Conceptaanvraag omgevingsvergunning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcootten
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-08 12:02
Goedenavond,

Mijn vrouw en ik zijn aan het kijken naar de mogelijkheid om onze (te lage) zolder bruikbaarder te maken door er een slaapkamer van te maken voor onze dochter. De woning betreft een jaren 70 woning met een zolder etage met een hoogte van 1,70M (onderzijde nokbalk). Nu kwamen we uit bij een enkelzijdige nokverhoging aan de achterzijde van de woning (aan de voorkant hebben we zonnepanelen liggen).

Nu zijn we al bij een bedrijf in de buurt geweest die deze kan plaatsen echter voor de vergunning hebben we eerst een technisch tekenaar en een constructeur nodig waarvan de kosten snel oplopen.

Om eerst de gemeente te vragen of een enkelzijdige nokverhoging überhaupt haalbaar is en zo de kosten te besparen dacht ik er over om een concept omgevingsvergunning in te dienen omdat er voor zover wij weten geen andere woningen in de gemeente staan met een nokverhoging.

Nu de concrete vraag, hoe uitgebreid moeten de tekeningen zijn voor een concept aanvraag, ik lees online dat een simpele schets volstaat, dit is iets wat ik zelf zou kunnen doen en geen tekenaar voor nodig heb.

Heb e.e.a. met AI geprobeerd en dan kom ik al een heel eind m.b.t. de huidige situatie en wat we willen realiseren, heeft iemand hier ervaring mee?

Marco

Alle reacties

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hebben ze niet een soort spreekuur achtige constructie zodat je even oog in oog kunt overleggen met de desbetreffende persoon van de gemeente? Dan heb je alvast een richting of een nee en kun je daarna verder.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• marcootten
Het is een kleine gemeente en ik zie online niets over een spreekuur. Wel is er een mogelijkheid tot telefonisch contact omtrent vergunningen, dit kan ik uiteraard eerst proberen.

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:00
Grote kans dat de gemeente het heeft uitbesteed aan de omgevingsdienst. Die kun je ook proberen. Over het algemeen is een nokverhoging lastig. Hangt van de gemeente af, maar aan de achterkant zijn ze soms wat ruimdenkender.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het is een terug kerend probleem bij jaren 70 rij woningen, de meeste gemeentes hebben voor nok verhogingen dan ook een soort blueprint gemaakt. voordeel is dat je niet meer zelf hoeft te gissen of je een vergunning krijgt, het nadeel is dat afwijken nog lastiger is omdat het doel van de blueprint eenheid is.

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Kijk ook in de wijk of er nieuwbouw geplaatst word. Hier is een aanpassing geweest in het omgevingsplan. Hier is sinds de nieuwbouw de goothoogte verandert van max 5.2m naar 6 meter. Hierdoor kon ik ook mijn jaren 60 huis aanpassen naar de de nieuw goothoogte. Heb hier de complete verdieping 80 cm optrokken. 8 jaar later doen mijn buren dit nu nogmaals. Heb hierdoor een compleet bruikbare extra verdieping gekregen met voor en achter dakkapellen.

Grootste probleem hier volgens de gemeente was het aantal parkeerplekken in de wijk. !?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
zijn er vergelijkbare huizen in de straat die dit al hebben?
wat staat er in jullie welstandsregels van d gemeente, of omgevingsplan over dit soort opbouwen?
Waarom vraag je op een internetforum wat jouw gemeente wil hebben? zet er dan minimaal bij welke gemeente het is of vraag het gewoon aan de gemeente.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• marcootten
No Hands schreef op zondag 12 juli 2026 @ 07:06:
zijn er vergelijkbare huizen in de straat die dit al hebben?
wat staat er in jullie welstandsregels van d gemeente, of omgevingsplan over dit soort opbouwen?
Waarom vraag je op een internetforum wat jouw gemeente wil hebben? zet er dan minimaal bij welke gemeente het is of vraag het gewoon aan de gemeente.
Nee er zijn geen vergelijkbare huizen in de straat of in het dorp met een nokverhoging, daarom ben ik ook bang voor een negatief antwoord en des te meer reden dat ik geen 1000+ euro wil uitgeven voor een tekenaar.

De gemeente komt niet erg toegankelijk over met telefonisch contact opties tussen 9:30 - 11:30, geen inloop etc. En wellicht zijn er mensen die ook een concept aanvraag hebben gedaan en kunnen vertellen wat ze hebben moeten opleveren, vandaar de vraag eerst hier.

Betreft trouwens de gemeente Oostzaan

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:31
Check eerst de bouwregels uit het bestemmingsplan (omgevingsplan) via het omgevingsloket. Misschien dat je het hoofdgebouw groter / hoger mag maken dan nu het geval is. Deze info is van belang voor de ontwerper / tekenaar.

