Nieuwe setup met Denon en Triangle of toch wat anders?

Pagina: 1
Acties:

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:22
Hallo mede tweakers!

vandaag zijn we op pad geweest richting Tegelen (Stassen hifi) om eens te kijken voor vervanging van de huidige 5.0 opstelling (Teufel Ultima series) i.c.m. Denon X2500H.

Ondertussen ben ik de Teufel speakers wat ontgroeid en wens graag meer diepgang en volheid, volume klagen we en de buren niet over. Zelf ben ik geen fan van subwoofers maar gewoon mooie volle bas in muziek en geen overdreven effecten in films en series.

Hoe denken jullie over de franse hi-fi tech van Triangle? Of wellicht een andere goede tegenhanger?

Ik zoek een
Nieuwe AVR en vervangend home theater met 5.0 opstelling. Liever geen subwoofer.

Wat is je budget?
Vind ik altijd lastig op voorhand, wanneer ik voor meer geld meer plezier ga bereiken doe ik dat graag maar laten we voor nu zeggen €4000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We kijken er regulier TV mee maar ook films en (docu) series. Muziek luister ik het liefst naturel zonder gekke pre tunes vanuit fabrikanten. Gamen vrijwel niet meer. De bekabeling is 2.5mm2 en verwacht ik met rust te laten, enkel hardware als speakers en receiver.

Wat heb je zelf al gevonden?
In Tegelen vandaag voor het eerst kennis gemaakt met Triangle, specifiek de BR10’s. Wat een vol geluid produceert zo’n zuil! Daarbij in vergelijking gehad met de nieuwe Dali Sonik 9’s en die vond ik wat ingetogen klinken, mist wat midden naar mijn mening echter ben ik bang dat de Triangle’s sneller luister vermoeidheid brengen door zo expliciet aanwezig te zijn.

Welke vragen heb je hier nog over?
Vooral of iemand op de lange termijn ervaringen heeft met het merk Triangle of wellicht tips heeft voor andere merken en modellen om een luistersessie mee te plannen.

De woonkamer waar de speakers staan is 5m diep bij 3,5m breed. Afstand tot de speakers is ongeveer 4,5m. Het plafond is 2,7m hoog, wellicht handig om te weten.

Verder zijn er rol en reguliere gordijnen, stoffen meubels en een vloerkleed aangebracht om de akoestiek te verbeteren. De tegel vloer vervangen is helaas geen optie, het blijft een woonkamer..

Huidige setup:

- Denon X2500H & retro Denon CD speler eronder

- Teufel Ultima 40’s

- LG G3 OLED 77”

- Sonos One

- PS5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJoZU45oODaVk8KFa1qSvFKFIeQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Avi06i7Vqxe1dgStWu5OJ4yQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd naar jullie input en meningen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Gringjammer op 11-07-2026 21:12 ]

BMW | 🚗320i E91 M Sport | 🏍️F700GS

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:34

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Gringjammer Het topic waar je postte is niet geschikt voor aankoopadvies. Ik heb je vraag verplaatst zodat hij beter tot zijn recht komt.

Als je meteen je startpost (via de wijzig-knop) aanvult met de informatie uit onderstaande format, dan kunnen je mede-tweakers je zo goed mogelijk helpen.
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:39
Ik zou eerst eens de opstelling en akoestiek onder handen nemen voor je serieus geld gaat spenderen. Wanneer de nieuwe luidsprekers op dezelfde plaats komen te staan als de huidige, dan ga je er bij lange na niet uit halen wat er in zit. Plaatsing en akoestiek zijn voor een goed eindresultaat zeer bepalend, maar helaas zwaar ondergewaardeerd. Nieuwe luisldsprekers zijn “sexy”, akoestische aanpassingen niet.

• Gringjammer
Duclaasie schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:52:
Ik zou eerst eens de opstelling en akoestiek onder handen nemen voor je serieus geld gaat spenderen. Wanneer de nieuwe luidsprekers op dezelfde plaats komen te staan als de huidige, dan ga je er bij lange na niet uit halen wat er in zit. Plaatsing en akoestiek zijn voor een goed eindresultaat zeer bepalend, maar helaas zwaar ondergewaardeerd. Nieuwe luisldsprekers zijn “sexy”, akoestische aanpassingen niet.
Heb inderdaad al e.e.a. geprobeerd te verbeteren door de opstelling te veranderen, gelijk aan het meubel geeft te weinig bas echter te dicht aan de muur teveel nu staan ze er enigszins tussenin en dat geeft een beter beeld. De center is geprobeerd vooraan te zetten maar stemmen komen enkel goed uit de kast wanneer ik het centee kanaal +3 db geef op de Denon.

Wellicht dat iets te behalen valt met akoestiek op de muren maar gezien de stoffen meubels, dubbele gordijnen, tapijt op de vloer denk ik dat dit het zo’n beetje is voor de woonkamer.

