Vraag

• SloanGirls
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 17:50
Mijn vraag
Hoi ik heb recent een Sage Barista Express gekocht, maar ik krijg er geen koffie uit. Wat doe ik verkeerd? Zie foto's en filmpjes voor hoe ik het nu heb ingesteld. Ik heb echt al van alles geprobeerd, grind size hoger. Grind amount less. Help!

Relevante software en hardware die ik gebruik
... Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Grind size aangepast

- Grind amount aangepast

- Harde reset

Alle reacties

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

(Je foto's en filmpjes ontbreken)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik denk dat je de gemalen koffie te hard aandrukt.
Gebruik de machine eens zonder koffie en controleer dat.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• SloanGirls
GGS_VR6 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:38:
(Je foto's en filmpjes ontbreken)
Sorry. Hierbij ook de video. https://streamable.com/7cn44s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwuafHB1WgXsG9nkTRj5FK1zMFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8P9JYVFLzKNKDeH1pd3KTqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k6snaO0mqLXfdJ2EJ-7e43u_bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvNWFEngUaW9V0IZUVeX6SnT.jpg?f=fotoalbum_large

• SloanGirls
DJMaze schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:38:
Ik denk dat je de gemalen koffie te hard aandrukt.
Gebruik de machine eens zonder koffie en controleer dat.
Hoe bedoel je gebruik de machine eens zonder koffie? En wat moet ik controleren dan?

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:36
doe de portafilter er eens niet onder en zet eens een kopje water?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Skyllaer
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-07 14:11
zonder de portafiler in de zetgroep te hebben gezet, laat zogezegd eens een kopje koffie lopen.

Komt er water uit ja of nee?

Indien nee -> Heb je de waterfilter geinstalleerd gehad? heb je deze goed verzadigd voor je hem erin plaatste? anders heb je daar een luchtbel inzitten en kan de pomp geen water aantrekken

SE10K-RWS , 20x 400WP , 15kwh batterij

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:34
Je kan niet zo veel met de grind amount en de grind fijnheid.
je kan nu de koffie ook te fijn hebben en te veel koffie waardoor er geen koffie uitkomt.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:14
Edit, nu pas het filmpje gezien.

Gebruik je niet perongeluk een blind portafilter?

[ Voor 35% gewijzigd door Meloenen op 16-07-2026 13:44 ]

• jeppekroezen
Je doet de piston in het apparaat zonder dat je er koffie indoet. Dus de lege portafilter.
je hebt ook 2 soorten filters voor erin 1 dubbelwandig en 1 enkel.

als je versgemalen koffie in de dubbelwandige doet dan komt er niets uit dan is de druk gewoon te hoog. Check dit dus ook even.

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19:25
Ik denk dat de tips hierboven al behoorlijk goed zijn. Als je de portafilter er helemaal niet in doet en ervoor kiest om alleen water uit de groep te laten komen, werkt dat dan wel? Een checkvraag, zit er wel water in de tank? :P

Zo ja, dan zou het kunnen dat het aan het gebruik van een blindfilter ligt. Zelfs met te fijn gemalen koffie zou er uiteindelijk wel koffie doorheen moeten komen, al gaat dat dan erg moeizaam. De juiste maalgraad vinden is in het begin echt een uitdaging en eigenlijk ook elke keer wanneer je overstapt op andere (verse) koffiebonen.

• SloanGirls
Bockelaar schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:31:
doe de portafilter er eens niet onder en zet eens een kopje water?
Daar komt water uit. Zie hier https://streamable.com/iqunpw

[ Voor 17% gewijzigd door SloanGirls op 16-07-2026 18:55 ]

• SloanGirls
Skyllaer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:32:
zonder de portafiler in de zetgroep te hebben gezet, laat zogezegd eens een kopje koffie lopen.

Komt er water uit ja of nee?

Indien nee -> Heb je de waterfilter geinstalleerd gehad? heb je deze goed verzadigd voor je hem erin plaatste? anders heb je daar een luchtbel inzitten en kan de pomp geen water aantrekken
Ja er komt water uit. Zie hier: https://streamable.com/iqunpw

[ Voor 9% gewijzigd door SloanGirls op 16-07-2026 18:55 ]

• SloanGirls
Meloenen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:43:

Wat is een blind portafilter?

