3d printen, ventilatie en warmteterugwin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Malekith
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15-07 15:45
Ik ben een vrijstaande garage aan het verbouwen tot atelier. Deze ruimte wordt volledig geisoleerd en zal gekoeld/verwarmd gaan worden met een airco. Uiteraard moet er ook ventilatie aanwezig zijn in deze ruimte en aangezien ik niet al te veel warmte wil verliezen lijkt een wtw (warmteterugwinning) ventilatie mij een goed idee. Hiervoor kan ik een decentrale wtw unit plaatsen (bijv. https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/europlast-decentrale-wtw-unit-100-mm-met-schakelaar/17954/). So far so good, maar nu dan waar het voor mij moeilijk wordt.

Ik ben van plan om aan één kant van het atelier een paar 3D printers te plaatsen. Zowel een resinprinter en een filament printer. De dampek die daarvanaf komen zijn niet heel prettig om in te ademen en ik wil, terwijl er geprint wordt, in dezelfde ruimte aanwezig kunnen zijn.
Is een decentrale wtw ventilatie, met eventueel een losse luchtfilter/reiniger aangesloten op een 3d printer enclosure, genoeg?

Waar ik ook naar aan het kijken ben is een volledige wtw unit (bijv. https://www.warmteservice.nl/Duurzaam/Warmteterugwinunit/Ventilatie-WTW/Itho-Daalderop-WTW-unit-200-/p/85252100) waarbij ik dus losse kanalen naar buiten aanleg voor aanvoer schone lucht en afvoer vuile lucht. Of ben ik nou met een kanon op een mug aan het schieten?

Alles wat ik in mijn zoektocht op het internet vind over ventileren van 3d printers gaat alleen maar over het afzuigen van lucht naar buiten toe, maar ik vind dus niks terug over wtw en zaken als overdruk. Aangezien de ruimte goed geisoleerd is moet er hoe dan ook lucht aangevoerd worden.

Heeft er iemand advies voor mij of wellicht een soortgelijke situatie gehad en een oplossing voor?

Alle reacties

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
mijn eerste idee is om een aparte ruimte te maken. Trek een wand op en zorg voor ventilatie van de printer-ruimte, zonder WTW. Dan heb je een eenvoudige setup. Hiermee voorkom je ook dat printerdampen zich door de ruimte verspreiden.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In de basis is het hetzelfde, je zuigt vuile lucht weg, en ergens anders moet dan weer frisse lucht vandaan komen.
In de WTW unit gebeurt dit ook, maar dan nog met filters en de overdracht van warmte tussen uitgaande en binnenkomende lucht.
Met een ventilator/afzuiging komt er lucht via ventilatieroosters of kieren binnen. Voornaamste nadeel is verlies van warmte, maar hè, er zijn talloze huizen met ventilatie type C. En voor 1 kamer is dat ook geen ramp. De meerprijs van de WTW unit kun je afwegen tegen het extra comfort en energiebesparing qua stoken of koelen.

Probeer vooral bij de bron weg te zuigen, dus zet de printers in een aparte ruimte of in een soort zuurkast, of gesloten printers waar je een leiding op aansluit voor een lichte onderdruk.

Decentraal lijkt mij geen handige optie, je gaat dan de hele ruimte ventileren, wat op zich goed is, maar je zit dan niet bij de bron.

Ik weet niet of je later nog wilt gaan laseren? Dan heb je nog veel meer afzuiging of filtratie nodig, ik denk trouwens dat WTW het niet tof vinden om die dampen af te zuigen, want dat is gewoon "rook" die veel aanslag geeft aan de binnenkant van de leiding en ventilator.

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 13-07-2026 08:02 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Vooral resin is erg gevaarlijk. Als je dit beroepsmatig of veelvuldig hobbymatig gaat doen is het zeker aan te bevelen een eigen dampkast voor te gebruiken met geforceerde afzuiging naar buiten.
Veel van de stoffen in de resins staan namelijk op de CMR.

FDM maakt vooral stof, dat kun je filteren. De weinige VOC van het verhitten van kunststof kun je prima naar buiten afvoeren met een wtw. De vraag is echter of je voldoende debiet maakt en je de stromen in de ruimte zo kan maken dat het zich niet eerst door de ruimte verspreid alvorens te worden afgezogen.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zou de WTW aansluiten op een kast waarvan je de compartimenten individueel kan aansturen met kleppen. Je wil de warmte zo goed mogelijk vasthouden omdat te lage temperaturen voor slechte prints zorgen. Dit is vooral in de winter een zorg.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-07 14:22
Zou een hok maken met een grote ventilator die de vuile lucht afvoert.Hier kun je desnoords een filter voor plaatsen. En dan een wtw installatie voor de aanvoer en de verwarming van de rest van de omgeving. Zeker als je resin print komen daar nogal wat chemische dampen vanaf. en als je exotische materialen print op je filament printer wil je die ook niet in ademen.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-07 15:54
Is een decentrale wtw ventilatie, met eventueel een losse luchtfilter/reiniger aangesloten op een 3d printer enclosure, genoeg?
Een decentrale WTW zal altijd afwisselend lucht aanvoeren en lucht afvoeren. Stank van de 3D printer zal dus door heel de kamer verspreid worden wanneer die aanstaat.

Het is natuurlijk beter dan helemaal niet ventileren, maar indien mogelijk zou ik er toch de voorkeur aan geven om luchtafvoer bij de printer te hebben en de luchtaanvoer ergens anders...

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:19
Op zich zijn de luchtstromen in de WTW gescheiden. Dus in theorie zou je afvoer vanuit printerhok kunnen hebben en met een buis die ver genoeg van je afvoer zit verse lucht kunnen ophalen voor de rest van het atelier. Dat zou automatisch iets van overdruk in atelier op moeten leveren.

Waar het spaak loopt is de flow. Als ik de specsheet van die WTW uit de topic start zie, dan haal je volgens mij niet genoeg flow om printer dampen af te voeren. Ik lees her en der dat 50 tot 150 m3 / uur lucht afvoer wordt aanbevolen per 3D FDM printer. En 150m3 tot 300m3 voor een resin printer. Er zal vast een efficiency voordeel in zitten als het meer printers zijn. De 200m3 / uur van de voorgestelde WTW komt in ieder geval te kort. Zeker als er nog meer leuk speelgoed bij komt zoals extra printers laser cutters en printers, etc.

Ik zou het advies van 107mb volgen. Simpeler, veiliger en goedkoper.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik wist niet dat een WTW zo weinig debiet heeft. Nu dat wel duidelijk is zou ik het anders aanpakken dan wat @Malekith voorstaat in de OP. Ik zou een gesloten kast bouwen en dan de lucht vasthouden en intern filteren met twee trappen: een trap met actieve koolstof en daarachter een trap met een HEPA12 filter. Dat houdt de warmte vast en filtert toch de lucht. Dat is hoe ik het zelf ook aanpak.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

Pagina: 1