• Jope33
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 13-07 22:39
I.v.m. vervanging oude gasgestookte cv installatie wil ik gelijk verduurzamen en koelen met een nieuwe installatie. Royale vrijstaande woning uit 2005, dus redelijk goed geïsoleerd, verbruik afgelopen jaar 1370 m3 gas. Stook met LTV, onder vloerverwarming en boven flinke convectorradiatoren zodat boven met dezelfde temperatuur als de vloerverwarming wordt gestookt. We zijn nu nog met 3 personen, wellicht achter een jaar nog met zijn tweeën.
Ik zou in principe volledig van het gas afkunnen, volgens een installateur heb ik dan een warmtepomp nodig die 10 kW levert bij -7 graden. Helaas was zijn offerte over de top (> 40K) voor een top installatie van Nibe. Twijfel steeds meer of ik wel volledig van het gas af moet, dus denk nu aan een Intergas Xtreme 36 cv ketel met een Intergas Xtend eco hybride warmtepomp van 5 kW en een Intergas Xtore boilervat van 80 liter aangestuurd door Intergas Comfort Touch thermostaat en app. Dus alles van één fabrikant met de gedachte dat dit dan ook het beste gaat functioneren. Bij het maken van de afspraak met mijn huidige installateur gaf deze al aan dat ze met Daikin warmtepompen werken, samen met Intergas cv ketels.
Hij komt sowieso pas in augustus langs.
Bij de keuze vind ik wat extra kunnen koelen belangrijk. Op de radiatoren boven worden dan ventilatoren geplaatst. Uiteraard zal dit wat minder koelen dan een airco maar dat nemen we voor lief.
Intergas heeft nog niet zo heel lang warmtepompen, heeft iemand hier ervaring mee?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met 1360 kuub Koevlaas je naar 7kW.

Je hebt het werk gedaan om volledig LTV te kunnen… hybride is dus onzinnig… en 40 k is zelfs voor Nibe een goede 15-20k teveel… of hebben ze een Bodemsysteem geoffreerd? Dat kan nooit uit qua kosten…

Een offerte is geen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jope33
Dankjewel voor je reactie.
In eerste instantie wou ik voor een grondwaterpomp gaan, offerte > 70K incl. de benodigde putten. De installateur heeft het benodigde vermogen niet bepaald aan de hand van het verbruik maar berekend aan de hand van mijn gegevens, bouwtekening, epc berekening en alle gegevens over isolatie en glas. Ik twijfel absoluut niet aan de kennis, kunde en werk van deze installateur, maar de prijzen waren helaas over de top. Verder heb ik graag iemand uit de buurt die ook komt wanneer je een probleem hebt. In eerste instantie ben ik voor een zeer gerenommeerd merk gegaan, maar hoe betrouwbaar en goed is een volledige installatie van cv ketel, hybride warmtepomp en boiler van Intergas???
Verder vraag ik me af of het met de steeds wijzigende regels en het probleem van het volle elektriciteitsnet het wel slim is om helemaal van het gas af te gaan. Met de warmtepomp wordt het gasverbruik flink gereduceerd en van die paar honderd kuub die overblijft wordt ik echt niet zenuwachtig. De keuze om er een warmtepomp erbij te nemen is met name om wat te kunnen koelen, ik heb een hekel aan de tocht van een airco.

• Ronald
  • Nu online
Zonder stroom doet je CV niets.

Vaillant 75/8.1 of de uitgaande 75/6 gaat het redden. Zonder cv back-up.
Ben je nerveus, dan kan de Vaillant CV als back-up aansturen, hybride.

Dat is normaal in hybride: de WP stuurt CV, anders 2 kapiteins op het schip.

De intergas is te krap, niet doen… wil je hybride, zorg dat de primaire machine het kan.

Laat je vooral niet ontmoedigen door deze rare offerte. Zelfs een bodem pomp hoort geen 70k te kosten.

