Duitse FritzBox 7530AX vs Internationaal model

Pagina: 1
Acties:

• JoshuaO038
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:58
Hallo allen, hierbij mijn vraag met wat achtergrondinformatie. Mocht ik belangrijke informatie achterwege hebben gelaten hoor ik het graag! :)

Achtergrondinformatie
Wegens stabiliteitsissues met onze Deco M4 set hebben wij tijdelijk de standaard router van Odido in gebruik (Zyxel T56), samen met twee Wifi Plus punten. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat dit prima werkt in ons huis, zelfs in de achtertuin. De snelheid blijft na weken uptime hetzelfde en er is minder gebuffer. De dekking is prima, maar van een slaapkamer naar zolder trekt ie niet altijd even goed. Ook het punt in de achtertuin (router zelf staat in woonkamer) geeft soms een rood lampje (slecht bereik). Dit hadden wij voorheen niet met de set van XS4ALL (FritzBox 7590 icm Fritz Repeater 2400 boven en een Fritz Repeater 1750e buiten.

Mijn vraag
Ik heb per abuis het Duitse model van de FritzBox 7530AX gekocht. Ik heb de router gekocht via Vinted en nooit nagedacht over dit verschil (ik weet het, niet slim van mij |:( ). De router werkt perfect en is ook gewoon in te stellen in het Nederlands. Ik vraag mij af wat het nadeel is van het Duitse model.
Zelf had ik gevonden op internet dat dit te maken heeft met het DSL modem (wij hebben glasvezel en gebruiken deze dus niet), en met de voorinstellingen (deze zijn er alleen voor Duitse providers). Bovendien zou deze FritzBox de updates eerder krijgen.

Zijn er qua veiligheid op het net verder nadelen? Het handmatig instellen is niet zo'n groot probleem. Dit komt wel goed, en wellicht pakt hij de voorinstellingen van Magenta ook wel (is immers ook T-Mobile...)

En heeft het verder heel veel voordeel om een mesh netwerk te maken met deze FritzBox, of is de router van Odido ook prima? Wij zijn aardig handig thuis, dus we hebben geen hulp van Odido support nodig omtrent instellingen oid. We hebben veel smart home devices en scheiden deze dmv een gastnetwerk van onze eigen apparaten. De FritzBox zou een beter bereik moeten hebben en stabieler moeten zijn, maar ergens anders lees ik dat dit niet klopt omdat ze zich aan de radiatiewetten moeten houden.
Voor nu is de Odido router ook prima, maar we willen geen vervelende buffers of random problemen ervaren door een router. Het moet één keer ingesteld worden en dan eeuwig draaien, net als de FritzBox van toen. Tot op heden hebben wij geen problemen ondervonden met het spul van Odido, maar ik kan mij zo voorstellen dat een provider niet de duurste routers en uitbreidingspunten verleent...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Een provider gebruikt apparatuur die goed beheerd en onderhouden kan worden. Daarom kan het ook beter zijn om al je apparatuur door je provider te laten beheren...bieden zij ook Mesh oplossingen?

Mesh vind ik xxx, maar het is een oplossing. Kabels zijn echter altijd beter.

Gasten netwerk en Mesh kan trouwens nog een dingetje zijn. Zeker bij apparatuur van verschillende fabrikanten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Martijn-V4
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:46
lier schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:27:
Een provider gebruikt apparatuur die goed beheerd en onderhouden kan worden. Daarom kan het ook beter zijn om al je apparatuur door je provider te laten beheren...bieden zij ook Mesh oplossingen?

Mesh vind ik xxx, maar het is een oplossing. Kabels zijn echter altijd beter.

Gasten netwerk en Mesh kan trouwens nog een dingetje zijn. Zeker bij apparatuur van verschillende fabrikanten.
I beg to differ, wel eens aan de gang geweest met een Experiabox van KPN? Man oh man wat een drama zo'n ding, ik kreeg er een kunstkop van en dan ook nog eens een mesh netwerk van KNP, nee dank u. De dag na het ontvangen van die Experiabox een fritz!box binnen gekregen met twee repeaters, 1x goed configureren en nooit meer naar omgekeken. Dus provider apparatuur, mmh die Zyxel modems van Odidio zijn ook leuk ... Koop lekker zelf goed spul, veel meer plezier van.

