Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Een low-power thuisserver (24/7 aan) voor:
Wat mag het systeem gaan kosten? €150-250, inclusief verzendkosten. Exclusief opslag (die heb ik al).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? SATA HDD/SSD (opslag) heb ik al liggen, hoeft dus niet mee in de prijs/build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben? Een compacte mini-pc of SBC met:
Wat verwacht je van ons? Ik wil zoveel mogelijk bang-for-buck binnen mijn budget. Concreet:
- Jellyfin/Plex mediaserver (geen zware 4K HDR transcodes verwacht, vooral direct play/lichte transcodes)
- Home Assistant als smart home hub
- Adblocker op netwerkniveau (Pi-hole of AdGuard Home)
Wat mag het systeem gaan kosten? €150-250, inclusief verzendkosten. Exclusief opslag (die heb ik al).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? SATA HDD/SSD (opslag) heb ik al liggen, hoeft dus niet mee in de prijs/build.
Wat denk je allemaal nodig te hebben? Een compacte mini-pc of SBC met:
- Voldoende CPU voor 3-4 lichte Docker-containers/services tegelijk
- Minstens 8GB RAM
- Mogelijkheid om mijn bestaande SATA-schijf aan te sluiten (native SATA, of anders M.2/USB3 als alternatief)
- Gigabit ethernet (2.5GbE is mooi meegenomen maar geen must)
- Laag stroomverbruik, stil/fanless bij voorkeur
- Tweedehands business mini-pc's (Dell OptiPlex Micro, Lenovo ThinkCentre Tiny, HP EliteDesk Mini)
- N100/N150 mini-pc's van merken als Aoostar, Beelink, GMKtec
- Raspberry Pi 5 (twijfel of ARM een probleem is voor deze workloads)
- Compact formaat
- Stil (geen luide fan, fanless is een pluspunt)
- Laag energieverbruik (draait 24/7)
- Betrouwbaar voor continu gebruik
Wat verwacht je van ons? Ik wil zoveel mogelijk bang-for-buck binnen mijn budget. Concreet:
- Zijn er in dit budget betere x86-opties met native SATA-ondersteuning die ik over het hoofd zie?
- Is de overstap naar ARM (Pi 5) een dealbreaker voor Home Assistant + Jellyfin in de praktijk, of werkt dat prima?
- Ervaring met tweedehands business mini-pc's (OptiPlex/ThinkCentre/EliteDesk) voor dit soort 24/7 workloads — betrouwbaar op lange termijn?