Grote verbouwing vóór of ná verhuizing? Ervaringen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-08 08:51
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik hebben onlangs een woning uit de jaren ’80 gekocht die we grondig willen verbouwen. Het gaat om een vrij omvangrijk project, waaronder:
  • Kleine uitbouw aan de achterzijde.
  • Nieuwe keuken.
  • Vloerverwarming (en mogelijk vloerkoeling) op de begane grond en eerste verdieping.
  • Lucht/water warmtepomp.
  • Nieuwe badkamer.
  • Vernieuwing van elektra en meterkast.
  • Diverse constructieve aanpassingen.
  • Isolatiemaatregelen en waar mogelijk verduurzaming.
We zitten nu met een dilemma waar ik graag jullie ervaringen over zou horen.

Optie 1: Eerst verbouwen, daarna verhuizen
Voordelen:
  • We hoeven maar één keer te verhuizen.
  • Geen maanden in een bouwplaats wonen.
  • Alles kan in één keer goed worden uitgevoerd.
Nadelen:
  • Tijdelijke dubbele woonlasten.
  • We moeten nu al een architect en aannemer vastleggen.
  • We zijn afhankelijk van de planning van de aannemer. Als de verbouwing uitloopt, lopen de kosten voor de dubbele lasten ook op.
  • We moeten veel ontwerpkeuzes maken voordat we überhaupt in het huis hebben gewoond.
Optie 2: Eerst verhuizen, daarna verbouwen
Voordelen:
  • We kunnen rustig een architect kiezen en een goed doordacht ontwerp maken.
  • We leren het huis eerst kennen, waardoor we waarschijnlijk betere keuzes maken voor de indeling.
  • Minder tijdsdruk.
Nadelen:
  • Veel meer overlast tijdens de verbouwing.
  • Mogelijk moeten we tijdens de grote werkzaamheden tijdelijk ergens anders wonen.
  • Sommige werkzaamheden zijn lastiger als je er al woont.
Wat het extra lastig maakt: we krijgen de sleutel al in de tweede helft van september. Tot onze verrassing geven meerdere aannemers aan dat ze al in oktober zouden kunnen starten. Dat voelt eerlijk gezegd erg snel voor zo’n grote verbouwing. Het gaat wel om professionele partijen met een goede indruk, maar we vragen ons af of we onszelf niet onnodig onder tijdsdruk zetten door direct te beginnen. Aan de andere kant is het natuurlijk aantrekkelijk als de planning zo snel kan.

Ik ben daarom erg benieuwd naar ervaringen van mensen die voor een vergelijkbare keuze hebben gestaan.
  • Hebben jullie eerst volledig verbouwd of zijn jullie eerst gaan wonen?
  • Wat zouden jullie achteraf anders doen?
  • Hoeveel tijd hadden jullie tussen sleuteloverdracht en de start van de verbouwing?
  • Was het juist prettig om snel te beginnen, of hadden jullie liever eerst een paar maanden in het huis gewoond?
  • Is een tussenweg (bijvoorbeeld eerst een paar kleinere werkzaamheden uitvoeren, verhuizen en daarna de grote verbouwing) in de praktijk goed bevallen?
  • Hebben jullie een architect in de arm genomen?
Alle ervaringen, positieve én negatieve, zijn meer dan welkom. Ik ben vooral benieuwd hoe dit in de praktijk is uitgepakt en of jullie achteraf dezelfde keuze opnieuw zouden maken.

Beste antwoord (via lamadingdong op 16-07-2026 16:14)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:48
lamadingdong schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:38:
  • Nieuwe keuken.
  • Vloerverwarming (en mogelijk vloerkoeling) op de begane grond en eerste verdieping.
  • Nieuwe badkamer.
Persoonlijk vind ik de lijst nog wel meevallen. Ik kijk hier niet zo van op. Dit is voor een 40 jaar oude woning toch redelijk "kort" lijstje.

Financieel overzicht krijgen: Je moet zelf de vraagstellen: Kan ik het financieel dragen om met dubbele lasten te zitten? En kan ik tegenvallen opvangen? Want klussen / verbouwen duurt altijd langer dan gepland en wilt. Kan je de extra kosten opvangen? Maak een overzicht in excel om het een en ander op een rijtje te zetten. Dan heb je wat inzicht.

Praktisch twee huizen? Is het praktisch om nog op het oude adres te blijven wonen? Is het in het zelfde dorp of stad? Kan je er makkelijk naar toe? Of is het meer dan een uur reizen om er überhaupt te komen? Wil je klussen of "toezicht" / overleggen met de aannemer dan moet dat geen dagtaak zijn.

Volgorde van werken / planning: Bepaal de volgorde van de werkzaamheden. Er zijn werkzaamheden met veel impact en eigenlijk van elkaar afhankelijk zijn. Zoals de aanbouw, de vloerverwarming op de begane grond en verdiepingsvloer. Het mooiste is als je de aanbouw eerst zet. Dan de werkzaamheden aan de vloer gaat uitvoeren. Dan kan alles op de begane grond gereed gemaakt worden. Na de vloer of gelijktijdig kan je de elektra aanpakken. Omdat je toch een nieuwe keuken en badkamer gaat doen. Maar ook wanneer wil je wat verven en behangen? Moet dat niet voordat bepaalde werkzaamheden gedaan zijn? Is dat handiger of slimmer?

Extra werk: Als je met de elektra bezig bent kan je eventueel nog extra netwerkaansluitingen maken door het huis als je toch bezig bent. Je hebt de boel nu toch openliggen.

Overlast tijdens wonen: Dan merk je al als je er woont zal je al je spullen ergens moeten staan / opslaan. Maar ook als iedere keer de boel (elektra / gas / water / internet / kabel) afgesloten moet worden omdat er aan gewerkt wordt kan ook lastig zijn. De vraag is wil je dat?