Vaillant NL bemiddeld in vinden installateur. Ik kwam er niet uit op wat specifieke details die ik wilde... maar de prijs was marktconform.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 12-07-2026 07:30 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jope33
Om de cv met de pomp te laten lopen heb je inderdaad wat stroom nodig maar dat zou eventueel nog met een kleine thuisaccu kunnen. M.b.v. allerlei tabellen en eenvoudige regels had ik ook al naar het benodigde vermogen gekeken en kwam zelf ook een stuk lager uit dan de installateur. Echter zoals gezegd heb ik op dit moment nog geen twijfels aan de kennis van de installateur. Gezien de omvang van de woning adviseerde hij bijvoorbeeld een grotere boiler te nemen (voor 4 personen) en een flink buffervat erbij te plaatsen. Hij keek ook naar netcongestie en adviseerde een warmtepomp met een 3 fasen aansluiting bij het volledig van het gas afgaan. Zodat ik in de toekomst ook met een elektrische auto geen problemen had met een 3x25kW aansluiting. Een zwaardere aansluiting kost namelijk gelijk veel geld.
Een zware warmtepomp nemen waarmee je in principe van het gas af kunt naast een nieuwe cv ketel lijkt me onzinnig, dan moet je gewoon voor all-electric gaan en geen nieuwe cv ketel meer ophangen. Er wordt nu al aangekondigd dat straks de leveringstarieven voor stroom voor de piekuren flink omhoog zullen gaan, dat naast de hogere tarieven in de piekuren van het dynamisch tarief. Ik kan me zomaar voorstellen dat je in de koude donkere maanden zonder windenergie tijdens de piekuren goedkoper uit bent met een zuinige gasketel dan met een warmtepomp. Door het vervallen van de saldering is het gebruik van een warmtepomp juist overdag voor verwarming, koelen en warm water interessant. Wat ik gelezen heb kun je dit bij zo'n Intergas Extend eco warmtepomp allemaal instellen.
Waarom zou ik perse volledig van het gas af moeten? Achter 15 jaar hebben we m.i. nog gewoon gas in Nederland. Momenteel wordt er bij ons ook nog op gas gekookt. Uiteraard kan ik hiervoor ook een inductieplaat laten plaatsen.
Het probleem is dat er tegenwoordig zoveel merken warmtepompen zijn, wat is goed en wat is slecht. Natuurlijk zijn er enkele topmerken, maar is bijvoorbeeld een warmtepomp van Intergas of Vaillant nu zoveel minder van kwaliteit? En of het nu Intergas, Vailant of Daikin moet worden laat ik nog even in het midden. Wanneer ik de adviesprijzen bekijk dan is Intergas zeker interessant.
Daarom was ik benieuwd of er mensen zijn die ervaring hadden met een Intergas cv ketel met een Intergas Xtend eco hybride warmtepomp van 5 kW en een Intergas Xtore boilervat van 80 liter aangestuurd door Intergas Comfort Touch thermostaat en app.

• Ronald
  • Nu online
Mag ik /wel/ twijfelen aan de installateur?

Als de ruime 2kW die een 7kW warmtepomp maximaal trekt een probleem is voor het net vanuit congestie oogpunt, zorg dan dat je de auto niet laad? Want dat is 5 keer zoveel.

Vaillant is gewoon echt goed spul.. Zelfs de uit 2020 komende /6 serie loopt nog steeds rondjes om dit jaar geintroduceerde modellen, zeker als om geluid gaat: De /6 is (bijna) de stilste op de markt.

Intergas... Less so.. echt...

En nee, van mij hoef je niet van het gas af... Ik zie graag dat je jouw geld verstandig uitgeeft.

Ik adviseer juist daarom om geen machine te plaatsen waar je spijt van gaat krijgen... En de Intergas xtend eco (maar 4kW bij -10) xtend cool grey (3kW bij -10) zijn spijtmachines.

Xceed 8 is krap, xceed 12 is passend voor jouw woning... maar het minimum vermogen van die machine is relatief hoog voor een machine die 8kW maakt bij -10.
Elke knappe fill-electric geschikte machine kan hybride... en als je het zo doet, dan heb je als je toch van het gas wil (en dat goede kans dat je dat wil omdat je gaat ervaren dat het goedkoper is) geeft de juiste keuze nu een veel voordeliger upgrade pad.

Praat met meer installateurs...

• _JGC_
  • Laatst online: 13:49
Ik heb hier nog 270 kuub gasverbruik. Gasprijs in mijn contract is 1,25 per kuub, het vastrecht en netbeheerkosten erbij uitgesmeerd over de kuubjes maakt het 2,75 per kuub. Dat zijn hele dure kuubjes. Stel je hebt een dynamisch contract en de prijs is hoog, dan moet de prijs voor een KWh boven de 1 euro liggen wil gas goedkoper worden. Liever plaats je niet die nieuwe ketel en saneer je die gasleiding, betaal je ook geen vaste kosten meer.