• SloanGirls
jeppekroezen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:49:
[...]

Je doet de piston in het apparaat zonder dat je er koffie indoet. Dus de lege portafilter.
je hebt ook 2 soorten filters voor erin 1 dubbelwandig en 1 enkel.

als je versgemalen koffie in de dubbelwandige doet dan komt er niets uit dan is de druk gewoon te hoog. Check dit dus ook even.
Ik gebruik de single 😅

• jeppekroezen
Als je de portafilter na het koffie zetten ( zonder koffie ha) eruit haalt is die dan wel nat/vochtig?

Probeer eens de grofheid te vergroten of de hoeveelheid te verlagen. Ik denk dat je portafilter veelste vol zit met veelste fijne koffie.

Voor een enkele filter moet je 9 gram koffie hebben.

Te fijne koffie komt het water niet door. Als die heeeeeel fijn is komt er geen koffie uit. Jij hebt hem nu op 7 fijnheid staan en maximale hoeveelheid malen. Ik vermoed dat je portafilter dus te vol zit met verkeerde koffie.

• jeppekroezen
Ik zou trouwens met de enkelbandje filter voor 2 kopjes experimenteren. Die werkt toch fijner dan de enkele.

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-07 22:37
Je hebt zelfs waarschijnlijk 4 verschillende bakjes: enkelwandige voor versgemalen koffie en dubbelwandige voor voorgemalen koffie. En allebei 2x, voor enkele en dubbele espresso.
Mogelijk zat er lucht in het systeem, waardoor de pomp niet goed werkte, en heb je dat nu doorgepompt zodat het lucht eruit is? Als je je portafilter onder de kraan houdt, zou het water er gewoon (langzaam) door moeten lopen.

En begin inderdaad eens met weinig koffie, licht aangedrukt, of zonder koffie.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• SloanGirls
jeppekroezen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:30:
Als je de portafilter na het koffie zetten ( zonder koffie ha) eruit haalt is die dan wel nat/vochtig?

Probeer eens de grofheid te vergroten of de hoeveelheid te verlagen. Ik denk dat je portafilter veelste vol zit met veelste fijne koffie.

Voor een enkele filter moet je 9 gram koffie hebben.

Te fijne koffie komt het water niet door. Als die heeeeeel fijn is komt er geen koffie uit. Jij hebt hem nu op 7 fijnheid staan en maximale hoeveelheid malen. Ik vermoed dat je portafilter dus te vol zit met verkeerde koffie.
Ja, hij is nat/vochtig. Ik heb hem ook al op 10 gehad en 12, maar ook dan komt er niks uit...

• SloanGirls
avdongen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:37:
Je hebt zelfs waarschijnlijk 4 verschillende bakjes: enkelwandige voor versgemalen koffie en dubbelwandige voor voorgemalen koffie. En allebei 2x, voor enkele en dubbele espresso.
Mogelijk zat er lucht in het systeem, waardoor de pomp niet goed werkte, en heb je dat nu doorgepompt zodat het lucht eruit is? Als je je portafilter onder de kraan houdt, zou het water er gewoon (langzaam) door moeten lopen.

En begin inderdaad eens met weinig koffie, licht aangedrukt, of zonder koffie.
Hoe pomp ik de lucht eruit? Ja, er loopt water doorheen als ik de portafilter onder de kraan houd.

• Meloenen
Komt er water uit de machine als je het portafiler er niet in hebt zitten?

• raze88
  • Registratie: September 2009
Controleer even door geen koffie in je portafilter te doen en dan een kopje te gaan zetten, komt er dan water uit de filterdrager uitloop? Zo ja, maalgraad nog steeds te fijn. Binnenin zit een ring waarmee je hem nog grover kan zetten. Zie Molen intern afstellen.
Geen water? -> vermoedelijk blindfilter geplaatst.

[ Voor 13% gewijzigd door raze88 op 17-07-2026 14:08 ]

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
SloanGirls schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:39:
[...]

