Garage, oude ramen verwijderen en dichtmaken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:08
vraag aan mensen die weten hoe dit moet.

Ik ben handig zat, weet alleen even niet hoe dit hoort.

Case:

Vrijstaande garage van de nodige jaren oud.

Voorzien van 4 ramen waarvan de kozijnen hun beste tijd gehad hebben.

Plan is om de ramen te verwijderen en permanent dicht te maken.

Vraag is, wat is de juiste methode.

Muur is voorzien van een spouw. Buitenzijde baksteen, binnenzijde van die grijze blokken.

Bouwkwaliteit, mwah, ik heb wel eens beter gezien, maar goed genoeg.
Anyway,
Ik denk aan
  • kozijn eruit
  • balkenframe om de binnenspouw (kan dat koud op de muur?)
  • dampdichte folie aan de buitenzijde
  • Rachels
  • Afwerking (in denk aan knap verticaal houtwerk)
  • Binnenzijde isoleren (niet dat het ook maar iets zal uitmaken)
  • Binnenzijde afwerken met “een” materiaal
Mis ik iets?
Zou ik ergens speciaal materiaal moeten gebruiken (compriband of iets in die hoek?)
Het is een simpele garage, moet wel degelijk worden, geen kunstwerk
Alle tips worden gewaardeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDaC9TPN8Mkdlidg45Td1I25owU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XZBMFMbqg0XaxFWutTh1q0cl.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyY54zu9mKkMTjh1fQrw1qRHoUg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/35lbXz35T0Je53cJdTwaCxVQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS2jH2F5ogFcaLit-vu6sGUk-WM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgHs5KoZQT69a66KjO3dFccR.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door macfocus op 13-07-2026 22:06 ]

Alle reacties

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:13
En goedkope kunstof kozijnen met melkglas? NL blokprofiel?

Denk dat dat altijd mooier en natuurlijker zal ogen

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:37
Zo op de foto's zien de kozijnen er niet heel slecht uit. Zoals ik het begrijp ga je een soort van nieuw kozijn/constructie maken en die met hout bekleden. Kan je de kozijnen niet als basis gebruiken? De topic titel deed mij denken aan de kozijnen eruit en muren dicht metselen maar dat zal wel veel werk en niet de bedoeling zijn.

• macfocus
DasNieNix schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:28:
Zo op de foto's zien de kozijnen er niet heel slecht uit. Zoals ik het begrijp ga je een soort van nieuw kozijn/constructie maken en die met hout bekleden. Kan je de kozijnen niet als basis gebruiken? De topic titel deed mij denken aan de kozijnen eruit en muren dicht metselen maar dat zal wel veel werk en niet de bedoeling zijn.
De oude kozijnen gebruiken zou kunnen, maar er zijn ook wat plekjes waar aan de binnenkant het mos erop staat. Dat komt vooral door het enkele glas wat erin zit, de raag is of dat oppervlakkig is, of het hout echt heeft aangetast. Aan de buitenzijde zitten er ook wat slecht plekken die ik al een keer met houtrotvuller te lijf ben gegaan. Vandaar het idee om een nieuw frame te maken,

Metselen is niet de bedoeling. Ik kan eel maar metselen is nou net niet één van mijn kwaliteiten.

Ik denk aan zoiets om de ramen mee af te werken aan de buitenzijde. Dan ziet het er best netjes uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUpU4ittHAqOoVWtZ6I4g_k3E_o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/52QdQCE8Dh1AJtsWYDWq0xeI.jpg?f=user_large

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:44
Moeten de ramen er wel uit? Je zou de muur aan de binnenzijde kunnen dichtmetselen, houten bekleding aan buitenzijde aanbrengen?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51

Reptile209

- gers -

Je zou wellicht ook het bestaande kozijn nog één keer kunnen schuren en in de primer kunnen zetten (tegen rot en mos) en er dan hout tegenaan zetten. Dan hoef je het minste te slopen en te herbouwen. Let bij alle oplossingen op dat je de loodslab aan de bovenkant van het kozijn verlengt tot voorbij je buitenafwerking, zodat water uit de spouw naar buiten kan.

Zo scherp als een voetbal!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Meest logisch lijkt me gewoon de binnen- en buitenmuur gewoon netjes intanden en dichtmetselen? Waarom zou je een mix van bouwmaterialen gaan toepassen? Zeker omdat je het niet ziet is dat goed te doen en een prima leuke oefening.

1. Checken of er een latei zit boven het kozijn, indien nodig eerst ondersteunen.
2. De halve stenen er uit slijpen.
3. Kozijn verwijderen (met recipro schuin inzagen helpt vaak). Met beleid verwijderen zodat je niet met de ankers meer sloopt.
4. Spouw schoonmaken
5. Dichtmetselen maar. Tussen de binnen en buitenmuur wat spouwankers om de boel correct aan elkaar te verbinden.

Dan heb je gewoon de constructie terug zoals het hoort maar dan zonder raam.

