Garage muren OSB

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:11
Ik zit eraan te denken om mijn garage te bekleden met OSB-platen. Nu is de vraag: kun je die OSB direct op de muren plakken of bevestigen? Het zijn van die Kalkzandsteenblokken. Hoe kun je die OSB-platen het beste op de muur bevestigen, zodat het recht uitgelijnd kan worden? Is er een alternatief om goed de hoeken om te gaan?

Mogen die OSB-platen direct op de vloer rusten van de garage? Uiteindelijk komen er nog tegels te liggen in de garage.

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Foto’s helpen enorm om in 1 keer even duidelijk te hebben wat jij bedoelt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:56
Waarom wil je dit?

Om recht te krijgen altijd uitrachelen. Gewoon lange latten verticaal tegen de muur bevestigen om de 50 cm ofzo en daar de OSB tegenaan schroeven. Scheelt ook vochtproblemen. En je kunt er leidingen achter wegwerken.

[ Voor 17% gewijzigd door Wilke op 12-07-2026 09:38 ]

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:11
Vind die kalkzandsteen blokken gewoon lelijk eruit zien en wil het gewoon glad krijgen, dacht OSB is een goedkopere manier dan stucen.

Maar misschien zijn er alternatieven om het gewoon netjes strak te krijgen.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:30
OSB platen zijn alles behalve glad, vergeleken met stucwerk.
Daarnaast is het natuurlijk lang niet zo vochtbestendig als de huidige stenen muur.

Ik denk dat ik nog eerder gewoon zelf een dun laagje kant-en-klare stucpasta op je kzs blokken zou smeren met een spackmes.
Kost je bovendien ook geen extra binnenruimte.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:04

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Nou ik vind het nog niet zo'n slecht idee voor een garage, Bovendien kun je er makkelijk schroeven in draaien om allerlei shit op te hangen. Een stucwerk afwerking voor een klushok zou ik juist afraden.

Je kunt OSB gewoon wit texen, alleen dat heeft wel een bepaalde structuur, even kijken of je dat mooi vindt.

-Ik zou verticaal panlatten uitrachelen elke 50cm en dan horizontaal daaroverheen platen.

- Hout niet op de vloer zetten maar een aantal cm vrij houden. Zeker als je nog wilt tegelen en je de mogelijkheid wil hebben op die vloer te reinigen/schrobben met een emmer water.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Gebruik dan wit (gegrond) multiplex. Staat een stuk fraaier.

Maak gebruik van 20mm raggels, kan je mooi elektra achter de platen kwijt.

[ Voor 38% gewijzigd door plaspvd op 12-07-2026 12:57 ]

Pagina: 1