Slaapkamers koelen met airco of ventilo-convectoren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-07 16:25
Eind september wordt er een lucht/water warmtepomp geïnstalleerd, waarmee we onze mazoutketel vervangen. Op het gelijkvloers hebben we vloerverwarming, op 1e en 2e verdieping (slaapkamers onder schuin dak) standaard radiatoren. Een warmtepomp is goed op lagere temperatuur, voor de radiatoren dus iets minder efficiënt.

Ventilo-convectoren kunnen op een lagere temperatuur werken, wat efficiënter voor de warmtepomp kan zijn, en kunnen daarbij nog de bestaande leidingen van de radiatoren gebruiken. Een airco-installatie is dan een volledig losstaand systeem, waardoor er beter mee verwarmd en gekoeld kan worden, maar ook meer onderdelen die dan kunnen falen.

Nu hoor ik vooral tegenstrijdige meningen over beide. Ventilo-convectoren zouden niet zeer goed verwarmen of koelen en ook nog lawaai maken (in slaapkamers zou dit kunnen storen), maar dit kan altijd 's nachts afgezet worden natuurlijk. Airco is dan een betere oplossing, maar komt nog een installatie bij, terwijl de warmtepomp dit allemaal zelf kan doen. Onze vaste loodgieter zou ventilo-convectoren aanraden (installeert ook warmtepompen), terwijl de installateur van de warmtepomp eerder airco zou plaatsen. De warmtepomp die geïnstalleerd wordt is een Panasonic K serie.

Wat zijn jullie ervaringen met ventilo-convectoren? We zouden ze toch altijd op automatisch laten staan in de slaapkamer en onder het dak is het bureau van mijn vriendin, die zou ook bijna permanent draaien.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:39
Wat is bouwjaar woning? Hoe nageisoleerd? Afmeting en type radiatoren?

Worden leidingen vochtdicht geïsoleerd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
je wilt geen condensvorming, dus ze kunnen niet erg koud. Een airco daarin tegen....

• deSenna24
Ronald schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:49:
Wat is bouwjaar woning? Hoe nageisoleerd? Afmeting en type radiatoren?

Worden leidingen vochtdicht geïsoleerd?
Huis van 1950, ondertussen goed geïsoleerd (EPC C). Beneden en 1e verdiep 3-dubbel beglazing, crepi buitenmuur, zolder ook best OK geïsoleerd maar voor mobiele airco lastig vanwege Velux ramen daar. EPC ligt wat hoger omdat de vloer (met vloerverwarming) blijkbaar niet geïsoleerd is.

Van leidingen hebben we geen flauw idee, het huis is gerenoveerd door de vorige eigenaren en hebben veel zelf gedaan. We hebben dit nu 2 jaar geleden gekocht. Radiatoren zelf zijn zo'n 1m breed in de slaapkamers. Er is veel aan vernieuwd, oa nieuwe elektriciteit en leidingen, maar van specificaties hebben we geen documentatie.

• deSenna24
Blasterxp schreef op maandag 13 juli 2026 @ 13:55:
je wilt geen condensvorming, dus ze kunnen niet erg koud. Een airco daarin tegen....
Klopt, dat is ook zowat onze grote zorg. Heb een tabel gevonden om temperaturen voor condensvorming na te kijken, dus bij bv 60% en 24 graden mag je water niet onder 16 graden gebruiken. Dan rest nog de vraag hoe goed dit kan koelen.

• Ronald
Niet zo goed …. En wat je doet verhoogd de relatieve luchtvochtigheid…

Voelt voor mij niet prettiger.

Welk type zijn de radiatoren? Platen en aantal platen met convector vinnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• deSenna24
Ronald schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:56:
Niet zo goed …. En wat je doet verhoogd de relatieve luchtvochtigheid…

Voelt voor mij niet prettiger.

Welk type zijn de radiatoren? Platen en aantal platen met convector vinnen.
Als ik deze afbeelding bekijk is het allemaal type 22, hoewel ze er wel (vrij) recent uitzien.

En wat bedoel je met wat je doet verhoogt de luchtvochtigheid? We hebben wel een wat vochtiger huis, zit zowat gemiddeld rond 55-60%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyx6DqWvaccx3PQggNFhn4iVTU0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/3lDNqJYYqNNAUrsVlNKa5Qom.webp?f=user_large

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 20:44

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

deSenna24 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:22:
[...]

