Veel stof van kleren !

Pagina: 1
Acties:
  • 856 views

• Engine77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-07 12:09
Hallo,

Ik heb gemerkt dat er heel veel stof van kleren vrij komen. Bijvoorbeeld elke keer als ik mijn hemd beetje aanraak komt er wel meer dan 1000 stoffen in de lucht vrij ( zichtbaar met zonlicht, invalshoek).

Het lijkt wel uranium die uit elkaar valt.

Ik snapt niet helemaal hoe het kan dat er zoveel vrij komen. Ze worden toch gemaakt van draden die zelfs moeilijk kapot te trekken zijn.

Of gebruiken ze techniek waarbij ze elke molekuul aan elkaar plakken met goedkope lijm ?

Misschien toevallig is er hier iemand die wel meer kennis en ervaring heeft in hoe dit kan gebeuren.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

franssie

Save the albatross

Waarvan is je kleding gemaakt dan?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:41

Cass Casey

runs on cafeïne and sarcasm.

Hoe moeten wij raden waar het stof op jouw kleding vandaan komt? Wat voor werk doe je? Hoe schoon is je huis? Heb je huisdieren? Hoe was en droog je je kleding? Het stof op je kleding is meestal van externe bron, niet per sé van de kleding zelf, tenzij je slechte kwaliteit hebt.

En begin alsjeblieft niet over uranium en moleculen als je nog enigszins serieus genomen wilt worden. Vanwege je TS voel ik ook zomaar een slotje aankomen.

De koffie loopt. Sportiever wordt het niet vandaag.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:11
Engine77 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:00:
Hallo,

Ik heb gemerkt dat er heel veel stof van kleren vrij komen. Bijvoorbeeld elke keer als ik mijn hemd beetje aanraak komt er wel meer dan 1000 stoffen in de lucht vrij ( zichtbaar met zonlicht, invalshoek).

Het lijkt wel uranium die uit elkaar valt.

Ik snapt niet helemaal hoe het kan dat er zoveel vrij komen. Ze worden toch gemaakt van draden die zelfs moeilijk kapot te trekken zijn.

Of gebruiken ze techniek waarbij ze elke molekuul aan elkaar plakken met goedkope lijm ?

Misschien toevallig is er hier iemand die wel meer kennis en ervaring heeft in hoe dit kan gebeuren.
Ik denk wel eens hetzelfde als ik de proppen pluis uit de wasdroger haal... Sowieso dat laagje stof dat magisch bijna elke dag weer overal verschijnt door zowat het hele huis ;)

Kleding slijt nu eenmaal. Ook vooral door wassen en drogen in een droger.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Door wrijving en slijtage laten kleine vezels van kleding los. Net als dat je veel stof van buiten meeneemt op je kleding. Daarnast verlies je zelf ook constant huidschilfers.. die gaan in je kleding nestelen en zorgt ook voor stof.

Dit ga je niet oplossen.. accepteren en doorgaan :)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:53
Daarbij, blaas eens over een tafel/kast in het zonlicht. Dan zie je hoeveel stof er dan vrij komt(mag je trouwens ook gerust doen nadat je gestort/ gestofzuigd hebt)

Dus heel normaal en daar ga je niets aan veranderen.

[removed]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Engine77 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:00:
Nou, niet echt, die draden trek je zo los. De enige reden dat die stof niet direct kapot gaat is omdat die draden goed verweven zijn.

Althans, meestal. Genoeg kleding met een productiefoutje waarin je de rafels al bij aankoop ziet zitten, en ja, op die plekken valt kleding inderdaad snel uit elkaar als je dat niet even repareert.

De stof waar kleding van gemaakt wordt kun je trouwens natuurlijk gewoon van het labeltje aflezen. Soms katoen (plantaardig) maar tegenwoordig meestal polyester of iets soortgelijks (plastic). Beiden zijn niet extreem slijtvast.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:15
Gewoon geen ultra fast fashion meer kopen maar goede kleding die wat langer meegaat.
Tip: Loop 'ns een kringloopzaak binnen, daar hangt vaak goede merkkleding voor een fractie van wat er ooit voor betaald is. Is nog milieuvriendelijk ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-07 10:26

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik mis het doel en de bijbehorende discussiewaarde van dit topic en dus doe ik hem op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.