Eigen ervaring: Wij moesten voor een woning uit begin jaren negentig alleen wat "kleinere" klusjes doen. De keuken (inclusief vloer en verleggen leidingen e.d.) vervangen, vloer gang vervangen, WC's vervangen, Badkamer boven deels en de boel opnieuw verven en behangen. Met een goede planning hebben we er iets meer dan een maand over gedaan. Zeker de volgorde van werken is dan belangrijk. Het verven van wanden en het plafond beneden moest bijvoorbeeld voor het plaatsen van de keuken. Zelfde geldt voor de WC en gang voordat die echt afgewerkt werden is het makkelijk dat je het plafond en wanden eigenlijk al gereed hebt. Maar we hebben ook de trappen opnieuw geschilderd. Daar zit ook een droogtijd op. Dan kan je een paar dagen niet naar boven. Daar moet je dan wel rekening mee houden.

Het was allemaal tussen overdracht en verhuizen naar de woning. De planning was strak. We konden gelukkig een week of twee vrij nemen om te klussen. Daarnaast woonden we in hetzelfde dorp. Dan is de afstand niet zo groot. In een uurtje of twee kan je altijd doen. Dat werkt een stuk makkelijker.

Een jaar of 10 later hebben we alsnog de badkamer in zijn geheel gedaan. Dat kan goed alleen het is wat meer behelpen. Je moet even wat schakelen. We hadden gelukkig beneden nog een WC. Maar douchen deden we bij familie.

Dus zet voor je zelf het een en ander goed op een rij. Bepaal dan eens wat je kan en wilt.

Alle reacties

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:56

Onbekend

...

Wat zijn de kosten van dubbele vaste lasten vergeleken met een verbouwing die langer duurt en je tijdelijk er niet in kunt wonen?

Er is ook een tussenweg: De helft van het huis verbouwen en in de andere helft gaan wonen.
Bijvoorbeeld dat je op de eerste verdieping kan slapen en eten kunt bereiden, en dat op de begane grond alles verbouwd wordt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:24

FreakNL

Well do ya punk?

Als je het kunt dragen inderdaad eerst verbouwen en dan pas verhuizen. Lijkt me een simpele verhaal.

Zou er zelf niet aan moeten denken om dit te doen terwijl je er woont ALS je de mogelijkheid hebt om gewoon in je oude woning te blijven.. En wat is nou 4 a 6 maanden hypotheek van je oude huis?

Toen ik ging wonen waar ik nu woon moest ook de keuken , badkamer, vloeren , muren , deuren , WC… Heb mijn huurhuis nog 3 maanden aangehouden. Alleen tuin heb ik gedaan toen ik er al woonde.

Als je al ergens woont dan moet je wel natuurlijk.

Andere kant van de medaille is dat jij het hebt over een architect en aannemer. Ik ging naar een simpele rijwoning dus architect niet van toepassing. En de aannemer was mijn gepensioneerde vader, dat scheelde me minimaal 15k tot 20k (het is 12 jaar geleden, het zou nu 50k waard zijn denk ik).

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 14-07-2026 21:57 ]

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:20

Jorissie87

No diggity

Weet niet of je nu in een koopwoning zit maar huizenprijzen stijgen nog altijd in de meeste regios. Mogelijk drukt dat de dubbele lasten wat?

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
consumenten vertrouwen is aan het zakken, men wacht op prijs dalingen. Er is daardoor weer wat ruimte bij aannemers. hele goede stucadoors, tegelzetters e.d. zitten nog altijd meer dan een jaar vol geboekt.
Hebben jullie eerst volledig verbouwd of zijn jullie eerst gaan wonen?
wonen
Wat zouden jullie achteraf anders doen?
weinig
Hoeveel tijd hadden jullie tussen sleuteloverdracht en de start van de verbouwing?
tussen de 1 en 2 jaar.
Was het juist prettig om snel te beginnen, of hadden jullie liever eerst een paar maanden in het huis gewoond?
Wij wilden eerst het huis en dorp leren kennen, sparen, lekker plannen maken, wat kleine vergunningsvrije dingen aanpakken, maar ons huis was prima bewoonbaar.
Is een tussenweg (bijvoorbeeld eerst een paar kleinere werkzaamheden uitvoeren, verhuizen en daarna de grote verbouwing) in de praktijk goed bevallen?
in feiten hebben wij dat gedaan en ja dat is prima, je moet wel tegen verbouwen kunnen of alsnog een keer vluchten
Hebben jullie een architect in de arm genomen?
Dat ben ik zelf :+

Als wij een deel van het huis verbouwen, doen we niet heel veel aan schuifpuzzelen. Meestal komt er gewoon nieuw meubilair voor die ruimte en gaat het vooral om een paar dozen met spullen die tijdelijk ergens anders staan. Gelukkig hebben we een grote schuur en veel bergruimte in huis.

Het meeste doen we zelf, dus we hebben niet veel met een aannemer te maken en kunnen de verbouwing min of meer ruimte voor ruimte aanpakken. Als je alles door een aannemer laat doen, zou ik denk ik eerder kiezen voor tijdelijke opslag, bijvoorbeeld een opslagcontainer. (en eventueel de familie in een vakantie park)

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hoe groot is je tuin? Kun je er tijdens de verbouwing een woonunit kwijt?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:47
Waarom kiezen tussen beide absolute uitersten en waarom niet een middenweg? Bij elk van de opgenoemde verbouwingen zou ik een overweging maken van hoe lastig c.q. hoeveel lastiger is het om dat te doen terwijl we er al wonen? Dus hoeveel tijd neemt het in beslag, wat moet je ervoor doen en laten, hoeveel moet je je leven erop aanpassen etc.

Ter illustratie het leggen van vloerverwarming. Hoelang zoiets in beslag neemt weet ik niet, ik gok een paar dagen. Woon je er nog niet is het heel simpel. Woon je er wel al, dan moet je dus alles maar dan ook alles uit die woonruimte(s) halen en ergens anders stallen. In de woonkamer dus alle banken, stoelen, tafels, kasten, planten..alles moet uitgeruimd en opgebergd worden (droog). Plus je kunt meerdere dagen jouw woonkamer niet gebruiken.

In zo'n geval lijkt het mij simpel: doe dit vooraf.