En wat bedoel je met wat je doet verhoogt de luchtvochtigheid? We hebben wel een wat vochtiger huis, zit zowat gemiddeld rond 55-60%.
Als de lucht eerst 24 graden is bij 60 procent luchtvochtigheid, en je koelt die lucht af naar 20 graden, dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid naar ongeveer 76 procent (want koude lucht kan minder vocht bevatten, dus zelfde hoeveelheid vocht betekent hogere relatieve luchtvochtigheid).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deSenna24
odysseus schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Als de lucht eerst 24 graden is bij 60 procent luchtvochtigheid, en je koelt die lucht af naar 20 graden, dan stijgt de relatieve luchtvochtigheid naar ongeveer 76 procent (want koude lucht kan minder vocht bevatten, dus zelfde hoeveelheid vocht betekent hogere relatieve luchtvochtigheid).
Dat is een goei punt. In de winter kunnen we veel ventileren en dat helpt, maar in de zomer met de huidige temperaturen doen we dat enkel 's morgens. Dat doet airco normaal wel.

• Ronald
In de winter is de absolute luchtvochtigheid laag, immers koude lucht kan maar weinig vocht bevatten… nu is het warm en ook buiten is het (bij mij, NW Nederland) heel erg klef…
Ik zou me bij het koelen niet veel voorstellen.

De T22’s kun je wat mee: dat kun je de afgifte met (zelfbouw) fan sets flink vergroten. Zie topics over zelfbouw (Jaga) DBE/DBH en de Heatmeister topics.

Condenserend koelen kan toch niet … dus ventiloconvectors gaan maar beperkt wat toevoegen boven deze suggestie.

Als de passieve afgifte niet al voldoet bij lage (vloervriendelijke) watertemperatuur na alle isolatie.

Hoeveel vloerverwarming oppervlakte en hoeveel kW warmtepomp (bij -10)?

• deSenna24
Ronald schreef op maandag 13 juli 2026 @ 16:48:
In de winter is de absolute luchtvochtigheid laag, immers koude lucht kan maar weinig vocht bevatten… nu is het warm en ook buiten is het (bij mij, NW Nederland) heel erg klef…
Ik zou me bij het koelen niet veel voorstellen.

De T22’s kun je wat mee: dat kun je de afgifte met (zelfbouw) fan sets flink vergroten. Zie topics over zelfbouw (Jaga) DBE/DBH en de Heatmeister topics.

Condenserend koelen kan toch niet … dus ventiloconvectors gaan maar beperkt wat toevoegen boven deze suggestie.

Als de passieve afgifte niet al voldoet bij lage (vloervriendelijke) watertemperatuur na alle isolatie.

Hoeveel vloerverwarming oppervlakte en hoeveel kW warmtepomp (bij -10)?
De vloeroppervlakte is ongeveer 60 vierkante meter, voor verwarming op het gelijkvloers geen probleem gezien we dat met mazout nu ook deden. Vermoed dat je voor die kW bij -10 de warmteafgifte/COP bedoelt?

In de brochure staat er enkel tot -7:

Verwarmingscapaciteit / COP (L -7 °C, W 35 °C) kW / COP 5,75 / 2,95

Verwarmingscapaciteit / COP (L -7 °C, W 55 °C) kW / COP 5,35 / 1,98

Een DIY oplossing is ook niks voor ons, met PC en laptops tinker ik nog graag, maar van de verwarming blijf ik liever af :)

• Ronald
Dan vermoed ik dat je boven ook niet heel hard hoeft te werken, en goede kans dat als je de boel maar rustig laat draaien (geen nacht verlaging onzin) dat het huis overal comfortabel blijft.

DIY fan oplossing met heatmeister is eenmaal installeren, nooit meer naar kijken. Scheelt veel kosten en werkt echt heel veel beter dan commerciële oplossingen voor t22

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-07 18:52
Als ik dit zo lees, ga voor airco's.

Condenserend koelen zonder zorgen.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09
Zou het sowieso gewoon eerst proberen met de bestaande radiatoren. Voor koelen zou ik toch naar airco kijken, dan hoef je aan de afgifte ook niets te doen.

Niet condenserend koelen is net niks naar mijn mening.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54
Ik heb dit draaien thuis, met Jaga radiatoren met fans erbij. Voor verwarmen heel tevreden over, werkt perfect voor een slaapkamer. Koelen is inderdaad een ander verhaal, werkt nauwelijks doordat je niet laag genoeg kan vanwege de condens.