Hoe pomp ik de lucht eruit? Ja, er loopt water doorheen als ik de portafilter onder de kraan houd.
Waarom reageer je alleen op het laatste deel van zijn bericht? Hij geeft goede en relevante info.

Het lijkt mij verstandiger als je eerst even wat tutorials bekijkt. Er worden nu al veel goede tips gegeven in dit topic.

Ik vermoed sterk dat je teveel gemalen koffie gebruikt. Als ik zo naar je filmpje kijk zit je "grind amount" helemaal aan het eind. Ter vergelijking: Die van mij zit in het lichtgrijze gedeelte, zoals op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYzH_DiceiXPnqvBfvv5i_3Ltfw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KMsqZRtQpd1teLQkKMen0L4k.jpg?f=user_large

Tip: Er zit een "razor"-doseringstool bij je koffiemachine. Hiermee haal je teveel gemalen koffie weg uit je portafilter.

Wellicht gebruik je ook nog eens de dubbele wand in je portafilter.

Anyways, hier een basis tutorial:
  1. Leeg de container volledig waar de koffiebonen in gaan.
  2. Pak de portafilter, druk deze een aantal seconden in de grinder totdat je hoort dat ie niet meer maalt. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen) Gooi de gemalen koffie weg. Nu is de container + grinder helemaal leeg.
  3. Pak een weegschaal. Weeg ongeveer 18gram koffiebonen. Begin daar eens mee.
  4. Pleur die in de container van je koffiemachine.
  5. Zet je grinder op ongeveer 8-9. LET OP: Dit verschilt HEEL erg per koffieBOON. Vers, niet vers, etc. Hier ga je continu mee moeten spelen en gaat je veel koffiebonen kosten als je niet precies weet wat je doet.
  6. Druk het enkelwandige filterbakje voor 2 koffies (dubbele espresso) in de portafilter. NIET de dubbele wand, TENZIJ je supermarkt koffiebonen gebruikt.
  7. Het dubbelwandige filterbakje is puur bedoeld voor koffiebonen die niet vers zijn (zoals supermarkt bonen). De gaatjes daarvan zijn veel kleiner (volgens mij is er zelfs maar 1 gaatje), zodat het water er niet te snel doorheen gaat en het water zodoende langer met de koffie kan "mengen" voordat het in je kopje terecht komt.
  8. Portafilter in de grinder gedrukt houden. Laten gaan totdat je merkt dat ie niet meer maalt. Je hebt dan alle 18gram koffiebonen gemalen. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen)
  9. Druk aan met de tamper. Niet te hard, niet nodig.
  10. Gebruik de "Razor"-doseringstool (die je bij de koffiemachine hebt gekregen) in je portafilter.
  11. Gooi de koffie weg die hierdoor loskomt.
  12. Druk vervolgens weer zachtjes aan met de tamper.
  13. Plaats de portafilter aan de rechterkant in de machine, waar het water uitkomt.
  14. Zorg ervoor dat "Filter Size" op double staat (want je gaat een dubbele maken).
  15. Druk op het meest rechterknopje (2 kopjes).
  16. ZEER belangrijk: Kijk goed naar de DRUK op de meter. Gaat de meter volledig naar rechts? Niet goed. Verwacht absoluut niet dat er koffie uit komt, zoals nu het geval is. Zet de grinder dan op een lager getal (bijv. 6) en maal opnieuw 18g koffiebonen.
  17. De druk moet in de "espresso range" zitten van de meter. Dat is het donkergrijze gedeelte.
Laat eens weten of dit beter gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Munki op 17-07-2026 14:35 ]

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Meloenen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:43:

Bij een dergelijke machine krijg je geen blind filter. Deze machine zou zijn druk nooit meer kwijt kunnen wanneer je een blind filter gebruikt. Dus dan blijft de piston onder druk staan totdat je die probeert te verwijderen :X

Bij een (professionelere) E61 zetgroep, wordt de druk naar een aflaatventiel geleid wanneer je de hendel naar beneden zet. Dan loopt het overtollige water via het ventiel weg en is de druk van de kop.

