Oude cement tegels leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:47
Beste Tweakers,

In de hal liggen oude tegels, deze zijn echter beschadigd en verweerd. Nu heb ik dezelfde tegels weer gevonden bij een oude bouwmaterialen verkoper. Het gaat om 20 mm dikke oude cement tegels met een motief aan de bovenkant. Lijken aan de onderkant beetje op een standaard tegel.

In de hal is voldoende hoogte om de tegels bovenop de bestaande tegels te leggen. Zelf dacht ik een laag egaline te doen en dan de tegels met tegellijm neer te leggen.

Vraag:

- Heeft hier iemand ervaring mee?

- Kan dit met normale tegellijm?

- Hoe kun je het voegen het beste doen? De tegels zijn beetje poreus en hebben een 2cm diepe voeg vanwege de dikte van de tegels.

Mvg.

Alle reacties

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06:55
Als het nog allemaal redelijk recht ligt zou ik geen egaline gebruiken. Als er gaten en/of wat grotere scheuren zitten (kleine scheutjes zijn geen probleem) dan die dichtsmeren met cement of tegellijm.
Daarna de vloer behandelen met speciale primer voor overtegelen (tegel op tegel).
De tegels kun je dan met vloertegellijm (NIET de kant en klare variant) verlijmen. Ik zou een hele grove lijmkam (tanden van 10 x 10mm) gebruiken en als de tegels en/of de vloer niet goed vlak zijn ook de tegels met lijm insmeren. Als de tegels en vloer wel goed vlak zijn dan hoef je de tegels niet ook in te smeren.
Om een mooie strakke vloer te krijgen zou ik ook speciale tegelvoegklemmen gebruiken.

• tj.jackel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:47
Bedankt voor de reactie! Ik heb zon rubi tang waarmee wiggen erin gezet kunnen worden.

De vloer heeft niet echt scheuren maar is door gebruik oud en beschadigd.

Hoe zou u het voegen aanpakken? Aangezien de tegels 20 mm dik zijn lijkt mij het lastig een goede vulling m.b.t. het voegsel te krijgen.

Daarnaast maakte iemand anders een opening dan tegellijm mogelijk te hard is en beter cement kon gebruiken.

Zou een flexibele tegellijm wat zijn? Tegellijm

Bedankt voor het meedenken!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 06:55
In de specificatie staat geschikt voor o.a. betonsteen en voor binnen en buiten bovendien een egalisatievermogen van 10mm. Lijkt mij wel geschikt.
Het voegen zal niet zo'n probleem geven, gewoon met rubber vloerwisser inwassen en evt. nog een keer herhalen als de voegen niet vol genoeg zijn.
Als de tegels heel poreus zijn dan zou ik voegmiddel voor buiten keramische tegels nemen dan kun je makkelijker het overtollige voegmiddel verwijderen.
Zelf heb ik geen ervaring met tegels in cement leggen, het lijkt mij zeker zo goed maar wel moeilijker. Als je cement gebruikt dan de vloer "aanbranden" door eerst wat pure cementpoeder over de oude tegels te strooien. Niet alle cementsoorten zijn geschikt dus je moet navragen welke soort je zou moeten gebruiken, volgens mij Portland cement.