Vraag

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:21
Na 15 jaar trouwe dienst gaat mijn huidige PV installatie eruit. Qua panelen ben ik er uit:

8x 490wp op oost

8x 490wp op west

6x 490wp op zuid

Ik ben mij momenteel aan het oriënteren over de verschillende mogelijkheden (met +/- 10Kwh batterij) icm Home assistant en als je eenmaal bezig bent dan ga je down the rabbit hole! Er is al het e.e.a. de revue gepasseerd:

Sigenergy
  • Positief: MPTT trackers, batterij upgrade mogelijkheden.
  • Negatief: Vendor eco system lock in, Chinese cloud, prijs
Fronius Symo Plus 8/10 Gen24 + BYD HVS+ 10.2
  • Positief: Proven concept, DEGELIJK, lokale aansturing, parallele aansluiting MPTT1
  • Negtief: Prijs, wellicht iets verouderde batterij techniek(?)
Sungrow SH10T + SDH100
  • Positief: Prijs, lokale aansturing mogelijk (MODBUS), parallele aansluiting MPTT1, batterij upgrade mogelijkheden
  • Negatief: Vendor eco system lock in, Chinese cloud
Kostal Plenticore M G3 8,5 + Pylontech Force H3 10,24
  • positief: lokale aansturing, proven concept, DEGELIJK,
  • Negatief: MPTT trackers, evt. latere batterij upgrade
Kostal Plenticore M G3 8,5 + BYD HVB 10,24
  • positief: lokale aansturing, proven concept, DEGELIJK, evt. latere batterij upgrade
  • Negatief: MPTT trackers, prijs
Solis S6-EH3P8K + Pylontech Force H3 10,24
  • positief: PRIJS, MPTT trackers
  • Negatief: Chinese cloud, evt. latere batterij upgrade
Solis S6-EH3P8K + BYD HVB 10,24
  • positief: PRIJS, MPTT trackers, evt. latere batterij upgrade
  • Negatief: Chinese cloud
Het parallel schakelen van de Oost West panelen is geen probleem volgens een fronius studie, het leidt tot verwaarloosbaar verlies (ook in mijn situatie).

Ik twijfel sterk tussen de Kostal + Pylontech en de Solis + Pylontech oplossing.

Kostal is pure duitse degelijkheid, maar relatief prijzig. Wel volledig open/lokaal aanstuurbaar maar ik moet de oost en west strings voor de omvormer parrallel schakelen.

Solis is GOEDKOOP!, heeft 4 MPTT trackers maar draait in de chinese cloud. De eventuele Home assistant MODBUS integratie om de cloud te omzeilen is een "Hack".

Omdat de installatie een lange termijn oplossing is ben geen grote voorstander van cloud oplossingen. Verder heb ik geen zin dat een HA integratie er om de zoveel tijd uit ligt omdat er een update heeft plaats gevonden.

Wat zou jullie advies zijn? Ik neig naar de Kostal.

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die 6 panelen zijn zeer marginaal wat betreft start spanning voor de meeste 3-fase omvormers. Als ze al starten, weinig tot geen schaduw beheer.

Heb je daar al naar gekeken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• janser01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:21
Ronald schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 13:57:
Die 6 panelen zijn zeer marginaal wat betreft start spanning voor de meeste 3-fase omvormers. Als ze al starten, weinig tot geen schaduw beheer.

Heb je daar al naar gekeken?
Ja dat zou voor beide geen probleem moeten zijn. Maar als het te heet wordt zakt de spanning net onder de minimale werkspanning van 200V. (beide omvormers) Dit zou jaarlijks tot wat verwaarloosbaar verlies leiden.

Mijn stuff -> http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/43289117

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:00
Wat bedoel je met positief/negatief "MPTT trackers"
edit:
Ah, ik neem aan het aantal MPPT. Dat je er eigenlijk 4 nodig hebt. Ik dacht dat je al had bedacht dat je er 3 nodig had.

[ Voor 57% gewijzigd door OnTracK op 14-07-2026 14:36 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
2x8 kan polystring op een MPPT die de 30-34A aan kan, @OnTracK
De Kostal is 30A... kan krap zijn.

En @janser01 exact welke panelen heb je in gedachte?
Heb je de maximale stroom voor jouw opstelling berekend?

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 14-07-2026 15:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

janser01 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:19:
Solis is GOEDKOOP!, heeft 4 MPTT trackers maar draait in de chinese cloud. De eventuele Home assistant MODBUS integratie om de cloud te omzeilen is een "Hack".
Die Solis draait ook prima zonder gebruik te maken van cloud connectiviteit. Enig wat dan een ding is, als je die dus niet hebt, is het terug reguleren van de omvormer mbt terugleveren aan het net. De HA integratie is _geen_ hack. Dat is gewoon de Solis modbus integratie installeren op HA en klaar. Hoef je _geen_ rare fratsen voor uit te halen.

Ik heb een Solis S6-EH3P10K draaien (nog zonder batterij).
Pagina: 1