Voor wat betreft een badkamer kan de overweging weer anders zijn. Natuurlijk lastig om, als je er al woont, een week of iets de badkamer niet te kunnen gebruiken. Maar er is vast een ander toilet in huis wat bruikbaar is, omkleden kan op de slaapkamer, tanden poetsen vast wel in de keuken en douchen kan op t werk, bij de sportschool, bij buren of familie/vrienden. Daar zou ik zeggen: fijn als het vooraf gedaan kan worden (is makkelijker), maar niet zo'n ramp als het gaandeweg gebeurd.

En zo moet je mijns inziens alle punten nalopen, dingen die echt heel verstorend zijn voor het intrekken in de woning doen en even een maand of wat extra dubbele lasten dragen en de rest gaandeweg doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Moi_in_actie op 14-07-2026 22:03 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:25
Begin boven en werk naar beneden, en wat Mol al schrijft zoiets als vloerverwarming doe je het best voor je er gaat wonen, de rest kan wachten, wassen kan ook in de keuken, een douche is luxe, en anders ga je wat vaker in de week zwemmen met het hele gezin.
Het grote voordeel van er al wonen is dat je de dingen veel beter ziet/opmerkt dan bij een bezichtiging of elke dag in een lege ruimte klussen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:28

BCC

Na -> Door een tijdje in het huis te wonen kwam ik er achter dat de woon kamer en keuken (op zuid) heerlijk licht waren. We hebben daarom opzij uitgebouwd ipv achteruit en zo een veel lichtere woning gehouden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb ervaring met optie 2, eerst verhuizen daarna verbouwen. Met 3 jonge kinderen (2, 4, 6 destijds).
Wel redelijk grote woning (265m2) en 2 badkamers.
Reden: moesten snel verhuizen vanwege kinderen,(school) en we wilden eigenlijk eerst een paar jaar wonen en daarna verbouwen. Maar toen werd ons oude huis enorm goed verkocht (tonnen boven de taxatiewaarde) en in het nieuwe huis bleek de keukenapparatuur niet goed te functioneren en de badkamer lekte, dus maar besloten meteen te verbouwen.

We hebben eerst de 2 bovenverdiepingen gedaan en sliepen toen met zn allen in het kantoor op de bg. Overal vloerverwarming, nieuwe vloeren, badkamer. etc
Toen dat klaar was hebben we de slaapkamers ingericht en is beneden alles gedaan, alleen bij het stuc- en schilderwerk van de volledige woning hebben we 2 weken elders gewoond. Dan kun je er niet wonen.

Het ging op zich prima, maar de volgende keer zou ik het toch anders doen . Het levert toch wel wat gedoe op. Overigens hebben we alles uitbesteed, dus het is redelijk snel gegaan nog.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2026 00:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Acties:
  • Beste antwoord

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:48
  • Nieuwe keuken.
  • Nieuwe badkamer.
Persoonlijk vind ik de lijst nog wel meevallen. Ik kijk hier niet zo van op. Dit is voor een 40 jaar oude woning toch redelijk "kort" lijstje.

Financieel overzicht krijgen: Je moet zelf de vraagstellen: Kan ik het financieel dragen om met dubbele lasten te zitten? En kan ik tegenvallen opvangen? Want klussen / verbouwen duurt altijd langer dan gepland en wilt. Kan je de extra kosten opvangen? Maak een overzicht in excel om het een en ander op een rijtje te zetten. Dan heb je wat inzicht.

Praktisch twee huizen? Is het praktisch om nog op het oude adres te blijven wonen? Is het in het zelfde dorp of stad? Kan je er makkelijk naar toe? Of is het meer dan een uur reizen om er überhaupt te komen? Wil je klussen of "toezicht" / overleggen met de aannemer dan moet dat geen dagtaak zijn.

Volgorde van werken / planning: Bepaal de volgorde van de werkzaamheden. Er zijn werkzaamheden met veel impact en eigenlijk van elkaar afhankelijk zijn. Zoals de aanbouw, de vloerverwarming op de begane grond en verdiepingsvloer. Het mooiste is als je de aanbouw eerst zet. Dan de werkzaamheden aan de vloer gaat uitvoeren. Dan kan alles op de begane grond gereed gemaakt worden. Na de vloer of gelijktijdig kan je de elektra aanpakken. Omdat je toch een nieuwe keuken en badkamer gaat doen. Maar ook wanneer wil je wat verven en behangen? Moet dat niet voordat bepaalde werkzaamheden gedaan zijn? Is dat handiger of slimmer?

Extra werk: Als je met de elektra bezig bent kan je eventueel nog extra netwerkaansluitingen maken door het huis als je toch bezig bent. Je hebt de boel nu toch openliggen.

Overlast tijdens wonen: Dan merk je al als je er woont zal je al je spullen ergens moeten staan / opslaan. Maar ook als iedere keer de boel (elektra / gas / water / internet / kabel) afgesloten moet worden omdat er aan gewerkt wordt kan ook lastig zijn. De vraag is wil je dat?

Eigen ervaring: Wij moesten voor een woning uit begin jaren negentig alleen wat "kleinere" klusjes doen. De keuken (inclusief vloer en verleggen leidingen e.d.) vervangen, vloer gang vervangen, WC's vervangen, Badkamer boven deels en de boel opnieuw verven en behangen. Met een goede planning hebben we er iets meer dan een maand over gedaan. Zeker de volgorde van werken is dan belangrijk. Het verven van wanden en het plafond beneden moest bijvoorbeeld voor het plaatsen van de keuken. Zelfde geldt voor de WC en gang voordat die echt afgewerkt werden is het makkelijk dat je het plafond en wanden eigenlijk al gereed hebt. Maar we hebben ook de trappen opnieuw geschilderd. Daar zit ook een droogtijd op. Dan kan je een paar dagen niet naar boven. Daar moet je dan wel rekening mee houden.

Het was allemaal tussen overdracht en verhuizen naar de woning. De planning was strak. We konden gelukkig een week of twee vrij nemen om te klussen. Daarnaast woonden we in hetzelfde dorp. Dan is de afstand niet zo groot. In een uurtje of twee kan je altijd doen. Dat werkt een stuk makkelijker.