Met deze info contact opnemen met de gemeente. Of een ‘verken uw idee’ indienen via hetzelfde loket. Een concept verzoek is bedoelt om een aanvraag vergunningsklaar te krijgen samen met de gemeente. Gemeente / omgevingsdienst beoordeelt de stukken buiten de formele procedure om. Bij een verken uw idee wordt eerst naar de wenselijkheid en haalbaarheid van het initiatief gekeken. Dat ben je in deze fase nodig. Een eenvoudige, maar wel duidelijke, schetsontwerp volstaat.

• No Hands
marcootten schreef op zondag 12 juli 2026 @ 07:53:
[...]

Nee er zijn geen vergelijkbare huizen in de straat of in het dorp met een nokverhoging, daarom ben ik ook bang voor een negatief antwoord en des te meer reden dat ik geen 1000+ euro wil uitgeven voor een tekenaar.

De gemeente komt niet erg toegankelijk over met telefonisch contact opties tussen 9:30 - 11:30, geen inloop etc. En wellicht zijn er mensen die ook een concept aanvraag hebben gedaan en kunnen vertellen wat ze hebben moeten opleveren, vandaar de vraag eerst hier.

1 google seconde:

https://oostzaan.nl/hulp-en-ondersteuning/welstand

inclusief welstandsnota: https://oostzaan.nl/sites/default/files/documents/bijlage%20-%20welstandsnota%20-versie%20nov2020.pdf

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:18
Concept aanvraag kan zelfs zonder exacte tekeningen. Maar hoe meer je hebt hoe nauwkeuriger het advies.

Weet dat concept aanvraag niet gratis is, maar de kosten worden afgetrokken van de aanvraag. Enkel als je na de conceptaanveaag besluit ervanaf te zien ben je je geld kwijt. (Maar dat zou ook zijn bij officiële aanvraag).

• Toke_gt
  • Laatst online: 22:27
Kan het bedrijf dat je al hebt ingeschakeld niet aangeven of dit in jouw gemeente een haalbare kaart is?
Let bij je aanvraag op dat er een verschil in beoordeling kan zijn tussen een nokverhoging (dak gaat aan beide zijde omhoog) en een dakopbouw (nok wordt verlegd, dak loopt door). Ik denk dat jij het laatste bedoelt, dus zorg ervoor in een gesprek dat gemeente goed begrijpt wat je voor ogen hebt.
Verder zie ik dat gemeente werkt aan een nieuw omgevingsplan, misschien dat opvragen/afwachten?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Toke_gt schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:24:Verder zie ik dat gemeente werkt aan een nieuw omgevingsplan, misschien dat opvragen/afwachten?
Heb je de link van @No Hands niet doorgenomen?
Daar staat al best veel benoemd.
Ik kan me voorstellen dat er aan een dergelijk karakteristiek gebouwd dorpsaanzicht maar weinig veranderd mag worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• marcootten
Toke_gt schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:24:
Kan het bedrijf dat je al hebt ingeschakeld niet aangeven of dit in jouw gemeente een haalbare kaart is?
Let bij je aanvraag op dat er een verschil in beoordeling kan zijn tussen een nokverhoging (dak gaat aan beide zijde omhoog) en een dakopbouw (nok wordt verlegd, dak loopt door). Ik denk dat jij het laatste bedoelt, dus zorg ervoor in een gesprek dat gemeente goed begrijpt wat je voor ogen hebt.
Verder zie ik dat gemeente werkt aan een nieuw omgevingsplan, misschien dat opvragen/afwachten?
Heb ik geprobeerd maar die hebben in de gemeente geen ervaring met het plaatsen hiervan en verwijzen naar een andere partij die de vergunningsaanvraag kan begeleiden.

Dit is trouwens wat ik bedoel met een enkelzijdige nokverhoging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R09faW0XTCzpb1fXtcvy7QaJW0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7gTLiNMLsJqJShZz3XtPVj90.png?f=fotoalbum_large

• Toke_gt
Yaksa schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:33:
[...]

Heb je de link van @No Hands niet doorgenomen?
Daar staat al best veel benoemd.
Ik kan me voorstellen dat er aan een dergelijk karakteristiek gebouwd dorpsaanzicht maar weinig veranderd mag worden.
Linken gaan over huidig omgevingsplan en er is recent (mei 2026) een nieuw/gewijzigd plan ter inzage gelegd.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:48
marcootten schreef op zondag 12 juli 2026 @ 14:43:
[...]
Dit is trouwens wat ik bedoel met een enkelzijdige nokverhoging:

~[Afbeelding]
Gewoon vergunningsplicht omdat je de nok verhoogd. Je moet zelfs kijken of je niet een BOPA nodig hebt omdat je mogelijk buiten de maximale hoogte van het bouwvlak valt.

