Gewicht betonsteunen zonnepanelen voldoet niet ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Alexxie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-08 21:44
Beste lezers,

Ik ben zelf bezig met de installatie van zonnepanelen. nu heb ik de jackery accu en ik heb 8 panelen van 450 watt. nu had ik bij de Groot Beton van die betonsteunen besteld met 20 graden hoek, elke steun weegt dan 38 kilo. nu ben ik wat verder gaan uitzoeken en dan kom ik er toch op uit dat ik me af vraag of ik niet te weinig gewicht heb voor deze constructie. hebben meer mensen ervaring met deze betonsteunen en het evt. verzwaren in een windgebied meer aan de kust ?

Situatie :
Dak 6 meter hoog
Aantal Panelen : 8 maximaal 1800 x 1150 mm
Gewicht paneel : ongeveer 22 kilo
Aantal betonsteunen : 11 (Afhankelijk van opstelling 3/3/2 of 4/4)
Windgebied: II (27 m/s)regio Den Haag
Opstelling Zuid, plat dak (Beton met bitumen)

Als ik deze gegevens invoer in chatgpt krijg ik de volgende opmerking :

Je huidige 38 kg aan betonsteunen is bij 20 graden helaas gevaarlijk te licht. De benodigde ballast moet omhoog, terwijl ik op andere sites lees dat ze bijv. dit schrijven

Conclusie: wat voor ballast heb je nodig per zonnepaneel?

Op een plat dak heb je gemiddeld 15 tot 25 kg ballast per zonnepaneel nodig, afhankelijk van de windbelasting, dakhoogte, plaatsing en het montagesysteem. In winderige gebieden of op hogere gebouwen loopt dit op tot 40 kg per paneel.

Maar als ik nu in chatgpt deze gegevens invul dan zegt ie dat mijn ballast veels te weinig is. als ik dan 2 x 38Kg per paneel aan een steun heb dan zit ik toch al op 76kg per paneel aan beton wat eraan vast zit + de 22 kilo zit je op 98 kilo per paneel. je zou dan met een rij van 3 panelen uitkomen op 4 x 38 + 3 x 22 = 218 kilo per rij met 3 panelen.

ik vraag me af wat ik nu moet geloven :D tips iemand ?

Beste antwoord (via Alexxie op 28-07-2026 01:06)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:59
Legsysteem fabrikanten als Blubase en Valk systems hebben (soms niet publiek, wel voor de professionals) tools om de ballast te berekenen.

In deze vraag je dus De Groot zelf, niet een LLM. LLM's kunnen dit helemaal niet goed weten want a: het zijn situatie specifieke berekeningen en b: de info is amper publiek, dus er is amper trainingsmateriaal.
Kan De Groot het niet geven, dan ligt het risico bij jou. En ja er zijn genoeg die hun schouders ophalen voor risico's.

Er zijn een goed aantal forum leden die De Groot gebruikt hebben... en het lijkt oké mits....

Bij betonsteunen moet je de steunen onderling verbinden. De steunen liggen niet voldoende aan elkaar vast via de panelklemmen. We hebben gezien dat panelen uit betonsteunen gewaaid zijn door onderling verschuiven.

Ook bij Valk en Blubase is het legsysteem 1 geheel na montage.

In mijn Blubase systeem met 2 sets 1x4 portrait en 1 set 2x3-2x3 landscape-OW panelen hoefde slechts 28kg op de hoeken aan ballast

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 14-07-2026 07:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

knip, onvriendelijk

Anyway kijk eens hier ter voorbeeld: https://zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html
En ga deze eens doorklikken: https://calculators.schletter-group.com/rooftop/nl

knip, onvriendelijk
let op een LLM KAN NIET REKENEN zorgt er voor dat panelen in de rondte waaien als het stormt.

[ Voor 49% gewijzigd door teacher op 14-07-2026 07:45 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Alexxie
Dak hoogte staat er toch dat het 6 meter is ?, dus voordat je over copy paste begint, ook even goed lezen ;)

Ik heb eerst heel veel gekeken op internet, vandaar dat ik bij de steunen van de Groot uit kwam, ook omdat zij vermelden dat deze op het dak kunnen. en ik in eerste instantie overal op gemiddeld 25KG uit kwam. het spul ligt al even hier klaar.

Ik heb gewoon even die gegevens door chatgpt gehaald om te kijken wat die zegt, ik vertrouw niet op chatgpt, het is gewoon informatief. want het blijft immers AI.