Mocht je nog tips hebben, daar sta ik altijd voor open om te proberen :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tip: even lezen wat hierboven staat en je eerste post aanpassen.

Ik weet zat speakers die rondjes lopen om je teufels en ook om die triangles, maar geen idee of je budget dat toe laat zeg maar. En zo zijn er nog wel meer dingen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gringjammer
Jorgen schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 20:48:
[mbr]@Gringjammer Het topic waar je postte is niet geschikt voor aankoopadvies. Ik heb je vraag verplaatst zodat hij beter tot zijn recht komt.[/mbr]

[mbr]Als je meteen je startpost (via de wijzig-knop) aanvult met de informatie uit onderstaande format, dan kunnen je mede-tweakers je zo goed mogelijk helpen.[/mbr]

[...]
Dankjewel! Is aangepast

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:39
Een vloerkleed en eenzaat meubels lijkt leuk, maar doet niet zo heel veel. Ik zou mij in jouw geval eens goed verdiepen in “speaker placement”, daar is heel veel over te vinden. Joachim Gerhard heeft een eigen filosofie die uitvoerig is uitgeschreven en goed te vinden en ook op de site van Cardas staat een duidelijk verhaal.

Akoestische aanpassingen kunnen ook op een manier die niet meteen hinderlijk is. Ik heb zelf akoestische panelen op 50x50 regels aan de muur gemaakt en de ruimte opgevuld met Isolena Optimal wol. Geloof dat wat je hier op de foto ziet ongeveer 500,- en een middag heeft gekost. Als je rondom een ledstrip monteert is het helemaal af.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Met de 3500,- aan budget die je dan overhoudt kun je echt wel wat moois neerzetten. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan stereo, maar dat is omdat het bij mij hoofdzakelijk om muziek gaat. Wanneer je voor tweedehands gaat en stereo ook ok is, dan kun je echt iets heel moois neerzetten!!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:54
Ik heb zelf nu ruim een jaar de Triangle comete 40th edition staan en die bevallen uitermate goed. Ook eerst beluisterd bij Stassen Hifi. Van luistermoeheid heb ik geen last, maar of dat dan ook voor jou geldt kan ik niet over oordelen.

Voor wat betreft wat je nu hebt zou je eens Acoustix van OCA kunnen proberen. Dat is een gratis room correction tool die een stuk beter werkt dan de standaard Audessy. Ik zou dat eerst eens doen en kijken wat voor verschil je hoort.

YouTube: A1 Evo AcoustiX Automated Sound Optimization Tool

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ondertussen ben ik de Teufel speakers wat ontgroeid en wens graag meer diepgang en volheid
Ik heb die Teufel speakers verder nooit gehoord en geen idee hoe die klinken maar als je diepgang en volheid zoekt dan raad ik je aan om eens naar KEF te gaan kijken. Heb hier zelf 2 KEF Carlton II staan die wel al heel wat jaartjes oud zijn. Daar zit een z.n. 2,5 speaker systeem in oftewel 1 hogetoner, 1 midden/laag plus een extra passief basmembraam.

Verder ja, ik sluit mij bij anderen aan dat de plaatsing van de speaker niet direct ideaal is. Oke qua uitzien kan ik mij wel iets erbij voorstellen maar puur akoustisch gezien, nee. Nu is het ook wel een beetje een nadeel dat de tv meer richting hoek hangt.

Als die wat meer in het midden van de kamer zou hangen dan kon je de speakers beter verdelen en verder af zetten en van de muur af. Sowieso niet echt ideaal hoe de tv nu hangt want je vangt nu veel licht van die raam.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Als ik lees dat je meer diepgang en volheid wil dan denk ik toch allereerst aan een subwoofer. Dan rijst de vraag waarom je geen fan bent van subwoofers?

Zelf ben ik een groot fan; voor een normale speaker+receiver combinatie is lage tonen maken het moeilijkst. Een subwoofer is ervoor gemaakt dus kan dat beter. Plus door de cross-over neem je de lage tonen weg van de normale speakers en klinken deze dus beter. En als je het over films hebt dan kan je zo laag gaan als 20Hz, sommige subwoofers komen daar wel, maar de meeste speakers komen niet lager dan 35Hz ofzo.

Ik heb verder de Teufel niet gehoord maar van Triangle weet ik dat het vrij heldere speakers zijn. Als ik aan speakers met veel bass denk dan denk ik bijvoorbeeld aan de Dynaudio Evoke serie.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Gringjammer
Duclaasie schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 21:33:
Een vloerkleed en eenzaat meubels lijkt leuk, maar doet niet zo heel veel. Ik zou mij in jouw geval eens goed verdiepen in “speaker placement”, daar is heel veel over te vinden. Joachim Gerhard heeft een eigen filosofie die uitvoerig is uitgeschreven en goed te vinden en ook op de site van Cardas staat een duidelijk verhaal.

