Op zoek naar een soundbar, minstens 2 aparte speakers (l&r)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:31
Ik zoek dit voor onder (of boven een lg 65 inch tv)

Budget (wat ik ervoor over heb liever gezegd) € 500

Ik heb al wat bestellingen lopen via een webwinkel, maar ben (denk ik) op het verkeerde pad: het zijn voornamelijk soundbars met sub en geen aparte speakertjes en dat wil eigenlijk wel.

Ik lees hier vooral dat Samsung wordt aanbevolen... Springt die er een beetje uit?

Voornamelijk zal ik youtube en tv gebruiken (normale zenders) veel minder muziek dus daar hoeft het niet in uit te blinken al ben ik wel een muziekliefhebber dus tja als het mooi geluid kan geven is dat natuurlijk wel wenselijk maar niet te "boomie"

Tot dusver heb ik de Sonos Ray geprobeerd maar was niet echt onder de indruk, het geeft het geluid op zich wel goed weer, alleen merk ik dat ik de kwaliteit van de muziek om een of andere reden niet echt mooi vind.

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Wat bedoel je precies met jouw wens van een soundbar met twee aparte speakers voor links en rechts?

[ Voor 16% gewijzigd door Freshouttheoven op 12-07-2026 09:12 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Jets schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:08:

... aparte speakertjes en dat wil eigenlijk wel.
Oftewel, je wilt geen soundbar?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:19
FeaR schreef op zondag 12 juli 2026 @ 09:32:
[...]
Oftewel, je wilt geen soundbar?
Inderdaad.
Zijn dan 2 actieve speakers (eventueel met een DAC erbij afhankelijk van de aansluitingen) of een kleine versterker met 2 passieve speakers erbij niet een kwalitatief betere oplossing?

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:12
Zoek je misschien zoiets als het Bose 3 2 1 systeem? Die kun je op marktplaats vinden voor onder de 100 euro en klinken best goed voor hun formaat.

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:31
@Josk79 Dank je wel voor jouw reactie, ik ga er naar zoeken :)

@wiemelen Nou, ik was niet helemaal duidelijk, ook omdat het niet echt duidelijk is hoe je nou precies moet zoeken via Tweakers.net als het gaat om meerdere speakers, er worden best veel verschillende samenstellingen gebruikt waarbij voor mij niet duidelijk is wat het nou moet voorstellen tot ik een foto zie.

Naar anderen: Soms gaat het met een mobiel een beetje mis wat tekst betreft, dus ook daardoor was het niet duidelijk misschien.

Wat ik zou willen: Een centerspeaker voor de bass die ik overal kan neerzetten en dan 2 speakers voor (voor de mid en high tonen) en liefst 2 achter (links / rechts) Ik heb al wat besteld en deze samenstelling heet dan 7.1 (terwijl ik 6 losse speakers tel, dus best verwarrend en ik ben ook niet 'thuis' in het soundbar / spreakerset wereldje)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

wiemelen schreef op zondag 12 juli 2026 @ 10:19:
[...]

