• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:27
Ik zou graag advies willen over of dit mag/veilig/verantwoord is:

Ik heb (van de Action) een standaard krimkous setje inclusief tang gekocht. Hierin zitten verlengsokjes. (zie foto).

Kan ik deze sokjes veilig gebruiken om te korte stroomdraad (waar 220 V over gaat), te verlengen. Dus aan de aan de andere kant van het sokje een stukje draad (van 2,5 mm) te zetten en hiermee te verlengen. Zijn deze sokjes/verlengstukjes hiervoor geschikt/veilig?

Het gaat om een blauwe, bruine, en aarde draad (geel/groen) van ieder 2,5 mm dikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laQ3j2LjE7rRLITzNAJ-mifQr50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJPFXwdGCgGp7M9WC7L1pPxE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBdeIke3pDBE9h-DpjkG691dhYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oezXYO5nG4UJ1bkgxNc25Qh2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjrgiAn5fvmyLLEYHzHTehhTDYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uwe7vUbseFV2lzdJVhYfbgyW.jpg?f=fotoalbum_large

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
Het kan maar ik zou je adviseren gewoon een wago (of soortgelijk) doorverbinder te gebruiken.

• pastafan
is het veilig?

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:37
Met massieve draad zou ik het niet doen omdat het zeer waarschijnlijk onvoldoende contact maakt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Veilig? Voor een simpel lampje zal het prima zijn, je wasmachine door zo'n ding laten gaan.. niet zo.

Als het gewoon 'draad' is (dus geen harde kern 220v) zou ik eerst al het koper in elkaar vlechten, dan pas dit ding erop, als door slechte connectie slechts een paar draadjes werken, geen goed idee.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven zo. Er is te weinig info. En een deel van die info heb je waarschijnlijk ook niet.

Veiligheid valt of staat met tenminste:
- Isolatiewaarde van de kunststof isolatie. Als die niet hoog genoeg is voor 220v, dan wordt het gevaarlijk. Die waarde lijkt nergens gegeven te worden.
- Maximaal te verwachten stroom: een lampje aansluiten kan prima. Een wasmachine zeker niet. En er tussen in hangt van veel factoren af. Maar, indien er kortsluiting achter je krimpsetje ontstaat, is het mogelijk dat krimpsetje wat smelt/afbrand (en daarna je huis met je gezin erin), ipv je zekering in de meterkast.
- Trekontlasting: bestaat niet bij dit spul. Je trekt het vaak "makkelijk" los.

Dus ik ben geneigd te zeggen: het is onveilig voor gebruik bij 220v. Maar onder de juiste omstandigheden en toepassing van de juiste kennis kan het mogelijk wel veilig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 12-07-2026 18:22 ]

Alles kan stuk.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou het niet doen. Werckmann is van de Action. De hulzen daarvan zijn troep, dun ijzer. Daarnaast kost deze set slechts een fractie van wat een tang kost.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:11
Ik heb in mijn Miele stofzuiger soortgelijke krimpconnectors gebruikt (met Benson, nog goedkopere zooi dan Werckmann).
Zat een draadbreuk net voor de aansluiting op de motor, kabel doorgeknipt, 2 opschuif connectoren eraan geknepen, opnieuw vastgezet in het oprol mechanisme en we zijn nu 4 jaar verder. 2200W gaat erdoor.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58

franssie

Save the albatross

Wat ga je er op aansluiten?
Wago is eerder genoemd

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• kwiebus64
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:36
Deze zijn niet geschikt voor massieve draad, dus niet doen

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:24
Mee eens met de suggestie om fatsoenlijke Wago klemmen te gebruiken, dit spul zou ik niet vertrouwen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31
Wago klemmen gebruiken.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

_JGC_ schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:33:
Benson, nog goedkopere zooi dan Werckmann.
Denk het niet hoor. :)

@pastafan Als het geen LED lampje is:
Niet gokken, gewoon een Wago (≥230V ≥2,5mm2) connector gebruiken. Er bestaan varianten die recht doorverbinden in plaats van naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.snoerenzo.nl/media/producten/full/wago-doorverbindingsklem.jpg?id=wago-doorverbindingsklem

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:38
Nee! Bovenstaande Wago 221 doorverbinder.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Ronald
  • Laatst online: 21:10
Wie houdt er van risico's als het goed kan voor €0,35/stuk? https://www.hornbach.nl/p...1-2411-60-stuks/10592764/

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 12-07-2026 20:03 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _JGC_
mrmrmr schreef op zondag 12 juli 2026 @ 18:51:
[...]

