cd-speler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• E.H. Folkers
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:44
Mijn vraag
...Dag, ik heb al bij circuit online gevraagd, maar daar weet ook niemand het antwoord. Mijnvraag is weet iemand nog de formule die philips heeft toegepast toen bleek dat de cd-speler met z'n techniesche eigenschappen geen hogere frequentie weer gaf dan 2200 hertz?

Eddy

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

je bedoelt 22.000 Hz? De sampling is 44.1kHz. Daarmee kan je tot 22kHz aan geluid weergeven, en dat is ruim buiten wat het menselijk oor kan horen.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 13-07-2026 15:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• E.H. Folkers
Nee, er was gevonden dat er geen hogere frequentie kon worden weer gegeven dan twee duizend twee honderd hertz. En Philips had daar een oplossing voor. Dus geen nyquist, philips.

Eddy

• Qontinent
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-07 15:43
*knip*
*knip*

AI gebruiken ter ondersteuning mag op Tweakers, maar hele teksten kopiëren en plakken is uitdrukkelijk niet de bedoeling. Tweakers is voor én door echte mensen.

[ Voor 183% gewijzigd door Jorgen op 13-07-2026 15:50 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:46

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh, nee. CD-Audio is volgens het Red Book (van Phillips), oftewel CD-DA (IEC 60908:1987) -- als in 1987 het jaar.

Het schrijft een 780nm laser voor, wat nét aan infrarood is, en 2 kanaals LPCM 16bit met een 44100Hz sampling rate, wat volgens nyquist op 22.05kHz aan audio bereik uit komt.

Nyquist: Nyquist frequency - Wikipedia

CDDA: Compact Disc Digital Audio - Wikipedia

En specifiek: 44,1kHz: 44,100 Hz - Wikipedia

En dan even het menselijk gehoor er naast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3H8XwswCNYEtw_QZsdzaJvcbO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYTG8GPZNce1at9rOwgTYAQo.png?f=fotoalbum_large Hearing range - Wikipedia (let op: X is logaritmisch)

En je ziet dat die 20kHz niet eens zó gek is; en dat we met audio compressie best wat weg kunnen laten.

Dingen niet door elkaar halen, nogmaals, die 44.1kHz is juist een van de dingen waar Philips nogal vroeg voor actief was. Kap je af op 2kHz (en dit kun je heel objectief testen) kap je van sommige sopraanstemmen zelfs gewoon de frequentie af. Als je dat zelf wil ondervinden, zal ik je aanraden om een Low-pass filter - Wikipedia aan te schaffen (of het in software te doen) en gewoon... alles boven die frequentie van een van je favoriete nummers "weg te knippen".

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 13-07-2026 15:49 ]

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik denk idd dat je heel erg abuis bent. zelfs middengolf radio had met AM modulatie een bandbreedte van 4500Hz. 2200Hz zou een onverkoopbaar product opleveren.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
E.H. Folkers schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:34:
Nee, er was gevonden dat er geen hogere frequentie kon worden weer gegeven dan twee duizend twee honderd hertz. En Philips had daar een oplossing voor. Dus geen nyquist, philips.

Eddy
Je bedoelt over-sampling? Daarmee kan je op 192Khz bewerking uitvoeren die na het terug converten buiten het gehoor-bereik vallen.

• E.H. Folkers
Dit had ik gelezen in International Audio Review van Peter Moncrief. Maar precies dat nummer, hotline 55, kan ik n iet meer vinden. Dus als iemand hier die ook leest?

Eddy

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:11
Heb je al geprobeerd contact op te nemen met Peter Moncrief? Zijn website bestaat nog steeds: https://www.iar-80.com/

• E.H. Folkers
Ja, heb ik gedaan, gemaild met als onderwerp editor, maar geen reactie. Helaas. Die site iar-80 is alleen één tijdschrift!

Eddy

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:17
Bij mijn weten gingen cd spelers altijd van 20 tot 22,000 hz , Maar kan ook aan mij liggen.

Doe jezelf een lol, zet een 2,200 hz test toon op (https://www.szynalski.com/tone-generator/) en stel jezelf de vraag of een cd speler hoger kan weergeven. Ik denk dat het antwoord er snel komt.

[ Voor 57% gewijzigd door Visgek82 op 14-07-2026 12:43 ]

• E.H. Folkers
Weet niet wat ik daar aan heb.

