Alternatief voor ZimaBoard 2 gezocht /Plex/Jellyfin + Home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PaxPouls
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Een low-power thuisserver (24/7 aan) voor:
  • Jellyfin/Plex mediaserver (geen zware 4K HDR transcodes verwacht, vooral direct play/lichte transcodes)
  • Home Assistant als smart home hub
  • Adblocker op netwerkniveau (Pi-hole of AdGuard Home)
Geen gaming, geen videobewerking — puur self-hosting/homelab.

Wat mag het systeem gaan kosten? €150-250, inclusief verzendkosten. Exclusief opslag (die heb ik al).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? SATA HDD/SSD (opslag) heb ik al liggen, hoeft dus niet mee in de prijs/build.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Een compacte mini-pc of SBC met:
  • Voldoende CPU voor 3-4 lichte Docker-containers/services tegelijk
  • Minstens 8GB RAM
  • Mogelijkheid om mijn bestaande SATA-schijf aan te sluiten (native SATA, of anders M.2/USB3 als alternatief)
  • Gigabit ethernet (2.5GbE is mooi meegenomen maar geen must)
  • Laag stroomverbruik, stil/fanless bij voorkeur
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Ik keek naar de ZimaBoard 2 (N150, native SATA, PCIe, ZimaOS) maar vind €269-349 duur voor wat het is. Sta open voor:
  • Tweedehands business mini-pc's (Dell OptiPlex Micro, Lenovo ThinkCentre Tiny, HP EliteDesk Mini)
  • N100/N150 mini-pc's van merken als Aoostar, Beelink, GMKtec
  • Raspberry Pi 5 (twijfel of ARM een probleem is voor deze workloads)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Compact formaat
  • Stil (geen luide fan, fanless is een pluspunt)
  • Laag energieverbruik (draait 24/7)
  • Betrouwbaar voor continu gebruik
Ga je overklokken? Nee.

Wat verwacht je van ons? Ik wil zoveel mogelijk bang-for-buck binnen mijn budget. Concreet:
  1. Zijn er in dit budget betere x86-opties met native SATA-ondersteuning die ik over het hoofd zie?
  2. Is de overstap naar ARM (Pi 5) een dealbreaker voor Home Assistant + Jellyfin in de praktijk, of werkt dat prima?
  3. Ervaring met tweedehands business mini-pc's (OptiPlex/ThinkCentre/EliteDesk) voor dit soort 24/7 workloads — betrouwbaar op lange termijn?