Je zit in over de kosten. Je zal toch iets van een constructeur naar moeten laten kijken. De behandelaar (Omgevingsdienst) zal vragen naar constructieve berekeningen. Je gaat namelijk aanpassingen doen aan de kapconstructie. Daarnaast mogelijk een architect / bouwkundig tekenbureau nodig omdat je mogelijk langs de welstandcommissie moet omdat je het aanzien van de woning wijzigt. Neem het verlies en calculeer deze kosten gewoon mee.

Je kan altijd van te voren een gesprek aanvragen bij de gemeente of je plan überhaupt kans van slagen heeft.

• No Hands
Toke_gt schreef op zondag 12 juli 2026 @ 16:37:
[...]

Linken gaan over huidig omgevingsplan en er is recent (mei 2026) een nieuw/gewijzigd plan ter inzage gelegd.
zolang dat niet is vastgesteld door de gemeenteraad is het oude nog van kracht

• Toke_gt
No Hands schreef op zondag 12 juli 2026 @ 17:19:
[...]

zolang dat niet is vastgesteld door de gemeenteraad is het oude nog van kracht
Zeker, maar handig toch om je daarin te verdiepen en misschien even te wachten met een (concept)aanvraag.

• RonnieKo
[...]
Ik weet niet waar je gekeken hebt. Als je hier kijkt: Oostzaan Contact en openingstijden. Dan zie je het volgende staan:
Telefonisch spreekuur
Voor vragen over:

WMO (keuzemenu optie 1)
Werk en inkomen (keuzemenu optie 2)
Vergunningen (keuzemenu optie 3)
Burgerzaken (keuzemenu optie 4)
Toelichting telefonisch spreekuur

WMO: bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.30 tot 11.30 uur
Werk en Inkomen: bereikbaar op maandag t/m donderdag van 08.30-11.30 uur voor vragen over bijstandsuitkeringen, bijzondere bijstand en minimaregelingen.
Vergunningen: bereikbaar op maandag t/m donderdag van 08.30-11.30 uur voor vragen over vergunningen, bouwen, bestemmingsplannen, bouwarchief gegevens etc.
Burgerzaken: bereikbaar op maandag t/m donderdag van 8:30-11:30 uur
Je kan maandag tot donderdag sowieso bellen. Je kan natuurlijk ook gewoon buiten die tijden proberen te bellen en dan vragen naar de dienstdoende ambtenaar met de vraag of je een keer langs mag komen voor een overleg.

• RonnieKo
@marcootten Trouwens: Heb je wel eens Omgevingswet vergunningscheck gedaan? Dan kan je zien of je een vergunning nodig hebt of niet. Daar staat ook welke zaken je mag aanleveren aan de gemeente. Dan kan je jezelf al vast voorbereiden.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:19
marcootten schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:52:
Goedenavond,

Nu de concrete vraag, hoe uitgebreid moeten de tekeningen zijn voor een concept aanvraag, ik lees online dat een simpele schets volstaat, dit is iets wat ik zelf zou kunnen doen en geen tekenaar voor nodig heb.

Marco
Niet. de artist impression zoals je hier laat zien, met maatvoering en een schets op de kadastrale kaart is genoeg voor die eerste beoordeling.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-07 14:34
Ik maak de benodigde schetsen voor een conceptaanvraag / vooroverleg vaak vrijblijvend. Uiteraard wel afhankelijk van hoeveel uren ik inschat ervoor nodig te hebben en of ik ze kansrijk acht. Pas bij het uitwerken voor de definitieve aanvraag begint de teller te lopen.
Plattegrondje van de te wijzigen verdieping en een geveltje met wat maatvoering is vaak al genoeg voor beoordeling.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:44
[...]

Succes, ik ben al 2 1/2 jaar bezig om te proberen een stukje snippergroen over te nemen om bij de tuin te betrekken in dezelfde gemeente.

Je kunt het gemeentehuis eens inlopen en vragen bij welke afdeling ge moet zijn en daar een afspraak maken? De overgemeente telefoonlijn is inderdaad een ramp...

• marcootten
Ik heb gister telefonisch contact gehad met de gemeente en moet een concept vergunnings aanvraag indienen met enkele schetsen. De dame aan de lijn kon mij verder weinig vertellen anders dan "een schets met maatvoering is voldoende".

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33
Dus zei vertelde wat ook al op de website stond. Dan zal het wel kloppen.

Gewoon indienen, wellicht de afspraak niet te kort plannen na het insturen van de stukken. Je kunt dan na het indienen paar dagen later bellen en vragen naar vergunningverlening of dit afdoende is. Dan weet je het zeker.

