Alternatief voor ZimaBoard 2 gezocht /Plex/Jellyfin + Home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PaxPouls
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 30-07 14:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Een low-power thuisserver (24/7 aan) voor:
  • Jellyfin/Plex mediaserver (geen zware 4K HDR transcodes verwacht, vooral direct play/lichte transcodes)
  • Home Assistant als smart home hub
  • Adblocker op netwerkniveau (Pi-hole of AdGuard Home)
Geen gaming, geen videobewerking — puur self-hosting/homelab.

Wat mag het systeem gaan kosten? €150-250, inclusief verzendkosten. Exclusief opslag (die heb ik al).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? SATA HDD/SSD (opslag) heb ik al liggen, hoeft dus niet mee in de prijs/build.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Een compacte mini-pc of SBC met:
  • Voldoende CPU voor 3-4 lichte Docker-containers/services tegelijk
  • Minstens 8GB RAM
  • Mogelijkheid om mijn bestaande SATA-schijf aan te sluiten (native SATA, of anders M.2/USB3 als alternatief)
  • Gigabit ethernet (2.5GbE is mooi meegenomen maar geen must)
  • Laag stroomverbruik, stil/fanless bij voorkeur
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Ik keek naar de ZimaBoard 2 (N150, native SATA, PCIe, ZimaOS) maar vind €269-349 duur voor wat het is. Sta open voor:
  • Tweedehands business mini-pc's (Dell OptiPlex Micro, Lenovo ThinkCentre Tiny, HP EliteDesk Mini)
  • N100/N150 mini-pc's van merken als Aoostar, Beelink, GMKtec
  • Raspberry Pi 5 (twijfel of ARM een probleem is voor deze workloads)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Compact formaat
  • Stil (geen luide fan, fanless is een pluspunt)
  • Laag energieverbruik (draait 24/7)
  • Betrouwbaar voor continu gebruik
Ga je overklokken? Nee.

Wat verwacht je van ons? Ik wil zoveel mogelijk bang-for-buck binnen mijn budget. Concreet:
  1. Zijn er in dit budget betere x86-opties met native SATA-ondersteuning die ik over het hoofd zie?
  2. Is de overstap naar ARM (Pi 5) een dealbreaker voor Home Assistant + Jellyfin in de praktijk, of werkt dat prima?
  3. Ervaring met tweedehands business mini-pc's (OptiPlex/ThinkCentre/EliteDesk) voor dit soort 24/7 workloads — betrouwbaar op lange termijn?

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:47
Ik heb niets fatsoenlijks kunnen vinden binnen je budget. Deze twee komen denk ik dicht in de buurt, maar zijn iets duurder, maar ook incl. 256Gb opslag:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1605078;2361886/

PS: Voor de lange termijn zou ik ook geen stokoude cpu nemen. Intel 8500(T) om die reden ook niet meegenomen.

R.I.P. Pricewatch

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:09
Odroid H3/H4 een optie? Erg zuinig en heeft alle features die je zoekt.

• murphyslaw2
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 29-07 06:03
Ik kan je sterk aanraden om tweedehands to kopen. Nederland heeft er een paar sites voor, in Belgie gebruik ik graag Vinted. Je buck gaat ver daar. Je vindt er voor die prijs makkelijk b.v. een NUC7 voor de prijs die je noemt. Een NUC van het H type (laatste letter van het type nr, bv NUC11TNH) is een tall NUC, daarin is plaats voor een 2.5inch SATA 3.

Voor 250 heb je makkelijk een machine van NUC10 of NUC11, al deze bakjes zijn eigenlijk gewoon full PCs in een smaller form factor. Vanaf 10 of 11 heb je meteen ook 2.5G ethernet.

Ondertussen heb ik er 6 staan van deze soort. Ik ben professioneel bezig met proxmox clusters met ceph, dus ik heb heel wat CPU, network en storage nodig. Naar mijn mening is de NUC niet te kloppen!

• Eis-T
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-07 13:42
Ik draai ongeveer hetzelfde in op een Odroid H3 als thuisserver, en dat werkt zo'n 3 jaar helemaal probleemloos. Voor de case zijn er verschillende opties die je af kan stemmen op de storage die je al hebt. Het is minder flimsy dan het lijkt. geluid valt erg mee (ik gebruik hun fan). De aan/uit knop zou ik niet opnieuw bestellen, je kan makkelijk bij de knop op het board zelf en de blauwe led is veel te fel. scheelt je weer een tientje :P

ander voordeel: je hebt 2 netwerk poorten van 2,5 gig op de odroid wat voor je adguard plannen helpt.

[ Voor 10% gewijzigd door Eis-T op 30-07-2026 13:42 ]