Noise Cancelling als gehoorbescherming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:29
Is er een dokter in de zaal?

Zodra ik ga klussen, grasmaaien, etc. pak ik mijn noise cancellation headphones (in dit geval de Sony MX4) voor een goede podcast of muziek. Grasmaaien met Maarten van Rossem die nogmaals dunnetjes uitlegt waarom Amerika een kloteland is doet het wat mij betreft goed bij de werkzaamheden. :+

Maar ik zat wel te denken. Ondanks dat het geluid van de zitmaaier of de snerpende afkortzaag nu comfortabel is, werkt het wel met tegengeluid. Zodoende kan ik me voorstellen dat de geluidstrillingen er nog steeds zijn. :?

Beschermen deze dan überhaupt wel?

Ik heb al wat bronnen op internet gezien, maar eigenlijk spreken ze zich allemaal tegen. Is er hier iemand die daar een onderzoek aan heeft gewijd?

Joe

Alle reacties

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:31
Mijn boerenverstand zegt dat het inderdaad niet werkt als gehoorbescherming. Dan zou ik gehoorbescherming nemen met ingebouwde bluetooth.

Maar ik ben ook benieuwd of er een wetenschappelijk onderzoek / bron van is.

[ Voor 22% gewijzigd door MisterMailman op 12-07-2026 09:57 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:02

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wire Cutter heeft daar een tijd terug een mooi artikel aan gewijd:
https://www.nytimes.com/w...pro-protect-your-hearing/

TLDR: het helpt een beetje maar beschermt je niet op hetzelfde niveau als gehoorbescherming. Zeker niet tegen plotselinge knallen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:01:

TLDR: het helpt een beetje maar beschermt je niet op hetzelfde niveau als gehoorbescherming. Zeker niet tegen plotselinge knallen.
Dat gaat over oordoppen, TS heeft over-ears.

Antigeluid zorgt er voor dat de geluidsgolf echt opgeheven wordt als het je oor bereikt dus het volume is echt lager, net als wanneer het volume nooit hoog was.
Dus als de demping (in dB) hetzelfde is voor een gegeven frequentie is het net zo goed als een andere oorbeschermer.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Juup schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Dus als de demping (in dB) hetzelfde is voor een gegeven frequentie is het net zo goed als een andere oorbeschermer.
Hou er wel rekening mee dat ANC niet met alle soort geluid even goed overweg kan. Snelle wijzigingen of plotselinge geluiden kunnen minder goed verwerkt worden. Wellicht is daarom een combi van goede oordoppen met vaste demping i.c.m. met de ANC een betere oplossing.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:01:

Die kijken specifiek naar de adaptive transparancy modes. Niet volledige noise cancelling, gezien dat dat niet ideaal is bij een concert. Maar bij de grasmaaier is dat natuurlijk wel prima.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als het geluid hoorbaar zacht genoeg is, dan werkt het. Of dat via tegengeluid gaat of het blokkeren van je gehoorgang, maakt niet uit. Het resterende geluid moet wel duidelijk zacht genoeg zijn, want de grens waarbij geluid oncomfortabel wordt, ligt hoger dan de grens waarbij beschadiging optreedt: discotheken en festivals zitten bijvoorbeeld tussen die grenzen.

Als je je graag wilt verdiepen, dan kan je de norm lezen waar gehoorbeschermers aan moeten voldoen. Voor actieve beschermers is dat EN352-5.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt een natuurkundige nodig ;).
, werkt het wel met tegengeluid. Zodoende kan ik me voorstellen dat de geluidstrillingen er nog steeds zijn. :?
Zoals TBTL hierboven zegt, als het geluid weg is, is het ook echt weg. Dat tegengeluid neutraliseert de trillingen echt en die zijn bij je gehooringang dus echt "weg" :).

Wat vele anderen hier ook zeggen klopt ook. Noice cancelling is niet optimaal voor echt plotselinge, scherpe, harde geluiden. Daar is het niet "snel" genoeg voor. Maar met zagen, schuren, frezen, stofzuigen, grasmaaien, etc werkt het allemaal wel lekker en kan je prima airpods pro of een over ear NC headphones gebruiken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1