met Haviltex geoordeeld dat je niet puur naar de taalkundige uitleg moet kijken (alle belangrijke onderdelen weg valt taalkundig inderdaad onder "onderdelen en componenten kunnen ontbreken"), maar ook wat de partijen redelijkerwijs mochten verwachten. En wellicht mag je verwachten dat er best een hoek met wat componenten is afgebroken, of een enkel belangrijk component, kabeltjes of een koeler ontbreken, maar hoef je niet te verwachten dat _alle_ waardevolle onderdelen gewoon ontbreken.

Overigens, zelfs als je wél taalkundig beoordeelt is het maar de vraag of het geleverde voldoet. Een GeForce RTX 4090 waar een condensator van is afgebroken voldoet hier duidelijk aan. Maar je zult het vast met me eens zijn dat die afgebroken condensator zelf niet een GeForce RTX 4090 is waar álle andere onderdelen van ontbreken :P. Wanneer spreek je nog van een GeForce RTX 4090? Als je kijkt naar componentwaarde ontbreekt er hier meer dan 90% :)

[ Voor 10% gewijzigd door eamelink op 15-07-2026 17:16 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:In de huidige vorm gaat dit topic tegen ons beleid in. Ik heb dus overal de desbetreffende website weggehaald. Ook gaat dit verder niet over hardware maar is het een consumtenkwestie. De topic hoort dus thuis in Shopping forum. Ik sluit dit topic en zet het die kant op. Dan kan de lokale crew bepalen of en hoe het topic vorm kan hebben.
@Yorinn @Bor @Perkouw

/edit: blijkbaar kunnen gesloten topics niet naar een subforum worden verplaatst waar je geen rechten hebt O-). Ik hoor het wel via DM.

/edit2: swift justice vanuit SF. @Yorinn geeft aan dat het topic in de huidige vorm niet de bedoeling is in SF. De juridische kant daar bespreken is geen probleem, echter is het niet de bedoeling om medegedupeerden te zoeken. Dit topic blijft dicht. Voel je vrij om het in een andere (juridische) vorm wel daar te openen @MikaBeee @Tha .

[ Voor 38% gewijzigd door br00ky op 15-07-2026 17:24 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.