Denk het niet hoor. :)

@pastafan Als het geen LED lampje is:
Niet gokken, gewoon een Wago (≥230V ≥2,5mm2) connector gebruiken. Er bestaan varianten die recht doorverbinden in plaats van naast elkaar.

[Afbeelding]
Benson is vergelijkbaar met Werckmann, het is beide low budget klusspul.

Dit soort klemmetjes kunnen prima op soepele draad. Voor vaste kern zijn ze niet bruikbaar. Betrouwbaarheid van die dingen is vergelijkbaar met een kroonsteen.

Die wago klemmen zijn vele malen betrouwbaarder en kan je ook gebruiken om verschillende soorten en diameters draad te verbinden. Die zullen altijd de voorkeur hebben boven kroonsteentjes of krimpconnectors.

• wouzke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 20:45
Draad = volle kabel = nee, Wago gebruiken, grote vermogens is ok.

Kabel = soepel (vele dunne) = lusterklem met kabelschoenen, grote vermogens ook ok.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31
Nu snap ik waarom ik altijd aangebroken doosjes tref. Er zijn gewoon klanten die dan één of twee uit de doos pakken en de rest laten staan. :+ De goedkoopste oplossing is €3,20: https://www.hornbach.nl/p...-221-413-5-stuks/6142773/

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso geen goede trekontlasting en dan de rest van de post van @remco_k nog. Het zal vast werken, maar echt langdurig veilig? Mwa ik zou voor die paar dubbeltjes extra niet moeilijk doen.

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:45
Korte antwoord: Nee. Verder ligt het aan de toepassing. Als het in een stofzuiger is dan zou ik het solderen met een krimpkous (zo'n krimpende kunststof sleeve) of een wago zoals eerder voorgesteld (die voor soepel draad). Indien je een los snoer wilt verlengen dan zou ik de trekontlasting opmerkingen ter harte nemen (en de wago opmerkingen). Die dingetjes van de action is leuk voor je fietsverlichting. ;). Succes.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:45
Met een stofzuiger of ander los en enigszins makkelijk naar buiten te gooien apparaat is het risico een stuk kleiner dan bij een lamp of wasmachine die vast zit in de woning.

Bij brand gooi je een stufzuiger naar buiten.
Daarnaast zit die stekker alleen in het stopcontact als je erbij bent, en je dus meteen kan handelen als je magic smoke ziet.

Bij vaste apparaten en verbindingen in centraaldozen, moet het gewoon goed zijn.
Als het fout gaat als je boven ligt te slapen zijn de gevolgen niet te overzien.

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-07 08:40
Als elektricien zou ik zeggen dat het risico op een gebruikersfout groot is een wago uit de 221 serie is veel veiliger.

• pastafan
Dank allen voor de hulp. Ik ga Wago's nemen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:33

Theo

moederbord

pastafan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:48:
Het hangt ook enorm af waar je het gaat gebruiken. In de vaste installatie is het een hele grote nogo om dit soort krimpcontacten te gebruiken. Heb je een draadbreuk in de een kabeltje in bijv je koelkast of garagepoortopener dan kan het geen kwaad om een krimp te gebruiken.

Nadeel van een krimp is dat het wel erg gevoelig is voor (gebrek aan) vakmanschap; een goede krimp kan meer hebben dan een goede WAGO, maar een goede krimp vereist vakmanschap en goed gereedschap gezien een goede krimp geen lucht bevat, en de individuele aders deformeren om perfect aan te sluiten. Dat gaat je niet lukken met een goedkoop flupseltje van de Action en gebrek aan ervaring waardoor een goede krimp heel makkelijk een slechte verbinding kan worden...

Voor een lampje/hekopener is een slechte krimp goed genoeg. Een WAGO is dan beter.
In de vaste installatie is een goede krimp nog steeds beter dan een goede WAGO, maar een slechte krimp is een groot brandgevaar :X

Nu met WP, PV, EV en PC

• vinnydead
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 10:56
Dergelijke klemmen zijn niet conform het arei gekeurd om in huishoudelijke installaties te gebruiken en dus verboden. Ze zijn gemaakt voor 12-24v toepassingen en dus geen 230.