Akoestische aanpassingen kunnen ook op een manier die niet meteen hinderlijk is. Ik heb zelf akoestische panelen op 50x50 regels aan de muur gemaakt en de ruimte opgevuld met Isolena Optimal wol. Geloof dat wat je hier op de foto ziet ongeveer 500,- en een middag heeft gekost. Als je rondom een ledstrip monteert is het helemaal af.

***members only***

Met de 3500,- aan budget die je dan overhoudt kun je echt wel wat moois neerzetten. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan stereo, maar dat is omdat het bij mij hoofdzakelijk om muziek gaat. Wanneer je voor tweedehands gaat en stereo ook ok is, dan kun je echt iets heel moois neerzetten!!
Jouw post hierover heb ik al eens eerder voorbij zien komen en zeker goed uitgedacht en gewerkt, chapeau! :9

Echter vinden we allebei dergelijk panelen niet zo'n goed idee in de woonkamer, denk dat stukadoors het over 5 a 10 jaar drukker krijgen omdat men erop uitgekeken is. Wellicht later als de volledige woonkamer op de schop zou gaan iets om uit te tekenen in het ontwerp.

Wij kijken vooral ook films en series waardoor enkel stereo beeld onvoldoende bereik geeft. De dialogen komen uit de center en die mis ik degelijk wel wanneer ik series kijk op stereo. Verder is surround vooral mooi voor de effecten maar geen must, verwacht zelf dan ook enkel de zuilen, center en AVR te vervangen voor die €4000 en dan later de surround of wall Mount rears gebruiken.

Dank voor de tip over speaker placement! Ik zal me daar eens verder in verdiepen.
Roel1966 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:04:
[...]

Ik heb die Teufel speakers verder nooit gehoord en geen idee hoe die klinken maar als je diepgang en volheid zoekt dan raad ik je aan om eens naar KEF te gaan kijken. Heb hier zelf 2 KEF Carlton II staan die wel al heel wat jaartjes oud zijn. Daar zit een z.n. 2,5 speaker systeem in oftewel 1 hogetoner, 1 midden/laag plus een extra passief basmembraam.

Verder ja, ik sluit mij bij anderen aan dat de plaatsing van de speaker niet direct ideaal is. Oke qua uitzien kan ik mij wel iets erbij voorstellen maar puur akoustisch gezien, nee. Nu is het ook wel een beetje een nadeel dat de tv meer richting hoek hangt.

Als die wat meer in het midden van de kamer zou hangen dan kon je de speakers beter verdelen en verder af zetten en van de muur af. Sowieso niet echt ideaal hoe de tv nu hangt want je vangt nu veel licht van die raam.
Met KEF's heb ik inderdaad geen ervaring, ik denk dat vooral luisteren met dezelfde muziek duidelijkheid geeft over het klinken van een speaker. Enige wat ik daar wel over heb kunnen vinden is dat KEF relatief weinig bas heeft door het gebruik van maar 1 bas driver in zuil luidsprekers en daardoor een subwoofer altijd nodig is.

Ons huis heeft op de begane grond een open indeling in U opstelling waardoor de huidige opzet vrijwel is wat het is wel zorgt het voor een fijne kijkafstand en een mogelijkheid voor een grote TV aan de muur, verder valt het licht mee daar we in de ochtend nooit TV kijken en het raam ernaast op de zuidkant staat is het in de na-middag of avond altijd prima.
Ramon schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 23:33:
Als ik lees dat je meer diepgang en volheid wil dan denk ik toch allereerst aan een subwoofer. Dan rijst de vraag waarom je geen fan bent van subwoofers?

Zelf ben ik een groot fan; voor een normale speaker+receiver combinatie is lage tonen maken het moeilijkst. Een subwoofer is ervoor gemaakt dus kan dat beter. Plus door de cross-over neem je de lage tonen weg van de normale speakers en klinken deze dus beter. En als je het over films hebt dan kan je zo laag gaan als 20Hz, sommige subwoofers komen daar wel, maar de meeste speakers komen niet lager dan 35Hz ofzo.

Ik heb verder de Teufel niet gehoord maar van Triangle weet ik dat het vrij heldere speakers zijn. Als ik aan speakers met veel bass denk dan denk ik bijvoorbeeld aan de Dynaudio Evoke serie.
Subwoofers geven nou eenmaal lage hertzen weer die ook doorgaan door muren, onze buren hebben 3 kleine kinderen en daar houd ik rekening mee. Als ik een subwoofer voor €1000 aanschaf wil ik die kunnen gebruiken, daar zie ik de beperkingen van in en denk daarom dat het een minder goede investering is.

Bijvoorbeeld die Triangle BR10's halen (op papier) 30Hz door de 8" woofers, dat is erg laag voor een zuil maar goed, praktijk en theorie zijn vaak anders.
Dankjewel voor de tip over Dynaudio, Evoke serie die zal ik eens op de lijst zetten!

[ Voor 44% gewijzigd door Gringjammer op 12-07-2026 14:20 ]

Pagina: 1