Hoe radiator aan slappe wand hangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:56
In de badkamer hebben we een muur die bestaat uit zo'n 7cm gipsblokken en dan een dunne stuclaag.

We hebben hier een elektrische radiator aan gehangen. In het begin ging dit goed, maar na een tijdje is hij steeds verder omlaag gezakt totdat ik het een te groot risico vond, en hem eraf heb gehaald. De pluggen kwamen namelijk heel langzaam uit de muur.

Het zijn al 3 pluggen van volgens mij 10x50. Best flink dus. Nu zit ik dus in dubio hoe ik de radiator toch op kan hangen. Misschien iets van een houten achterplaat, of een andere manier van plaatselijke versteviging.

Iemand ideeën? Want grotere pluggen gaat denk ik niet helpen, en lukt niet met de deze muur (te dun).

Zie hieronder de fotos. De foto met 2 gaten is van de handdoekhouder die er ook uit gegaan is (kind ging er even aanhangen). Dus daar heb ik hetzelfde probleem mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOUvIZiDkI57_2PboXRNc-vW9-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aGSYNmgKFwjhZCVd7NxfHucg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtTgNpAqGFrfPrAiJagfajtEVbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P17OzVVNzj1vjNY86mMQtXov.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DfpwDY5xYUpOc4jOr4g0ZoTWO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sa4q9sDWrrR6o8cUHSdpUfDY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door rolandmegens op 14-07-2026 22:22 ]

Alle reacties

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Waren het goeie pluggen? Bijvoorbeeld Fisher Duopowers? En waren de schroeven lang genoeg om door de plug heen te schroeven?

Volgens Fisher kan je aan een plug van 10x50mm 0,60 kN hangen in cellenbeton (C4), oftewel, 60 kg. Dat is veel minder dan in een stenen of betonnen muur, maar het is ook niet weinig.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Deel even wat voor pluggen en schroeven je gebruikt hebt. Dit zou prima moeten kunnen zolang niemand het ding als turntoestel gebruikt.

De Fischer duo of Toggler Alligator zijn prima geschikt voor dit werk

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 14-07-2026 22:34 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Goede pluggen gebruiken. En nu gipswand reparatie middel pakken, dat er in smeren en dan die plug er in. Gaat echt nergens meer heen dan, muurvast.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:37

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Mwaaah, wellicht is er nog een andere belangrijke vraag.

wat voor een radiator is het? Werden hier dingen een gehangen? En ik zie een toilet in de buurt.? Is het zo’n handdoek radiator met horizontale stangen? Sommige mensen (mijn moeder) vinden dit wel handig om je aan op te trekken vanaf het toilet.

Daar kunnen geen pluggen tegenaan namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TTommie op 14-07-2026 23:45 ]

Mr. T.

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:56
Bedankt voor alle reacties! @marcop23 @GoldenSample @The Eagle @TTommie

Het is inderdaad een radiator waar soms handdoeken in werden gehangen, maar er is nooit heel veel gewicht aan komen hangen. Een enkele keer is onze dochter (circa 15kg) even kort er aan gehangen, maar meer niet.

Het waren de standaard pluggen die erbij zitten, en de standaard schroeven. Ik zal de gaten vullen met gipswand reparatie middel en even schuren/schilderen. Ik zal de Fischer Duo pluggen (10x50) bestellen om erin vast te zetten. Ik neem aan dat ik minstens 5cm de radiator moet opschuiven zodat ik weg blijf bij de bestaande gaten?

Het lijkt hier ook overigens of de muur zelf wat zwakker was dan de plug. Muur is stukje afgebrokkelt, en plug kwam er gewoon uit. Dus misschien was de schroef inderdaad ook geen perfecte match bij de plug. Wat voor schroeven zouden jullie aanraden in dit geval?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
De datasheet van de pluggen kan ons vertellen welke schroeven je moet gebruiken.
Voorgeschreven is dus 6 tot 8 mm diameter, en de lengte is 50mm plug + de dikte van je radiator (ter hoogte van het schroefgat natuurlijk) + de 6 tot 8 mm schroefdikte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRIyX66tM2WYxUwJ-yZShbbax1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sYGT5scrFbfqErjvLUgI5vKJ.png?f=fotoalbum_large
Volgens de datasheet is het wel maar 20kg in cellenbeton. Als je het steviger wil maken kan je eventueel een tussenplaat vastboren met 2 schroeven in de cellenbeton en je radiator dan met 1 schroef vastboren op de tussenplaat.
De suggestie van @The Eagle is trouwens om de gaten te hergebruiken maar op te vullen met reparatiemiddel om de plug te fixeren in het gat. Ik heb dit zelf ook eens gedaan met Tec7 voor een plug die los zat van een zware glazen deur, en na een jaar of 5 zit dit ook nog muurvast.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Gideon88
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:42
Ik heb deze vaak gebruikt in zachte muren.
https://www.fischer.nl/nl-nl/producten/algemene-bevestigingen/nylon-pluggen/cellenbetonanker-ftp-k
Die grijpen echt geweldig goed vast en kunnen best wat dragen.
Zijn bij elke bouwmarkt wel te vinden.
Pagina: 1