Inderdaad.
Zijn dan 2 actieve speakers (eventueel met een DAC erbij afhankelijk van de aansluitingen) of een kleine versterker met 2 passieve speakers erbij niet een kwalitatief betere oplossing?
Zeker. Soundbar is kwantiteit, één device wat stelt Dolby Atmos (surround én hoogte kanalen) weer te geven. Ik heb liever stereo uit twee speakers dan surround uit een balkje. Toegegeven, soundbar is wel iets minder kabels (als je het alleen bij de bar bij de TV houdt, rear speakers niet meegeteld).
Jets schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:31:
hoe je nou precies moet zoeken via Tweakers.net als het gaat om meerdere speakers, er worden best veel verschillende samenstellingen gebruikt waarbij voor mij niet duidelijk is wat het nou moet voorstellen tot ik een foto zie.
Actieve speakers gaan veelal per setje en die zal je terug kunnen vinden via Tweakers maar zodra je naar losse componenten gaat zou ik niet via deze weg zoeken. Het aanbod soundbars is aanzienlijk wat het overzicht lastiger maakt. Tevens staat er qua losse componenten veel merken niet in de PriceWatch. Andere markt/winkels die zich niet inschrijven voor de PW.
Wat ik zou willen: Een centerspeaker voor de bass die ik overal kan neerzetten
Hier ben je me kwijt. Ik dacht dat je zocht naar 2.0, twee speakers. Nu wordt hier een center speaker aangehaald. Een center speaker die onder of boven de TV geplaatst dient te worden omdat het gros van de dialoog uit deze speaker komt. De bass komt uit de subwoofer. Subwoofer kan je in theorie overal neerzetten omdat lage tonen niet richtingsgevoelig zijn. Praktijk zit echter lastiger in elkaar door het gedrag van lage tonen in de ruimte. Plus bij hele kleine speakers zal de crossover (punt waarop de subwoofer overneemt) hoger zijn waardoor je mogelijk boven de onhoorbare plaatsing grens uitkomt.
en dan 2 speakers voor (voor de mid en high tonen) en liefst 2 achter (links / rechts) Ik heb al wat besteld en deze samenstelling heet dan 7.1 (terwijl ik 6 losse speakers tel, dus best verwarrend en ik ben ook niet 'thuis' in het soundbar / spreakerset wereldje)
Twee speakers voor en twee speakers achter is 4.0. Zet je de center (voor de dialogen, niet lage tonen) erbij wordt het 5.0. De subwoofer (die voor de lage tonen) maakt de .1. Heb je stereo (2.0) met een subwoofer heb je 2.1. Bovenstaande wordt dan 5.1. Subwoofers hoeven niet enkel, met twee subwoofers wordt het bijvoorbeeld 5.2.

Bij 7.1 heb je nog twee speakers meer dan de hierboven beschreven 5.1. Met 7.1 heb je vier speakers naast/achter je staan. Voor het complete plaatje: er zijn ook speakers voor aan het plafond, voor de hoogtekanalen. Stel je hebt een 5.1 set en 2 speakers aan het plafond dan heb je 5.1.2.

Wat je beschrijft is 5.1 wat inderdaad zes speakers zijn. Let wel dat dit een geheel andere setup is dan een 2.0. Je wens is nu surround. Surround en actieve speakers zie je niet vaak, dan wordt het veelal een surround receiver en passieve speakers.

Bovenstaande puur ter info, geen advies. Ik heb niet helemaal meer duidelijk wat nu precies de wens is.

[ Voor 69% gewijzigd door FeaR op 12-07-2026 11:48 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jets schreef op zondag 12 juli 2026 @ 11:31:

Wat ik zou willen: Een centerspeaker voor de bass die ik overal kan neerzetten en dan 2 speakers voor (voor de mid en high tonen) en liefst 2 achter (links / rechts) Ik heb al wat besteld en deze samenstelling heet dan 7.1 (terwijl ik 6 losse speakers tel, dus best verwarrend en ik ben ook niet 'thuis' in het soundbar / spreakerset wereldje)
"Een centerspeaker voor de Bas", je bedoelt denk ik een subwoofer of basmodule. Een centerspeaker is een speaker die onder of boven de tv ligt en waar stemgeljuid uit komt. Ongeveer de belangrijkste speaker bij TV kijken!

Waarom wil je dit precies? Ik zou voor jouw gebruik juist WEL een soundbar aanraden (dius geluid komt dan echt uit het scherm omdat de bar onder de TV ligt). Eventueel aangevuld met een losse basmodulde als je meer laag wilt en eventueel aangevuld met twee surroundspeakers als je dolby surround erg belangrijk vindt.

Kan je in plaats van "ik wil deze speakers" (wat een beetje gekke wensen oplevert) niet duidelijker maken wat je wilt (TV kijken, films kijken, muziek is niet belangrijk, maar toch weer wel, niet duidelijk?) en dan ook WAAROM je losse speakers wilt allemaal?

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 12-07-2026 11:47 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1