Hoe waterdruk te troubleshooten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-07 18:31
Mijn vraag

We hebben al een tijdje problemen met de druk op onze kranen. Van de keuken tot de badkamer en douche. We krijgen dit probleem maar niet gevonden. Als we de kraan achter de watermeter opzetten dan is de druk precies wel hoog.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Contact opgenomen met de watermaatschappij, er is geen wijziging gebeurd
  • Nieuwe (digitale) watermater, er is geen waterlek - een digitale meter kan dat detecteren
  • Nieuwe terugslagklep laten plaatsen, dat zou ook een issue kunnen zijn, en we kregen de hoofdkraan toch niet dichtgedraaid dus het was ook nodig.
  • Vervanging van de ketel (de oude was toevallig ook bijna defect, dus het kwam uit)
  • We hebben geen koperen leiding meer behalve het oude stuk in de kelder waar de waterleiding binnenkomt en een meter of twee na de watermeter is er een koppelstuk met een PVC leiding naar de achterkant van het huis.
De opzet is leiding die in de kelder aankomt, die gekoppeld word aan een PVC buis met een koppelstuk voor het toilet in de gang (boven de kelder) en dan gaat alles naar de collectors van achter waar er een collector is voor koud water en dan een doorzet naar de ketel. Vervolgens zijn er twee warme collectors die gevoed worden door de CV en dan één die de terugloop is van de centrale verwarming.

Ik heb dus geen idee hoe ik dat verder moet troubleshooten. Iemand een idee hoe dit te doen?

[ Voor 3% gewijzigd door tc982 op 13-07-2026 14:02 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Alle reacties

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Als je foto's hebt en de diameters kunt meten van de leidingen kan dat een indicatie geven.

Verder geef je aan dat het "al een tijdje" is: Wat het daarvoor wel goed? En is er in de tussentijd iets veranderd?

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vuil / puin in de leiding gekomen bij aanleg. Of ergens een knik.

Please state the nature of the technical emergency

• tc982
djluc schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:02:
Als je foto's hebt en de diameters kunt meten van de leidingen kan dat een indicatie geven.

Verder geef je aan dat het "al een tijdje" is: Wat het daarvoor wel goed? En is er in de tussentijd iets veranderd?
Ik zal eens fotos maken en posten. Vroeger merkte ik dat mijn kraan in de badkamer recht in het midden kwam, nu op 1/3de van de zink. De douche is echt erg, daar kan je je de sproeier niet meer aanzetten om je goed te wassen. Enkel de hemelsproeier, die werkt "ok-ish". Ook de kraan in de keuken is traag (merk je bij het vullen bij een fles)

• tc982
edsandje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:06:
Vuil / puin in de leiding gekomen bij aanleg. Of ergens een knik.
Ze hebben enkel buiten gewerkt (Fiberklaar), een tijdje geleden hebben ze elektriciteitskabel vervangen van de stoep naar binnen. Intern is er niets veranderd.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Als ik het goed begrijp:

Het is slechter geworden na een langere tijdsperiode.

Er zijn geen werkzaamheden gerelateerd aan de waterleiding geweest (dus binnen geen verbouwing etc).

Alleen buiten is er fiber gegraven. Maar daarna is je druk nog steeds tot bij de meter aanwezig:
Als we de kraan achter de watermeter opzetten dan is de druk precies wel hoog.
Je hebt de zeefjes van de kranen reeds schoongemaakt om te zien of dat verschil maakt?

Hoor je meer/ander geluid als je de kranen/leidingen gebruikt?

Hoe lang geleden is de opstelling met de collectoren etc. gemaakt?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 12:32
- Als we de kraan achter de watermeter opzetten dan is de druk precies wel hoog. hoe weet je dit ? Heb voor mijn bedrijf hiervoor een manometer achter de hoofdkraan gezet zodat ik direct de druk kon zien, en deze dagelijks opgenomen, toen was duidelijk te zien dat de aangeleverde druk varieert. (Foto's hiervan genomen ter ondersteuning)

- Contact opgenomen met de watermaatschappij, er is geen wijziging gebeurd - Mja standaard reactie, hier heb je niet veel aan

• tc982
djluc schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:35:

Je hebt de zeefjes van de kranen reeds schoongemaakt om te zien of dat verschil maakt?

Ja, maar voor maar één kraan als test

Hoor je meer/ander geluid als je de kranen/leidingen gebruikt?

Nee, alles blijft gewoon normaal

Hoe lang geleden is de opstelling met de collectoren etc. gemaakt?

Al meer dan 20 jaar, de collectors zijn geplaatst in 2013
MEN-O schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:42:
- Als we de kraan achter de watermeter opzetten dan is de druk precies wel hoog. hoe weet je dit ? Heb voor mijn bedrijf hiervoor een manometer achter de hoofdkraan gezet zodat ik direct de druk kon zien, en deze dagelijks opgenomen, toen was duidelijk te zien dat de aangeleverde druk varieert. (Foto's hiervan genomen ter ondersteuning)
Ik heb de kraan opengedraaid en een emmer eronder gezet en deze vult direct snel en met "power", terwijl geen enkele andere kraan dat doet. Heb je een voorbeeld van een manometer die je geplaatst hebt?

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 12:32
Gewoon zoiets : https://www.wildkamp.nl/product/buisveer-manometer-met-onderaansluiting-droge-uitvoering-0-10-bar/792654. (Met een t-stuk dan)

Maar de emmer methode werkt ook ; even timen. Vul de emmer tot een bepaald punt (Bijvoorbeeld 4 liter) en meet hoe lang het duurt.

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:10
Druk en debiet zijn twee verschillende dingen. Je kan best prima druk hebben maar door een vernauwing ergens in je leidingstelsel weinig debiet hebben. Wat zie je op de manometer als je een kraan binnen openzet? En hoeveel liter per minuut komt er dan uit die kraan? En zie je verschil tussen warm en koud?
Pagina: 1