Waarom reageer je alleen op het laatste deel van zijn bericht? Hij geeft goede en relevante info.
Het lijkt mij verstandiger als je eerst even wat tutorials bekijkt. Er worden nu al veel goede tips gegeven in dit topic.
Ik vermoed sterk dat je teveel gemalen koffie gebruikt. Als ik zo naar je filmpje kijk zit je "grind amount" helemaal aan het eind. Ter vergelijking: Die van mij zit in het lichtgrijze gedeelte, zoals op deze foto:
Tip: Er zit een "razor"-doseringstool bij je koffiemachine. Hiermee haal je teveel gemalen koffie weg uit je portafilter.
Wellicht gebruik je ook nog eens de dubbele wand in je portafilter.
Anyways, hier een basis tutorial:
- Leeg de container volledig waar de koffiebonen in gaan.
- Pak de portafilter, druk deze een aantal seconden in de grinder totdat je hoort dat ie niet meer maalt. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen) Gooi de gemalen koffie weg. Nu is de container + grinder helemaal leeg.
- Pak een weegschaal. Weeg ongeveer 18gram koffiebonen. Begin daar eens mee.
- Pleur die in de container van je koffiemachine.
- Zet je grinder op ongeveer 8-9. LET OP: Dit verschilt HEEL erg per koffieBOON. Vers, niet vers, etc. Hier ga je continu mee moeten spelen en gaat je veel koffiebonen kosten als je niet precies weet wat je doet.
- Druk het enkelwandige filterbakje voor 2 koffies (dubbele espresso) in de portafilter. NIET de dubbele wand, TENZIJ je supermarkt koffiebonen gebruikt.
- Het dubbelwandige filterbakje is puur bedoeld voor koffiebonen die niet vers zijn (zoals supermarkt bonen). De gaatjes daarvan zijn veel kleiner (volgens mij is er zelfs maar 1 gaatje), zodat het water er niet te snel doorheen gaat en het water zodoende langer met de koffie kan "mengen" voordat het in je kopje terecht komt.
- Portafilter in de grinder gedrukt houden. Laten gaan totdat je merkt dat ie niet meer maalt. Je hebt dan alle 18gram koffiebonen gemalen. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen)
- Druk aan met de tamper. Niet te hard, niet nodig.
- Gebruik de "Razor"-doseringstool (die je bij de koffiemachine hebt gekregen) in je portafilter.
- Gooi de koffie weg die hierdoor loskomt.
- Druk vervolgens weer zachtjes aan met de tamper.
- Plaats de portafilter aan de rechterkant in de machine, waar het water uitkomt.
- Zorg ervoor dat "Filter Size" op double staat (want je gaat een dubbele maken).
- Druk op het meest rechterknopje (2 kopjes).
- ZEER belangrijk: Kijk goed naar de DRUK op de meter. Gaat de meter volledig naar rechts? Niet goed. Verwacht absoluut niet dat er koffie uit komt, zoals nu het geval is. Zet de grinder dan op een lager getal (bijv. 6) en maal opnieuw 18g koffiebonen.
- De druk moet in de "espresso range" zitten van de meter. Dat is het donkergrijze gedeelte.
Laat eens weten of dit beter gaat.
[
Voor 11% gewijzigd door
Munki op 17-07-2026 14:35
]