Een jaar of 10 later hebben we alsnog de badkamer in zijn geheel gedaan. Dat kan goed alleen het is wat meer behelpen. Je moet even wat schakelen. We hadden gelukkig beneden nog een WC. Maar douchen deden we bij familie.

Dus zet voor je zelf het een en ander goed op een rij. Bepaal dan eens wat je kan en wilt.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:09

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zou inderdaad ook voor een middenweg kiezen.

Voor de verhuizing de vloerverwarming laten doen lijkt mij evident gezien de puinhoop die het geeft, en het feit dat de vloer helemaal vrij moet zijn.
Als het planningtechnisch lukt zou je de keuken er meteen achteraan kunnen doen.
En dan lekker verhuizen naar je woning met in ieder geval een nieuwe vloer :)

De rest kan prima achteraf. Ja, geen badkamer is even vervelend (die wordt hier as we speak ook vernieuwd). Douchen kun je eventueel bij familie, de buren of (in mijn geval) op kantoor.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 16:08
Ik zou de grotere verbouwingen die structureel iets veranderen laten doen terwijl je nog je andere woning hebt. Daarna kun je verhuizen en doe dan de dingen die je op het gemak kan laten doen.

Een muur verplaatsen enz is niet 123 gedaan en kost wat tijd dus door het nu te laten doen scheelt het later gezeik dat je ergens anders wat moet vinden om tijdelijk in te wonen.

Dus zou zeggen doe dit voor intrekken:
En doe de keuken en de badkamer als je er al in woont. geen keuken ok dat kan met een gas stelletje of gewoon uit eten of eten laten komen. badkamer kan tijdelijk een douche laten komen of bij familie of op sport etc.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:28
kijk ook even goed naar de planning voor de badkamer. een nieuwe badkamer bouwen kan zonder meer terwijl je er al woont, maar een oude badkamer slopen geeft dermate veel stof en zooi dat je dat beter kan doen voordat je er gaat wonen!

I can see clearly now, the brain is gone...

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:04
Eens met wat hierboven genoemd wordt. Verbouwen voor verhuizen, tenminste minimaal de grotere zaken zoals:

Vloerverwarming (en mogelijk vloerkoeling) op de begane grond en eerste verdieping.
Lucht/water warmtepomp.
Diverse constructieve aanpassingen.
Isolatiemaatregelen en waar mogelijk verduurzaming.

Dit kan allemaal later:
Kleine uitbouw aan de achterzijde.
Nieuwe keuken.
Nieuwe badkamer.
Vernieuwing van elektra en meterkast. (Tenzij de vloer/muren dan weer open moeten)

Zelf 1e x nieuwbouw woning laten bouwen toen ik nog thuis woonde. Dus bouwen na verhuizen. Dat was wel ideaal.

Nu zit ik midden in een klus woning van 1955. Daar wonen we ook in. Dat maakt alles wel wat lastiger ivm plaats gebrek. Hoe vaak ik dingen al niet heb moeten verplaatsen omdat ik de ruimte wilde opknappen maar hier nog zaken in de weg staan.

De reden voor ons om toch te verhuizen voor te verbouwen heeft te maken met emigreren.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-08 18:22

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Die paar K hypotheek merk je waarschijnlijk niet eens op zo'n verbouwing die ik zoals ik lees 'laat' doen. In mijn geval had ik het geld gewoon niet, dus moest ik eerst boven wonen terwijl ik beneden aan het afmaken was. Dat zijn keuzes:)

Ik denk van bovenstaande dat alleen de uitbouw een uitdagendere klus is. De rest van de klusjes zijn voor de juiste mensen dagen werken ipv maanden.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• TFBlitzwing
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-08 16:10
Weer een ervaring: Wij hebben een volledige woningrenovatie gedaan dus niet helemaal vergelijkbaar, maar toch. We hebben twee maanden op een vakantiepark gewoond, omdat we niet de gehele verbouwing in ons oude huis konden blijven zitten. Ik vond het vreselijk, maar mijn vrouw en kinderen vonden het geweldig. Overal lotgenoten dus de kinderen vermaken zich prima met nieuwe vriendjes op het park. Kostte uiteindelijk wel wat, maar we kregen het staartje van de verbouwing nog mee ná de verhuizing naar ons nieuwe huis en ik moet er niet aan denken daar langer dan een paar weken in te zitten....een grote stofbende, elke dag werklui over de vloer, lawaai etc.

"I tried being reasonable, I didn't like it"

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-08 21:01
Wij hebben woonunits staan tijdens de verbouwing. Daar hebben wij uiteindelijk als het klaar is 1,5 jaar in gezeten.

Het was verre van ideaal maar wel veruit de beste optie. Financiaal en qua zicht op de verbouwing.

Als de grote dingen langer duren dan 6-8 maanden zijn woonunits een goede optie, anders kan je beter de dubbele lasten dragen.

• theo.leijen
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 06-08 13:58
Wij hebben eerst een paar jaar in t huis gewoond voor we gingen verbouwen, echt rigoreus houten vloer eruit, vloerverwarming, muren weg etc. dus ook een paar maanden in een vakantiebungalow en aan t eind tussen bouwvakkers bivakkeren wat ook wel handig was ivm vragen over bijv. afwerking en toezicht op de afronding.

voordeel vind ik nog steeds dat je pas als je echt in t huis woont, ervaart wat handig is en wat je wil veranderen. Maar dat hangt ook wel af van t type huis ( dit is een vrijstaande bungalow ) , bij een rijtjeshuis heb je gewoon minder opties

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wij hebben een dakopbouw laten plaatsen en tegelijkertijd de woonkamer en keuken en vloer volledig aangepakt. We woonden daarvoor al een paar jaar in de woning. Tijdens de verbouwing woonden we een paar maand op de slaapkamerverdieping en drive-in garage. Geen pretje. En met alle werklui over de vloer die overal aan het werk zijn is er geen plekje meer in huis voor jezelf. Tegelijkertijd gaat er ook zoveel mis dat je –afhankelijk van je behoefte aan controle– regelmatig mee moet kijken, dus op afstand wonen is dan wel onhandig. Achteraf bezien hadden we het anders moeten doen / faseren.