@SloanGirls Begin eens met veel grover te malen. Vervolgens is het een kwestie van gevoel/ervaring in de combinatie maalgrofheid en aandrukstevigheid. Daarmee zorg je ervoor dat je koffie in ca. 30 seconden doorloopt.
Dus grover malen, niet te hard aandrukken en dan kijken hoe snel je koffie doorloopt. Het is makkelijker om dan wat harder te gaan aandrukken, of wat fijner te malen, dan vanuit deze situatie. Je wilt uiteindelijk wel met enige kracht aandrukken, zodat het water zich goed, gelijkmatig door de koffie perst. Maar je kan daar wel wat mee spelen.

iRacing Profiel

• Meloenen
Wild Chocolate schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Bij een dergelijke machine krijg je geen blind filter. Deze machine zou zijn druk nooit meer kwijt kunnen wanneer je een blind filter gebruikt. Dus dan blijft de piston onder druk staan totdat je die probeert te verwijderen :X

Bij een (professionelere) E61 zetgroep, wordt de druk naar een aflaatventiel geleid wanneer je de hendel naar beneden zet. Dan loopt het overtollige water via het ventiel weg en is de druk van de kop.

@SloanGirls Begin eens met veel grover te malen. Vervolgens is het een kwestie van gevoel/ervaring in de combinatie maalgrofheid en aandrukstevigheid. Daarmee zorg je ervoor dat je koffie in ca. 30 seconden doorloopt.
Dus grover malen, niet te hard aandrukken en dan kijken hoe snel je koffie doorloopt. Het is makkelijker om dan wat harder te gaan aandrukken, of wat fijner te malen, dan vanuit deze situatie. Je wilt uiteindelijk wel met enige kracht aandrukken, zodat het water zich goed, gelijkmatig door de koffie perst. Maar je kan daar wel wat mee spelen.
Dan was ik abuis, heb zelf een machine met E61 zetgroep en was in de veronderstelling dat deze Sage ook een backflush mogelijkheid had.

Verder denk ik inderdaad ook dat er vooral grover gemalen moet worden. Wellicht in combinatie met verse bonen.

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:57
Ik weet niet wat de schaalverdeling is bij een Sage, ik heb zelf een Ninja en die loopt van uit m'n hoofd 1 - 25. Voor espresso gebaseerde koffie's zit ik bij die machine meestal op 18 of 19. Handige van de Ninja is dat de machine daar zelf over adviseert op basis van je koffieresultaat.

Misschien dat de schaalverdeling bij zo'n Sage wel compleet anders is, maar als dat vergelijkbaar is dan lijkt mij <10 echt veel te fijn.

• SloanGirls
Meloenen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:50:
Komt er water uit de machine als je het portafiler er niet in hebt zitten?
Ja, zie hier https://streamable.com/iqunpw

[ Voor 18% gewijzigd door SloanGirls op 17-07-2026 17:42 ]

• SloanGirls
raze88 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:07:
Controleer even door geen koffie in je portafilter te doen en dan een kopje te gaan zetten, komt er dan water uit de filterdrager uitloop? Zo ja, maalgraad nog steeds te fijn. Binnenin zit een ring waarmee je hem nog grover kan zetten. Zie Molen intern afstellen.
Geen water? -> vermoedelijk blindfilter geplaatst.
Dit heb ik toevallig ook net aangepast. Er komt water uit, zie hier https://streamable.com/iqunpw

• SloanGirls
Munki schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:13:
[...]

Waarom reageer je alleen op het laatste deel van zijn bericht? Hij geeft goede en relevante info.

Het lijkt mij verstandiger als je eerst even wat tutorials bekijkt. Er worden nu al veel goede tips gegeven in dit topic.

Ik vermoed sterk dat je teveel gemalen koffie gebruikt. Als ik zo naar je filmpje kijk zit je "grind amount" helemaal aan het eind. Ter vergelijking: Die van mij zit in het lichtgrijze gedeelte, zoals op deze foto:

[Afbeelding]

Tip: Er zit een "razor"-doseringstool bij je koffiemachine. Hiermee haal je teveel gemalen koffie weg uit je portafilter.

