Mechanische ventilatie zuigt minder goed af na verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:45
Mijn vraag
Wij hebben een mechanische ventilatie die na een verbouwing aan het huis op een nieuwe plek is gekomen, en we hebben het idee dat hij slechter afzuigt. Wat kan ik daaraan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Itho Daalderop CVE-S ECO SP van een jaar oud vijf oud.

Situatie voorheen
Box van mechanische ventilatie op 2e verdieping, zuigt af uit een kanaal waar de badkamer op de eerste verdieping al na zo'n 50cm aftakt. Dus de afstand tot die badkamer was erg klein. Afzuiging in die badkamer was goed. Het kanaal loopt nog verder naar beneden naar toilet en woonkamer. De box triggert ook automatisch op vocht.

Situatie nu
Box van mechanische ventilatie naar de vliering, het voorgenoemde kanaal is verlengd met een buizenstelsel dat zo'n vier meter en wat bochten (en overgangen naar rechthoekig) telt. Op een andere aansluiting van de MV zit nu een nieuwe buis naar een nieuw ventiel, deze nieuwe buis is slechts 50cm. De buis-afstand tot de badkamer is dus nu zo'n vijf meter. Ik geloof niet dat hij nu nog triggert op vocht uit de badkamer.

Wat ik al heb geprobeerd
Ik heb de ventielen in het toilet en beneden al zo dicht mogelijk gezet. En nu net heb ik zelfs het nieuwe kanaal even helemaal afgekoppeld en afgedopt om te kijken of dat helpt. We zetten altijd de MV op 30 minuten timer (en na het douchen nog 30). We douchen niet echt lang of heet.

Ik heb ook de hele box van binnen schoongemaakt een paar weken geleden.

Als ik een toiletpapiertje voor het ventiel in de badkamer hou, blijft dat plakken, dus er is wel degelijk aardige afzuiging.

Mijn vraag
Kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie? Het verlengde kanaal zou natuurlijk iets meer weerstand kunnen opleveren, maar het is toch best een krachtige box. Of zou ik in het nieuwe kanaal een "begrenzer" moeten plaatsen?

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het verlengde kanaal kan niet iets meer weerstand opleveren. Het levert meer weerstand op. Dan heb je ook nog verlopen van rond naar rechthoekig (en mogelijk ook de andere kant weer op. Allemaal weerstand en drukverlies.

Heb je koppelingen van de kanalen ook getaped? Schijnt te helpen tegen drukverlies, het zuigt zo geen lucht via kiertjes naar binnen in ieder geval.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:33
een afzuiging kan maar zo hard afzuigen als er ergens anders aanvoer van lucht is. is er naast dat verlengde kanaal nog ergens roosters verdwenen, een nieuwe badkamerdeur geplaatst die heel goed sluit oid?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:45
sypie schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:40:
Het verlengde kanaal kan niet iets meer weerstand opleveren. Het levert meer weerstand op. Dan heb je ook nog verlopen van rond naar rechthoekig (en mogelijk ook de andere kant weer op. Allemaal weerstand en drukverlies.

Heb je koppelingen van de kanalen ook getaped? Schijnt te helpen tegen drukverlies, het zuigt zo geen lucht via kiertjes naar binnen in ieder geval.
Nee geen tape gedaan, dat zouden we nog kunnen proberen inderdaad!
No Hands schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:58:
een afzuiging kan maar zo hard afzuigen als er ergens anders aanvoer van lucht is. is er naast dat verlengde kanaal nog ergens roosters verdwenen, een nieuwe badkamerdeur geplaatst die heel goed sluit oid?
Goede check, aanvoer van lucht is in orde, er zit een ruime kier onder de betreffende badkamerdeur.

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07 13:21
Een ruime kier is dat oppervlak net zo veel als de buisdiamter in cm²?

Als je de deur open doet is het dan beter / meer toeren?

En als je de deur op een heel klein kiertje zet (2mm) en je laat de deur los, trekt hij dan dicht of blijft hij staan?

[ Voor 55% gewijzigd door 3dmazter op 13-07-2026 13:20 ]

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:47
HJTP schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:25:
Mijn vraag
Wij hebben een mechanische ventilatie die na een verbouwing aan het huis op een nieuwe plek is gekomen, en we hebben het idee dat hij slechter afzuigt. Wat kan ik daaraan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Itho Daalderop CVE-S ECO SP van een jaar oud vijf oud.

Situatie voorheen
Box van mechanische ventilatie op 2e verdieping, zuigt af uit een kanaal waar de badkamer op de eerste verdieping al na zo'n 50cm aftakt. Dus de afstand tot die badkamer was erg klein. Afzuiging in die badkamer was goed. Het kanaal loopt nog verder naar beneden naar toilet en woonkamer. De box triggert ook automatisch op vocht.

Situatie nu
Box van mechanische ventilatie naar de vliering, het voorgenoemde kanaal is verlengd met een buizenstelsel dat zo'n vier meter en wat bochten (en overgangen naar rechthoekig) telt. Op een andere aansluiting van de MV zit nu een nieuwe buis naar een nieuw ventiel, deze nieuwe buis is slechts 50cm. De buis-afstand tot de badkamer is dus nu zo'n vijf meter. Ik geloof niet dat hij nu nog triggert op vocht uit de badkamer.

Wat ik al heb geprobeerd
Ik heb de ventielen in het toilet en beneden al zo dicht mogelijk gezet. En nu net heb ik zelfs het nieuwe kanaal even helemaal afgekoppeld en afgedopt om te kijken of dat helpt. We zetten altijd de MV op 30 minuten timer (en na het douchen nog 30). We douchen niet echt lang of heet.

Ik heb ook de hele box van binnen schoongemaakt een paar weken geleden.

Als ik een toiletpapiertje voor het ventiel in de badkamer hou, blijft dat plakken, dus er is wel degelijk aardige afzuiging.

Mijn vraag
Kan het zijn dat ik iets over het hoofd zie? Het verlengde kanaal zou natuurlijk iets meer weerstand kunnen opleveren, maar het is toch best een krachtige box. Of zou ik in het nieuwe kanaal een "begrenzer" moeten plaatsen?
Door de nieuwe indeling moet het opnieuw ingeregeld worden, dus naar de badkamer maximaal open, en de rest dan knijpen zodat je op dezelfde verhouding uitkwam als voorheen.

Op zich is 5m niet lang, al helpen alle bochten en overgangen natuurlijk niet voor de weerstand...

Dat hij niet meer triggered op vocht is op zich logisch/verklaarbaar: de vochtmeter in de ventilatie meet normaliter het vochtgehalte van alle lucht (dus badkamer + wc's), waar nu een groter gedeelte vanuit de WC's komt en dus zo minder goed reageert op vochtigheidsveranderingen in de badkamer.
Vaak kun je de vochtigheid gevoeligheid wel instellen, al zal het inregelen op de oude verhouding het ook moeten oplossen..

Verder, meten is weten (anemometer) :)
Pagina: 1