Sommige gaan dit wel al gevonden hebben in toestellen doch deze toestellen zijn ce gekeurd van de fabrikant en deze garandeerd dus dat zijn toestel veilig is door testen die hij moest uitvoeren.

Ter info solderen mag ook niet!!

Serie 221 wago is veiligste keuze en goedgekeurd zelfs zonder draadhulzen als je het model dus met klepjes gebruikt

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-07 15:48
pastafan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 08:48:
Waar zit deze verbinding? Het is een verbinding dus moet die bereikbaar blijven voor onderhoud, inspectie etc. En het moet dubbel geïsoleerd ofwel: in een lasdoos.

Je geeft aan dat de draad te kort is maar omdat we de locatie niet weten is het antwoord moeilijk te geven.

Wago lijkt zeker de juiste oplossing maar wel correct gemonteerd.

• pastafan
Misschien (achteraf) een stomme actie, maar ik heb deze besteld:

https://www.amazon.nl/dp/B0DFQ5NKVH?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

(Ipv de Wago's).

Zijn deze goed genoeg denken jullie? Op de aansluitingen komt een buitenlamp en een electrisch bedienbaar zonnescherm, en camera te hangen.

Is er echt een specifiek keurmerk, of reden (of iets dergelijks) dat ik echt voor WAGO zou moeten kiezen of kunnen die van de Amazon ook?

• _JGC_
Ik verwacht dat ze wel kunnen, staat niet bij voor welke spanning het gecertificeerd is, maar brandvertragend en tot 200 graden bestand is beter dan die klemmetjes van de Action die je nu hebt.

Voordeel van de Wago klemmen is dat ze doorzichtig zijn. Je kunt precies zien of je draad er ver genoeg in zit.

• manfred kipp
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:44
Ja het kan maar draad wat samen geslagen kan. Maar massief draad steek/draai lasdop. Kom je er niet meer bij lasdop. Zit in een centraldoos lasdop. Deze set is voor auto's bedoeld kan op 230. Mijn advies is niet in een huis installatie gebruik.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
pastafan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:16:
Misschien (achteraf) een stomme actie, maar ik heb deze besteld:

https://www.amazon.nl/dp/B0DFQ5NKVH?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

(Ipv de Wago's).

Zijn deze goed genoeg denken jullie? Op de aansluitingen komt een buitenlamp en een electrisch bedienbaar zonnescherm, en camera te hangen.

Is er echt een specifiek keurmerk, of reden (of iets dergelijks) dat ik echt voor WAGO zou moeten kiezen of kunnen die van de Amazon ook?
Sorry, maar waarom zo goedkoop willen doen?

Je hebt 20 Wago schakelaars voor 7,66 op Amazon. Aangezien je er maar 1 nog hebt en je nooit in je leven die 50 stuks van dat Ali merk opmaakt, ben je eigenlijk goedkoper uit want voor die 50 stuks betaal je 10,16 euro.

En je weet zeker dat je een goed merk hebt en je huis niet afbrandt

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenkb op 13-07-2026 18:00 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29
pastafan schreef op maandag 13 juli 2026 @ 17:16:
(Ipv de Wago's).
Zijn deze goed genoeg denken jullie?
Je krijgt van ons hier van 10 mensen het advies om Wago's te nemen..
Vervolgens negeer je dat advies en kom jij aan met:
"Ik heb deze Chinese meuk gekocht van een of ander vaag China-merk voor een paar euro minder", waarvan er geen enkel bewijs is dat die ook maar aan welk keurmerk dan ook voldoet qua veiligheid, brandveiligheid, isolatie of betrouwbaarheid, of dus uberhaupt zijn toegestaan op de Europese markt...

En dan vraag je aan ons of die goed genoeg zijn.. Wat denk je zelf?

Nu heb je twee van die dingen nodig, en je koopt er 50.
Vervolgens gaan die andere 48 stuks waarschijnlijk ergens in een lade of gereedschapskist verdwijnen, en de volgende keer dat je iets moet aansluiten wat wél serieuze vermogens gaat gebruiken komen die dingen weer tevoorschijn... "Heey, wat handig! Ik heb hier nog wat van die klemmetjes liggen... laat ik die maar gebruiken".

Euh.. nee. Geen goed idee dus.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1