[ Voor 8% gewijzigd door b19a op 15-07-2026 10:34 ]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Bij een grote verbouwing wil je niet in je huis wonen.

Overal stof en troep en herrie. De hele dag mensen in je huis, water en stroom er af, bulderende radio's. Kamperen in je eigen huis.

Als je geluk hebt heb je nog een eigen wc of je loopt met je wc rol naar de dixi.

Na 2 weken denk je was ik er maar nooit aan begonnen.

Als je ergens in de buurt kan verblijven (en financieel haalbaar) kan je de bouw volgen / begeleiden.

Voor bouw personeel ook veel makkelijker, is het water er af? Niemand thuis? Gaan we morgen verder, idem met elektra (en wifi want dat is tegenwoordig een levensbehoefte).

Geen gedoe met stofschotten / stucloper om een ''leefgedeelte'' voor de bewoner te creëren.

Please state the nature of the technical emergency

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij hebben in 10 jaar tijd het hele huis opgeknapt, een korte bloemlezing:
Sleutel gekregen op 1 december, in de eerste weken het hele huis ontdaan van schrootjes, sierplinten en koven. Daarna vloerverwarming in laten frezen + stucadoor voor b.g. + 1e verdieping. In deze periode (2 maand) hebben we niet in het huis gewoond.
In de jaren daarna:
- Kozijnen vervangen;
- Meterkast vervangen;
- Platte daken vervangen;
- Boeien + windveren vervangen;
- Keuken vervangen;
- Badkamer + toilet vervangen;
- Diverse isolatie werkzaamheden.
En later nog een vrij grote verbouwing waarbij de achtergevel er uit ging (zie topic verbouwen met minder m² als gevolg).

Alles terwijl we er woonden. Let wel: toen wij de badkamer + toilet verbouwden hadden we nog een 2e badkamer, anders hadden we dit in elk geval ná elkaar moeten doen omdat een toilet toch wel onmisbaar is.

Eigenlijk alles vond ik prima te doen terwijl we er woonden, alleen als er heel veel gestuct moet worden is dat lastig te combineren als je er woont, maar dat zou dan om een weekje gaan. Maar dat komt ook omdat we niet alles in één keer deden, maar juist verspreid over meerdere jaren. Dan heb je even een week / enkele weken troep, en dan weer 1 of 2 jaar een fijne leefruimte.

Als je alles wel in één keer wil doen dan zou ik het huis zeker uit gaan.

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:30

Ac0

• Hebben jullie eerst volledig verbouwd of zijn jullie eerst gaan wonen?

Eerst een deel verbouwd, toen gaan wonen op zolder en de rest gedaan
  • Wat zouden jullie achteraf anders doen?

Als ik het geld had, dubbele woonlasten geaccepteerd. Het is erg kut om een lange tijd in een bouwput te leven
  • Hoeveel tijd hadden jullie tussen sleuteloverdracht en de start van de verbouwing?

Begon zelf dus circa 2 uur ;)
  • Was het juist prettig om snel te beginnen, of hadden jullie liever eerst een paar maanden in het huis gewoond?

Had het liefste de hele verbouwing gewoon in een normaal en schoon huis kunnen blijven wonen. Met de kennis van nu zou ik zelfs liever een stacaravan op de oprit zetten
  • Is een tussenweg (bijvoorbeeld eerst een paar kleinere werkzaamheden uitvoeren, verhuizen en daarna de grote verbouwing) in de praktijk goed bevallen?

Uitkomst is prima geweest. Veel kosten bespaard. Handig om altijd bij de aannemer te zijn: werkte schouder aan schouder met zijn jongens
  • Hebben jullie een architect in de arm genomen?

Nee. Een slim bouwbedrijf dat goed meedacht en suggesties gaf. Alles zelf bedacht. Ik moet er immers gaan wonen dus wil zelf een stempel er op drukken

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-08 17:06

aap

Wij hebben bij onze verhuizing twee jaar terug eerste verbouwd, toen verhuisd.

Alleen de badkamer zouden we wel aanpakken wanneer we er eenmaal woonden. Je kunt het raden: wij hebben nog steeds geen nieuwe badkamer.

[ Voor 3% gewijzigd door aap op 15-07-2026 13:30 ]

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:50
Wij hebben ons huis geheel laten stuken (binnen dus) toen we er woonden. Was nieuwbouw toen we bet kochten dus was niet aan te raden dat direct te doen. Als ik het nu opnieuw zou doen, dan zou ik kiezen voor dubbele lasten.

Let wel: dit was enkel het huis opknappen… dat duurde circa 2 weken (tijdens Covid). Als het even kan doen we dat dus nooit meer zo…

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Singelaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-07 15:43
Je hebt al super veel reacties gehad, dus weet niet of ik nog wat toevoeg ;)
Maar wij hebben beide geprobeerd (2 kinderen inmiddels 9 en 12, maar jong toen we aan onze huizen avonturen begonnen). Ons eerste huis zijn we direct in gegaan en daarna in 6 jaar elke verdieping aan laten pakken (1 per 2 jaar). Dat ging wel, maar was puzzelen.

Ik was dat zat toen we ons tweede huis kochten. Hier hebben we zo veel mogelijk gedaan voordat we verhuisden. Dat was 3 maanden dubbele lasten en erg leuk om te doen.

Maar doordat verhuizen sowieso al duur is hebben we vaak met een beperkt budget moeten inleveren op onze wensen (voor bv keuken). En we hebben inderdaad keuzes gemaakt die we, nu we er 3 jaar wonen, anders hadden gedaan.

Alles bij elkaar zou ik dus adviseren om er toch maar eerst in te gaan en te verbouwen terwijl je er woont. Wat ik een volgende keer anders zou doen is idd tijdens grote verbouwingen naar andere woonruimte in de buurt zoeken (vakantiehuisje) om niet in de puin te leven, maar er wel vaak te kunnen zijn als er mensen bezig zijn.

