Conceptaanvraag omgevingsvergunning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcootten
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:20
Goedenavond,

Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar de mogelijkheid om onze (te lage) zolder bruikbaarder te maken door er een slaapkamer van te maken voor onze dochter. De woning betreft een jaren 70 woning met een zolder etage met een hoogte van 1,70M (onderzijde nokbalk). Nu kwamen we uit bij een enkelzijdige nokverhoging aan de achterzijde van de woning (aan de voorkant hebben we zonnepanelen liggen).

Nu zijn we al bij een bedrijf in de buurt geweest die deze kan plaatsen echter voor de vergunning hebben we eerst een technisch tekenaar en een constructeur nodig waarvan de kosten snel oplopen.

Om eerst de gemeente te vragen of een enkelzijdige nokverhoging überhaupt haalbaar is en zo de kosten te besparen dacht ik er over om een concept omgevingsvergunning in te dienen omdat er voor zover wij weten geen andere woningen in de gemeente staan met een nokverhoging.

Nu de concrete vraag, hoe uitgebreid moeten de tekeningen zijn voor een concept aanvraag, ik lees online dat een simpele schets volstaat, dit is iets wat ik zelf zou kunnen doen en geen tekenaar voor nodig heb.

Heb e.e.a. met AI geprobeerd en dan kom ik al een heel eind m.b.t. de huidige situatie en wat we willen realiseren, heeft iemand hier ervaring mee?

Marco

Alle reacties

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hebben ze niet een soort spreekuur achtige constructie zodat je even oog in oog kunt overleggen met de desbetreffende persoon van de gemeente? Dan heb je alvast een richting of een nee en kun je daarna verder.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• marcootten
Het is een kleine gemeente en ik zie online niets over een spreekuur. Wel is er een mogelijkheid tot telefonisch contact omtrent vergunningen, dit kan ik uiteraard eerst proberen.

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:25
Grote kans dat de gemeente het heeft uitbesteed aan de omgevingsdienst. Die kun je ook proberen. Over het algemeen is een nokverhoging lastig. Hangt van de gemeente af, maar aan de achterkant zijn ze soms wat ruimdenkender.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is een terug kerend probleem bij jaren 70 rij woningen, de meeste gemeentes hebben voor nok verhogingen dan ook een soort blueprint gemaakt. voordeel is dat je niet meer zelf hoeft te gissen of je een vergunning krijgt, het nadeel is dat afwijken nog lastiger is omdat het doel van de blueprint eenheid is.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Kijk ook in de wijk of er nieuwbouw geplaatst word. Hier is een aanpassing geweest in het omgevingsplan. Hier is sinds de nieuwbouw de goothoogte verandert van max 5.2m naar 6 meter. Hierdoor kon ik ook mijn jaren 60 huis aanpassen naar de de nieuw goothoogte. Heb hier de complete verdieping 80 cm optrokken. 8 jaar later doen mijn buren dit nu nogmaals. Heb hierdoor een compleet bruikbare extra verdieping gekregen met voor en achter dakkapellen.

Grootste probleem hier volgens de gemeente was het aantal parkeerplekken in de wijk. !?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:13
zijn er vergelijkbare huizen in de straat die dit al hebben?
wat staat er in jullie welstandsregels van d gemeente, of omgevingsplan over dit soort opbouwen?
Waarom vraag je op een internetforum wat jouw gemeente wil hebben? zet er dan minimaal bij welke gemeente het is of vraag het gewoon aan de gemeente.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• marcootten
No Hands schreef op zondag 12 juli 2026 @ 07:06:
zijn er vergelijkbare huizen in de straat die dit al hebben?
wat staat er in jullie welstandsregels van d gemeente, of omgevingsplan over dit soort opbouwen?
Waarom vraag je op een internetforum wat jouw gemeente wil hebben? zet er dan minimaal bij welke gemeente het is of vraag het gewoon aan de gemeente.
Nee er zijn geen vergelijkbare huizen in de straat of in het dorp met een nokverhoging, daarom ben ik ook bang voor een negatief antwoord en des te meer reden dat ik geen 1000+ euro wil uitgeven voor een tekenaar.

De gemeente komt niet erg toegankelijk over met telefonisch contact opties tussen 9:30 - 11:30, geen inloop etc. En wellicht zijn er mensen die ook een concept aanvraag hebben gedaan en kunnen vertellen wat ze hebben moeten opleveren, vandaar de vraag eerst hier.

Betreft trouwens de gemeente Oostzaan

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:35
Check eerst de bouwregels uit het bestemmingsplan (omgevingsplan) via het omgevingsloket. Misschien dat je het hoofdgebouw groter / hoger mag maken dan nu het geval is. Deze info is van belang voor de ontwerper / tekenaar.

Met deze info contact opnemen met de gemeente. Of een ‘verken uw idee’ indienen via hetzelfde loket. Een concept verzoek is bedoelt om een aanvraag vergunningsklaar te krijgen samen met de gemeente. Gemeente / omgevingsdienst beoordeelt de stukken buiten de formele procedure om. Bij een verken uw idee wordt eerst naar de wenselijkheid en haalbaarheid van het initiatief gekeken. Dat ben je in deze fase nodig. Een eenvoudige, maar wel duidelijke, schetsontwerp volstaat.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:13
marcootten schreef op zondag 12 juli 2026 @ 07:53:
[...]

Nee er zijn geen vergelijkbare huizen in de straat of in het dorp met een nokverhoging, daarom ben ik ook bang voor een negatief antwoord en des te meer reden dat ik geen 1000+ euro wil uitgeven voor een tekenaar.

De gemeente komt niet erg toegankelijk over met telefonisch contact opties tussen 9:30 - 11:30, geen inloop etc. En wellicht zijn er mensen die ook een concept aanvraag hebben gedaan en kunnen vertellen wat ze hebben moeten opleveren, vandaar de vraag eerst hier.

Betreft trouwens de gemeente Oostzaan
1 google seconde:

https://oostzaan.nl/hulp-en-ondersteuning/welstand

inclusief welstandsnota: https://oostzaan.nl/sites/default/files/documents/bijlage%20-%20welstandsnota%20-versie%20nov2020.pdf

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:25
Concept aanvraag kan zelfs zonder exacte tekeningen. Maar hoe meer je hebt hoe nauwkeuriger het advies.

Weet dat concept aanvraag niet gratis is, maar de kosten worden afgetrokken van de aanvraag. Enkel als je na de conceptaanveaag besluit ervanaf te zien ben je je geld kwijt. (Maar dat zou ook zijn bij officiële aanvraag).
Pagina: 1