Die tabellen sites die je geeft had ik ook al gezien, maar de ene site zegt dit, de andere site zegt dat. ik kan natuurlijk ook gewoon alles op me dak gooien en hopen op het beste, maar zo gek ben ik nou ook weer niet.

Als ik bijv. naar die tabel kijk van de 1e link die je geeft zie je dit :

Ballasttabellen tegen glijden en weg waaien:
Windzone vref=27,5 m/s (Ik zit in windgebied 2)
dan zou je in Cat 1 op 10 meter hoogte een ballast moeten hebben van 85,3 Kilo en op 5 meter is dit 73 kilo. dus ik zou dan op 6 meter op 76 kilo ongeveer zitten.

in mijn optiek zou het dan met die 2 x 38 Kilo steunen goed moeten gaan, vandaar ook de aanschaf. ze komen ook 120cm van de dakrand af te staan ivm eventuele wind die over de dakrand komt, ook daar is rekening mee gehouden.

Mijn vraag is gewoon persoonlijk, om even een frisse kijk van een ander erop te hebben, ik hoef niet half afgezeken te worden omdat ik iets vraag, en het dan aan de echte pro's moet overlaten... er zijn zat mensen hier die het ook gewoon zelf hebben gedaan, vandaar de vraag hier even. Als je alles aan de pro's zou moeten overlaten, zou tweakers immers ook niet bestaan ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Legsysteem fabrikanten als Blubase en Valk systems hebben (soms niet publiek, wel voor de professionals) tools om de ballast te berekenen.

In deze vraag je dus De Groot zelf, niet een LLM. LLM's kunnen dit helemaal niet goed weten want a: het zijn situatie specifieke berekeningen en b: de info is amper publiek, dus er is amper trainingsmateriaal.
Kan De Groot het niet geven, dan ligt het risico bij jou. En ja er zijn genoeg die hun schouders ophalen voor risico's.

Er zijn een goed aantal forum leden die De Groot gebruikt hebben... en het lijkt oké mits....

Bij betonsteunen moet je de steunen onderling verbinden. De steunen liggen niet voldoende aan elkaar vast via de panelklemmen. We hebben gezien dat panelen uit betonsteunen gewaaid zijn door onderling verschuiven.

In mijn Blubase systeem met 2 sets 1x4 portrait en 1 set 2x3-2x3 landscape-OW panelen hoefde slechts 28kg op de hoeken aan ballast

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 14-07-2026 07:13 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Alexxie
Ronald schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 07:06:

Dank je wel Ronald, met deze informatie kan ik inderdaad wat.

Bedankt voor de info, dat ik even mezelf moet gaan verdiepen in het onderling verbinden van de steunen. ik had wel het e.e.a gezien erover, maar niet echt gelezen. goeie tip, dank je !

Stel dat ik nou tussen elke betonsteun een X profiel maak aan de achterzijde (Hoge kant) dus dan zou ik in totaal 4 x een X verbinding hebben op een rij van 4 + aan de voorzijde een aluminium strip van blok naar blok, zou zoiets al voldoende zijn om het te koppelen ?

dus zeg maar ||x||x||x||x|| als achteraanzicht of iets met een wind diffuser plaat maken zodat ik deze vastzet op elke steun in het midden zodat de achterzijde gelijk dicht is dat zou dan ook flink wat stevigheid moeten creeren lijkt me ?

Ik heb zoiets gevonden, dit lijkt me ook prima te doen met die betonsteunen ?
https://solarnrg.shop/montagesystemen/windkap-achter-1810-x-250/

[ Voor 6% gewijzigd door Alexxie op 28-07-2026 01:21 ]

• Ronald
Een kruis hoeft denk ik niet per se.
Dicht maken is wel iets wat kan helpen, dus dat kun je overwegen. Kappen achter is wel de norm bij kant en klare systemen.

• Alexxie
Ronald schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 07:21:
Een kruis hoeft denk ik niet per se.
Dicht maken is wel iets wat kan helpen, dus dat kun je overwegen. Kappen achter is wel de norm bij kant en klare systemen.
Ik heb besloten om het toch anders aan te pakken :)

Ik heb nu deze op het oog :
Solarstell Connect Basiselement Landscape XL 10 stuks, met 70cm koppelstukken. Dan hiermee gewoon een stevige basis maken, dan zit in ieder geval alles gekoppeld aan elkaar, ook gelijk de wind deflectors erop. En dan gebruik ik die betonblokken van de groot wel als ballastblokken :9
Pagina: 1