Van de kale prijs van een CV ketel en rookgasafvoer kan je ook een RVS boilervat kopen.

Buffer is afhankelijk van je oppervlakte vloerverwarming meestal onzin overigens. Ik weet dat mijn buurvrouw met 45m2 een buffer nodig had tijdens de defrost, maar die is zo slim geweest om alle radiatoren op de bovenverdieping weg te halen en het dak niet te isoleren.

• Jope33
Dankjewel voor jullie reacties.
Ik ga na de bouwvak zeker nog bij 2 of 3 verschillende partijen met verschillende merken, ik denk dan nu aan Daikin en Vaillant en wellicht toch ook nog een andere installateur met Nibe offertes opvragen. Ik ben benieuwd welk vermogen zij adviseren om volledig van het gas af te kunnen en wat het verschil in prijs is voor een complete hybride installatie of een complete installatie om van het gas af te gaan. Wanneer dat laatste niet te gek is zal ik daar zeker voor kiezen, dat was namelijk ook mijn eerste insteek, maar door die torenhoge eerste offerte begon ik daar aan te twijfelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Jope33 op 13-07-2026 00:02 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:30

Jan2023

KISS

Je kan het ook gefaseerd doen.

Zowieso een WP met voldoende vermogen om je huis goed te verwarmen.De koevlaas formule is daarbij een nuttige richtlijn.

Anders kom je nooit van het gas af.

Eventueel nog een jaar of zo je gasketel gebruiken om te douchen en tapwater.

Dan bedenken of een warmtepomp boiler wellicht een goede optie is.

Daar krijg je ook subsidie op en houdt vaak de installatie eenvoudiger.

Bij voldoende vvw in beton is een buffervat niet nodig !

Je merkt niet eens dat er een defrost bezig is.

En installateurs ?

Die geven vaak tegenstrijdige adviezen.

Hier op het forum veel lezen geeft je meer kennis.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan2023 op 14-07-2026 11:27 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• _JGC_
  • Laatst online: 13:49
@Jan2023 Buffervat is vaak niet nodig, maar wordt eigenlijk altijd wel genoemd in de documentatie van de warmtepomp. Of het voldoende is moet je proefondervindelijk in de winter testen... welke installateur gaat dat doen?

Verder rekenen wij hier vaak met een formule op basis van gasverbruik. Dan moet het gasverbruik wel representatief voor een warme woning zijn, veel mensen hebben dat niet. Een warmtepomp stookt toch anders dan een ketel. Een installatiebedrijf gaat uit van een warmteverliesberekening, of die berekening klopt met de werkelijkheid is gissen, maar dan zit je niet in een koud huis.

Verder: wij Tweakers steken heel veel uren onbetaalde eigen tijd in dit soort klussen, als je die gefactureerd zou krijgen kom je op die offerte van 40K uit, zo simpel is het gewoon.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:30

Jan2023

KISS

_JGC_ schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:39:
@Jan2023 Buffervat is vaak niet nodig, maar wordt eigenlijk altijd wel genoemd in de documentatie van de warmtepomp. Of het voldoende is moet je proefondervindelijk in de winter testen... welke installateur gaat dat doen?

Verder rekenen wij hier vaak met een formule op basis van gasverbruik. Dan moet het gasverbruik wel representatief voor een warme woning zijn, veel mensen hebben dat niet. Een warmtepomp stookt toch anders dan een ketel. Een installatiebedrijf gaat uit van een warmteverliesberekening, of die berekening klopt met de werkelijkheid is gissen, maar dan zit je niet in een koud huis.

Verder: wij Tweakers steken heel veel uren onbetaalde eigen tijd in dit soort klussen, als je die gefactureerd zou krijgen kom je op die offerte van 40K uit, zo simpel is het gewoon.
Ik lees al wat jaren mee , ben veel wijzer geworden -)

Onze verwarming volgens het kiss principe werkt prima.

Zelfs een installateur over de vloer gehad die er niet aan wilde beginnen zonder bouwtechnische aanpassingen.

😉

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Pagina: 1