Eddy

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het zou kunnen dan de digitale analoog converter system uit die tijd waren begrenst tot telefoon bandbreedte? Dat zou 2200 Hz verklaren.

Maar mogelijk heb je het verkeerd onthouden en bedoel je wel 22 kHz?
---
Ja, ik zie dat de TDA1540 voor Philips zijn CD spelers was, dus wellicht daar even zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 14-07-2026 12:56 ]

• E.H. Folkers
Ik weet wat ik heb gelezen, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar blijkbaar is dat hier ook niet bekend, jammer.

Eddy

• Visgek82
E.H. Folkers schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:03:
Ik weet wat ik heb gelezen, laat daar geen twijfel over bestaan. Maar blijkbaar is dat hier ook niet bekend, jammer.

Eddy
Of je zit er gewoon naast. Kan ook hè.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Visgek82 Of hetgeen wat gelezen / gepubliceerd was, was gewoon fout? :) Dan kan @E.H. Folkers het nog prima wel gelezen hebben, maar dat betekend niet automatisch dat het ook correct is.

• Visgek82
CH4OS schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:33:
@Visgek82 Of hetgeen wat gelezen / gepubliceerd was, was gewoon fout? :) Dan kan @E.H. Folkers het nog prima wel gelezen hebben, maar dat betekend niet automatisch dat het ook correct is.
Dat kan ook, maar het resultaat is hetzelfde.

• PetervdM
  • Niet online
ik was werkzaam in de audio afdeling van het philips natlab ten tijde van de ontwikkeling van de cd(speler), weliswaar op een ander project. alles was op need-to-know basis, maar toch hoorde je van elkaars projecten, de successen en ook de tegenslagen en problemen. ik heb nooit iets dergelijks gehoord. die 22kHz was een ontwerpcriterium, er moest een frequentiebereik worden gehaald vér boven de gehoorgrens om op voorhand critici de mond te snoeren.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Visgek82 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:37:
Dat kan ook, maar het resultaat is hetzelfde.
Maar het zijn twee verschillende dingen. ;)

• E.H. Folkers
Moet gewoon precies dat tijdschrift weer vinden om jullie te overtuigen.

Eddy

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:48

franssie

Save the albatross

Ben je wellicht in de war met de bitrate?
Bit rate
edit

The audio bit rate for a Red Book audio CD is 1,411,200 bits per second (1,411 kbit/s) or 176,400 bytes per second; 2 channels × 44,100 samples per second per channel × 16 bits per sample
Wikipedia: Compact Disc Digital Audio

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15:38
E.H. Folkers schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:21:
Moet gewoon precies dat tijdschrift weer vinden om jullie te overtuigen.

Eddy
Dit is wel zo’n beetje het meest luie en onnozele onderwerp van de laatste tijd.

Een ultiem vage vraag zonder een fatsoenlijke bron en ons dan moeten overtuigen?

• E.H. Folkers
Zie vorig antwoord. Maar ik zoek gewoon door hoor.

Eddy

• PetervdM
  • Niet online
vergeet niet dat dit het meest ambitieuze en complexe project was dat philips samen met sony tot dan toe had gedaan. er was een kleine laser nodig, miniatuur spiegels en lenzen, een DAC en een uitermate complex volgsysteem. de niet perfecte schijf moest gelezen worden door tegelijkertijd focus te houden, in het spoor te blijven en de lineaire snelheid constant te houden, dmv een PLL op het gelezen signaal. al deze drie x,y en z regelingen beïnvloeden elkaar. en dan moet je ook nog kunnen doorskippen naar het volgende nummer ........ niets van dit alles was voorhanden, maar ik weet van tenminste één samenwerkend bedrijf dat wel van een onderdeel een prototype heeft gemaakt, maar huiverig was om de investeringen te doen om dit te kunnen opschalen naar productie.

het is dus goed mogelijk dat eerst proeven zijn gedaan met lagere specs, vooral om dat complexe x,y,z volgsysteem in de vingers te krijgen. als daar 2200Hz is gebruikt - 1/10 - dat zou wel kunnen, maar dan alleen om het volgsysteem te ontwikkelen. het vroegste prototype dat werd geshowd binnen het natlab was - laten we zeggen - fors van afmetingen, maar voldeed al aan de specs - 22kHz. het grote probleem was toen om het fors kleiner te maken, en niet onbelangrijk, een stuk goedkoper. dat heeft nog wel even geduurd.
Pagina: 1