Dynamisch hernoemen van bestandsnamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirk0342
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:55
Geachte Tweakers,

Ik ben een gebruiker die weleens computerondersteuning geeft aan anderen op vrijwillige basis, dus zeker geen expert. We zitten hier met de vraag of het mogelijk is om binnen Windows ( of met behulp van software ) foto's een andere naam te geven door middel van schuiven. Denk hierbij dat ik afbeelding 3 tussen 1 en 2 schuif en dat hierdoor afbeelding 3 de naam afbeelding 2 krijgt. Ik heb al een oproep gedaan bij Seniorweb maar zij beweren dat hier geen oplossing voor is. Ook heb ik al wat dingen geprobeerd met Faststone zonder enige succes. Hebben jullie misschien een oplossing hiervoor. Er wordt toch met enige regelmaat geschoven met foto's om een geschikte volgorde te creëren zodat deze foto's op een later moment naar de televisie in de huiskamer kunnen worden gecast.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Lijkt me een mooi klusje voor Claude.

Voor een volgende keer zou je je foto’s niet 1,2,3 kunnen noemen, maar 100, 200, 300. Kunnen er makkelijk zaken tussen zetten zonder ingewikkelde stappen.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:04
Zover ik zie wordt dit geen eenvoudige klus.

Probleem is dat als je afbeelding 3 tussen 1 en 2 schuift, de naam van zowel afbeelding 3 als afbeelding 2 zal moeten wijzigen. De naam van afbeelding 2 kan je niet zomaar wijzigen naar afbeelding 3, omdat afbeelding 2 en afbeelding 3 anders even dezelfde naam hebben, en dat kan niet. Dus moet je afbeelding 2 een tijdelijke naam geven, bijvoorbeeld 'test', dan de naam van afbeelding 3 wijzigen naar afbeelding 2, en tenslotte de naam van 'test' wijzigen naar afbeelding 3.

Dat zijn de te volgen stappen, maar ik denk niet dat er een hulpmiddel bestaat om die stappen automatisch te laten uitvoeren als je de volgorde van bestanden verschuift.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:09
Ik gebruik FlashRenamer voor het in batch hernoemen van bestandsnamen.
Daar zit wel een mogelijkheid in om d.m.v. van verslepen de volgorde van bestanden te veranderen, maar dat werkt alleen in een lijst met bestandsnamen, niet met pictogrammen c.q. voorbeelden van de foto's.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:49

g0tanks

Moderator CSA
Dirk0342 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:43:
Geachte Tweakers,

Ik ben een gebruiker die weleens computerondersteuning geeft aan anderen op vrijwillige basis, dus zeker geen expert. We zitten hier met de vraag of het mogelijk is om binnen Windows ( of met behulp van software ) foto's een andere naam te geven door middel van schuiven. Denk hierbij dat ik afbeelding 3 tussen 1 en 2 schuif en dat hierdoor afbeelding 3 de naam afbeelding 2 krijgt. Ik heb al een oproep gedaan bij Seniorweb maar zij beweren dat hier geen oplossing voor is. Ook heb ik al wat dingen geprobeerd met Faststone zonder enige succes. Hebben jullie misschien een oplossing hiervoor. Er wordt toch met enige regelmaat geschoven met foto's om een geschikte volgorde te creëren zodat deze foto's op een later moment naar de televisie in de huiskamer kunnen worden gecast.

Alvast bedankt!
Ik moest meteen aan FastStone denken nog voordat ik las dat je het al had geprobeerd. Dat zou moeten werken voor het probleem dat jij beschrijft.

Je versleept foto's naar de volgorde die je wil. Vervolgens ga je naar Tools > Batch Rename Selected Images en dan kan je alles hernoemen naar de nieuwe volgorde.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW