Gewichts betonsteunen zonnepanelen voldoen niet ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alexxie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:41
Beste lezers,

Ik ben zelf bezig met de installatie van zonnepanelen. nu heb ik de jackery accu en ik heb 8 panelen van 450 watt. nu had ik bij de Groot Beton van die betonsteunen besteld met 20 graden hoek, elke steun weegt dan 38 kilo. nu ben ik wat verder gaan uitzoeken en dan kom ik er toch op uit dat ik me af vraag of ik niet te weinig gewicht heb voor deze constructie. hebben meer mensen ervaring met deze betonsteunen en het evt. verzwaren in een windgebied meer aan de kust ?

Situatie :
Dak 6 meter hoog
Aantal Panelen : 8 maximaal 1800 x 1150 mm
Gewicht paneel : ongeveer 22 kilo
Aantal betonsteunen : 11 (Afhankelijk van opstelling 3/3/2 of 4/4)
Windgebied: II (27 m/s)regio Den Haag
Opstelling Zuid, plat dak (Beton met bitumen)

Als ik deze gegevens invoer in chatgpt krijg ik de volgende opmerking :

Je huidige 38 kg aan betonsteunen is bij 20 graden helaas gevaarlijk te licht. De benodigde ballast moet omhoog, terwijl ik op andere sites lees dat ze bijv. dit schrijven

Conclusie: wat voor ballast heb je nodig per zonnepaneel?

Op een plat dak heb je gemiddeld 15 tot 25 kg ballast per zonnepaneel nodig, afhankelijk van de windbelasting, dakhoogte, plaatsing en het montagesysteem. In winderige gebieden of op hogere gebouwen loopt dit op tot 40 kg per paneel.

Maar als ik nu in chatgpt deze gegevens invul dan zegt ie dat mijn ballast veels te weinig is. als ik dan 2 x 38Kg per paneel aan een steun heb dan zit ik toch al op 76kg per paneel aan beton wat eraan vast zit + de 22 kilo zit je op 98 kilo per paneel. je zou dan met een rij van 3 panelen uitkomen op 4 x 38 + 3 x 22 = 218 kilo per rij met 3 panelen.

ik vraag me af wat ik nu moet geloven :D tips iemand ?

Alle reacties

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nofi maar als je niet verder komt dan wat copy-paste van chatgpt zie ik nog extra reden om vooral een professional te betalen. Als je inderdaad wat rondgezocht zou hebben, en je eigen copy/paste, zou je ook weten dat dit antwoord door niemand te geven is zonder de hoogte te kennen van je dak.

Anyway kijk eens hier ter voorbeeld: https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html
En ga deze eens doorklikken: https://calculators.schletter-group.com/rooftop/nl

Om vervolgens een pro in te schakelen.

Dit soort laks LLM AI Gebruik, let op een LLM KAN NIET REKENEN zorgt er voor dat panelen in de rondte waaien als het stormt.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 13-07-2026 22:13 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Alexxie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:41
Dak hoogte staat er toch dat het 6 meter is ?, dus voordat je over copy paste begint, ook even goed lezen ;)

Ik heb eerst heel veel gekeken op internet, vandaar dat ik bij de steunen van de Groot uit kwam, ook omdat zij vermelden dat deze op het dak kunnen. en ik in eerste instantie overal op gemiddeld 25KG uit kwam. het spul ligt al even hier klaar.

Ik heb gewoon even die gegevens door chatgpt gehaald om te kijken wat die zegt, ik vertrouw niet op chatgpt, het is gewoon informatief. want het blijft immers AI.

Die tabellen sites die je geeft had ik ook al gezien, maar de ene site zegt dit, de andere site zegt dat. ik kan natuurlijk ook gewoon alles op me dak gooien en hopen op het beste, maar zo gek ben ik nou ook weer niet.

Als ik bijv. naar die tabel kijk van de 1e link die je geeft zie je dit :

Ballasttabellen tegen glijden en weg waaien:
Windzone vref=27,5 m/s (Ik zit in windgebied 2)
dan zou je in Cat 1 op 10 meter hoogte een ballast moeten hebben van 85,3 Kilo en op 5 meter is dit 73 kilo. dus ik zou dan op 6 meter op 76 kilo ongeveer zitten.

in mijn optiek zou het dan met die 2 x 38 Kilo steunen goed moeten gaan, vandaar ook de aanschaf. ze komen ook 120cm van de dakrand af te staan ivm eventuele wind die over de dakrand komt, ook daar is rekening mee gehouden.

Mijn vraag is gewoon persoonlijk, om even een frisse kijk van een ander erop te hebben, ik hoef niet half afgezeken te worden omdat ik iets vraag, en het dan aan de echte pro's moet overlaten... er zijn zat mensen hier die het ook gewoon zelf hebben gedaan, vandaar de vraag hier even. Als je alles aan de pro's zou moeten overlaten, zou tweakers immers ook niet bestaan ;)