Hoi allemaal,
Mijn partner en ik hebben onlangs een woning uit de jaren ’80 gekocht die we grondig willen verbouwen. Het gaat om een vrij omvangrijk project, waaronder:
Optie 1: Eerst verbouwen, daarna verhuizen
Voordelen:
Voordelen:
Ik ben daarom erg benieuwd naar ervaringen van mensen die voor een vergelijkbare keuze hebben gestaan.
Mijn partner en ik hebben onlangs een woning uit de jaren ’80 gekocht die we grondig willen verbouwen. Het gaat om een vrij omvangrijk project, waaronder:
- Kleine uitbouw aan de achterzijde.
- Nieuwe keuken.
- Vloerverwarming (en mogelijk vloerkoeling) op de begane grond en eerste verdieping.
- Lucht/water warmtepomp.
- Nieuwe badkamer.
- Vernieuwing van elektra en meterkast.
- Diverse constructieve aanpassingen.
- Isolatiemaatregelen en waar mogelijk verduurzaming.
Optie 1: Eerst verbouwen, daarna verhuizen
Voordelen:
- We hoeven maar één keer te verhuizen.
- Geen maanden in een bouwplaats wonen.
- Alles kan in één keer goed worden uitgevoerd.
- Tijdelijke dubbele woonlasten.
- We moeten nu al een architect en aannemer vastleggen.
- We zijn afhankelijk van de planning van de aannemer. Als de verbouwing uitloopt, lopen de kosten voor de dubbele lasten ook op.
- We moeten veel ontwerpkeuzes maken voordat we überhaupt in het huis hebben gewoond.
Voordelen:
- We kunnen rustig een architect kiezen en een goed doordacht ontwerp maken.
- We leren het huis eerst kennen, waardoor we waarschijnlijk betere keuzes maken voor de indeling.
- Minder tijdsdruk.
- Veel meer overlast tijdens de verbouwing.
- Mogelijk moeten we tijdens de grote werkzaamheden tijdelijk ergens anders wonen.
- Sommige werkzaamheden zijn lastiger als je er al woont.
Ik ben daarom erg benieuwd naar ervaringen van mensen die voor een vergelijkbare keuze hebben gestaan.
- Hebben jullie eerst volledig verbouwd of zijn jullie eerst gaan wonen?
- Wat zouden jullie achteraf anders doen?
- Hoeveel tijd hadden jullie tussen sleuteloverdracht en de start van de verbouwing?
- Was het juist prettig om snel te beginnen, of hadden jullie liever eerst een paar maanden in het huis gewoond?
- Is een tussenweg (bijvoorbeeld eerst een paar kleinere werkzaamheden uitvoeren, verhuizen en daarna de grote verbouwing) in de praktijk goed bevallen?
- Hebben jullie een architect in de arm genomen?