Wellicht gebruik je ook nog eens de dubbele wand in je portafilter.

1. Leeg de container volledig waar de koffiebonen in gaan.
  2. Pak de portafilter, druk deze een aantal seconden in de grinder totdat je hoort dat ie niet meer maalt. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen) Gooi de gemalen koffie weg. Nu is de container + grinder helemaal leeg.
  3. Pak een weegschaal. Weeg ongeveer 18gram koffiebonen. Begin daar eens mee.
  4. Pleur die in de container van je koffiemachine.
  5. Zet je grinder op ongeveer 8-9. LET OP: Dit verschilt HEEL erg per koffieBOON. Vers, niet vers, etc. Hier ga je continu mee moeten spelen en gaat je veel koffiebonen kosten als je niet precies weet wat je doet.
  6. Druk het enkelwandige filterbakje voor 2 koffies (dubbele espresso) in de portafilter. NIET de dubbele wand, TENZIJ je supermarkt koffiebonen gebruikt.
  7. Het dubbelwandige filterbakje is puur bedoeld voor koffiebonen die niet vers zijn (zoals supermarkt bonen). De gaatjes daarvan zijn veel kleiner (volgens mij is er zelfs maar 1 gaatje), zodat het water er niet te snel doorheen gaat en het water zodoende langer met de koffie kan "mengen" voordat het in je kopje terecht komt.
  8. Portafilter in de grinder gedrukt houden. Laten gaan totdat je merkt dat ie niet meer maalt. Je hebt dan alle 18gram koffiebonen gemalen. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen)
  10. Gebruik de "Razor"-doseringstool (die je bij de koffiemachine hebt gekregen) in je portafilter.
  13. Plaats de portafilter aan de rechterkant in de machine, waar het water uitkomt.
  14. Zorg ervoor dat "Filter Size" op double staat (want je gaat een dubbele maken).
  16. ZEER belangrijk: Kijk goed naar de DRUK op de meter. Gaat de meter volledig naar rechts? Niet goed. Verwacht absoluut niet dat er koffie uit komt, zoals nu het geval is. Zet de grinder dan op een lager getal (bijv. 6) en maal opnieuw 18g koffiebonen.
  17. De druk moet in de "espresso range" zitten van de meter. Dat is het donkergrijze gedeelte.
Laat eens weten of dit beter gaat.
Sorry wat heb ik gemist dan waar ik niet op gereageerd. Ik ben nog niet zo thuis in dit forum.

Vraag: Als je de portafilter na het koffie zetten ( zonder koffie ha) eruit haalt is die dan wel nat/vochtig?

Antwoord: Ja, hij is nat/vochtig.

Vraag: Probeer eens de grofheid te vergroten of de hoeveelheid te verlagen. Ik denk dat je portafilter veelste vol zit met veelste fijne koffie.

Antwoord: Ik heb dat geprobeerd, bovenstaande foto's was voor illustratie. Ik heb alle standen al geprobeerd.

Vraag: Voor een enkele filter moet je 9 gram koffie hebben.

Antwoord: Ik heb niet zo'n weegschaal.

Vraag: Te fijne koffie komt het water niet door. Als die heeeeeel fijn is komt er geen koffie uit. Jij hebt hem nu op 7 fijnheid staan en maximale hoeveelheid malen. Ik vermoed dat je portafilter dus te vol zit met verkeerde koffie.

Antwoord: Zie hierboven.

