• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:59
Mijn Mestic SPA-5100 vandaag opgehangen. Het verdient geen schoonheidsprijs. Maar hij hangt.
Nu nog raam zien af te dichten. Ik heb van die isolatiebuizen gehaald voor verwarmingsbuizen. Die knip ik open en vouw om raamranden heen.
Nog iets bedenken voor als het gaat regenen. Maar voorlopig trek ik er een plastic zak omheen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuL8QXC_caDpX9I5eoE3DKWJ0Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdY5J3UTF9WrDZ0O8fhIVHOY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAv4DtChH5MYLQH9PYI1-VB1JuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dserEDXwusIdxjLkUi830AiT.jpg?f=fotoalbum_large

• ecb1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 18:34
ManiacsHouse schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 18:23:
Mijn Mestic SPA-5100 vandaag opgehangen. Het verdient geen schoonheidsprijs. Maar hij hangt.
Nu nog raam zien af te dichten. Ik heb van die isolatiebuizen gehaald voor verwarmingsbuizen. Die knip ik open en vouw om raamranden heen.
Nog iets bedenken voor als het gaat regenen. Maar voorlopig trek ik er een plastic zak omheen.~~~~~~~[Afbeelding]

~~~~~~~[Afbeelding]
En hoe presteert dit apparaat?
Hoe groot is die kamer, en lukt het om die (genoeg) te koelen?

En hoe is de geluidsproductie?

[ Voor 5% gewijzigd door ecb1 op 11-07-2026 22:34 ]

• ManiacsHouse
ecb1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:25:
[...]

En hoe presteert dit apparaat?
Is dat de woonkamer, hoeveel m2, en lukt het om die (genoeg) te koelen?
Hij staat nu een uurtje of 2 te loeien. Het was hier al ruim 26 graden (na 2 dagen weer flink warm buiten) en nu gezakt naar 24. Kamer is zo'n 34m2.
Alles potdicht gedaan. Als ik van buiten naar binnen loopt voel ik duidelijk verschil :)
ecb1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:25:
[...]

En hoe is de geluidsproductie?
Op lage stand hoor je hem wel... Hij is zeer zeker niet stil. Best lawaaierig...
Buitenunit bromt ook. Hangt aan de deur dus dat resoneert een beetje door.

Wat irritant is, de binnenfan maakt geluid maar niet een continu geluid. Soms beetje alsof hij harder gaat. Beetje idee dat wind in je huis door deuren loeit. Zacht maar dan ineens wat harder. Hahaha lastig uit te leggen.

Het is dus geen stil ding. Prestaties lastig te bepalen na 2 uur draaien. Maar als ik het hier paar graden lager kan krijgen dan met de hittegolf (32c beneden in woonkamer) ben ik voorlopig blij.

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 11-07-2026 22:45 ]

• ecb1
ManiacsHouse schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:42:
[...]

Hij staat nu een uurtje of 2 te loeien. Het was hier al ruim 26 graden (na 2 dagen weer flink warm buiten) en nu gezakt naar 24. Kamer is zo'n 34m2.
Alles potdicht gedaan. Als ik van buiten naar binnen loopt voel ik duidelijk verschil :)

[...]

Op lage stand hoor je hem wel... Hij is zeer zeker niet stil. Best lawaaierig...

Wat irritant is, de binnenfan maakt geluid maar niet een continu geluid. Soms beetje alsof hij harder gaat. Beetje idee dat wind in je huis door deuren loeit. Zacht maar dan ineens wat harder. Hahaha lastig uit te leggen.

Het is dus geen stil ding. Prestaties lastig te bepalen na 2 uur draaien. Maar als ik het hier paar graden lager kan krijgen dan met de hittegolf (32c beneden in woonkamer) ben ik voorlopig blij.
Lijkt op zich dus best wel effectief, dat is positief.

Geluidsproductie echter toch vrij negatief kennelijk.
Vind ik persoonlijk een behoorlijk nadeel. Ik zou om die reden bijv al nooit een mobiele airco kopen.

Ik hou vooralsnog diverse types in de gaten als optie.
Overigens is het voor mij geen noodzaak, dus ook geen haast. Denk ook dat er meer van dit soort apparaten beschikbaar komen in de loop der tijd, omdat de vraag ook zal toenemen.

• Koen050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:22
ManiacsHouse schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:42:
[...]

nvm dacht dat dit over een ander unit ging :X

[ Voor 22% gewijzigd door Koen050 op 12-07-2026 11:25 ]

• ManiacsHouse
ecb1 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:32:
[...]

Lijkt op zich dus best wel effectief, dat is positief.

Geluidsproductie echter toch vrij negatief kennelijk.
Vind ik persoonlijk een behoorlijk nadeel. Ik zou om die reden bijv al nooit een mobiele airco kopen.

Ik hou vooralsnog diverse types in de gaten als optie.