• No Hands
JaMaaT schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:02:
Dus zei vertelde wat ook al op de website stond. Dan zal het wel kloppen.

Gewoon indienen, wellicht de afspraak niet te kort plannen na het insturen van de stukken. Je kunt dan na het indienen paar dagen later bellen en vragen naar vergunningverlening of dit afdoende is. Dan weet je het zeker.
zo werkt het niet, je dient een aanvraag in via het omgevingsloket en daar dien je stukken bij in. dan krijg je een datum waarop je zaak wordt behandeld. daar heb je zelf geen invloed in. je mag er wel zelf bij aanwezig zijn. als je stukken niet voldoende zijn om te beoordelen dan zal de zaakbehandelaar of vergunningverlener je voor die datum wel om aanvulling vragen. deze aanvragen worden meestal om de twee weken op een vaste dag behandeld.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hoe het zit met vergunningen weet ik niet. Wel weet ik uit mijn eigen omgeving dat nokverhogingen heel duur zijn (dat lag ook aan de wensen, namelijk huisbreed, voor en achter verhogen). Ik zou ook vragen aan de aannemer (als je die al op het oog hebt) een indicatie van de prijs af te willen geven. Het zou me niet verrassen dat de prijs hoog is (denk aan tienallen duizenden euro's). Verhuizen is natuurlijk nog duurder, maar dan kom je wellicht in een huis dat aan alle kanten ruimer is.

Uit mijn geheugen: de breedte van de nokverhoging is aan regels gebonden. Je mag niet zomaar tot de muur van je buren komen (en als die zonnepanelen heeft, ook nog overleg waard). Je hebt vermoedelijk ook een constructieve berekening nodig voor een dakverhoging. En er zit onderhoud op, ook een leuk klusje. Eens in de zoveel jaar verven.

Een dakkapel geeft ook ruimte, maar heeft een andere prijs. Dakkapel is aan de achterkant vaak vergunningsvrij. Voorkant vraagt wel een vergunning (als anderen in de straat al een dakkapel hebben, dan heb je kans dat het ook voor jou gaat lukken). Met een dakkapel los je niet de lage nokhoogte op.

• fockarty
  • Laatst online: 15:18
Let wel even op met die concept aanvragen, ik deed er ook 1 en kreeg meteen de factuur vanuit de gemeente met de tekst 'als de definitieve vergunning wordt verleend worden de kosten verrekend" ergo als je alleen een paar vragen hebt ben je (bij ons) zo 800 eu armer..

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-07 14:34
een officieel vooroverleg kost inderdaad geld. Niet zo vreemd want je plan wordt behandeld op een intaketafel of hoe je gemeente het ook noemt. Daar zitten een aantal mensen aan die ook gewoon betaald moeten worden. Hoeveel dat is zal op de website van je gemeente of legesverordening staan. Gemeentes in ons werkgebied rekenen ca. 250 euro. Dat bedrag wordt verrekend zodra je plan voorstelbaar is en je je conceptaanvraag omzet in de defintieve aanvraag. Voor die aanvraag betaal je uiteraard ook weer leges voor het ruimtelijke en het technische deel. Hoeveel dat is staat ook in de legesverordening.

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:43

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Gewoon eerst even bellen met de gemeente, vraag stellen aan degene die je aan de lijn krijgt (waarschijnlijk contactcentrum oid), bericht achterlaten voor afdeling RO, ze bellen je wel terug zodra ze tijd hebben. Is echt niet zo moeilijk of ontoegankelijk.

• fockarty
  • Laatst online: 15:18
achterhoeker schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:41:
een officieel vooroverleg kost inderdaad geld. Niet zo vreemd want je plan wordt behandeld op een intaketafel of hoe je gemeente het ook noemt. Daar zitten een aantal mensen aan die ook gewoon betaald moeten worden. Hoeveel dat is zal op de website van je gemeente of legesverordening staan. Gemeentes in ons werkgebied rekenen ca. 250 euro. Dat bedrag wordt verrekend zodra je plan voorstelbaar is en je je conceptaanvraag omzet in de defintieve aanvraag. Voor die aanvraag betaal je uiteraard ook weer leges voor het ruimtelijke en het technische deel. Hoeveel dat is staat ook in de legesverordening.
Eens ik weet alleen dat 450 eu + percentage van de kosten wel veel geld is voor paar vragen.. onze gemeente is dan ook bijna duurste van nl met leges. Loopt ook procedure voor wanbeleid aangespannen door groep bewoners wegens complete willekeur met naleven van regels... sommige dakkapellen staan 10 cm van de erfgrens of zijn 50cm te groot wordt niks mee gedaan, ander is 10 cm te groot en verder ok en krijgt dwangsommen
Pagina: 1