1. Leeg de container volledig waar de koffiebonen in gaan. 👍🏼
  2. Pak de portafilter, druk deze een aantal seconden in de grinder totdat je hoort dat ie niet meer maalt. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen) Gooi de gemalen koffie weg. Nu is de container + grinder helemaal leeg. 👍🏼
  3. Pak een weegschaal. Weeg ongeveer 18gram koffiebonen. Begin daar eens mee. Ik moet nog een weegschaal kopen.
  4. Pleur die in de container van je koffiemachine. 👍🏼
  5. Zet je grinder op ongeveer 8-9. LET OP: Dit verschilt HEEL erg per koffieBOON. Vers, niet vers, etc. Hier ga je continu mee moeten spelen en gaat je veel koffiebonen kosten als je niet precies weet wat je doet. Ik heb bonen van Simon Levelt.
  6. Druk het enkelwandige filterbakje voor 2 koffies (dubbele espresso) in de portafilter. NIET de dubbele wand, TENZIJ je supermarkt koffiebonen gebruikt. Nee, ik gebruik geen supermarkt koffiebonen.
  7. Het dubbelwandige filterbakje is puur bedoeld voor koffiebonen die niet vers zijn (zoals supermarkt bonen). De gaatjes daarvan zijn veel kleiner (volgens mij is er zelfs maar 1 gaatje), zodat het water er niet te snel doorheen gaat en het water zodoende langer met de koffie kan "mengen" voordat het in je kopje terecht komt. Dat klopt, maar ik gebruik geen supermarkt bonen.
  8. Portafilter in de grinder gedrukt houden. Laten gaan totdat je merkt dat ie niet meer maalt. Je hebt dan alle 18gram koffiebonen gemalen. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen). 👍🏼
  10. Gebruik de "Razor"-doseringstool (die je bij de koffiemachine hebt gekregen) in je portafilter. Die gebruik ik iedere keer.
  16. ZEER belangrijk: Kijk goed naar de DRUK op de meter. Gaat de meter volledig naar rechts? Niet goed. Verwacht absoluut niet dat er koffie uit komt, zoals nu het geval is. Zet de grinder dan op een lager getal (bijv. 6) en maal opnieuw 18g koffiebonen. Drukmeter gaat niet volledig naar rechts, toch? Zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY8lDSUuSJ85cJ0qZB8ETY3CDsk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ozxzKUmuGehT6mVddKEAaxyt.png?f=user_large

• SloanGirls
[...]

Ok, ik ga mijn best doen. Bedankt.

• jeppekroezen
Meloenen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Dan was ik abuis, heb zelf een machine met E61 zetgroep en was in de veronderstelling dat deze Sage ook een backflush mogelijkheid had.

Verder denk ik inderdaad ook dat er vooral grover gemalen moet worden. Wellicht in combinatie met verse bonen.
Deze heeft zeker wel de backflush optie. Daarmee is de reiniging ook geregeld.

Waar woon je ergens in de omgeving?

Misschien kan iemand je helpen? Als je hier in de buurt woont kan ik met je meekijken.

Dit apparaat verwacht wel wat tweaking voordat die werkt. Met name op hoeveelheid en maalniveau.

• Munki
  • Nu online
SloanGirls schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 17:50:
[...]

Sorry wat heb ik gemist dan waar ik niet op gereageerd. Ik ben nog niet zo thuis in dit forum.

Vraag: Als je de portafilter na het koffie zetten ( zonder koffie ha) eruit haalt is die dan wel nat/vochtig?

Antwoord: Ja, hij is nat/vochtig.

Vraag: Probeer eens de grofheid te vergroten of de hoeveelheid te verlagen. Ik denk dat je portafilter veelste vol zit met veelste fijne koffie.

Antwoord: Ik heb dat geprobeerd, bovenstaande foto's was voor illustratie. Ik heb alle standen al geprobeerd.

Vraag: Voor een enkele filter moet je 9 gram koffie hebben.

Antwoord: Ik heb niet zo'n weegschaal.

Vraag: Te fijne koffie komt het water niet door. Als die heeeeeel fijn is komt er geen koffie uit. Jij hebt hem nu op 7 fijnheid staan en maximale hoeveelheid malen. Ik vermoed dat je portafilter dus te vol zit met verkeerde koffie.

Antwoord: Zie hierboven.

