Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag
Vraag
Alle reacties
Mooi product. Ik kan me voorstellen dat het heel prijzig is. Als ik erop Google, kom ik hier ongeveer een zelfde product tegen: https://luikbeslagshop.nl/product/06-20-01/electrische-motor-voor-kini-binnenbediening
Dit ziet er behoorlijk complex uit. Het lijkt erop dat er een flink gat door de gevel geboord wordt en dat daar een lineare actuator in verstopt wordt. Buiten is dan alleen de heng/scharnier zichtbaar. Binnen moet er dan behoorlijk wat afgewerkt worden en er moet 24V DC naartoe gebracht worden en het liefst natuurlijk onzichtbaar.
De lineare actuator kun je tegenwoordig van bijvoorbeeld Vevor heel goedkoop vinden, maar het lijkt me een groot project om dit netjes en goed te maken.
Dit ziet er behoorlijk complex uit. Het lijkt erop dat er een flink gat door de gevel geboord wordt en dat daar een lineare actuator in verstopt wordt. Buiten is dan alleen de heng/scharnier zichtbaar. Binnen moet er dan behoorlijk wat afgewerkt worden en er moet 24V DC naartoe gebracht worden en het liefst natuurlijk onzichtbaar. De lineare actuator kun je tegenwoordig van bijvoorbeeld Vevor heel goedkoop vinden, maar het lijkt me een groot project om dit netjes en goed te maken.
edit:
Nu ik nog eens kijk, kan het ook een elektromotor zijn met een vertragingskast/reductie, die met een tandwiel de scharnier aandrijft. Dat is nog iets complexer.
Nu ik nog eens kijk, kan het ook een elektromotor zijn met een vertragingskast/reductie, die met een tandwiel de scharnier aandrijft. Dat is nog iets complexer.
Lijkt me een lastig project, in de vorm van gemotoriseerde schanieren aan de buitenzijde. Want:
Denk dat je niet ontkomt aan een elektrische raamopenen/uitzetter (geschikt voor ramen/luiken die als een deur openklappen), eventueel aangestuurd door je eigen ESP als het ding nog niet smart is.
Hier wat inspiratie voor zelfbouw. Wat het bij jou lastig maakt is dat je je raam/luik niet op een (flinke) kier wil zetten, maar volledig 180 graden open wil laten klappen.
- Hoe krijg je dit goed waterdicht bij zelfbouw?
- Hoe zorg je ervoor dat je luiken ook tijdens een storm gesloten blijven, als het enige wat de boel dichthoudt dat stappenmotortje is?
Denk dat je niet ontkomt aan een elektrische raamopenen/uitzetter (geschikt voor ramen/luiken die als een deur openklappen), eventueel aangestuurd door je eigen ESP als het ding nog niet smart is.
Hier wat inspiratie voor zelfbouw. Wat het bij jou lastig maakt is dat je je raam/luik niet op een (flinke) kier wil zetten, maar volledig 180 graden open wil laten klappen.
[ Voor 15% gewijzigd door Gizz op 15-07-2026 10:34 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Iets ontwerpen wat waterdicht is voor mij niet zo'n probleem.
Ik werk als tekenaar in de machinebouw in de voedselverwerking waar ook alles gereinigd wordt met water.
Via het werk kan ik dan ook gebruik maken van de nodige machines dus waterdichte behuizingen met een nette o-ring afdichting is het probleem niet.
De moeilijkheid zit hem denk ik inderdaad in de beschikbare ruimte en er een stroom / voeding heen krijgen.
Dit principe vind ik wel mooi en doet weinig afbreuk aan de uitstraling van een oude boerderij:
Dit is een binnen bediening met een hendel met een worm reductor als schanierpunt.
Misschien is hier wel een behuizing achter te ontwerpen waarbij het geheel in de spouwmuur gemonteerd kan worden. Als dan niet met de kabel naar binnen of terug naar buiten.
Ik werk als tekenaar in de machinebouw in de voedselverwerking waar ook alles gereinigd wordt met water.
Via het werk kan ik dan ook gebruik maken van de nodige machines dus waterdichte behuizingen met een nette o-ring afdichting is het probleem niet.
De moeilijkheid zit hem denk ik inderdaad in de beschikbare ruimte en er een stroom / voeding heen krijgen.
Dit principe vind ik wel mooi en doet weinig afbreuk aan de uitstraling van een oude boerderij:
Dit is een binnen bediening met een hendel met een worm reductor als schanierpunt.
Misschien is hier wel een behuizing achter te ontwerpen waarbij het geheel in de spouwmuur gemonteerd kan worden. Als dan niet met de kabel naar binnen of terug naar buiten.
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag
Ik zou boven de luiken een bak maken formaat compact rolluik / zonnescherm en dan aangrijpen op het bovenste schanier.
Of zoiets als onderstaande
https://www.poortopenershop.com/a-78911306/gordijn-rolluik-raam/twingo-serie-automatische-luik-motoren-tw-1-1-motor-rechter-uitvoering/#description
Of zoiets als onderstaande
https://www.poortopenershop.com/a-78911306/gordijn-rolluik-raam/twingo-serie-automatische-luik-motoren-tw-1-1-motor-rechter-uitvoering/#description