Dat is het laatste wat ik boven alles geleerd heb: als er mensen in je huis voor jou bezig zijn moet je er (heel vaak) bij zijn en in de gaten houden welke keuzes ze maken. Ze maken zo makkelijk beslissingen die voor hen handig of logisch zijn, maar jou de rest van je woontijd daar in de weg zitten. Dat wil ik in de toekomst voorkomen :)

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:26
Eerst verbouwen, dan verhuizen. Mijn ervaring bestaat inmiddels uit enkele verhuizingen waarbij ik deels eerst ging verbouwen en dan na de verhuizing de rest deed. Als het zou kunnen had ik alles voor de verhuizing gedaan. Dat is niet altijd haalbaar, maar het werkt zo ongelofelijk veel makkelijker. Bovendien kun je de grote klussen doen voordat je het gaat afwerken. Het is veel makkelijker te plannen. Alles is nog leeg en niet nodig om in te leven. Eigenlijk zie ik weinig voordeel in klussen wanneer je er woont. Ik zie nu al op tegen de klussen die we nog moeten doen, waarbij je het liefst alles uit je woning wilt halen.. dat is niet zo praktisch met twee kinderen.

Vaak kun je van te voren al wel bedenken hoe je inrichting gaat worden en wat waar gaat komen. Ik heb zelden iets achteraf anders willen hebben, vaak spreekt dat binnen een woning ook wel voorzich. Je kunt er ook voor kiezen om bepaalde ruimtes nog bewust leeg te laten. Wij wisten dat we de volledige zolder opnieuw gingen doen, dus die kamers bleven gewoon leeg. Dan pak je een hele verdieping in 1 keer aan. Maar zelfs dan is het fijn alles tegelijk te doen, je gaat niet even een extra schacht plaatsen als je de rest al af hebt. Of wat extra leidingen trekken / in de muur frezen terwijl je de boel net hebt laten stuccen en schilderen. Het is een stuk makkelijker dat gelijk te doen.

Wij hebben bij de verhuizingen vaak 1 of 2 maanden aangehouden (1 bij ons appartement, 2 bij onze woning) en dat was in beide gevallen tekort. Bij de woning hebben we de zolder later gedaan, maar ook voor de andere verdiepingen was het te kort. Dat deden we vooral om dubbele maandlasten te besparen, maar achteraf zou ik dat niet meer doen. Liever iets langer doorgaan en het dan gelijk goed hebben. Bepaalde wijzigingen hebben me nu onnodig veel tijd gekost en we hebben ook wel eens moeten kiezen voor plan B omdat plan A teveel moeite was op dit punt. Terwijl je plan A het liefste zou doen.

Los van die zolder die ik noemde hebben we de traprenovatie ook later uitgevoerd en het aanpassen van de meterkast ook. Die klussen waren beide binnen een dag / paar dagen geregeld en vrij makkelijk te doen zonder dat het andere dingen in de weg zit. Je hoeft niet alles van de vloer te halen bijvoorbeeld. Maak vooraf een goede uitgebreide lijst met de punten die je wilt gaan doen. Overzicht is sowieso belangrijk, maar dan ga je ook kunnen nadenken over de volgorde en welke zaken eventueel later kunnen. Wij zijn blij dat we de traprenovatie later hebben gedaan omdat we dan een beter beeld hadden van de vloer en de kleur op de muren.

Wij hebben geen architect laten helpen, maar we hadden wel een aannemer die met allerlei klussen geholpen heeft. Het scheelde dat we de aannemer persoonlijk kennen en hij letterlijk op loopafstand woont.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52
Ik heb noodgedwongen vorig jaar beide gedaan. Een deel voor de verhuizing verbouwd en een deel erna. Dit ivm overgang kinderen naar andere school en omdat ik mijn oude huis snel kwijt wilde (markt in Amsterdam verslechtert eigenlijk al een tijdje). Ik heb het gros gelukkig voor de verhuizing laten doen (alle breek en opbouwwerk, schilder en schilderwerk). Alleen inbouwkasten, meterkast verbouwing (zelf gedaan), 1 badkamer en behangwerk (ivm schade verhuizing) na de verhuizing gedaan. Erna is veel rottiger. Je zit in de rotzooi, werklui hebben minder zin omdat het kleine klusjes zijn, etc etc.

Sowieso in de huidige markt is het een hel om mens en materiaal op tijd te laten zijn, dus of je nou voor- of na de verhuizing verbouwt, zorg dat je spullen al op tijd hebt. Ik heb leveranciers gehad die levertijden gewoon rustig verdubbelden of verdrievoudigden na bestelling. En vaak zorgt 1 ding dat mist een cascade aan ellende.

• lamadingdong
Allen, bedankt voor alle reacties! Ik had niet verwacht zoveel uitgebreide en verschillende ervaringen te krijgen. Erg waardevol en ook leuk om te lezen hoe iedereen het op zijn eigen manier heeft aangepakt.

Wat ik vooral meeneem is dat er niet één juiste oplossing is. Er zijn goede argumenten om eerst alles te verbouwen, maar ook genoeg redenen om eerst een tijd in het huis te wonen. Een hybride aanpak klinkt daarom eigenlijk heel logisch.

Alleen merk ik ook dat dat in onze situatie wat lastiger ligt. Best veel werkzaamheden zijn namelijk van elkaar afhankelijk. De uitbouw heeft invloed op de vloerverwarming, de keuken is weer afhankelijk van de uitbouw en de vloer, en ook de badkamer en installaties grijpen op elkaar in. Daardoor zijn er uiteindelijk maar een beperkt aantal klussen die je echt los van de rest kunt uitvoeren.

Jullie reacties hebben me in ieder geval geholpen om het dilemma vanuit verschillende kanten te bekijken. We gaan de planning nog eens goed tegen het licht houden en bepalen wat we eventueel vooraf doen en wat kan wachten.

Ik zal hier t.z.t. nog even laten weten waar we uiteindelijk voor hebben gekozen. Nogmaals bedankt voor het meedenken!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-08 21:35
Ben inmiddels een jaar bezig met mijn verbouwing en heb nog een jaar nodig voordat het bewoonbaar is (enkel de buitenmuren blijven staan en doe zo veel mogelijk zelf). De tuin en alle overige randzaken buitenshuis zal ook nog wel een half jaar tot een jaar in beslag nemen.

