Issues met Services van Domoticz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HarryL
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-08 18:51

HarryL

127.0.0.1

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb al geruime tijd issues met mijn Domoticz instance op mijn Raspberry Pi. Elke dag loopt de service "vast" en moet ik hem opnieuw starten met sudo service domoticz restart. Hierna werkt het weer naar behoren (voor zolang het duurt). Heel af en toe gaat het een paar dagen goed maar daarna stopt de monitoring weer. Dit is erg vervelend en hierdoor mis ik een stukje "administratie".

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi 3B+ (via Wifi, bekabeld is niet mogelijk in de meterkast)

Domoticz v2026.2

Linux Domoticz 6.18.33+rpt-rpi-v7 #1 SMP Raspbian 1:6.18.33-1+rpt1 (2026-06-01) armv7l GNU/Linux

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een herinstallatie gedaan van de Pi, een herinstallatie van Domoticz, diverse scriptjes geprobeerd welke zouden moeten detecteren of de service down is en deze vervolgens herstarten, dit heeft allemaal niet mogen baten.

De pi is volledig up to date evenals Domoticz

Ik heb de memory stick al vervangen voor een nieuwe.

Met sudo netstat -anp | grep 8080 | wc -l gecheckt of er stale connections zijn

Er zijn geen critical memory errors, geen out of memory errors, geen power issues.

Ik ben niet heel erg thuis met Linux, wellicht hebben jullie nog een idee in welke richting ik het nog zou kunnen zoeken. Als er info mist, geef het vooral aan, dan geef ik daar graag antwoord op.

I have gone to find myself, if I get back before I return, Please keep me here! PSNID: djmagich

Beste antwoord (via HarryL op 03-08-2026 18:51)

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04
Is de hele service gestopt? Of 'enkel' de interface?

Heb je scripts draaien in lua?

Ik had in het verleden een onstabiele domoticz doordat een milighthub in de schuur geen verbinding had. Een script gaf deze een opdracht via os.execute waardoor de frontend vastliep. De backend werkte toen nog wel normaal.

Je zou idd ook de beta kunnen proberen. Via ssh naar de domoticz map en dan ./updatebeta oid intikken.

Als je wifi wilt uitsluiten, even tijdelijk direct aan de router koppelen?

Alle reacties

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:04
Wat ik uit het verleden heb onthouden is dat er bij mij 2 kritieke dingen waren. De opslag, gebruik niet de SD-kaart, maar hang er een SSD aan. SSD is geschikt voor de vele schrijfacties.

En toch ook de voeding. Heb je een originele voeding? Hangen er USB-devices aan die veel verbruiken?

• HarryL

HarryL

127.0.0.1

Topicstarter
Ik heb er al een USB stick aanhangen ipv SD kaartje... Maar ik kan er nog eens een SSD aan hangen om te kijken of dat het verbeterd...

Enige wat er aan hangt is de originele voeding, De P1 meter via USB en dus de USB stick met het OS. Verder helemaal niks.

I have gone to find myself, if I get back before I return, Please keep me here! PSNID: djmagich

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HarryL schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:27:
Enige wat er aan hangt is de originele voeding,
De 3B+ is uit 2018, dus in het meest extreme geval is je voeding al 8 jaar oud. Kan de moeite waard zijn om deze te vervangen door een nieuw exemplaar.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik had zelf een vergelijkbaar probleem met de 2026.2 versie. Na een tip op het Domoticz forum ben in overgestapt naar een nieuwere beta, en sinds dien is het probleem opgelost. Zit nu op build 18035.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • Beste antwoord

• FunFair

Ik had in het verleden een onstabiele domoticz doordat een milighthub in de schuur geen verbinding had. Een script gaf deze een opdracht via os.execute waardoor de frontend vastliep. De backend werkte toen nog wel normaal.

Je zou idd ook de beta kunnen proberen. Via ssh naar de domoticz map en dan ./updatebeta oid intikken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

FunFair schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:10:

kan gewoon via de GUI hoor :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47UOGd1tb9xpUM7mYBjzI1u_vRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ya9RnD1z5KvWubP6YK9xvzXI.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• HarryL

HarryL

127.0.0.1

Topicstarter
Microkid schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:02:
Ik had zelf een vergelijkbaar probleem met de 2026.2 versie. Na een tip op het Domoticz forum ben in overgestapt naar een nieuwere beta, en sinds dien is het probleem opgelost. Zit nu op build 18035.
Daar ga ik ook eens naar kijken. Wellicht dat dat mijn probleem ook oplost.

• HarryL

HarryL

127.0.0.1

Topicstarter
FunFair schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 09:10:

De gehele service stopt, webinterface niet meer te bereiken.

Ik heb niks in lua draaien, ik gebruik Domoticz eigenlijk alleen voor P1 monitor en het weer :-)

Wifi uitsluiten wordt wat lastiger, dan moet ik een kabel door mijn halve woning gaan leggen :-)

• HarryL

HarryL

127.0.0.1

Topicstarter
Nou het is even geleden dat ik dit topic geupdatet heb, maar het issue lijkt verholpen met de upgrade naar de Beta :-)

Hij draait sinds de 21e weer volledig stabiel.

• FunFair
Mooi dat het is opgelost met de beta. Gisteren is ook weer een nieuwe stable uitgekomen.

Ik had zelf ook ineens vastlopers terwijl ik op vakantie was. Mogelijk dat de Harmony plugin de boel liet crashen, want daar had ik de stekker er vanuit getrokken. Resulteerde in een OSerror too many files open oid. Toch gek, want daar heb ik in het verleden geen last van gehad....
Pagina: 1