• JoshuaO038
@lier Ik heb één punt op kabel, de ander is echt niet mogelijk om bekabeld te doen. Anders had ik dat ook liever gehad.

@Martijn-V4 Het modem van Odido werkt voor ons echt goed, behalve de dekking. Merk je verschillen in dekking?

En is het verder een issue dat dit een Duits model is of kan ik beter een internationale kopen? Het lijkt niets uit te maken, maar ik vraag het liever voor de zekerheid dan dat ik onveilig zit te internetten...

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57

Nakebod

Nope.

Mogelijk kan @FRITZ!webcare hier uitsluitsel over geven.
Zover ik weet van vroeger was inderdaad het verschil tussen de voorgeconfigureerde providers.

Dus als handmatig instellen lukt kan je gewoon die Fritzbox gebruiken ipv de Odido modem.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Martijn-V4 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 19:42:
I beg to differ, wel eens aan de gang geweest met een Experiabox van KPN?
Voor niet Tweakers is het juist fijn. Die hoeven dan ook niet CVE's in de gaten te houden om eventuele lekken te dichten. En zo lang je niet te veel spannends doet, is ook zo'n Experiabox een prima apparaat (over welke versie heb jij het?).

Overigens is het al heel lang geleden dat een door mij beheerde omgeving gebruik maakt van ISP hardware.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Martijn-V4
@Martijn-V4 Het modem van Odido werkt voor ons echt goed, behalve de dekking. Merk je verschillen in dekking?
Odido Zyxel modems lekken data

Geen idee of het een probleem is om een Duitse versie van die Fritz!Box aan te sluiten, als het werkt dan werkt het. Ik weet niet wat de specifieke verschillen zijn.

• Martijn-V4
lier schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:40:
[...]

Voor niet Tweakers is het juist fijn. Die hoeven dan ook niet CVE's in de gaten te houden om eventuele lekken te dichten. En zo lang je niet te veel spannends doet, is ook zo'n Experiabox een prima apparaat (over welke versie heb jij het?).

Overigens is het al heel lang geleden dat een door mij beheerde omgeving gebruik maakt van ISP hardware.
Experiabox 12b, dat ding had een eigen willetje. Alles wat ik anders wilde instellen, die mogelijkheden waren er, werder vrijwel direct of ergens een uur later weer terug gedraaid. Ik kreeg er een kunstkop van. Hij moet ooit weer retour KPN dus ligt hij hier op zolder te verstoffen.

• JoshuaO038
Bedankt voor de reacties. Ik ben vooral bang dat ik een veiligheidsrisico loop. Maar als ik kijk op internet zou dit niet uit moeten maken. Er zit immers gewoon een firewall op en de taal kan worden veranderd naar NL.
De controle over updates en beveiliging vind ik dan wel fijn (gewoon automatisch doen en als er écht een groot lek is direct handmatig aanklikken). Ik begreep ook dat je bijv een printer in je netwerk kan houden maar geen netwerktoegang hoeft te geven. Dit soort dingen kunnen bij het Odido modem niet, maar maakt de boel wel veiliger (oudere printer zonder updates).

WireGuard spreekt mij ook wel aan. Ik ben sindskort begonnen met Home Assistant om controle te krijgen en de boel lokaal onder controle te krijgen ipv het grote Google.

Zolang de beveiliging in de FritzBox hetzelfde of beter is vind ik alles prima. Dan krijg ik het vast wel aan de praat.

[ Voor 10% gewijzigd door JoshuaO038 op 12-07-2026 21:04 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:46

MsG

Forumzwerver

Als je glasvezel hebt sla je het modemdeel toch al over en krijg je reeds werkend internet door de wan-poort. Zou prima moeten werken en andere kan je altijd nog handmatig de settings in kloppen. Zou me er totaal niet druk om maken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

sus

is druk :+

Het verschil is welke firmware er standaard in zit. De Duitse versie begroet je in het Duits, de internationale versie geeft je een taalkeuze-scherm. . Zet je hem op Nederlands, dan is dat na een reboot opgelost en zijn ze verder exact gelijk aan elkaar :)
Pagina: 1