Ondertussen slaap en werk (zzp'er aan huis) ik in mijn caravan in de garage, deze is twee keer zo groot als mijn bungalow. Daar heb ik ook in een aparte ruimte een soort van kantine waar ik kook op een campinggasplaat, mijn wasmachine staat en dergelijke. Al met al zal dat dus twee jaar zijn.

Het voordeel is dat ik alleenstaand ben, maar als je geen kleine kinderen hebt en een garage is het wellicht een idee om daar je leefruimte te creëren tijdens de verbouwing. E.e.a afhankelijk van hoelang zaken duren en wellicht jaargetijde.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:18
Wij hebben gedurende verbouwing op de BG (aanbouw, VVW, WP, Elektra etc) op de zolder en 1e etage geleefd. Met 2 personen gaat dat prima, met kinderen zou ik dat niet meer doen.

Houdt er wel rekening mee dat die stof overal komt, ook boven, ook als je een stofscherm hebt:-)

Maar dan kun je boven wonen, beneden verbouwen. Als het financieel kan is het het comfortabelste om de hele verbouw ergens anders te wonen, maar als je dat niet wilt, kun je het zo combineren. Dan heb je overlast, maar het is te doen.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:55
Wij zitten op dit moment in zo'n verbouwing terwijl we er wonen.
Ja het is te doen, maarrrrrr.....
De impact op 'normale leven' is héél groot, alle normale dingen kosten véél meer tijd. Sommige spullen zijn nog ingepakt, sommige liggen achter klusmateriaal, je moet verder lopen dan je wilt, etc.
En je wordt de hele dag visueel en qua geur herinnert aan de bouwput.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:18
Waarom geen hybride aanpak?
  • Nieuwe keuken.
  • Nieuwe badkamer.
Uitbouw/keuken/badkamer/warmtepomp is niet zó ingrijpend. Je kunt den best in het huis wonen, de rest is meer structureel en meer belastend wanneer je in het huis woont. Isolatie kan wellicht ook zodra je er woont, afhankelijk van wat je laat/gaat doen. Een kennis heeft recent spouwmuur en kruipruimte laten isoleren, nauwelijks gemerkt dan men bezig was. Dakisolatie kan een ander verhaal zijn

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:54
Hebben jullie kinderen? Zo ja, dan lekker de dubbele lasten slikken.

Niet? Dan lekker in de puin gaan wonen. Geld kun je immers maar één keer uitgeven.

Just my 2 cents ;)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:42
Ter aanvulling nog: hier liep aansluiting van de nieuwe keuken ineens zes weken vertraging op omdat Stedin niet eerder de aansluitiing kon aanpassen van 1x35 naar 3x25. Mogelijk is dat bij jou ook en is dat van invloed als je besluit meteen te gaan verbouwen.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-07 13:08
Wij hebben een totaal verbouwing gedaan van onze woning uit 1965.

Midden september 2025 kregen we de sleutel en we zijn 30 minuten na de overdracht gelijk begonnen.
De volgende werkzaamheden zijn uitgevoerd tot eind november 2025.
  • Binnen compleet gestript
  • Begane grond vloer eruit + afgegraven
  • Buitenblad compleet verwijderd
  • Muur doorbroken om van 2 slaapkamers 1 slaapkamer te maken
  • Keuken gedemonteerd
  • Alle radiatoren verwijderd + de daarbij horende buizen & CV
  • Begane grond vloer opnieuw geïsoleerd + gestort
  • 1e & 2e verdieping gegipst + gestukadoord (vloer en muren)
  • Electra volledig vernieuwd
  • Houten verdiepingsvloeren voorzien van een zwevende fermacell vloer.
  • Begonnen met de buitenkant isoleren + opnieuw metselen van het buitenblad met een nieuwe steen
  • Riolering opnieuw aangelegd
  • 1e verdieping voorzien van de PVC vloer + airco's gemonteerd
  • 1e en 2e verdieping voorzien van de WTW leidingwerk
  • UTP kabels 1e en 2e verdieping
Eind november 2025 trokken we in het huis en gingen we leven op de 1e verdieping.
Toen waren de werkzaamheden nog niet klaar:
  • Verder isoleren van de buitekant + opnieuw metselen van het buitenblad met een nieuwe steen
  • Internet aangesloten 8)
  • Dak van buiten geisoleerd
  • Overal nieuwe HR+++ glazen + nieuwe kozijnen
  • Vloerverwarming bgg gelegd voor verwarmen en koelen + warmtepomp geplaatst
  • bgg gegipst + gestukadoord (vloer en muren)
  • Nieuwe binnendeuren
  • bgg voorzien van de WTW leidingwerk
  • WTW unit geplaatst
  • Afwerkvloer gestort
  • Zonnepanelen geplaatst
  • Keuken teruggeplaatst
  • PVC vloer bgg gelegd + airco gemonteerd
  • Buitengevel gevoegd
  • UTP kabels bgg
Eind maart zijn de steigers weggehaald en was de aannemer klaar. 8)

En was de portemonnee leeg..... :o
Eind maart namen we de begane grond in gebruik.

Het klussen was toen niet klaar. Wat hebben we nog meer gedaan
  • 2e verdieping binnenkant afwerken (extra geluidsisolatie, gipsen en verven) + PVC vloer leggen
  • Plinten begane grond + diverse inrichting
  • Tuin
Wat moet nog gebeuren:
  • 1e verdieping verven kamer voor kamer en inrichten
  • 1e verdieping + 2e verdieping plinten plaatsen
  • Alle verdiepingen + begane grond architraven plaatsen
  • Nog meer tuin.
  • Nog meer tuin.
  • Nog meer tuin.
Zou ik het weer zo doen?
Poeh he. Je zit echt een tijd in de rotzooi en vergis je niet hoeveel stroom een elektrische kachel vraagt..... O-)
Ik zou het best nog een keer doen maar dan een totaalverbouwing in de zomer. In de herfst/winter kan ik het niet aanbevelen.
Dit alles deden we met 2 kinderen in de leeftijd 8-12 jaar.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Het kan zijn dat ik e.e.a. vergeten ben..... :|

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Voor beiden valt wat te zeggen...