1. Leeg de container volledig waar de koffiebonen in gaan. 👍🏼
  2. Pak de portafilter, druk deze een aantal seconden in de grinder totdat je hoort dat ie niet meer maalt. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen) Gooi de gemalen koffie weg. Nu is de container + grinder helemaal leeg. 👍🏼
  3. Pak een weegschaal. Weeg ongeveer 18gram koffiebonen. Begin daar eens mee. Ik moet nog een weegschaal kopen.
  4. Pleur die in de container van je koffiemachine. 👍🏼
  5. Zet je grinder op ongeveer 8-9. LET OP: Dit verschilt HEEL erg per koffieBOON. Vers, niet vers, etc. Hier ga je continu mee moeten spelen en gaat je veel koffiebonen kosten als je niet precies weet wat je doet. Ik heb bonen van Simon Levelt.
  6. Druk het enkelwandige filterbakje voor 2 koffies (dubbele espresso) in de portafilter. NIET de dubbele wand, TENZIJ je supermarkt koffiebonen gebruikt. Nee, ik gebruik geen supermarkt koffiebonen.
  7. Het dubbelwandige filterbakje is puur bedoeld voor koffiebonen die niet vers zijn (zoals supermarkt bonen). De gaatjes daarvan zijn veel kleiner (volgens mij is er zelfs maar 1 gaatje), zodat het water er niet te snel doorheen gaat en het water zodoende langer met de koffie kan "mengen" voordat het in je kopje terecht komt. Dat klopt, maar ik gebruik geen supermarkt bonen.
  8. Portafilter in de grinder gedrukt houden. Laten gaan totdat je merkt dat ie niet meer maalt. Je hebt dan alle 18gram koffiebonen gemalen. (DUS: Ingedrukt houden, niet automatisch laten doen). 👍🏼
  10. Gebruik de "Razor"-doseringstool (die je bij de koffiemachine hebt gekregen) in je portafilter. Die gebruik ik iedere keer.
  16. ZEER belangrijk: Kijk goed naar de DRUK op de meter. Gaat de meter volledig naar rechts? Niet goed. Verwacht absoluut niet dat er koffie uit komt, zoals nu het geval is. Zet de grinder dan op een lager getal (bijv. 6) en maal opnieuw 18g koffiebonen. Drukmeter gaat niet volledig naar rechts, toch? Zie foto
[Afbeelding]
Het lijkt op de foto of je de portafilter niet helemaal naar rechts doet, zodat deze volledig locked is. Maar eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat er dan helemaal niets uitkomt...

Als je de portafilter erin doet zonder gemalen koffie, en dan op 2 kopjes drukt, komt er dan water uit?

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:08
[...]

Hier zit wel degelijk een soort blindfilter bij, eigenlijk een siliconen bakje dat je in het 1-kops filter plaatst, maar het mlijkt mij sterk dat TS die hier gebruikt.

• Munki
  • Nu online
bszz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:38:
[...]

Hier zit wel degelijk een soort blindfilter bij, eigenlijk een siliconen bakje dat je in het 1-kops filter plaatst, maar het mlijkt mij sterk dat TS die hier gebruikt.
Idd. @SloanGirls je gebruikt toch niet deze in je portafilter, mag ik hopen?

https://m.media-amazon.com/images/I/61T6WXm9y5L._AC_SL1500_.jpg

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
bszz schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:38:
[...]

I stand corrected, ik zie dat hier inderdaad ook voorbij komen:
Blijft staan dat je niet "per ongeluk" het/een blindfilter kan gebruiken.
Kennelijk wijken deze machines qua bouw nog weer af van vergelijkbare Lelit machines.

iRacing Profiel

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:08
Wild Chocolate schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:42:
[...]

I stand corrected, ik zie dat hier inderdaad ook voorbij komen:
[YouTube: The Barista Express™ Impress | Performing a clear water backflush | Sage Appliances UK]

Blijft staan dat je niet "per ongeluk" het/een blindfilter kan gebruiken.
Kennelijk wijken deze machines qua bouw nog weer af van vergelijkbare Lelit machines.
De maalgraadindicatie is één ding, wat er in de praktijk uit de molen komt ben ik ook wel benieuwd naar. Als er echt ook niet maar een druppel uitkomt bij maalgraad 14 vind ik dat reden om te onderzoeken of de machine wel correct functioneert. Zet de maalgraadindicatie eens op z'n grofst en dan ben ik benieuwd wat er gebeurt.Komt er weer niks uit, dan zou ik terug gaan naar de verkoper of de Sage servicedesk bellen.
Pagina: 1