Die latten zijn een mooie optie. Daarvan even goed het detail uitwerken zodat het klopt. Heb je een foto van de huidige bovenzijde van de garage met de boeidelen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:29
Ik zou ook gewoon een vervangend kozijn zoeken. Zonder ramen wordt het 1 donker hol waar je altijd het licht aan moet doen. Er zijn toch aanbieder van standaard maat kunststof kozijnen met glas en al. Als je toch zo handig bent dan zet je dat erin en heb je er nooit geen omkijken maar naar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Houtrot kun je zelf verifiëren. Zo niet, kun je ook een glaszetter langs laten komen en vragen om zijn mening wat betreft de staat van het kozijn, en indien OK, er thermopeen glas in laten zetten. Dat maakt het geen kunstwerk, maar wel degelijk en zo houd je ook daglicht in je garage. Uiteindelijk zal een vorm van beglazing houden toch het mooiste, natuurlijkste resultaat behouden - zonder kunstwerk te worden.

Kun je iets meer uitgeven maar nog wel DIY, dan kun je ook kunstof kozijnen en glas bestellen en zelf plaatsen. Ik heb er geen ervaring mee, maar met zo'n klein raam zou ik het nog wel aandurven. Heb goede ervaringen met Drutex, maar heb dat wel laten zetten (in de gehele woning). Voordeel is dan dat je ook nog een raam krijgt dat open kan. Goed voor ventilatie (je hebt ventilatie problemen als je mos hebt lijkt me), en kan de warmte er in de zomer ook uit.

Scheelt ook weer onderhoud, hoef je alleen te reinigen zo nu en dan, niet te lakken :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:50
Zijn er meer redenen dat je het raam weg wilt (uitstraling/plaatsing van een zitmeubel aan de buitenkant?) of puur vanwege het houtrot?

Kostentechnisch zal het uiteindelijk weinig uit gaan maken denk ik of je er nieuw kunststof in laat zetten, of de hele boel aanpast om het een beetje degelijk dicht te maken, je kunt het wel snel met een paar planken dichttimmeren, maar dan zit je over ene paar jaar weer hetzelfde i.v.m. vocht.
Hout en bouw materialen zijn ook niet goedkoop meer tegenwoordig.

vervolgens heb je het dichtzitten en kom je erachter dat het toch wel donker is in de garage, en moet je ook weer extra verlichting plaatsen incl. de bedrading. daar ben je stiekem ook zo weer €150/€200 voor kwijt.

Ik zou om te beginnen de kozijnen eens ruwweg opmeten en een paar offertes opvragen voor het vervangen van de kozijnen voor kunststof met dubbelglas.

Wil je het toch dicht hebben zonder kozijnen, dan is denk ik de beste optie een stapel gelijksoortige stenen (binnen en buiten) en een zak of 2/3 cement de beste optie.
Als je marktplaats een beetje afzoeken kun je voor ene leuk prijsje vast wel wat stenen aankomen die erop lijken.

[ Voor 14% gewijzigd door MaD_co op 14-07-2026 11:10 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18:01
Ik kan 2 opties bedenken:
1e Bestaande kozijnen laten zitten, behandelen met menie tegen verdere rot en dan Trespa (in diverse kleuren te koop) of iets dergelijks tegen de kozijnen lijmen en/of schroeven.
2e Kozijn eruit slopen en vierkante glasblokken (20 x 20cm) erin lijmen.

Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, die is degelijk, onderhoudsvrij, inbraakveilig, isoleert beter dan gewoon glas en er komt ook nog genoeg licht binnen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Het lijkt alsof er een klein stukje lood zichtbaar is, dus mogelijk uitgevoerd met lood vanaf het binnenblad tot nét voorbij de bovenkant van het kozijn.
"Iets met hout" kan dan gaan rotten vanwege het vocht wat hier achter vrij komt.

De kozijnen liggen vrij diep, kan je hier niet gewoon met keralit overheen? Wat rachels in de primer op het bestaande kozijn bevestigen en zorgen voor voldoende beluchting.

Ik vraag mij alleen af; waarom zou je dat doen? Want net als anderen zie ik weinig geks aan het raamkozijn, behalve dan misschien een ontbrekende neuslat... Een hardhouten kozijn met wat houtrot is ook nog prima te behandelen, zeker de oude kozijnen zijn vaak nog van dat echte hardhout en kan je bijna altijd nog opknappen. Dat opknappen is minder werk dan dichtmaken, en dat zou ik zowel visueel als praktisch veel mooier vinden.

Want aangezien je de binnenkant wil afwerken 'met iets' lijkt het je niet te doen om een stevige 'blinde' muur te creëren aan de binnenzijde.

Dus ik zeg: oud enkel glas er uit, dubbel glas er in met een neuslat en nog een keer aflakken. Dan kan je er zo weer jaren tegenaan. Aan de binnenkant ff een vensterbankje voor de afwerking met een kunststof geranium er op en presto!

• macfocus
Dank allen voor de antwoorden. Ook als die een richting op gingen die ik niet gevraagd had.

Ik wilde weten hoe ik mijn plan technisch moest uitvoeren. Niet hoe het anders kan.

Kunststof en metselen gaan we niet doen.

Tips over het lood en de waterafvoer zijn waardevol, dank daarvoor.

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-08 11:16

kujinshi

seven heroes

NVM. Mijn tip was niet goed.

[ Voor 88% gewijzigd door kujinshi op 17-07-2026 10:20 ]

Pagina: 1