Heb hier zelf eerst de bovenverdiepingen af gemaakt, waarna we erin getrokken zijn. Een slaapkamer als woonkamer gebruikt en een andere als houtje touwtje keuken. Paar maanden met de benedenverdieping bezig geweest.

Maar dat ging vooral omdat we én genoeg ruimte hadden én nog geen kinderen. Voordeel is wel dat je geen reistijd hebt naar de klus. Nadeel dat je constant in de zooi zit.

Met een kleiner huis of kinderen was dit niet gelukt zo.

• lamadingdong
Toke_gt schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Ter aanvulling nog: hier liep aansluiting van de nieuwe keuken ineens zes weken vertraging op omdat Stedin niet eerder de aansluitiing kon aanpassen van 1x35 naar 3x25. Mogelijk is dat bij jou ook en is dat van invloed als je besluit meteen te gaan verbouwen.
Wij hebben gelukkig al 3x25, anders hadden we niet op dit huis geboden (het ligt in utrecht, dus dan was verduurzamen moeilijker geworden).

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hier 2x verbouwd dat we er wonen en los daarvan een keer de badkamer vernieuwd.

Met (jonge) kinderen, ging prima maar vraagt wel wat flexibiliteit. Zo hebben we beide ouders in de buurt wonen om het douchen te overbruggen.

Zeker de aanbouw pas later realiseren vonden we fijn omdat we al wat ervaring in de woning hadden opgedaan om zo de beslissingen goed te kunnen nemen.

Je moet er ook tegen kunnen om in wat zooi te zitten en regelmatig wat stof weg te dweilen om de ruimtes waar je leeft wat bewoonbaar te houden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
emot schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:28:
Hebben jullie kinderen? Zo ja, dan lekker de dubbele lasten slikken.

Niet? Dan lekker in de puin gaan wonen. Geld kun je immers maar één keer uitgeven.

Just my 2 cents ;)
Dat is wat mij betreft wel de korte samenvatting ja :D Wij zijn voor tussenoplossing gegaan: eerst verhuizen, op een later moment even ergens anders wonen.

Hier hebben we vóór de verhuizing de bovenverdieping gedaan: stucen en vloeren. Want dat doe je anders nooit meer.
Toen verhuisd (met baby) en een paar maanden later de grote verbouwing beneden. Die hadden we liever ook voor de verhuizing gedaan, maar de overdracht was zo snel na aankoop dat een keuken bestellen niet meer reëel was (of heel lang dubbele lasten).
Dus verhuisd en later de benedenverdieping. Toen zijn we 3 weken naar een vakantiehuisje in de buurt gegaan en meubels in opslagcontainertje op straat.
In die 3 weken: o.a. vloerverwarming, warmtepomp, nieuwe keuken incl stucwerk. Strakke planning, maar het paste allemaal.

Achteraf ook wel fijn om er eerst gewoond te hebben voor we de keuken ontwierpen. Dus ik vond dit achteraf een prima aanpak zo :)

[ Voor 12% gewijzigd door MisterMailman op 20-07-2026 10:05 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-08 17:15
Mijn 2 centen die focussen op de realiteit :D :
  • Keuze leunt zwaar op hoe je er zelf en je partner in staat. Mijn zusje begint pas na een jaar in de huiskamer te slapen/koken/leven te zeuren. Mijn vrouw beloofd heel stoer dat het geen probleem is om deze zomer de tuin te laten groeien omdat de hovenier einde zomer alles veranderd en we aan het bouwen zijn. Bij 30cm hoog gras nog net niet te huilen en wil de tuin gedaan hebben.... vervolgens doe je de tuin om er van af te zijn.
  • Veel mensen roepen strakke planning, maar de enige mensen die ik ken die kunnen vasthouden aan een strakke planning hebben een aannemer, familieleden die vakman zijn, zelf vakman. Als je als leek de laatste jaren een strakke planning wil zonder bovenstaande zaken; zit je OF op werkspot te gokken OF je faalt. Je mag vaklieden tegenwoordig op je knietjes bedanken dat ze komen opdagen na weken van gebrekkige communcatie en loze beloftes. Zelfs de mensen die je al jaren via via kent vallen terug in die gebrekkige communicatie als ze genoeg te doen hebben.
  • Voorbeeld; een vriend heeft een buurman die versteld staat hoe traag de bouw gaat, want bij hem gaat het zoveel sneller en 'het is hetzelfde werk'. Bij die buurman loopt een vader rond die totaal bouw deed van grote huizen.... Perspectief speelt dus heel erg mee en kan je valse hoop geven.
  • Grote bek opent eerder deuren. Ik kan het niet, maar het is echt gewoon zo.
Ondanks dit, vind ik het als IT'er een geweldige ervaring steeds. Erg leerzaam :+

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 20-07-2026 13:19 ]

• Lennart1986
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:51
Hier ook de tussenweg gekozen, prio gelegd op de kinderslaapkamers en woonkamer. Vloer woonkamer was houten constructievloer. Balken broodjes er in gemaakt met vloerverwarming. Boven alle binnenwanden opnieuw opgetrokken, uitgezonderd de draagmuur. Toen verhuist.

Eerste maanden na de verhuizing cv installatie aangepast richting warmtepomp en zonnepanelen. (Met de stijgende gasprijs een goede keuze) dan kun het leidingwerk ook mooi in een koof weggewerkt worden. Aanstaande winter de badkamer op de nieuwe positie. Warmtepomp kan ook koelen en daarom geen airco’s in huis en dat geld in de warmtepomp gestoken. Vastrecht van aardgas en energielabel updaten voor wat rentekorting

keuken moet ook nog een keer, daar willen we een goed plan voor maken, mogelijk stuk van de badkamer bij de keuken trekken. Blij als we daarin geen overhaaste beslissing hebben genomen.
Pagina: 1