Overigens is het voor mij geen noodzaak, dus ook geen haast. Denk ook dat er meer van dit soort apparaten beschikbaar komen in de loop der tijd, omdat de vraag ook zal toenemen.
Effectief zeker. Ingesteld dat hij om 10 uur (uitslapen :P) aan moest gaan vanmorgen op 24c. Kom beneden rond half 11 en ding staat te draaien en het is 24 graden in de kamer. Lekker koel vergeleken met boven in de slaapkamers.

Hij maakt zeker lawaai. (Dit wil je niet in 's nachts in een caravan) Wat ik een nadeel vind is op moment dat hij op temperatuur is niet nog wat zachter gaat blazen of gewoon uit gaat maar dat is niet het principe van een airco dacht ik. De laagste fan-stand die je kunt instellen is ook echt de laagste. Wel stuk stiller dan zo'n verrijdbaar monster met slang.

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 12-07-2026 12:05 ]

• ecb1
Ik hou het in beraad...
Of gewoon muziek hard eroverheen draaien tegen dat lawaai 😉

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:35
Deur waar de buiten-unit hangt is een soort klankkast geworden, misschien een rubber matje tussen alle delen plaatsen, bijvoorbeeld een anti trillingsmat voor een wasmachine en deze op maat knippen, de plaatsing is verder wel handig gedaan, belangrijkste is natuurlijk wat de koelprestaties zijn, gezien je temperaturen tot 24 graden kunt brengen zijn deze best wel oke.

• ManiacsHouse
Net even simpel in HA toegevoegd. En simpele automatisering gemaakt. Moet weliswaar via tuya. Maar werkt prima. Als temp onder de 23c zakt dan gaat ding gewoon volledig uit (effe lekker stil) Komt temp boven 24 dan gaat apparaat weer aan. Eens beetje mee spelen wat handig is.

• ManiacsHouse
Ding werkt tot op heden prima. Trekt als hem aanzet binnen half uur de temperatuur zo'n 2-3 graden naar beneden.
Geluid is wel een dingetje. Dat is bij de binnenunit toch wel de (tangentiële, sjiek woord) ventilator. Er zit in de binnenunit zo'n plastic zodat je de luchtstroom wat links of rechts kunt richten. Ik ga eens kijken of ik die er gewoon uit kan halen. Daar blaast de fan tegenaan en geeft veel ruis vermoed ik.

• ecb1
ManiacsHouse schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:30:
Ding werkt tot op heden prima. Trekt als hem aanzet binnen half uur de temperatuur zo'n 2-3 graden naar beneden.
Geluid is wel een dingetje. Dat is bij de binnenunit toch wel de (tangentiële, sjiek woord) ventilator. Er zit in de binnenunit zo'n plastic zodat je de luchtstroom wat links of rechts kunt richten. Ik ga eens kijken of ik die er gewoon uit kan halen. Daar blaast de fan tegenaan en geeft veel ruis vermoed ik.
Beetje tweeslachtig dus, nl functioneert prima, maar wel met een hoop geluid.
Benieuwd of datgene helpt wat je nu evt gaat doen.

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:30:
Het geluid is een filter-probleem. Ik heb de binnenunit een paar minuten laten draaien zonder filter en het geluid verdwijnt. Mestic heeft dit later ook per mail bevestigt. Oplossing? Unit omruilen en hopen op het beste. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan en helaas, na één week trad hetzelfde geluid op :(

Het is verder echt een top-ding en houdt 2 slaapkamers perfect koel op de warme dagen, maar tijdens het slapen kan 'ie eigenlijk niet aan

• ManiacsHouse
Whis! schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:53:
[...]

Het geluid is een filter-probleem. Ik heb de binnenunit een paar minuten laten draaien zonder filter en het geluid verdwijnt. Mestic heeft dit later ook per mail bevestigt. Oplossing? Unit omruilen en hopen op het beste. Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan en helaas, na één week trad hetzelfde geluid op :(

Het is verder echt een top-ding en houdt 2 slaapkamers perfect koel op de warme dagen, maar tijdens het slapen kan 'ie eigenlijk niet aan
Heb je hem bij Mestic omgeruild of via de verkoper?

• Whis!
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Heb je hem bij Mestic omgeruild of via de verkoper?
Via de verkoper. Die gaf mij vrijwel direct een nieuwe mee
Tegelijkertijd heb ik dus ook te horen gekregen dat het een algemeen bekend probleem is. Ieder model heeft dit probleem dus omruilen heeft eigenlijk weinig nut.

Het verschil in geluid had ik overigens ook op video vastgelegd (onderin even op het speaker-icoontje drukken):

Zonder filter :
https://i.imgur.com/XVwAZOx.mp4

Met filter:
https://i.imgur.com/plK1fxW.mp4

[ Voor 46% gewijzigd door Whis! op 21-07-2026 11:52 ]

Pagina: 1