Wij hebben een goede plafondventilator opgehangen, heerlijk stil en erg prettig slapen.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:51
Als koelen net zo belangrijk is dan verwarmen dan zou ik voor de airco's gaan, zeker als de isolatie van het huis niet heel goed is.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:58
deSenna24 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Huis van 1950, ondertussen goed geïsoleerd (EPC C). Beneden en 1e verdiep 3-dubbel beglazing, crepi buitenmuur, zolder ook best OK geïsoleerd maar voor mobiele airco lastig vanwege Velux ramen daar. EPC ligt wat hoger omdat de vloer (met vloerverwarming) blijkbaar niet geïsoleerd is.
EPC C zegt niks. Hoe dik en met wat is je dak/zolder geisoleerd?

Wat betreft je Velux ramen: gebruik je buiten-zonwering?

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 10:50
In onze vorige woning hadden we de normale radiatoren laten hangen. In de winter draaide we hiervan de knoppen een klein stukje open zodat ze net wat warmte afgaven. Hierdoor bleef het qua temperatuur prima te doen op slaapkamers. Ze stonden dan wel altijd aan.

Met een klein beetje open bedoel ik dat ze wel warm werden maar wel richting de onderkant koeler werden. Dit zodat er wel verschil was tussen de aanvoer en retour temperatuur wat de warmtepomp fijn vind. Dit moet je wel goed afstellen, nog beter als je een afsluitventiel hebt per radiator zodat je dit 1 keer kunt inregelen. Wij hadden alle radiatoren achter 1 afsluitventiel zitten zodat er nooit te veel flow naar de radiatoren ging.

Je zou dit kunnen aankijken hoe goed dit gaat maar dit hangt ook wel af van hoe je voor de rest verwarmt. Is het in de woonkamer maar 18 graden dan zal het boven veel kouder zijn. Wij hadden het 22 / 23 graden in de woonkamer waarbij de kachel nooit lager ging, ook niet in de nacht. Hierdoor ging er ook redelijk wat warmte naar boven wat samen met de radiatoren zorgde voor een aangename temperatuur.

Het is altijd een winter te proberen en wat hierboven al aangegeven wordt, je kunt altijd ventilatoren toevoegen aan de bestaande radiatoren zodat ze meer warmte afgeven.

Koelen zal niet goed werken. Maar een airco op het hoogste punt in het trappenhuis hangen is vaak voldoende om alle slaapkamers koel te krijgen. Ook hiervoor geld dat je deze aanzet en een paar maanden aan laat op bijvoorbeeld 22 graden. Dan wordt het vanzelf koel en aangenaam overal.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:35
Qua verwarmen: voordat je aan de fancoils en boosters gaat zou ik je huis en warmtevraag even modelleren op gasweg.nl. Dan kan je ook meteen zien hoeveel graden je de aanvoertemperatuur met verschillende interventies naar beneden kan duwen, en of je dat de moeite waard vindt.

Qua koelen, wellicht kan je vanaf je warmtepomp een aparte geïsoleerde cv leiding leggen naar één fancoil ergens, dan zou je condenserend kunnen koelen met je lucht-water warmtepomp wat natuurlijk (milieu-)technisch heel fijn is.

Rant: Op de langere termijn moet er toch een generieke Quatt Chill oplossing komen voor dit soort situaties?

[ Voor 9% gewijzigd door asdfvdsa op 14-07-2026 11:48 ]

gasweg.nl

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
deSenna24 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:54:
Ventilo-convectoren zouden niet zeer goed verwarmen of koelen en ook nog lawaai maken (in slaapkamers zou dit kunnen storen), maar dit kan altijd 's nachts afgezet worden natuurlijk.
Airco is dan een betere oplossing ...
Airco's maken ook herrie, voor de een geen probleem, een ander stoort zich daar mateloos aan.
En op de stille stand koelt een airco bijna niets en zakt de efficientie weg.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:51
Juup schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:54:
[...]

Airco's maken ook herrie, voor de een geen probleem, een ander stoort zich daar mateloos aan.
En op de stille stand koelt een airco bijna niets en zakt de efficientie weg.
Als de airco eenmaal de ingestelde temperatuur heeft bereikt en hij staat in de nacht- of eco stand dan is een (goede) airco bijna geruisloos en vergelijkbaar met een standaard ventilator die niet maximaal draait. Een ac is in feite een ventilator die over een warmtewisselaar blaast.
Als je de ac op 23 a 24 graden instelt is dat koel genoeg voor een slaapkamer want de ac haalt ook vocht uit de lucht waardoor de "klamheid" verdwijnt.
Pagina: 1