Ik zie even door de bomen het bos niet meer.
Op dit moment heb ik nog een gunstig contract (geen terugleverboetes tot september 2027) maar vanwege wegvallen salderen zit ik ook aan een accu te denken.
Hier geen gas, dus alles elektrisch (WP/EV) en 13.400WP aan zonnepanelen.
Over 2025 een netto vebruik van +-1300kWh maar op de meter 6910KWH terug geleverd en 8240KWH uit het net gehaald.
Dus ik ben straks wel "de sjaak" als het salderen is afgelopen.
Nu zit ik dus te denken aan een thuisbatterij / accu.
Dit mag best een paar cent kosten, zo'n "stekker" batterij zie ik niet zitten.
Mijn vader heeft een systeem van GoodWe (hybride omvormer + 35KWH aan opslag) dit werkt best goed.
Hij heeft hier een Eniris EMS achter zitten.
Qua hardware heb ik:
3 x 25A hoofdaansluiting
11,2KW WP (3 fasen)
1 Fronius omvormer met 7000WP voor de woning
1 Fronius omvormer met 6400WP in de garage
1 laadpaal Alfen (3 fasen / 11KW)
Nu wil ik de thuis accu in de schuur zetten, de schuur is 3x20A afgezekerd dmv 4mm2 aders, dus ruim voldoende.
Ik zit er aan te denken ook voor een hybride omvormer te kiezen en dan de PV van de schuur daar op aan te sluiten.
Zelf ben ik groot fan / gebruiker van HA, dus dat is een harde eis.
EMS systeem lijkt mij ook wenselijk, op zich werkt die Eneris van mijn vader goed, maar misschien zijn er betere ideeën
Op dit moment heb ik nog een gunstig contract (geen terugleverboetes tot september 2027) maar vanwege wegvallen salderen zit ik ook aan een accu te denken.
Hier geen gas, dus alles elektrisch (WP/EV) en 13.400WP aan zonnepanelen.
Over 2025 een netto vebruik van +-1300kWh maar op de meter 6910KWH terug geleverd en 8240KWH uit het net gehaald.
Dus ik ben straks wel "de sjaak" als het salderen is afgelopen.
Nu zit ik dus te denken aan een thuisbatterij / accu.
Dit mag best een paar cent kosten, zo'n "stekker" batterij zie ik niet zitten.
Mijn vader heeft een systeem van GoodWe (hybride omvormer + 35KWH aan opslag) dit werkt best goed.
Hij heeft hier een Eniris EMS achter zitten.
Qua hardware heb ik:
3 x 25A hoofdaansluiting
11,2KW WP (3 fasen)
1 Fronius omvormer met 7000WP voor de woning
1 Fronius omvormer met 6400WP in de garage
1 laadpaal Alfen (3 fasen / 11KW)
Nu wil ik de thuis accu in de schuur zetten, de schuur is 3x20A afgezekerd dmv 4mm2 aders, dus ruim voldoende.
Ik zit er aan te denken ook voor een hybride omvormer te kiezen en dan de PV van de schuur daar op aan te sluiten.
Zelf ben ik groot fan / gebruiker van HA, dus dat is een harde eis.
EMS systeem lijkt mij ook wenselijk, op zich werkt die Eneris van mijn vader goed, maar misschien zijn er betere ideeën