Vraag

• Hansja
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:20
Mijn vraag / wat ik wil:

Ik heb een schuur/werkruimte waar 230 volt aanwezig is maar welke ik zoveel mogelijk off grid wil laten werken. Ik heb daar een boiler welke ik dan door zonnepanelen wil laten verwarmen en als het overdag erg warm is wil ik er een airco aan kunnen zetten en dan ook op de energie vanuit de zonnepanelen. Ik wil ook niet terug leveren aan het net.

Hoe ik dat denk op te lossen:

5 zonnepanelen van 450 watt op het dak en die aansluiten op een VEVOR Hybrid Solar Inverter, 3500W, Alles-in-één zuivere sinusomvormer en -lader, 24V DC naar eenfasige 220/230V AC, (type EM3500-24L).

Deze omvormer werkt zonder dat er 230 aangesloten moet worden maar wil ik dan zo gebruiken dat als er overdag genoeg energie vanuit de zonnepanelen komt dat dan de boiler of airco ( niet beide tegelijk uiteraard) vandaaruit van 230 volt worden voorzien maar als de energie uit de zonnepanelen te weinig is ( of s'nachts) dat het dan afgenomen wordt van het aangesloten 230 netspanning.

Een extra optie is dan nog de batterij optie als ik helemaal off grid zou willen .

Wat ik nu met deze vraag wil is weten of ik zo goed denk / redeneer en of er iemand is die met deze situatie wat ik wil ervaring heeft of met de Vevor of dat een andere omvormer aanbevolen wordt.

Alvast bedankt voor de reacties en evt tips

Hans

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
even om het hele verhaal compleet te hebben, waarom wil je dit? Omdat het kan of is er een technische noodzaak om dit te doen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:42
waarom geen warmtepompboiler? gebruik.je de schuur veel of weinig? veel warm water.of niet? wat is.je.doel?

• Hansja
No Hands: Er is geen technische noodzaak, het is meer dat ik het leuk vind maar ook als de normale stroomvoorziening uit zou vallen dat ik dan iets heb om op op terug te vallen.

Er is een douche aanwezig in de schuur dus ik zou met verwarmen door de zonnepanelen "gratis" kunnen douchen ( ik weet dat ik met de aanleg kosten dat nooit gratis is maar gaat om het idee) en het is een schuur met een " warme" werkplek vandaar de genoemde airco.

• Hansja
Fr33z schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:41:
waarom geen warmtepompboiler? gebruik.je de schuur veel of weinig? veel warm water.of niet? wat is.je.doel?
Er is een douche aanwezig in de schuur dus ik zou met verwarmen door de zonnepanelen "gratis" kunnen douchen ( ik weet dat ik met de aanleg kosten dat nooit gratis is maar gaat om het idee)

Het is een "hobby schuur" 10 meter van het woonhuis met ook een thuiswerkplek vandaar de airco

Een warmtepompboiler gaat dan net even te veel kosten , ik wil dus eigenlijk een off grid te gebruiken schuur als dat nodig is

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou een marstek venus E aanschaffen dan heb je ook backup voor stroomuitval.
In de winter gaat je plannetje niet op vanwege te weinig zon.

Dus een aangesloten batterij on-grid is slimmer (neem een dynamisch contract) en laad hem in de winter goedkoper dan een vast contract.

[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2026 22:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Hansja
No Hands schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:38:
even om het hele verhaal compleet te hebben, waarom wil je dit? Omdat het kan of is er een technische noodzaak om dit te doen?
No Hands: Er is geen technische noodzaak, het is meer dat ik het leuk vind maar ook als de normale stroomvoorziening uit zou vallen dat ik dan iets heb om op op terug te vallen.

Er is een douche aanwezig in de schuur dus ik zou met verwarmen door de zonnepanelen "gratis" kunnen douchen ( ik weet dat ik met de aanleg kosten dat nooit gratis is maar gaat om het idee) en het is een schuur met een " warme" werkplek vandaar de genoemde airco.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51

TeeDee

CQB 241

Ik denk dat je jouw definitie van "off grid" moet aanpassen

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Hansja
TeeDee schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:39:
Ik denk dat je jouw definitie van "off grid" moet aanpassen
Ik dacht "Off Grid" benaderd wat ik het meest benaderd met wat ik wil , het moet dus geheel Off Grid kunnen werken maar in de nacht indien nodig op de bestaande 220

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Ow wow, off grid is voor mij iets als compleet zonder stroom. Houthakken voor de warmte, dikke kleding voor de winter etc. Jij hebt het over aircos, warme douche etc. ... bizar

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TeeDee schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:53:
Ow wow, off grid is voor mij iets als compleet zonder stroom. Houthakken voor de warmte, dikke kleding voor de winter etc. Jij hebt het over aircos, warme douche etc. ... bizar
Dat is dan jouw interpretatie van off grid en niet de officiële definitie van off grid.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

stin00 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Dat is dan jouw interpretatie van off grid en niet de officiële definitie van off grid.
Wat is de officiele definitie dan?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Off grid is Geen grid aansluiting, nooit niet.

Heb je dat wel dan is het niet meer dan backup bij stroomuitval...

PS: https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
Tikje ambitieus met 5 paneeltjes.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hansja
TeeDee schreef op zondag 12 juli 2026 @ 23:10:
[...]

Wat is de officiele definitie dan?
Dit is wat ik er over heb gevonden:

Off grid wonen, ook wel off grid leven genoemd, betekent het leven zonder verbinding met openbare nutsvoorzieningen, zoals elektriciteit, gas of water. In plaats daarvan regel je zelf je basisvoorzieningen door slimme, duurzame oplossingen. Een off grid woning is dus volledig zelfvoorzienend.

Voorbeelden van off grid oplossingen zijn:

Zonnepanelen (evt met batterijopslag) – Het verbruiken van zelf opgewekte stroom om onafhankelijk te zijn van het elektriciteitsnet.

Dus ook wat ik wil, de boiler en airco zijn dan wel luxe producten maar het gaat er om dat ze dus wel buiten het elektriciteitsnet aangesloten worden.
Pagina: 1